Lässyttävät selittäjävanhemmat
Olin uimahallissa. Sekä saunassa että pukuhuoneessa oli näitä lässyttäviä selittäjä-äitejä lapselle puhutaan ihan sietämättömään sävyyn (miten aikuinen nainen saa edes sen äänen aikaiseksi, heliumillako) ja joka ikinen aivan selvä asia selitettiin, sanoitettiin ja sitä myötä joukkoistettiin.
”Mennään pisulle ettei tule altaaseen pisuhätää ja siellä on sitä klooria joka putsaa lässyti lässyti.”
Saunassa tuota ei päässyt edes pakoon, vaan siellkin ihan tyytyväisen lapsen tunteita sanoitettiin, että ”mennään syömään makaronipataa ettei tule nälkäkiukkua.” Suu kävi koko ajan.
Lapset oppivat puhumaan ilman lässytystä ihan mainiosti (kotonanikin muutama). Kyllä, te olette mahtavia vanhempia, mutta siitä huolimatta ihan koko aikaa ja tilaa ei tarvitse ottaa sillä sanoittamisella. Etenkään saunassa.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Irmeli, nyt ollaan täällä vaatekaupassa, äiti katsoo sulle puseroa, tule seisomaan tähän viereen ettei olla muiden tiellä, olisko tää keltainen sun mielestä kiva, tässä punaisessa on parempi malli, tykkäätkö? Ai tykkäät niin mennään kassalle, äidillä on lompakko täällä kassissa, haluatko maksaa tämän itse vai maksaako äiti kortilla, no niin, tässä raha, se on 20 euron seteli, pidä kiinni siitä ettei tipu, noin anna raha tädille kassalla, älä hukkaa. Joo anna raha nyt, saat siitä sitten viisikymmentä senttiä takaisin, laitetaanko raha sun taskuun vai äidin lompakkoon, ai sun taskuun, vedän vetskarin kiinni niin ei tipu, onko sulla tumput mukana? Ai mut eihän niitä vielä tarvita kun seuraavaksi mennään syömään,. tossa olis vierekkäin subi tai hese, kumpaan irmeli haluat?
Tätä seurasin kerran lastenvaateliikkeessä, äidin suu kävi tauotta sen kahden minuutin aikana mitä liikkessä viettivät. Onneksi poistuin paikalta ennen kuin alkoi vihloa korvia.
Mikä siinä niin ärsyttää? Ärsyttääkö sinua samalla lailla kahden aikuisen välinen keskustelu? Minä en varmaan mitenkään edes huomaisi tuollaista, saati että se ärsyttäisi. Korkeintaan saattaisin ajatella, että kiva kun vanhempi puhuu lapselleen ja seurustelee sen kanssa. Niin moni vaan tuijottaa mykkänä puhelinta.
Nämä ovat niitä vanhempia, jotka elävät ympäristölleen, eivät lapselleen, vaikka luulevat niin. Koko ajan kyttäävät, että huomataanhan heidän mahtava pedagoginen vanhemmuutensa ja huikea yrittämisensä leikkipuistoissa, IKEA:ssa, ruokakaupassa ja muualla julkisissa paikoissa.
Kotona sitten istutaan nenä kiinni somessa ja karjutaan, että mee pois, äitillä on nyt omaa aikaa! Katso niitä videoita, prkele.
Hirveää suorittamista ja muille elämistä. Sitten pimahdetaan ja otetaan avioero, kun oli niin raskasta ja halutaan omaa elämää :)
Tätä on varmaan vaikea käsittää, ellei ole itse ilmiöön törmännyt. Minulla on tuttavapiirissä kymmeniä vanhempia, jotka puhuvat lapsilleen normaalilla äänellä ja vastavuoroisesti. Mutta sitten on yksi tapaus, joka harrastaa tätä falsetilla selittämistä tauotta. Lapset eivät puhu juuri mitään, kun äiti pajattaa koko ajan. Kun tällaiseen henkilöön törmää, niin aika äkkiä uupumus iskee.
Vierailija kirjoitti:
On se kamalaa, kun lapsille ihan puhutaan! Pitäisi olla suomalaiskansallisesti hiljaa ja naama karhunpepulla.
Kyllä, liikaa on vanhempia esim metrossa, jotka eivät sano lapselle sanaakaan. Oma kännykkä on tärkeämpi. Olisin ennemmin ko vanhempi-lapsista huolissani kuin niistä, jotka ovat aktiivisessa vuorovaikutuksessa lapsensa kanssa. Ja en usko, että esim koululaiselle enää noin puhutaan.
Isoveli valvoo kaikkialla kirjoitti:
Nämä ovat niitä vanhempia, jotka elävät ympäristölleen, eivät lapselleen, vaikka luulevat niin. Koko ajan kyttäävät, että huomataanhan heidän mahtava pedagoginen vanhemmuutensa ja huikea yrittämisensä leikkipuistoissa, IKEA:ssa, ruokakaupassa ja muualla julkisissa paikoissa.
Kotona sitten istutaan nenä kiinni somessa ja karjutaan, että mee pois, äitillä on nyt omaa aikaa! Katso niitä videoita, prkele.
Hirveää suorittamista ja muille elämistä. Sitten pimahdetaan ja otetaan avioero, kun oli niin raskasta ja halutaan omaa elämää :)
Jep. Juuri tämä siinä ärsyttää. ”Katsokaa nyt kaikki, kun The Täydellinen Äiti Täydelliskasvattaa Täydellispedagogisesti. ” ”Eikö nurkkapöytä kuule, täytyypä kasvattaa vielä vähän Lujemmalla Äänellä!”
Vierailija kirjoitti:
Tätä on varmaan vaikea käsittää, ellei ole itse ilmiöön törmännyt. Minulla on tuttavapiirissä kymmeniä vanhempia, jotka puhuvat lapsilleen normaalilla äänellä ja vastavuoroisesti. Mutta sitten on yksi tapaus, joka harrastaa tätä falsetilla selittämistä tauotta. Lapset eivät puhu juuri mitään, kun äiti pajattaa koko ajan. Kun tällaiseen henkilöön törmää, niin aika äkkiä uupumus iskee.
Samalla tavallako puhuu myös aikuisille?
Ja tosiaan, lapsensa on mykkiä. Mies on mykkä. Kun Ei Suunvuoroa Saa.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Juuri tämä siinä ärsyttää. ”Katsokaa nyt kaikki, kun The Täydellinen Äiti Täydelliskasvattaa Täydellispedagogisesti. ” ”Eikö nurkkapöytä kuule, täytyypä kasvattaa vielä vähän Lujemmalla Äänellä!”
Miten pystytte keskittymään omaan elämäänne, kun aika menee naapurin puheita kuunnellessa?
Olen huomannut saman ärsyttävän piirteen. Näitä on olemassa myös isinä: S-marketissa oli tällainen tarhaikäisen kanssa Ostamassa Ruokaa. Voi sitä jatkuvaa selitystä, jauhantaa ja mekastamista. Kun piti puhua taukoamatta ja kovalla äänellä: ”Nyt Fiona saa painaa nappia, HYVÄ!!! Hienosti painettu ja sitten laitat sen koriin. Noiin HIENOA. Missäs on leipäosasto, ostetaan sitä hyvää juuresleipää. Ota siitä yksi paketti, hyvä! Sitten kävellään lihatiskille, mitäs me tänään kokataan tehdäänkö sitä herkkua, mistä italian-tätikin tykkäsi? Mennään Italiaan hiihtolomalla, siellä on niin kivaa, saa ajella taas Ferrarilla...”
Oli ehkä joku ISI & LAPSI -showtime meneillään.
Saattaahan näillä selostajilla olla joku erityislapsikin, mene tiedä. Siis kun pitää joka pieraisu sanoittaa ja neuvoa. Tai sitten itse vanhempi on vähän hei-hei... näitäkin kun on vanhempina.
Jotkut vanhemmat käy ylikierroksilla. Se ihmeshow kun vähempikin riittäisi. Semmonen normaali.
Enemmän ärsyttää ne vanhemmat, jotka ei puhu lapselleen. lapsi huutaa, rääkyy,kiljuu, kerjää huomiota ja äiti lykkii tyynesti kaupassa ostoskärryjä korvaansa lotkauttamatta. Koska on opetettu, että lapselle ei saa antaa huomiota, jos se tekee jotain negatiivista.
Joten sata kertaa mieluummin se lässyttäjä-äitit kuin mykkä äiti karjuvan lapsen kanssa.
Enemmän ärsyttää ne vanhemmat, jotka ei puhu lapselleen. lapsi huutaa, rääkyy,kiljuu, kerjää huomiota ja äiti lykkii tyynesti kaupassa ostoskärryjä korvaansa lotkauttamatta. Koska on opetettu, että lapselle ei saa antaa huomiota, jos se tekee jotain negatiivista.
Joten sata kertaa mieluummin se lässyttäjä-äitit kuin mykkä äiti karjuvan lapsen kanssa.
Tuttua lasten kerhosta. 1v otti lelun poikani kädestä johon äiti lässyttämään. Kuulepa kun ei saa toisen kädestä ottaa, kun tulee toiselle paha mieli että annetaanpa nyt takaisin tämä ja sitten muistetaan ettei enää oteta toiselta. Lopputulos:
1v alkoi itkemään ja oma poika 4v oli hämillään tilanteesta. Seisoi auto kädessä eikä tiennyt uskaltaako sillä leikkiä enää. Jätti sitten auton lattialle ja meni muihin leikkeihin. 1v meni ottamaan auton ja hänen äitinsä mulkoili minua murhaavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pystytte keskittymään omaan elämäänne, kun aika menee naapurin puheita kuunnellessa?
Vaikea on keskittyä kun se Kailottaja imee hapen koko ravintolasta.
Samalla tavallako puhuu myös aikuisille?[/quote]
Ei, vaan aikuisille puhuessa falsetti laskee pari pykälää. Lapsille puhuessa jostain syystä aina kummallisen keinotekoinen ääni.
Itse koen, että juuri se vastavuoroisuus keskustelussa (oli kyseessä lapsi tai aikuinen) on tärkeintä, ei se että koko ajan selitetään suu vaahdossa jotain. Kuten sanottu, jos tällaiseen vanhempaan ei ole törmännyt, sitä on ehkä vaikea ymmärtää. Suurin osa ihmisistä kun lapsilleen puhuu normaalisti, eikä näihin tule ulkopuolisen kiinnitettyä huomiota. Mutta kun tällaiseen omituiseen höpöttäjään törmää, tietää kyllä törmänneensä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irmeli, nyt ollaan täällä vaatekaupassa, äiti katsoo sulle puseroa, tule seisomaan tähän viereen ettei olla muiden tiellä, olisko tää keltainen sun mielestä kiva, tässä punaisessa on parempi malli, tykkäätkö? Ai tykkäät niin mennään kassalle, äidillä on lompakko täällä kassissa, haluatko maksaa tämän itse vai maksaako äiti kortilla, no niin, tässä raha, se on 20 euron seteli, pidä kiinni siitä ettei tipu, noin anna raha tädille kassalla, älä hukkaa. Joo anna raha nyt, saat siitä sitten viisikymmentä senttiä takaisin, laitetaanko raha sun taskuun vai äidin lompakkoon, ai sun taskuun, vedän vetskarin kiinni niin ei tipu, onko sulla tumput mukana? Ai mut eihän niitä vielä tarvita kun seuraavaksi mennään syömään,. tossa olis vierekkäin subi tai hese, kumpaan irmeli haluat?
Tätä seurasin kerran lastenvaateliikkeessä, äidin suu kävi tauotta sen kahden minuutin aikana mitä liikkessä viettivät. Onneksi poistuin paikalta ennen kuin alkoi vihloa korvia.
Mikä siinä niin ärsyttää? Ärsyttääkö sinua samalla lailla kahden aikuisen välinen keskustelu? Minä en varmaan mitenkään edes huomaisi tuollaista, saati että se ärsyttäisi. Korkeintaan saattaisin ajatella, että kiva kun vanhempi puhuu lapselleen ja seurustelee sen kanssa. Niin moni vaan tuijottaa mykkänä puhelinta.
Tuo jatkuva puheripuli mamman suusta ei ole keskustelua, vaan monologia. Se lapsi ei edes pysty sanomaan mitään väliin, koska äidin jatkuva puhetulva.
Ja ääni, jolla mutsi höpisee, on sellainen narisevan neuvova tai lapsekas. Aivan hirveää kuunneltavaa, jos pakosta joutuu jossakin bussissa kuuntelemaan vierestä.
Seuraavalla kerralla taidan karjaista, että turpa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kamalaa, kun lapsille ihan puhutaan! Pitäisi olla suomalaiskansallisesti hiljaa ja naama karhunpepulla.
Kyllä, liikaa on vanhempia esim metrossa, jotka eivät sano lapselle sanaakaan. Oma kännykkä on tärkeämpi. Olisin ennemmin ko vanhempi-lapsista huolissani kuin niistä, jotka ovat aktiivisessa vuorovaikutuksessa lapsensa kanssa. Ja en usko, että esim koululaiselle enää noin puhutaan.
Mutta kun nämä pajattajat eivät ole vuorovaikutuksessa lapsen kanssa vaan kimittävät taukoamatta niin, ettei lapsi saa suunvuoroa eikä hetken rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa puhetulvalässytystä kuulee sairaaloissa ja vanhainkodeissa - joka yleensä (tarpeettoman äänekkäästi) on suunnattu lähinnä ympäristölle:
"Katsokaa nyt; olenhan minä hyvä omainen, olenhan?! Kas, N-Ä-Ä-I-I-N minä käyn vierailulla ja juttelen omaiselleni.."
Yöks.
Oletko joku kyynistynyt hoitaja, joka tuota kuuntelee tietylla "v***uuntuneella korvalla? Vai oletko joku omainen, joka tarkkailet toisten käyntejä ja olet mielestäsi maailman välittävin omainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lässyttävä äänensävy ja se että lapsi ei saa mitään puheenvuoroa, se ärsytti. Kukaan aikuinen ei puhu sillä tavoin aikuiselle.
En ole minäkään tullut ajatelleeksi, että joku muu jaksaisi kuunnella mun ja lasteni turinoita. Ja siis puhumme normaaleilla äänillä.