Äitini toivoisi että hänen luonaan käytäisiin enemmän, mutta hygienian taso on kauhea
Päältä päin katsottuna äidin kotona on hieman sotkuista ja haisee oudolle, mutta pienen vierailun jälkeen alkaa ällöttää.
Kaikki kaapin ovet, vesikannun kahva ym. ovat lähmäisiä. WC:n roskiksessa ei ole pussia, vaikka roskia on. Äiti saattaa myös kaivaa hampaistaan tai nenä pieltään sormillaan tai niistää, ja jatkaa toimiaan pesemättä käsiään. itse asiassa WC:ssä ei tainnut edes olla kunnollista saipouaa ja pyyhettä.
Ruokapöydässä hän ei katso tarpeellisiksi laittaa ottimia astioihin, vaan ottaa omalla likaisella haarukalla kaikille tarkoitettuja esim. ananaspaloja. Hän myös käsiä huuhdeltuaan keittiössä nosti lattialta likaisen, läikikkään keittiöpyyhkeen ja kuivasi siihen kätensä.
Miten muuten normaalilla ihmisellä käsitys hyvästä hygieniasta on noin harhainen? Eikö tajua, että toisia saattaa vieraina ällöttää likaisuus? Kylästä pois tullessa tekee mieli mennä suihkuun ja pestä kaikki päällä olleet vaatteetkin, kun se haju on varmaan tarttunut.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Siivoa sinä äitisi luona joku kerta oikein perusteellisesti. Vie itseltäsi vessaan käsipyyhe ja muut vermeet. Laita äitisi koti sellaiseen kuntoon kuin laittaisit omasi. Jospa äitisi siitä jatkaisi kotinsa siistinä pitämistä.
Jos hän käyttää omia ruokailuvälineitään ruokaa jakaessa, näkee hän sinut ja perheesi lapsinaan, eikä ajattele, että pitäisi toimia toisin kuin sinun ollessa lapsi. Huomauta asiasta.
Tätä viimeiseksi mainittua mietin kanssa, että kyseessä on enemmän psykologinen kuin siisteysjuttu. Se nenänkaivuu ja semmoinen on myös sellaista epäkohteliaisuutta, että toisen yksityisyyttä ei kunnioita. Silloin kun olemme pieniä lapsia, niin äitejä ei ällötä (juurikaan) omien lasten eritteet ja huonot tavat kuten paukuttelu. Jossain vaiheessa kumminkin lasten täytyy oppia tavoille ikävaiheen mukaan ja myös vanhempien täytyy lakata esim.olemasta alasti tarpeettomasti ettei se nolostuta lapsia. Se, että voidaan tehdä kotoisia ällöttäviä juttuja muiden läsnäollessa kuuluu enemmän parisuhteen läheisyyteen kuin vanhempi-lapsi -suhteeseen. Jos on tällaisia "kotoisia ja rentoja" tapoja vielä aikuisena lapsien läsnä ollessa, niin se ehkä tarkoittaa, että vanhempi ei halua antaa lapsen olla aikuinen ja erilline? Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä oon yks äiti, joka ei vaan enää jaksa siivota. Sori siitä, lapseni!
Tiedätte, että aiemmin olin aina supertarkka siivouksen kanssa.
Tykkäsin vieraista ja meille sai kaveritkin aina tulla. Ei tarvinnut pikasiivouksia tehdä vieraita odottaessa.
Olin myös siisti ruuanlaittaja.
Myös henkilökohtainen hygienia oli tärkeä.Nyt olisi vielä vajaat pari vuotta jaksettava, että pääsen eläkkeelle.
Työn lisäksi en jaksa enää muuta. Tulen töistä ja laitan yöpaidan päälle.
Viikonloput laahustelen yöpaidassa. Yritän pyykkiä pestä sen verran, että voin siistinä olla töissä. Isoja siivouksia en nyt jaksa. En jaksa laittaa ruokaa.Mulle on tullut pikkuhiljaa kaikenlaisia kipuja. Hermosärkyä jne. Joudun siis käyttämään myös kipulääkkeitä koko ajan ja nekin todella väsyttävät.
Oon huomannut, että tämä jaksamattomuus masentaa mua. Ja tästä on tietysti kärsinyt mun parisuhde ja ystävyyssuhteet. Ja tästä on tullut itseään ruokkiva kierre.
Mutta nyt on näin. Toivon, että jaksan eläkkeeseen asti, koska mua hirvittää se pyöritys, mihin ihmiset joutuu, jos alkaa tässä vaiheessa pitää sairaslomia tai joutuu työttömäksi.
Onneksi mulla ei ole mummotettavia! Jonkun verran jaksan kuunnella samassa tilanteessa olevia naisihmisiä, joilta odotetaan täydellistä mummoutta vielä kaiken muun lisäksi.
En halua kertoa teille, koska oon se teidän vahva ja nauravainen äitinne.
Uskon, että mulla tämä on ohimenevää. Hetken aikaa vielä tapaillaan vaan teillä tai kaupungilla.
Nyt mun täytyy lähteä suihkuun, koska oon vain lojunut viikonlopun ja huomenna on taas työpäivä...
Tilaa ihmeessä väliaikaista kotipalvelua,jos tilanne on terveyden kanssa huono. Kaupungilta voi saada ilmaiseksikin terveyssyistä tai jos on työssäkäyvä, niin ehkä on varaa maksaa pari kertaa siivooja. Tsemppiä ja parempia vointeja! Ap
Mun appivanhemmat on samanlaisia. Niitä ei vaan kiinnosta siivota, ei mielestään tarvitse. Anoppi onkin monesti sanonut että vaan nää sitä likaa.
Siellä on inhottavaa syödä kun astiat on likasia vaikka onkin muka tiskattu, likasimmat kyllä pesen vielä itse ennen käyttöä. Eikä puhettakaan mistään kaapinovien siivoamisesta tai lattianpesusta. Koko taloudesta ei löydy tiskirättiä tai talouspaperia, ei semmosia tarvii.
Muuttivat uuteen asuntoon puolisen vuotta sitten, se oli perussiistissä kunnossa. Nyt viime käynnillä havahduin että aivan karmeen likasta on jo joka paikassa, ei ne varmaan kertaakaan siellä mitään vessaa oo pessy tai muutakaan.
Ei tää saamattomuus kyllä pelkästään siivoamiseen rajotu, koskee kaikenlaista muutakin kodin kunnossapitoa. Anoppi on päättäny että ei tee asioita, jotka on sovittu appiukon tehtäviksi, ja nehän on sitten tekemättä, esim. palovaroittimia ei ollut edellisessä asunnossa lainkaan kun ei vaan saanu laitettua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ostaisit äidillesi seuraavan kerran käydessäsi roskapusseja, nipun uusia käsipyyhkeitä vessaan ja keittiöön, sekä käsisaippuan. Itse varmaan tarjoutuisin vastaavassa tilanteessa siivoamaan myös koko kylpyhuoneen. Saattaahan tuo olla jo pientä vanhuuden höpeyyttä, vaikka äitisi vielä työelämässä onkin.
Jos tekisin noin, suuttuisi tai työntäisi pyyhkeet ja saippuat jonnekin kaapin perälle, jonne ne unohtuisivat muun tavarapaljouden alle. Luuletko, ettei näitä tilanteita ollut jo nuorempana, että tarjouduin siivoamaan vaikkapa jääkaapin ja heittämään homeisia ruokia pois tms. Hirveä huuto seurasi, että älä puutu hänen huusholliinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ostaisit äidillesi seuraavan kerran käydessäsi roskapusseja, nipun uusia käsipyyhkeitä vessaan ja keittiöön, sekä käsisaippuan. Itse varmaan tarjoutuisin vastaavassa tilanteessa siivoamaan myös koko kylpyhuoneen. Saattaahan tuo olla jo pientä vanhuuden höpeyyttä, vaikka äitisi vielä työelämässä onkin.
Jos tekisin noin, suuttuisi tai työntäisi pyyhkeet ja saippuat jonnekin kaapin perälle, jonne ne unohtuisivat muun tavarapaljouden alle. Luuletko, ettei näitä tilanteita ollut jo nuorempana, että tarjouduin siivoamaan vaikkapa jääkaapin ja heittämään homeisia ruokia pois tms. Hirveä huuto seurasi, että älä puutu hänen huusholliinsa.
Tämä ei ap... Mutta munkin äiti kyllä loukkaantuisi,jos veisin siivousvehkeet. Ap
Katkaise heti kaikki välisi äitiisi ja kerro tilanteesta myös muille sukulaisillesi, ystäville ja naapureille. Aloita soittokierros heti ja muista soittaa myös äitisi työnantajalle ja kertoa samat asiat mitkä kerroit aloituksessa.
Mä raskausaikana pyysin sukulaistani pesemään kätensä tai huolehtimaan muuten ettei saastuttanut mun syömiä ruokiani likaisilla käsillään. Ei mennyt perille ollenkaan. Tuohtui ja sanoi että on elänyt jo X vuotta ja hyvin on pärjätty.
Tämä henkilö ei siis pese käsiään juuri koskaan ja koskee kuolleisiin eläimiin, kissan kakkaan jne.
Piti pitää omat ruoat aina erillään ja joskus harmitti että se oli käynyt mun ruokiani syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin vieraista ja meille sai kaveritkin aina tulla. Ei tarvinnut pikasiivouksia tehdä vieraita odottaessa.
Myös henkilökohtainen hygienia oli tärkeä.Nyt olisi vielä vajaat pari vuotta jaksettava, että pääsen eläkkeelle.
Viikonloput laahustelen yöpaidassa. Yritän pyykkiä pestä sen verran, että voin siistinä olla töissä. Isoja siivouksia en nyt jaksa. En jaksa laittaa ruokaa.Mulle on tullut pikkuhiljaa kaikenlaisia kipuja. Hermosärkyä jne. Joudun siis käyttämään myös kipulääkkeitä koko ajan ja nekin todella väsyttävät.
Oon huomannut, että tämä jaksamattomuus masentaa mua. Ja tästä on tietysti kärsinyt mun parisuhde ja ystävyyssuhteet. Ja tästä on tullut itseään ruokkiva kierre.
Mutta nyt on näin. Toivon, että jaksan eläkkeeseen asti, koska mua hirvittää se pyöritys, mihin ihmiset joutuu, jos alkaa tässä vaiheessa pitää sairaslomia tai joutuu työttömäksi.
Onneksi mulla ei ole mummotettavia! Jonkun verran jaksan kuunnella samassa tilanteessa olevia naisihmisiä, joilta odotetaan täydellistä mummoutta vielä kaiken muun lisäksi.
Uskon, että mulla tämä on ohimenevää. Hetken aikaa vielä tapaillaan vaan teillä tai kaupungilla.
Nyt mun täytyy lähteä suihkuun, koska oon vain lojunut viikonlopun ja huomenna on taas työpäivä...
Sama täällä. Ei millään jaksaisi, kun joka paikkaan kolottaa ja huomaa voimansa vähenevän. Hyvä jos jaksaa huolehtia omasta hygieniastaan.
Ja sitten on työ, josta palautumiseen menee yhä enemmän aikaa. Viikonloput haluaisi vain levätä ja lukea vaikka hyvää kirjaa ja nauttia elämästä, eikä raataa jonkun siivouksen perässä, kun tässä iässä ei tiedä miten paljon aikaa on vielä käytettävissä.
Ja ap.lle, jos saat elää pitkän elämän, luulen aseenteesi vielä muuttuvan, kun olet 60v, kun työelämä vaatii veronsa, on vaihdevuodet, katkonaiset yöunet ja heräilet parin tunnin välein, nivelet jäykistyvät, kroppaa kolottaa ja mikä pahinta, jo aikuisille lapsille ei edelleenkään riitä mikään, eikä oli kylliksi, vaikka nuorena kuvitteli elämän helpottavan, kun lapset kasvavat. Mutta toisin kävi.
Kyllä naisen osa ei ole helppo.
Missä on miehet? Sinunkin ap. isä?
Miksi siivous on vain äitisi hommaa?
Vierailija kirjoitti:
Luulin aina lapsena, että meillä oli sotkuista,kun isä ja lapset sotkivat niin paljon ja äidillä oli kiirettä töissä ym. Nyt hän kumminkin on asunut yksin jo pidemmän aikaa ja ymmärrän, että perus puhtaus ja hygienia ei hänen mielestään ole tärkeää. Ap
"Luulin aina lapsena, että meillä oli sotkuista,kun isä ja lapset sotkivat niin paljon ja äidillä oli kiirettä töissä ym. Nyt hän kumminkin on asunut yksin"
Mitä ihmettä mä luen. Mitä on tapahtunut perheen tasa-arvolle ja naisen oikeuksille, kun aikuinen nainen olettaa vielä 2019 kotityöt kuuluvan naisten harteille ja tytär syyllistää siitå vielä aikuisena vanhaa äitiään, kun ei lapsuudessa siivonnut, vaikka "isä ja lapset sotki niin paljon".
Ehkä äitisi on tullut viimein järkiinsä ja kyllästynyt loputtomiin vaatimuksiin ja siivouksiin ja olettaa sinun olevan jo iso tyttö ja jos lapsuuden kotisi siivottomuus häiritsee, niin miksi et itse siivoa.
Ja mitä itse tykkäisit, jos äitisi tai anoppisi siivoaisi ja järjestelisi kaappejasi sinun kodissasi?
Ei käy vain, niin miksi oletat sen olevan sitten äidillesi ok. kun vierailet äitisi luona.
Talo elää tavallaan, vieras käypi ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa ihmeessä väliaikaista kotipalvelua,jos tilanne on terveyden kanssa huono. Kaupungilta voi saada ilmaiseksikin terveyssyistä tai jos on työssäkäyvä, niin ehkä on varaa maksaa pari kertaa siivooja. Tsemppiä ja parempia vointeja! Ap
Missä kaupungissa saa siivouspalvelua tai muuta ilmaiseksi? Kuinka voit olla noin tietämätön.
Mun mummin 94v luona käy kaupungin kotipalvelusta siivooja ja maksaa 37€/h, kylvettäjä/saunottaja 35€/h jne
Onko tullut mieleen, että 60-luvun lapset voi olla puucee-kulttuurin kasvatteja? Ei pesty käsiä vessassa, kun huussiin ei tullut vettä! Ja saunottiin lauantaisin eikä voinut käydä suihkussa joka aamu, kun suihkua ei ollut!
Ja hyvä, että joku on muistuttanut vaihdevuosista ja muusta, minkä vuoksi 60v ei jaksa kaikkea mitä 30v jaksaa. Diabetes ja kilpirauhanen lääkärintarkastukseen mieluusti.
Ehkä voit viedä viemisinä saippuaa ja uuden pyyhkeen? Ja lahjaksi siivous joskus isomman juhlan kunniaksi.
Ei sitä ihmistä pysty muuttamaan mitenkään. Sitä täytyy vaan oppia elämään sen kanssa. Raskausaikana olin hysteerinen kun olin huolissani vauvastani etten saa toksoplasmoosia, listeriaa yms. kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin mutta muuten yritän vaan olla ajattelematta asiaa. Pesen omat ja lasteni kädet aina ennen syömistä ja pestään ne aina heti kun ollaan saavuttu kotiin.
Likaisten käsien takia siellä on aina likaa kaapin ovissa jne. Mutta ei tulisi mieleenkään ruveta siellä siivoamaan. Enkä normaalisti pyydä ketään pesemään käsiään ellen ole just nähnyt kuollutta eläintä tämän käsissä eikä tämä kyllä silloin vastustakaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terve.fi/artikkelit/astma-ja-allergiat-jyllaavat-liiallisen…
On eri asia syödä multaa kuin ihmisten ulostetta. Ihminen joka ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen syö ja levittää omia ulostepöpöjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan... omalla äidillä oli sama (on menehtynyt sairaskohtaukseen 10 vuotta sitten). Hänellä oli paljon kroonisia sairauksia ja mm. masennusta...
En ole innokas siivoamaan, mutta äitiin verrattuna kyllä olen siisti. Siisteyskäsityskin hänellä oli ehkä eri kuin minulla, mutta suurin syy epäsiisteyteen oli se, että hänellä ei ollut voimavaroja pitää yllä siisteyttä. Ei yksinkertaisesti jaksanut välittää huonosta hygieniasta / epäsiisteydestä tai ainakaan siivota niin paljoa, että olisi ollut siistiä.
Vasta nyt myöhemmin, kun ymmärrän paremmin mm. hänellä ollutta lääkitystä ja niitä hänellä olleita sairauksia, ymmärrän senkin että hän oli aina väsynyt ja tavallisten asioiden tekeminen oli hänelle paljon paljon raskaampaa kuin muille. Ja todennäköisesti siltikään en ymmärrä kuin jäävuoren huipun siitä mitä hän koki ja miten raskasta kaikki oli hänelle.
(kyyneleet tulee silmiin tätä kirjoittaessa. Äiti on äiti, "vikoineen" päivineen. Ikävä Sinua Äiti missä ikinä oletkin).
Osanotto sinulle, itsekin auttaisin varmasti jos jostakin tuollaisesta olisi kyse. Omilla vanhemmillani vain ei ole. Oikeasti. Ovat vain patalaiskoja ja itsekkäitä ihmisiä.
Selittivät esimerkiksi, että naapurin Maijan kotona on siistiä koska "mahtaa sillä Maijan äitillä olla aikaa siivoilla kun on vaan leipomossa töissä, ei oo näitä johtajien murheita". Joo, Maijan isä ja äiti painoivat kolmivuorotyötä tehtaalla ja vapailla tekivät kotitöitä, harrastivat lasten kanssa ja tapasivat ystäviä.
"Vaan eipähän mahda Maija perheellä olla varaa uuteen autoon/etelän lomaan/leviksiin/hilavitkuttimiin" you name it. Ei ollutkaan, mutta nyt heillä on maksettu (siisti) koti ja hyvä ja virkeä kunto. Hoitavat nyt ilolla ja energialla Maijan lapsia. Omilla vanhemmillani on jostain käsittämättömästä syystä jäljellä enää pelkkä rivari josta edelleen velkaa, vaikka ovat tosiaan hyvät urat tehneet ja vielä kummankin vanhemmat perineet. Syynä varmasti yhtälainen leväperäisyys niin raha-asioissa kuin siisteydessä.
Kun on elämänhallinta hukassa eikä viitsi mitään tehdä sen eteen, niin mun empatia on nolla.
Sori avautuminen, vähän pääsi höyryjä 😂😂
T. 9, eli se yh-äiti
Adhd tai joku muu neurologinen ongelma? Adhd aiheuttaa juuri tuon että pystyy kyllä esim. tekemään töitä kunnolla, mutta kotona kaikki on levällään ja elämänhallinta tipotiessään. Tuntuu tosi ristiriitaiselta, mutta näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin aina lapsena, että meillä oli sotkuista,kun isä ja lapset sotkivat niin paljon ja äidillä oli kiirettä töissä ym. Nyt hän kumminkin on asunut yksin jo pidemmän aikaa ja ymmärrän, että perus puhtaus ja hygienia ei hänen mielestään ole tärkeää. Ap
"Luulin aina lapsena, että meillä oli sotkuista,kun isä ja lapset sotkivat niin paljon ja äidillä oli kiirettä töissä ym. Nyt hän kumminkin on asunut yksin"
Mitä ihmettä mä luen. Mitä on tapahtunut perheen tasa-arvolle ja naisen oikeuksille, kun aikuinen nainen olettaa vielä 2019 kotityöt kuuluvan naisten harteille ja tytär syyllistää siitå vielä aikuisena vanhaa äitiään, kun ei lapsuudessa siivonnut, vaikka "isä ja lapset sotki niin paljon".
Ehkä äitisi on tullut viimein järkiinsä ja kyllästynyt loputtomiin vaatimuksiin ja siivouksiin ja olettaa sinun olevan jo iso tyttö ja jos lapsuuden kotisi siivottomuus häiritsee, niin miksi et itse siivoa.
Ja mitä itse tykkäisit, jos äitisi tai anoppisi siivoaisi ja järjestelisi kaappejasi sinun kodissasi?
Ei käy vain, niin miksi oletat sen olevan sitten äidillesi ok. kun vierailet äitisi luona.Talo elää tavallaan, vieras käypi ajallaan.
Mun lapsuus oli 90-luvulla eikä 2019 ja lapsuudenkotini on eri,kuin asunto jossa äiti nyt asuu. Meitä oli viisi perheenjäsentä ja perheen työnjaossa isä enimmäkseen hoiti ulko- ja äiti sisätyöt ja eipä mulla alaikäisenä siihen ollut mitään sanomista. Joutui toki lapsetkin auttamaan. Mutta siis luulin pienenä, että epäsiisteys johtuu paljolti siitä, kuinka paljon me kaikki sotkemme eikä äidin siisteyskäsityksestä. En ole ruvennut siivoamaan äitini kotona. Ap
Istun lentokoneessa ja kaivan kynnellä hampaanvälejä kuten teen vaistomaisesti aina. Eikä mulla ole kotona vessassa roskiksessa muovipussia vaan ainoastaan talouspaperi pohjalla. Ehkä dementia jo vaivaa näin kolmekymppisenä.
Kaikella elämänkokemuksella sanon ei näin - vaikka ajatus on toki kiltti.
Tulee vielä aika, jolloin joudutte hoivaamaan vanhempianne, hoitamaan heitä kuin olisivat pieniä lapsia. Jos aloitatte sen jo nyt kun he ovat vasta kuusikymppisiä, niin teillä ei ole voimavaroja siihen enää kun ovat kahdeksankymppisiä. Jotta vanhempia pystyy hoivaamaan aikanaan, heihin tulee luoda aikuisiällä terve etäisyys ja tasavertaisuus. Pitää rikkoa vanhempi-lapsi-suhde ja löytää tasavertainen sukulaisuus. Kunnes he vanhenevat ja tilanne kääntyy toisin päin.
Erityisesti jos itsellä on pieniä lapsia, niin omia voimavaroja ei todellakaan tule käyttää toisten huushollin siivoamiseen. Jokainen hoitakoon oman nurkkansa. Ja jos siihen haluaa apua niin sitä pitää itse pyytää. Ketään muuta ei voi vastuuttaa apua tyrkyttämään.
AP:lle sanon neuvoksi, että pyydä häntä omaan kotiin enemmän kylään. Jos hän ottaa asian itse puheeksi, niin sanot että toivoisit että hänen luonaan keittiö ja vessa olisivat siistimmät. Sanot että ymmärrät että kaikki elävät miten elävät etkä tuomitse, mutta omat siisteysvaatimukset vain ovat isommat kuin hänellä.