Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmä tottuu lihavaan kehoon, XL-vartalot alkavat olla jo normi

Vierailija
10.02.2019 |

Kauppojen vaatetarjontakin alkaa malleiltaan painottua runsaampaan muodokkuuteen, ne vaatteet eivät istu normaalipainoiselle kunnolla. Isojen ostatot ovat poistuneet ja samat mallit kaikille vain koko muuttuu. Lihomiselle ei taida loppua olla, yhä vaan isompaan suuntaan mennään. Isot kooa saisi maksaa enemmän, koska niihin menee enemmän kangasta jne...nyt laihemmat maksaa lihavienkin materiaalikulut vaatteissaan.

Kommentit (223)

Vierailija
161/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole pelkästään naisten ongelma.

Minä keski-ikäistyvänä miehenä joudun ostamaan vaatteita nuorten liikkeistä koska mikään "aikuisille miehille" tarkoitetu ei sovi päälle. Kaikissa on kaljamahavara.

Parhaiten sopii 50-luvun uniformutyyliset vaatteet :D Juuri ostin sellaisen siviilikäyttöön sopivan laivastotakin joka sopii täydellisesti. Koko 48 eli n. medium, VY 80cm.

Vierailija
162/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatemyyjän työssä huomaa selvästi, että lihavuudesta on tullut normi. Nykyään on paljon sellaisia asiakkaita, jotka eivät mahdu vaatekokoon 46, joka on monella vaatemerkillä suurin koko. Vielä 90-luvulla oli selvästi harvinaisempaa, että piti ohjata asiakas pluskokojen osastolle. 

asiakas tulee kauppaan

myyjä :päivää

asiakas :päivää

asiakas selaa rekkiä..ihana hame onko tätä koossa xL?

myyjä: ei ole, Plus koon mallistot ovat tuolla kaupan perällä

asiakas:???????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta kaupassa on vaan niitä plus koon vaatteita

keksikääpäs nimitys hoikkien vaate osastolle, jonne ohjataan jos et ole kokoa extralarge?

Vierailija
164/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

keksikääpäs nimitys hoikkien vaate osastolle, jonne ohjataan jos et ole kokoa extralarge?

Oisko lastenvaate osasto?

Vierailija
165/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole pelkästään naisten ongelma.

Minä keski-ikäistyvänä miehenä joudun ostamaan vaatteita nuorten liikkeistä koska mikään "aikuisille miehille" tarkoitetu ei sovi päälle. Kaikissa on kaljamahavara.

Parhaiten sopii 50-luvun uniformutyyliset vaatteet :D Juuri ostin sellaisen siviilikäyttöön sopivan laivastotakin joka sopii täydellisesti. Koko 48 eli n. medium, VY 80cm.

Sama.

Ja tilanteesta tekee entistä kummallisemman se että vaikka naiset ovat entistä isompia, he eivät selvästikään haluaisi olla. Nimittäin kun naiset ovat isompia, he haluavat miestenkin olevan isompia tunteakseen itsensä pienemmiksi (naisilla on tämä kummallinen harhaluulo että isomman miehen rinnalla he näytäisivät pienemmiltä, ihan kuin ihmiset koko ajan vertaisivat naista vierellä seisovaan mieheen).

Ollaan aika oudossa tilanteessa jos monipuolisesti liikkuva ja laivaston vaatteisiin sopiva mies on "liian laiha" ja "pitäisi syödä enemmän" tai "olla miehen kokoinen" tms.

Taidan sanoa seuraavalle suoraan että ei, minä olen hyvissä mitoissa ja hyväkuntoinen. Sinä olet huonokuntoinen ja läski. Älä tule aukomaan päätäsi. Kiitos.

Vierailija
166/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eräitä muotikuvia ja kyllä; xl-naiset näyttivät oikeasti paremmilta kuin laihat sisarensa. Tosin laihoilla malleilla on usein upeat pitkät hoikat sääret mutta kokonaisuutena nämä xl-mallit olivat paljon terveemmän ja viehättävämmän näköisiä. 

Joo mutta harva lihava tosielämässä näyttää näiltä xl-huippumalleilta kuten Ashley Grahamilta. Tosi kaunis ja hyvillä geeneillä siunattu ihminen on kaunis missä koossa vain mutta karu totuus on että suurin osa meistä taviksista näyttää parhaalta ollessaan hoikkia.

Näinpä. Reippaasti ylipainoinen omenavartaloinen, jolla on kokoonsa nähden pienet tissit ja litteä takapuoli, on aika kaukana näistä xl-malleista.

Ja jostain syystä just näitä plussaomppuja näyttää suurin osa suomalaista lihavista olevan. Mistä mahtaa sekin johtua, että niin miehillä kuin naisillakin keskivartalo on kunnon tynnyri ja vyötärönympärys on jopa se suurin ympärysmitta. Lisäksi varsinkin naisilla on yläkroppa kaikkinensa melkoisen massiivinen.

Nuo plusmallit sen sijaan on timmivyötäröisiä tiimalaseja ja päärynöitä joilla on suht sirot ja treenatut käsivarret eikä tuplakaksarista tietoakaan.

Suomalaiset ovat omenoita kylmän ilmaston takia. Rasva varastoituu parhaiten omenaan ja se oli hyödyllisin ja paras selviytymiskeino kylmässä ilmastossa ammoisina aikoina.

Ilmeisesti omenalihavat eivät ole urheilleet silloin hoikkanakaan niin rasva alkaa kerääntyä helpoimmin vyötärölle. Monilla naisilla on iso leskenkyttyrä hartioilla, huono aineenvahdunta jolloin rasva kerääntyy kyttyrään.

Oikeastiko jollain on noin surkea tietämys anatomiasta ja fysiologiasta? Olen itse omena eikä sitä estänyt millään lailla se, että 45-vuotiaaksi saakka olin xs/s-kokoinen tiimalasi. Ei siihen pysty vaikuttamaan silläkään että nyt liikkuu. Kun on vaihdevuodet, tykkää viinistä ja stressitasot töissä jatkuvasti koholla, niin rasva kerääntyy sisäelinten ympärille.

Tiedät että rasva kerääntyy sinulla sisäelinten ympärille, eli kaikkein vaarallisimpaan paikkaan. Silloin nimenomaan kannattaa pysytellä hoikkana, ei edes ulkonäön vaan terveyden takia. Omenavartalo myösnäyttää hoikkana paljon paremmalta kuin lihavana.

Vierailija
167/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä se varmaan johtuu, että mua sanotaan hoikaksi. Olen 170 cm ja 65-66 kg, en ole mielestäni mitenkään hoikka. Mielelläni antaisin muutaman kilon pois, mutta ei millään onnistu enää näin viisikymppisenä. Jatkuvasti saan kuulla, että "sinä se vaan oot aina yhtä hoikka..". No enkä ole. Nuorena painoin lähes 10 kg vähemmän. Silloin olin hoikka. 

Vierailija
168/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on xl malli; https://www.instagram.com/p/BtdiITqAfJo/?utm_source=ig_share_sheet&igsh…

Tämä taas alkaa olla oikeasti hengenvaarallisen lihava.

https://goo.gl/images/z91Eqe

On oikeasti hälyttävää että tuo xl malli näyttää omaan silmään suht normaalilta ja jopa hoikalta. Alemman kuvan nainen taas näyttää juu pullealta, mutta ei mitenkään epänormaalilta sillä tuollaisia kroppia näkee usein. Faktaa kuitenkin on että alemman kuvan naisen keho ei ole terve eikä normaali, vaan hälyttävän lihava.

Vierailija
169/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun mielestä myös pidemmät ihmiset saisivat maksaa enemmän vaatteistaan, koska myös heidän vaatteisiin menee enmmän rahaa, kuin meidän lyhyiden ja pienikokoisten.

menee siis enemmän rahaa kankaisiin, kun jos tuotteet tehtäisiin lyhyemmille ihmisille

miksi minä 155cm pituinen nainen joudun maksamaan samaa hintaa jonkun 170cm naisen vaatteiden kanssa? 

Siksi koska sun kokoset vaatteet roikkuvat aina alerekeissä myymättöminä. Joudut maksamaan kompensaatiota siitä että niitä vaatteita edes kannattaa pitää valikoimissa.

Vierailija
170/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko lastenvaate osasto?

Nykyajan lastenvaatteetkin ovat melko tilavia. Tiedän, kun olen silloin tällöin koettanut sieltä itselleni jotakin ostaa ja vaatteet ovat löysiä.

Vierailija
171/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinä puutu toisten vartaloihin. Katso vaan omaa itseäsi ja elämääsi sillä silmällä.

Vierailija
172/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset söisi vähemmän, niin ruokaakaan ei tarvisi tuottaa niin järjettömiä määriä. Eli ilmastonmuutokseenkin tämä auttaisi.

Älkää siis syökö kahden ihmisen edestä (tai enemmän)

Vierailija
173/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihavat ei laihduta?

Koska "isot luut, aineenvaihdunta, geenit..." mitä näitä nyt onkaan.

Ihan vain tiedoksi että normaalin ihmisen luusto painaa 7-12 kilon välillä. 

Luuston koko kyllä vaikuttaa painoon. Jos on isot luut niin niiden ympärysmitta on suurempi ja lihaa on ympärillä enemmän. Jolloin painaa enemmän kuin sellainen, jolla on pienemmät luut.

Tätä olen itsekin joskus miettinyt. Olen isoluinen ja harteikas, enkä ikinä ole ollut mitenkään keijukaismainen. Nykyisin olen lievästi ylipainoinen, mutta kun lapsena ja nuorena aikuisena olin normaalipainoinen, painoin silloinkin enemmän kuin sirorakenteisemmat kaverini. Kun ei se ole pelkkä luu mikä siinä painaa, vaan näiden ladonovihartioiden alla ei ole tyhjää kuoppaa vaan ihan ehtaa kudosta, joka painaa. Rintsikoita ostaessa se lukema rintojen alta on aina ollut tosi suuri, vaikken olisi ollutkaan ylipainoinen, eikä mitään läskiä ole tuntunut. Kun olen ostanut rannekelloon uutta ranneketta, myyjä on kaivanut tiskin alta erikoispitkiä malleja, jotka yltävät ranteeni ympäri (siinä ranteessa ei ole läskiä kuten ei kai ihmisillä yleensäkään). Nykyistä lievää ylipainoani en yritä selitellä, se on ihan oma moka, mutta mitään kevyttä ja siroa minusta ei saisi millään terveellä laihdutuksella. Mutta sitä kyllä ihmettelen, jos joku selittää oikein todellista ylipainoaan isoilla luilla, sillä minäkin olen aikanaan ollut ihan reilusti normaalin painoindeksin rajoissa.

Vierailija
174/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eräitä muotikuvia ja kyllä; xl-naiset näyttivät oikeasti paremmilta kuin laihat sisarensa. Tosin laihoilla malleilla on usein upeat pitkät hoikat sääret mutta kokonaisuutena nämä xl-mallit olivat paljon terveemmän ja viehättävämmän näköisiä. 

Joo mutta harva lihava tosielämässä näyttää näiltä xl-huippumalleilta kuten Ashley Grahamilta. Tosi kaunis ja hyvillä geeneillä siunattu ihminen on kaunis missä koossa vain mutta karu totuus on että suurin osa meistä taviksista näyttää parhaalta ollessaan hoikkia.

Näinpä. Reippaasti ylipainoinen omenavartaloinen, jolla on kokoonsa nähden pienet tissit ja litteä takapuoli, on aika kaukana näistä xl-malleista.

Ja jostain syystä just näitä plussaomppuja näyttää suurin osa suomalaista lihavista olevan. Mistä mahtaa sekin johtua, että niin miehillä kuin naisillakin keskivartalo on kunnon tynnyri ja vyötärönympärys on jopa se suurin ympärysmitta. Lisäksi varsinkin naisilla on yläkroppa kaikkinensa melkoisen massiivinen.

Nuo plusmallit sen sijaan on timmivyötäröisiä tiimalaseja ja päärynöitä joilla on suht sirot ja treenatut käsivarret eikä tuplakaksarista tietoakaan.

Suomalaiset ovat omenoita kylmän ilmaston takia. Rasva varastoituu parhaiten omenaan ja se oli hyödyllisin ja paras selviytymiskeino kylmässä ilmastossa ammoisina aikoina.

Ilmeisesti omenalihavat eivät ole urheilleet silloin hoikkanakaan niin rasva alkaa kerääntyä helpoimmin vyötärölle. Monilla naisilla on iso leskenkyttyrä hartioilla, huono aineenvahdunta jolloin rasva kerääntyy kyttyrään.

Oikeastiko jollain on noin surkea tietämys anatomiasta ja fysiologiasta? Olen itse omena eikä sitä estänyt millään lailla se, että 45-vuotiaaksi saakka olin xs/s-kokoinen tiimalasi. Ei siihen pysty vaikuttamaan silläkään että nyt liikkuu. Kun on vaihdevuodet, tykkää viinistä ja stressitasot töissä jatkuvasti koholla, niin rasva kerääntyy sisäelinten ympärille.

Nimenomaan. Omenavartalo johtuu usein reippaammasta alkoholinkulutuksesta yhdistettynä rasvaiseen ruokaan. Painosta viis.

Vierailija
175/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten oli trendinä syödä järkevästi.

Ei enää.

Olen parissa ruokaryhmässä.

Ihmiset vääntää jatkuvasti leipomuksia, joissa käytetään läjäpäin nutellaa, suklaata, voita, kermaa, kinuskia, vaahtokarkkeja ja tietenkin sokeria!

Muotia ovat nyt koreat, värjätyllä sokerilla kuorrutetut kakut.

Donitseihin ja kekseihin mätetään paksu sokeritahna.

Itse en pystyisi moisia ällötyksiä edes syömään.

Joten kai tämmönen tapa näkyy katukuvassa.

Vierailija
176/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä tuntuu että näin xs kokoisena on välillä vaikeaa löytää paitoja ja neuleita, kokolapussa xs mutta silti isoja. Alaosia löytyy helposti kun jalat ei ole ohuet mutta yläosissa tuntuu että se xs on lähinnä m kokoa. Onhan näistä ollut juttua jo aikaa sitten miten vaateteollisuus on muuttanut kokoja, ihmisten on kivempi kuvitella mahtuvansa pienempiin vaatteisiin.

Tämä trendi on ollut jo 20 vuotta.

Ks 50-60-l leffoja.

Näet miltä hyväkuntoinen ihminen näyttää.

Läski on uusi normaali.

Vierailija
177/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ei ihme kun suomalaiset ovat järjestään sairaampia kuin koskaan. Ja tämä on lihavuuden syy. Mutta tätä lihavat ei myönnä koskaan. Tajutonta.

Minusta on outoa, miten vähän ihmiset käytännössä ovat huolissaan terveydestään lihavuuden takia. Laihduttamisen motiivi tuntuu aina olevan "voin kulkea bikineissä"-tyyppinen. Toki jos jollain pinnallisella motiivilla onnistuu laihtumaan, niin tietysti terveys kiittää yhtä lailla, eihän sillä ole väliä. Olen itse lievän ylipainon ylärajoilla (bmi siis jotain 30) ja vaikka haaveilen mahtuvani siihen ja siihen vaatteeseen, kyllä minun motiivini lähteä lenkille ja syödä vain yksi suklaapala kymmenen sijaan on se, että haluan pysyä hengissä mahdollisimman pitkään. Oma isäni, todella omenavartaloinen, kuoli 56-vuotiaana ihan yhtäkkiä, syynä ilmeisesti sydän- ja verisuonisairaus (täysin ei ikinä selvinnyt). Siihen ikään on minulla aikaa kymmenisen vuotta. Se on minun motiivini. Minusta on kummallista, jos vielä keski-ikäisenä todella ainoa syy laihtua tai pysyä hoikkana on, että mahtuu johonkin tiettyyn vaatekappaleeseen tai että miehet katsovat perään kadulla kävellessä (jos on siis nainen!). Voi miettiä sitäkin, kuinka pitkään haluaa olla vanhempana lapsilleen. Ehtivätkö nämä edes aikuisiksi ennen kuin pumppu pettää?  Onko terveysvalistuksesta tullut jotain taustahyminää, diibadaabaa, joka todellisuudessa koskee vain niitä joitain muita ihmisiä, ei minua? Jatkan taistelua kohti normaalipainoa.

Vierailija
178/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on xl malli; https://www.instagram.com/p/BtdiITqAfJo/?utm_source=ig_share_sheet&igsh…

Tämä taas alkaa olla oikeasti hengenvaarallisen lihava.

https://goo.gl/images/z91Eqe

On oikeasti hälyttävää että tuo xl malli näyttää omaan silmään suht normaalilta ja jopa hoikalta. Alemman kuvan nainen taas näyttää juu pullealta, mutta ei mitenkään epänormaalilta sillä tuollaisia kroppia näkee usein. Faktaa kuitenkin on että alemman kuvan naisen keho ei ole terve eikä normaali, vaan hälyttävän lihava.

Eka: lihava

toka: elefanttilihava. Ei mahdu normaalille istuimelle esim. bussissa, junassa ja lennolla.

Vierailija
179/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei ihme kun suomalaiset ovat järjestään sairaampia kuin koskaan. Ja tämä on lihavuuden syy. Mutta tätä lihavat ei myönnä koskaan. Tajutonta.

Minusta on outoa, miten vähän ihmiset käytännössä ovat huolissaan terveydestään lihavuuden takia. Laihduttamisen motiivi tuntuu aina olevan "voin kulkea bikineissä"-tyyppinen. Toki jos jollain pinnallisella motiivilla onnistuu laihtumaan, niin tietysti terveys kiittää yhtä lailla, eihän sillä ole väliä. Olen itse lievän ylipainon ylärajoilla (bmi siis jotain 30) ja vaikka haaveilen mahtuvani siihen ja siihen vaatteeseen, kyllä minun motiivini lähteä lenkille ja syödä vain yksi suklaapala kymmenen sijaan on se, että haluan pysyä hengissä mahdollisimman pitkään. Oma isäni, todella omenavartaloinen, kuoli 56-vuotiaana ihan yhtäkkiä, syynä ilmeisesti sydän- ja verisuonisairaus (täysin ei ikinä selvinnyt). Siihen ikään on minulla aikaa kymmenisen vuotta. Se on minun motiivini. Minusta on kummallista, jos vielä keski-ikäisenä todella ainoa syy laihtua tai pysyä hoikkana on, että mahtuu johonkin tiettyyn vaatekappaleeseen tai että miehet katsovat perään kadulla kävellessä (jos on siis nainen!). Voi miettiä sitäkin, kuinka pitkään haluaa olla vanhempana lapsilleen. Ehtivätkö nämä edes aikuisiksi ennen kuin pumppu pettää?  Onko terveysvalistuksesta tullut jotain taustahyminää, diibadaabaa, joka todellisuudessa koskee vain niitä joitain muita ihmisiä, ei minua? Jatkan taistelua kohti normaalipainoa.

Olen normien normaalipainon ja lievän ylipainon rajalla. BMI 24-27.

Omasta mielestäni olen selkeästi lihava.

Sen sanoo peili, mittanauha, käsituntuma ja olo.

Hyvä paino olisi 10-12 kg vähemmän.

Vierailija
180/223 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

whale lover kirjoitti:

Miljoona suomalaista syö mielialalääkettä. Osa ko. lääkkeistä lihottaa ihan saa-tanasti, siitä johtunee siiderivalaiden lisääntyminen katukuvassa.

En tykkää sanavalinnoistasi, mutta komppaan kyllä muuten tätä. Söin itsekin aikanaan lääkettä, jonka aikana turposin salakavalan hitaasti mutta varmasti. Sen lopetettuani laihduin ihan itsestään, tai no, en itsestään, koska syöminen vain väheni paljon. Enää ei tee mieli koko ajan syödä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän