Hei te pariskunnat, jotka nukutte eri huoneissa!
Kommentit (482)
Mieshän tuon päätöksen on tehnyt yksipuolisesti, että nukkuu olohuoneen sohvalla, tosin mitään muutakaan läheisyyttä ei ole.
Moni pariskuntahan asuukin erillään. Miten on niin vaikea tajuta,että kaikille ei sovi sama.
Jos siis olisi sellainen ihme, niin kuorsaaminen, uniapnea ja aistiyliherkkyys.
"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles
Mä voin kuvitella, että me nukutaan viimeistään eläkkeellä eri huoneissa. Meidän vuorokausirytmit on erilaiset, pärjään selvästi vähemmällä unella ja mies häiriintyy minun kukkumisesta. Nyt tämä menee, kun mun pitää herätä töihin klo 6, mutta rytmi kääntyy aina vapailla ja ongelma nostaa päätään. Ja meillä on ihana suhde ja toimiva liitto. En vaan kaipaa ketään unen aikana.
Mies kuorsaa kovaa ja on eri päivärytmi. Ja koska on 6 h + 2 kph + wc +k + sauna +khh.
Noin 7-vuotta nukuttu eri huoneessa. Mies kuorsaa, sekä vaihtaa kylkeä ns. vauhtipyörähdyksellä ja sänky tärähtää ja usein myös liikkuu samalla. Saatan jopa herätä toisesta huoneesta kantautuvaan sängyn liikkumiseen.
Miten joku viitsii ja jaksaa ällistellä ja ihmetellä tällaista. Ihan normia nukkua eri huoneissa, keksi helposti sata syytä mistä se voi johtua. Ap ei ilmeisesti keksinyt ensimmäistäkään.
Ihmettelen miksi toisten erillään tai yhdessä nukkuminen on kellekään ongelma! Haloo, eläkää ja antakaa toistenkin elää.
Kielii omasta epävarmuudesta tuollanen toisten nukkumisen syynääminen.
Meilla omat makuuhuoneet, kylpyhuoneet ja tyohuoneet. Onneksi on tarpeeksi iso talo ettei tarvitse joka hetki kylki kyljessa olla. Aviossa 50+ vuotta.
Ikääntyessä ihmisen unen laatu heikkenee. Huonosti nukutusta yöstä ei enää mennä tehokkaana töihin - niin kuin joskus nuorempana. Toisaalta ikääntyessä myös fyysiset krempat lisääntyy kummallakin, ja kuorsausta esiintyy lisääntyvästi kummallakin sukupuolella. Tilastonikkarit voivat tulkita syyseuraussuhteita aivan mielivaltaisesti; suotta ei sanota että vale-sanan kompareeraus kuuluu: valhe, emävalhe, tilasto. Ihmisen fysiologia muuttuu kun vuosia tulee mittariin.
Me nukumme vielä samassa huoneessa, mutta eri sängyissä. Lisäksi vierashuoneessa on mukava sänky aina pedattuna, jos jompikumpi tuntee tarvetta siirtyä sinne nukkumaan. Puolisollani on unenaikainen liikehäiriö, jonka vuoksi olen joskus saanut osumaa hänen käsien tai jalkojen heilahduksista. Viimeisen, silmäkulmaan kohdistuneen iskun ja sen seurauksena nousseen mustelman jälkeen olimme molemmat sitä mieltä, että on aika hankkia erilliset sängyt. Itse olen ruvennut niskakipujeni vuoksi nukkumaan selällään, jolloin kuorsaan. Kummallakin on toisinaan huonon unen öitä.
Rakastamme toisiamme niin paljon, että varjelemme toistemme unta siinä kuin omaammekin.
Aijai jos olisikin vielä yksi ylimääräinen huone, nukkuisin siellä ihanasti yksin tai enintään kuopuksen kanssa! Nyt koko perheen erilaiset nukkumisrytmit ja tarpeet aiheuttaa ihan päivittäin (tai öittäin?) ongelmia. Teini ja mies haluaisivat valvoa, minä ja kuopus mennä ajoissa nukkumaan. Mies kuorsaa ja nukahtaa aivan samantien, minä en nukahda edes korvatulpilla koska kuorsaus tulee korvanjuuresta. Teini mölise yömyöhään vaikka jatkuvasti siitä otetaan yhteen, kulkee portaissa, käy suihkussa tai vessassa vaikka tästä jankutetaan. Kuopus herää aikaisin ja kolistelee sitten hän vuorollaan kämpässä.
Olen sanonutkin, että myös minulla on oikeus hyviin uniin ja yhtä hiljaiseen nukkumistilaan kuin muullakin perheellä (itse nukun kuulemma melkein paikallani ja hiljaa). Olohuone ja keittiö ovat meillä yhtä tilaa, jossa ei ole ovea, joten sohva ei ole minulle vaihtoehto kun pitää olla myös pimeää. Ahdistaa.
Merkki siitä että rakkaus on loppu.
Rakastavaiset nukkuvat sylikkäin.
Vierailija kirjoitti:
Miehen uniapnealaite puhisee ja puhkuu ja falskaa myös viileää ilmaa mun olkapäähän. Karseeta. nukutaan päät toistemme jalkapäässä kun ollaan köyhiä eikä varaa toiseen makuuhuoneeseen. Pinnat on piukilla molemmilla, mutta minkäs teet. Tässä vasta ero tulee mieleen.
Miehesi ei osaa säätää niitä remmejä kohdalleen tai naamari on väärän kokoinen, silloin valskaa ja pohisee. Meillä on vaihdettu naamarin kokoa ja säädetty remmit niin ettei maski pääse liikkumaan / valskaamaan = ei myöskään lähde ääntä juuri lainkaan kun maski ja asetukset kohdallaan. Eroa kuin yöllä ja päivällä siihen kun mies kuorsasi vs maski päässä. Molemmat nukkuu vihdoin hyvin, eikä ole enää tarvinnut miettiä eri makuuhuoneita. (Ei ehditty siihen asti, onneksi mies hankki cpapin)
Vierailija kirjoitti:
Miten joku viitsii ja jaksaa ällistellä ja ihmetellä tällaista. Ihan normia nukkua eri huoneissa, keksi helposti sata syytä mistä se voi johtua. Ap ei ilmeisesti keksinyt ensimmäistäkään.
Miten niin ällistellä? Ap vain kysyi että miksi tällainen järjestely. Ei siinä minusta ihmetelty eikä äimistelty sen kummemmin. Voisko olla vain niin, että halusi kuulla heiltä asiasta, joilla eri makuuhuoneet käytössä, ilman sen suurempaa draamaa. Tosin aloituskin on jo vuodelta 2019.
Ohis
Köyhien touhua jos ei ole varaa edes omiin makkareihin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö mennä tutkimuksiin jos kuorsaa niin lujaa ettei muut saa nukutuksi? Uniapnea on vakava sairaus.
Onko sillä siis uniapnea joka ei saa nukutuksi jonkin toisen 'lujaakuorsaavan' kuorsaamisen takia?
[/quote] Meidän parisuhde parani huomattavasti, kun lopetettiin näiden tilastojen ja asiantuntijoiden lukeminen. Keskivertofaktaa, keskivertoihmisille.
Mehän ei ollakaan mitään sinnepäinkään ja olemme omia ainutlaatuisia yksiköitämme ja pariskuntana dynaaminen tiimi.
Me voimme tehdä omat päätökset itse ja elää todella onnellista elämää myös omissa luolissamme, joista välillä kömmimme toistemme kainaloihin hellyyttä hakemaan ja vähän suukkoja ja haleja. Ennen kaikkea parasta keskustelu seuraa. Tai jos tekis mieli pelata tai samoilla metsissä. Löytyy rakasta seuraa, jos ei just nyt huvita, niin sitten keksitään muuta tai sovitaan treffit toiseksi hetkeksi. Eikä kumpikaan jää mököttämään, kun pystyy ymmärtämään toisenkin tarpeet ja voimavarat.
Seksi ei enää pyöritä tätä parisuhdetta. Vaan me -ajattelevat aikuiset ihmiset, joilla rakkautta piisaa toisiaan kohtaan.
Katsomme olevamme seksuaalisesti terveitä, vaikkemme naistenlehtien tilastojen perusteella kolmea kertaa viikossa sekstailekaan. Meille tässä elämäntilanteessa riittää vähempikin.
Rakkaus, luottamus ja läheisyys on parisuhteen kantavia voimia.[/quote]
Täydet kymmenen tähteä tälle aikuisuuteen ja aikuiseen vastuullisuuteen kypsyneelle järjen äänen mielipiteelle ja näkemykselle.
Edellisissä parisuhteissamme näin:
Minä nukuin eri huoneessa kuin ex, koska parisuhde oli jo kulahtanut ja itsellä pahoja uniongelmia. Sain paremmin nukuttua yksin, eikä omatuntokaan painanut, kun ei sitä parisuhdetta ollut.
Mieheni nukkui eri huoneessa kuin exänsä myöskin koska sängyssä ei tapahtunut enää mitään ja oli alkanut elää jollain tapaa erillistä elämää. Oma sänky tuntui mukavammalta kuin exän vieressä nukkuminen. Asuivat samassa asunnossa ja jakoivat saman ruokapöydän, mutta muuten eli niinkuin tahtoi. Kuulemma jopa puhuivat toisilleen aika harvoin.
Mutta eikös Kekkonen puuhastellut paljon kodin ulkopuolella?