Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lässyttävät selittäjävanhemmat

Vierailija
10.02.2019 |

Olin uimahallissa. Sekä saunassa että pukuhuoneessa oli näitä lässyttäviä selittäjä-äitejä lapselle puhutaan ihan sietämättömään sävyyn (miten aikuinen nainen saa edes sen äänen aikaiseksi, heliumillako) ja joka ikinen aivan selvä asia selitettiin, sanoitettiin ja sitä myötä joukkoistettiin.

”Mennään pisulle ettei tule altaaseen pisuhätää ja siellä on sitä klooria joka putsaa lässyti lässyti.”

Saunassa tuota ei päässyt edes pakoon, vaan siellkin ihan tyytyväisen lapsen tunteita sanoitettiin, että ”mennään syömään makaronipataa ettei tule nälkäkiukkua.” Suu kävi koko ajan.

Lapset oppivat puhumaan ilman lässytystä ihan mainiosti (kotonanikin muutama). Kyllä, te olette mahtavia vanhempia, mutta siitä huolimatta ihan koko aikaa ja tilaa ei tarvitse ottaa sillä sanoittamisella. Etenkään saunassa.

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kamalaa, kun lapsille ihan puhutaan! Pitäisi olla suomalaiskansallisesti hiljaa ja naama karhunpepulla.

Kyllä, liikaa on vanhempia esim metrossa, jotka eivät sano lapselle sanaakaan. Oma kännykkä on tärkeämpi. Olisin ennemmin ko vanhempi-lapsista huolissani kuin niistä, jotka ovat aktiivisessa vuorovaikutuksessa lapsensa kanssa. Ja en usko, että esim koululaiselle enää noin puhutaan.

Mutta kun nämä pajattajat eivät ole vuorovaikutuksessa lapsen kanssa vaan kimittävät taukoamatta niin, ettei lapsi saa suunvuoroa eikä hetken rauhaa.

Kuinka sinä voit tuntemattomista ihmisistä sanoa yhtään mitään pelkästään sen kahden minuutin perusteella (ketjun esimerkki äiti ja lapsi pusero-ostoksilla)? Aika tiukalla sinun pinna, kun ko asiasta jaksat meuhkata.

Vierailija
42/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kamalaa, kun lapsille ihan puhutaan! Pitäisi olla suomalaiskansallisesti hiljaa ja naama karhunpepulla.

Kyllä, liikaa on vanhempia esim metrossa, jotka eivät sano lapselle sanaakaan. Oma kännykkä on tärkeämpi. Olisin ennemmin ko vanhempi-lapsista huolissani kuin niistä, jotka ovat aktiivisessa vuorovaikutuksessa lapsensa kanssa. Ja en usko, että esim koululaiselle enää noin puhutaan.

Mutta kun nämä pajattajat eivät ole vuorovaikutuksessa lapsen kanssa vaan kimittävät taukoamatta niin, ettei lapsi saa suunvuoroa eikä hetken rauhaa.

Kuinka sinä voit tuntemattomista ihmisistä sanoa yhtään mitään pelkästään sen kahden minuutin perusteella (ketjun esimerkki äiti ja lapsi pusero-ostoksilla)? Aika tiukalla sinun pinna, kun ko asiasta jaksat meuhkata.

No minä istuin 1,5 tuntia Kailottajan viereisessä pöydäsäs. Koko sinä aikana Teppo-Ilmari, Teppo-Ilmarin pikkusisko eikä Kailottajan mies sanoneet sanaakaan. Se oli täydellinen monologi ravintolasalille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun toinen lapseni on autistinen ja toinen hieman ylivilkas; usein on vain pakko selittää, että pysyvät aloillaan ja osaavat käyttäytyä. Oletan, että muut ihmiset miettivät omia asioitaan; en todellakaan esitä, vaan tekemistä riittää niissä lasten kanssa kommunikoimisissa ilman esittämistäkin. Tosin puhun kyllä normaalilla äänellä. Kyllä maailmaan puhetta riittää, varsinkin umpimielisten tuppisuiden Suomeen.

Kivastipa leimasit suomalaiset umpimielisiksi tuppisuiksi. Minun tuntemani lässytäjä-äidin lapset ovat aivan terveitä lapsia. Kerran totesinkin hänelle, etten itse jaksaisi tuolla tavalla koko ajan puhua omilleni. Hän ei ollut itse edes huomannut puhuvansa heille tauotta. Tapa on ilmeisesti jäänyt päälle vauva-ajoista, jolloin toinen oli aremman puoleinen ja äiti yritti rauhoitella tätä jatkuvasti uusissa tilanteissa omalla äänellään. Tosin näin pidempään seuranneena lasten arkuus on ollut äidin omaa syytä, kun on kieltänyt näiltä lähes kaiken lapsille normaalisti kuuluvat toiminnat (etteivät satuttaisi itseään).

Vierailija
44/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, on taas ihmisillä ongelmat :D

Vierailija
45/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua lasten kerhosta. 1v otti lelun poikani kädestä johon äiti lässyttämään. Kuulepa kun ei saa toisen kädestä ottaa, kun tulee toiselle paha mieli että annetaanpa nyt takaisin tämä ja sitten muistetaan ettei enää oteta toiselta. Lopputulos:

1v alkoi itkemään ja oma poika 4v oli hämillään tilanteesta. Seisoi auto kädessä eikä tiennyt uskaltaako sillä leikkiä enää. Jätti sitten auton lattialle ja meni muihin leikkeihin. 1v meni ottamaan auton ja hänen äitinsä mulkoili minua murhaavasti

Eikö lapselle saa enää opettaa, ettei toisen kädestä saa ottaa..?

Vierailija
46/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa puhetulvalässytystä kuulee sairaaloissa ja vanhainkodeissa - joka yleensä (tarpeettoman äänekkäästi) on suunnattu lähinnä ympäristölle:

"Katsokaa nyt; olenhan minä hyvä omainen, olenhan?! Kas, N-Ä-Ä-I-I-N minä käyn vierailulla ja juttelen omaiselleni.."

Yöks.

Vierailen itse silloin tällöin hoitokodissa, jossa on vanha rouva, jonka tytär on juuri tällainen. Tauoton lässyttävä pajatus isoon ääneen, kun vaikkapa syöttää äitiään. Jos yleisöä ei ole, niin puhekin normalisoituu.

Vierailija
47/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuuntelee noita lässyttäviä täydellisiä äitejä, tulee mieleen, onko noilla lapsilla aivoja ollenkaan ja jos on, niin onko myös ajatustoimintaa. Mitenhän pahasti näillä äideillä menisivät pasmat sekaisin, jos nuo Irmelit ja Ilmarit sanoisivatkin yhtäkkiä jotakin.

Joku tuola alussa totesi myös, että esim. ikäihmisille puhutaan sairaalassa ja hoitolaitoksessa samalla tavalla lässyttämällä. Iäkäs sukulaismies oli jonkin aikaa sairaalassa ja kotiin tultuaan kertoili kokemuksiaan. Hän oli todella näreissään siitä, että potilaille puhuttiin kuin pikkulapsille. Huippu oli kuulemma se, kun hoitaja kysyi petinaapurilta "Onko meidän suoli toiminut tänä aamuna?" Naapuri oli vastannut: "En tiedä, miten sinun laitasi lienee, mutta minä kävin aamulla paskalla." Punoittava hoitaja hipsi huoneesta sanaakaan enää sanomatta.

Vierailija
48/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi harmi jos selittäminen ärsyttää. Ei vois kuule minua, 2,5v lapsen selittäjämammaa vähempää kiinnostaa! Poistu itse paikalta jos et kestä kuunnella. Keskity omaan elämääsi äläkä muiden. Minä aion edelleen jatkaa selittämistä just siellä missä haluan.

Sitä juuri haluaisinkin eli keskittyä omaan elämääni, mutta se on mahdotonta, jos kailottajamamma kimittää korvanjuuressa niin, että koko kylä raikuu. Opettele sinä ottamaan huomioon myös muut ihmiset.

Vierailija
49/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin metrossa tulisi äkkiä kaikki kanssamatkustajat hulluiksi, jos siellä olisi useinkin tai peräsi useampi kimittäjä-äiti matkustamassa samaan aikaan. Mihinkään kun ei voi edes paeta. 

Vierailija
50/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin kuuntelemaan tällaista mammaa junassa. Hänellä oli kolme lasta ja mies. Tosin se mies taisi samalla olla neljäs lapsi, sillä niin kiltisti hän istui lasten joukossa imien posket lommolla käteensä tuupattua pillimehua, niin kovin pienen näköisenä. Äiti pajatti koko matkan ajan sanoittaen kaikkien puolesta päivän tapahtumia, muiden nyökyttäessä sopivissa kohdin. Ja se kimeä lässyttävä tyyli... hrrr...

Vierailija
51/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua lasten kerhosta. 1v otti lelun poikani kädestä johon äiti lässyttämään. Kuulepa kun ei saa toisen kädestä ottaa, kun tulee toiselle paha mieli että annetaanpa nyt takaisin tämä ja sitten muistetaan ettei enää oteta toiselta. Lopputulos:

1v alkoi itkemään ja oma poika 4v oli hämillään tilanteesta. Seisoi auto kädessä eikä tiennyt uskaltaako sillä leikkiä enää. Jätti sitten auton lattialle ja meni muihin leikkeihin. 1v meni ottamaan auton ja hänen äitinsä mulkoili minua murhaavasti

Tietysti saa ja omille opetettu myös, mutta paljonko luulet yksivuotiaan ymmärtävän tuosta tauottomasta lässytyksestä. Itse ainakin olisin tiukasti komentanut ei saa ottaa tai pelkkä ei tuon ikäiselle

Vierailija
52/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman ärsyttävän piirteen. Näitä on olemassa myös isinä: S-marketissa oli tällainen tarhaikäisen kanssa Ostamassa Ruokaa. Voi sitä jatkuvaa selitystä, jauhantaa ja mekastamista. Kun piti puhua taukoamatta ja kovalla äänellä: ”Nyt Fiona saa painaa nappia, HYVÄ!!! Hienosti painettu ja sitten laitat sen koriin. Noiin HIENOA. Missäs on leipäosasto, ostetaan sitä hyvää juuresleipää. Ota siitä yksi paketti, hyvä! Sitten kävellään lihatiskille, mitäs me tänään kokataan tehdäänkö sitä herkkua, mistä italian-tätikin tykkäsi? Mennään Italiaan hiihtolomalla, siellä on niin kivaa, saa ajella taas Ferrarilla...”

Oli ehkä joku ISI & LAPSI -showtime meneillään.

Saattaahan näillä selostajilla olla joku erityislapsikin, mene tiedä. Siis kun pitää joka pieraisu sanoittaa ja neuvoa. Tai sitten itse vanhempi on vähän hei-hei... näitäkin kun on vanhempina.

Eniten ihmetyttää se, että miten tarkkaan jaksatte seurata ventovieraiden tekemisiä. Liikun paljon kaupungilla lasten kanssa, jutellaan ja ihmetellään asioita. En yleensä kiinnitä huomiota toisten juttuihin.

Voihan olla, että olen huomaamattani ärsyttänyt av-mammoja. Sorry, ei ollut tarkoitus.

Vierailija
53/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa puhetulvalässytystä kuulee sairaaloissa ja vanhainkodeissa - joka yleensä (tarpeettoman äänekkäästi) on suunnattu lähinnä ympäristölle:

"Katsokaa nyt; olenhan minä hyvä omainen, olenhan?! Kas, N-Ä-Ä-I-I-N minä käyn vierailulla ja juttelen omaiselleni.."

Yöks.

Vierailen itse silloin tällöin hoitokodissa, jossa on vanha rouva, jonka tytär on juuri tällainen. Tauoton lässyttävä pajatus isoon ääneen, kun vaikkapa syöttää äitiään. Jos yleisöä ei ole, niin puhekin normalisoituu.

Ehkä jännittää tilannetta, mulla olisi siitä kyse. En olisi omalla aluellani missään hoitotoimenpiteissä.

Vierailija
54/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman ärsyttävän piirteen. Näitä on olemassa myös isinä: S-marketissa oli tällainen tarhaikäisen kanssa Ostamassa Ruokaa. Voi sitä jatkuvaa selitystä, jauhantaa ja mekastamista. Kun piti puhua taukoamatta ja kovalla äänellä: ”Nyt Fiona saa painaa nappia, HYVÄ!!! Hienosti painettu ja sitten laitat sen koriin. Noiin HIENOA. Missäs on leipäosasto, ostetaan sitä hyvää juuresleipää. Ota siitä yksi paketti, hyvä! Sitten kävellään lihatiskille, mitäs me tänään kokataan tehdäänkö sitä herkkua, mistä italian-tätikin tykkäsi? Mennään Italiaan hiihtolomalla, siellä on niin kivaa, saa ajella taas Ferrarilla...”

Saattaahan näillä selostajilla olla joku erityislapsikin, mene tiedä. Siis kun pitää joka pieraisu sanoittaa ja neuvoa. Tai sitten itse vanhempi on vähän hei-hei... näitäkin kun on vanhempina.

Eniten ihmetyttää se, että miten tarkkaan jaksatte seurata ventovieraiden tekemisiä. Liikun paljon kaupungilla lasten kanssa, jutellaan ja ihmetellään asioita. En yleensä kiinnitä huomiota toisten juttuihin.

Voihan olla, että olen huomaamattani ärsyttänyt av-mammoja. Sorry, ei ollut tarkoitus.

Ei käytännössä vain sinä pulputat ja ihmettelet. 

Vierailija
55/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos istut siellä ravintolassa viereisessä pöydässä, samassa lääkärin odotusaulassa tai samassa junavaunussa, aika hemmetin pääsemättömissä olet kun Kailottaja iskee. Eikä siinä sitten paljon tarvitse itse lukea, jutella, nukkua, kun se Kailotus kaikaa.

Vierailija
56/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuuntelee noita lässyttäviä täydellisiä äitejä, tulee mieleen, onko noilla lapsilla aivoja ollenkaan ja jos on, niin onko myös ajatustoimintaa. Mitenhän pahasti näillä äideillä menisivät pasmat sekaisin, jos nuo Irmelit ja Ilmarit sanoisivatkin yhtäkkiä jotakin.

Joku tuola alussa totesi myös, että esim. ikäihmisille puhutaan sairaalassa ja hoitolaitoksessa samalla tavalla lässyttämällä. Iäkäs sukulaismies oli jonkin aikaa sairaalassa ja kotiin tultuaan kertoili kokemuksiaan. Hän oli todella näreissään siitä, että potilaille puhuttiin kuin pikkulapsille. Huippu oli kuulemma se, kun hoitaja kysyi petinaapurilta "Onko meidän suoli toiminut tänä aamuna?" Naapuri oli vastannut: "En tiedä, miten sinun laitasi lienee, mutta minä kävin aamulla paskalla." Punoittava hoitaja hipsi huoneesta sanaakaan enää sanomatta.

Tuo suolivitsi on kyllä vanha juttu. Sitä  on kerrottu koko minun 30-vuotisen hoitajauran ajan.

Vierailija
57/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käytännössä vain sinä pulputat ja ihmettelet. 

Ei vaan lapseni tekevät monenlaisia kysymyksiä ja huomioita.

Vierailija
58/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa ja omille opetettu myös, mutta paljonko luulet yksivuotiaan ymmärtävän tuosta tauottomasta lässytyksestä. Itse ainakin olisin tiukasti komentanut ei saa ottaa tai pelkkä ei tuon ikäiselle

Aaa, kuulut siihen ihmisjoukkoon joka olettaa lapsen sanavaraston ja ajattelun kehittyvän maagisesti sisältä päin ja puhut esimerkiksi "pahasta mielestä" vasta kun hän myöhemmässä leikki-iässä on itsenäisesti kypsynyt tietämään mitä se tarkoittaa?

Sitä paitsi noissa tilanteissa voi olla sen 4-vuotiaan kannalta oleellista pukea tilanne sanoiksi, hänen näkökulmansa tulee huomioiduksi vaikka 1v ei sitä osaa ja 4v ehkä malttaa odottaa odottaa hetken sitä auton palautumista. Mutta ilmeisesti 4-vuotiaalle ei ole juuri puhuttu kun hän siitä niin hämmästyi. Hyvä että kohtaa sitäkin vaikka perhekerhossa jos omat vanhemmat ei harrasta.

Vierailija
59/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puhua lapselle pitää ja sanoittaa asioita. Yritin itse kyllä puhua normaalilla äänellä, mutta itse puhumista en kadu. Sairastahan se olisi, jos kulkisin mykkänä toisen ihmisen kanssa, hänen iästään riippumatta. Pojasta tuli sanavalmis, iloinen ja ihmisiä pelkäämätön. Suomalaista miestähän ei saisi sellaiseksi kasvattaa, kun pitäisi olla kivikasvoinen, sotaan valmis puupökkelö.

Vierailija
60/182 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapselle tulee sanoittaa, miksi ja miten toimitaan. Sama nuhtelemisessa: lapsen tulee tietää, mikä tarkalleen meni väärin.

Voi teitä kylmiä tuppisuita, joiden jälkeläisistä kasvaa samanlaisia tuppisuita. :D