Äitini toivoisi että hänen luonaan käytäisiin enemmän, mutta hygienian taso on kauhea
Päältä päin katsottuna äidin kotona on hieman sotkuista ja haisee oudolle, mutta pienen vierailun jälkeen alkaa ällöttää.
Kaikki kaapin ovet, vesikannun kahva ym. ovat lähmäisiä. WC:n roskiksessa ei ole pussia, vaikka roskia on. Äiti saattaa myös kaivaa hampaistaan tai nenä pieltään sormillaan tai niistää, ja jatkaa toimiaan pesemättä käsiään. itse asiassa WC:ssä ei tainnut edes olla kunnollista saipouaa ja pyyhettä.
Ruokapöydässä hän ei katso tarpeellisiksi laittaa ottimia astioihin, vaan ottaa omalla likaisella haarukalla kaikille tarkoitettuja esim. ananaspaloja. Hän myös käsiä huuhdeltuaan keittiössä nosti lattialta likaisen, läikikkään keittiöpyyhkeen ja kuivasi siihen kätensä.
Miten muuten normaalilla ihmisellä käsitys hyvästä hygieniasta on noin harhainen? Eikö tajua, että toisia saattaa vieraina ällöttää likaisuus? Kylästä pois tullessa tekee mieli mennä suihkuun ja pestä kaikki päällä olleet vaatteetkin, kun se haju on varmaan tarttunut.
Kommentit (58)
Sähän voisit ehkä käydessäsi vähän siivota hänelle avuksi.
Missään nimessähän et viitsi häntä auttaa siivouksessa ja valistaa hygieniasta...
Minä tiesin sen vatsallani jo ennakkoon!
Voi, minä niin ymmärrän sinua! Mutta en todellakaan tiedä mitä pitäisi tehdä 🤔
Mulle tuli mieleen joku mielenterveysongelma ja mahdollisesti muistisairaus. Voisiko olla jostain tällaisesta kyse?
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ne räkäbakteerit siellä leviävät rauhassa aivan joka puolelle ja varmaan ulostebakteeritkin, sillä epäilen että hän pesee käsiään ainakaan saippualla usein, kun ei edes vessassa kunnon edellytyksiä siihen ollut luotu. Ap
Prototyyppi kirjoitti:
Mulle tuli mieleen joku mielenterveysongelma ja mahdollisesti muistisairaus. Voisiko olla jostain tällaisesta kyse?
Kai, mutta äitini on aina ollut vähän tuollainen. Vanhemmiten ehkä vielä pahenee. Hän ei kumminkaan ole vielä paljon yli 60 eikä erityisesti sairauksia. Ap
Joo mun vanhempien kotona on samanlaista. En tajua, kaksi eläkeläistä rivarikaksiossa. Pölyä ja mähmää ja se vessa. Yäk. Mulla on iso talo, teen täyttä työaikaa, pienet lapset ja olen yh, silti on suht siistiä ja jopa lumityöt tehtynä. Pahinta on, että snadisti kettuilevat mulle "no on se nyt niiiin tarkkaa" kun vaikka pyyhin heti pöydälle läikähtäneen maidon pois. Onjoo, koska helpompaa pyyhkiä heti kun viikon päästä hinkata pinttyneitä tahroja.
Lisäksi ovat muutenkin laiskoja, painavat sata kiloa ja koko ajan pummaamassa jotain palveluksia. "Leikkaa nurmikko". Kehtaavat, vaikka mulla on omaakin nurtsia useampi sata neliötä. "Sinähän voit mennessäsi kitkeä rikkaruohot tosta etupihalta". Mulla on omatkin rikkaruohot. Ja tosiaan mulla on ne lapset ja ison talon työt ja käyn töissä.
Voitte varmaan arvata kenen luo kokoonnutaan vaikka joulupöytään ja kuka sen homman järjestää? Sinänsä sopii mulle, ei huvitakaan sinne sikolättiin mennä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessähän et viitsi häntä auttaa siivouksessa ja valistaa hygieniasta...
Kun luulisi,että tuon ikäinen jo tietää hygieniasta muutenkin?
Ajatteleekohan hän, että olemme jotenkin niin tuttuja, että ei ole tarkkaa..? Olen oikeasti hämmentynyt. Ap
Miten havaitsit tämän vasta nyt ? Olethan varmasti tuntenut ja vieraillut äidilläsi usein vuosien aikana. Vai onko tullut paheneminen? Minkä ikäinen äitisi on?
Mä hommasin mun vanhemmille kotisiivoojan. Ei jää montaa kymppiä maksettavaksi kotitalouvähennysten jälkeen. Siivooja siivoaa pari tuntia kerran kuussa. Siivoojan käytyä voit käydä kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mun vanhempien kotona on samanlaista. En tajua, kaksi eläkeläistä rivarikaksiossa. Pölyä ja mähmää ja se vessa. Yäk. Mulla on iso talo, teen täyttä työaikaa, pienet lapset ja olen yh, silti on suht siistiä ja jopa lumityöt tehtynä. Pahinta on, että snadisti kettuilevat mulle "no on se nyt niiiin tarkkaa" kun vaikka pyyhin heti pöydälle läikähtäneen maidon pois. Onjoo, koska helpompaa pyyhkiä heti kun viikon päästä hinkata pinttyneitä tahroja.
Lisäksi ovat muutenkin laiskoja, painavat sata kiloa ja koko ajan pummaamassa jotain palveluksia. "Leikkaa nurmikko". Kehtaavat, vaikka mulla on omaakin nurtsia useampi sata neliötä. "Sinähän voit mennessäsi kitkeä rikkaruohot tosta etupihalta". Mulla on omatkin rikkaruohot. Ja tosiaan mulla on ne lapset ja ison talon työt ja käyn töissä.
Voitte varmaan arvata kenen luo kokoonnutaan vaikka joulupöytään ja kuka sen homman järjestää? Sinänsä sopii mulle, ei huvitakaan sinne sikolättiin mennä syömään.
Ja ennen kuin joku vihjaisee mt-ongelmista niin kyllä, jotain sellaistahan sen on pakko olla. Tosin se on vaivannut heitä jo siitä asti kun olin lapsi. Silloin ajattelin ap:n tavoin, että tekevät haastavaa työtä ja ovat siitä niin puhki (molemmat johtajia) että illat makaavat sohvalla.
Kuulostaa ällöttävältä. Jotkut ihmiset eivät vain ymmärrä, että siisteyden ylläpito on muutakin kuin tavaroiden järjestyksessä pitämistä. Jos ap:n äiti on muuten fyysisesti hyvässä kunnossa, en ymmärrä miksi ap:n kuuluisi ottaa äitinsä kodin siisteys huolekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ne räkäbakteerit siellä leviävät rauhassa aivan joka puolelle ja varmaan ulostebakteeritkin, sillä epäilen että hän pesee käsiään ainakaan saippualla usein, kun ei edes vessassa kunnon edellytyksiä siihen ollut luotu. Ap
Siis tarkoitan, että vaikka auttaisin siivouksessa ja vaikka pyyhkisin kaapit, niin mitä se auttaa, kun käsiä ei silti pestä jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ällöttävältä. Jotkut ihmiset eivät vain ymmärrä, että siisteyden ylläpito on muutakin kuin tavaroiden järjestyksessä pitämistä. Jos ap:n äiti on muuten fyysisesti hyvässä kunnossa, en ymmärrä miksi ap:n kuuluisi ottaa äitinsä kodin siisteys huolekseen.
Siis muistan monta kertaa, kun olimme teini-ikäinen (minä ja siskot) ja sanoimme äidille noista tavoista esim. että älä kaiva hampaita tai ota pliis hammastikku. Äiti sanoi että ai, anteeksi ja lopetti toimintansa siltä erää. Kumminkaan nyt aikuisena en enää ole huomautellut. En tiedä jos äitini jotenkin luulee, että kukaan ei huomaa jos kerran kukaan ei sano... Äitini tekee osa-aikaista työtäkin vielä, en tiedä tekeekö hän tuollaista muutenkin huomaamatta ihmisten läsnäollessa vai vain kotona tai "läheisten" ihmisten kanssa. Ap
Tunnistan... omalla äidillä oli sama (on menehtynyt sairaskohtaukseen 10 vuotta sitten). Hänellä oli paljon kroonisia sairauksia ja mm. masennusta...
En ole innokas siivoamaan, mutta äitiin verrattuna kyllä olen siisti. Siisteyskäsityskin hänellä oli ehkä eri kuin minulla, mutta suurin syy epäsiisteyteen oli se, että hänellä ei ollut voimavaroja pitää yllä siisteyttä. Ei yksinkertaisesti jaksanut välittää huonosta hygieniasta / epäsiisteydestä tai ainakaan siivota niin paljoa, että olisi ollut siistiä.
Vasta nyt myöhemmin, kun ymmärrän paremmin mm. hänellä ollutta lääkitystä ja niitä hänellä olleita sairauksia, ymmärrän senkin että hän oli aina väsynyt ja tavallisten asioiden tekeminen oli hänelle paljon paljon raskaampaa kuin muille. Ja todennäköisesti siltikään en ymmärrä kuin jäävuoren huipun siitä mitä hän koki ja miten raskasta kaikki oli hänelle.
(kyyneleet tulee silmiin tätä kirjoittaessa. Äiti on äiti, "vikoineen" päivineen. Ikävä Sinua Äiti missä ikinä oletkin).
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Kai, mutta äitini on aina ollut vähän tuollainen. Vanhemmiten ehkä vielä pahenee. Hän ei kumminkaan ole vielä paljon yli 60 eikä erityisesti sairauksia. Ap
Onko äitisi milloin käynyt verikokeissa ja lääkärissä? Hyvinkin voi olla jonu sairaus, jota ei ole huomattu.
Omalla äidilläni sairastaminen alkoi noin. Vieraisilla käydessä vietiin tuliaisina mukana kaikki syömiset, koska muuten ei tiennyt, oliko syömiskelpoista vai ei. Jääkaappia piti siivota, koska siellä oli pilaantuneita ruokatarvikkeita. Vaatteita oli siemlä sun täällä.
Vaikka äitisi ei ole aiemminkaan ollut kovin tarkka hygieniasta, niin se ei estä sitä, etteikö muistisairaus olisi tullut pikkuhiljaa. Esimerkiksi hoitamaton diabetes vie muistin.
Toiset ei ole ikinä saaneet kasvatusta siivoukseen ja hygieniaan. Mun exä oli sellainen, että tavarat oli muuten järjestyksessä ja kotona oli "siistiä", mutta tosi likaista. Ei ollut tajunnut että rättejä voi pestä ja että vessaan ja keittiöön on eri rätit...... Lattioita ei ollut luutunnut kodissaan ikinä ja siltä se tuntuikin, pidin sukat jalassa. Aloin sitten pikkuhiljaa valistaa ja kerroin miten kannattaisi tehdä, huomautin ystävällisesti likaisista kaapinovista jne. Imuroin yleensä hänen luota lähtiessä ja tehtiin yhdessä välillä kotitöitä. Kuitenkin ymmärsin asian vasta paremmin kun kävin hänen vanhemmillaan kylässä... no siellä vasta likaista ja ällöttävää olikin. Tajusin, ettei mies ole koskaan voinut oppia noita perusasioita kun heidän kotonaan ei ole koskaan siivouksesta välitetty eikä kukaan ole häntä opettanut. Tuollaisiin rutiineihin on kuitenkin todella vaikea puuttua enää aikuisena ja suhde kaatui osittain yhtenä syynä siihen, ettei mies tajunnut huolehtia hygieniastaan tarpeeksi edes minun luona. Suutuin todella monta kertaa todella pahasti, kun hän ei esim. muistanut pestä käsiään. Omassa kodissaan olkoot niin likaisena kun haluaa, mutta minun kotona et perkele minun tavaroitani likaa. Ja jos tekee itse sotkua niin sen myös itse siivoaa. Voit ainoastaan puhua suoraan ja jos se ei auta, et käy enää kylässä. Tai niinkuin joku ehdotti, hommaat hänelle siivoojan ja käyt vaan sen jälkeen. Varaudu ettei koskaan täysin opi, ellei ole kyse siitä ettei kukaan ole koskaan edes valaissut häntä asiasta. Toiset vaan on laiskempia ja jotenkin boheemeja noissa asioissa... Eivät tajua että ihmiset karttavat pöpöjen ja hajun takia, kuvittelevat vaan kai itse olevansa terveempiä ja muiden olevan "neuroottisia".
Luulin aina lapsena, että meillä oli sotkuista,kun isä ja lapset sotkivat niin paljon ja äidillä oli kiirettä töissä ym. Nyt hän kumminkin on asunut yksin jo pidemmän aikaa ja ymmärrän, että perus puhtaus ja hygienia ei hänen mielestään ole tärkeää. Ap