Silmä tottuu lihavaan kehoon, XL-vartalot alkavat olla jo normi
Kauppojen vaatetarjontakin alkaa malleiltaan painottua runsaampaan muodokkuuteen, ne vaatteet eivät istu normaalipainoiselle kunnolla. Isojen ostatot ovat poistuneet ja samat mallit kaikille vain koko muuttuu. Lihomiselle ei taida loppua olla, yhä vaan isompaan suuntaan mennään. Isot kooa saisi maksaa enemmän, koska niihin menee enemmän kangasta jne...nyt laihemmat maksaa lihavienkin materiaalikulut vaatteissaan.
Kommentit (223)
Itse olen hento, 174/54, pienipovinen. Pituus tekee sen, ettei koon puolesta 36-38 mene, sillä hihat ja lahkeet lyhyet. Pitkäjalkainen olen. Farkuissa pituus 34.
Ostan sitten isompaa. Koolla ei ole sinänsä merkitystä, mutta joskus olisi mukava saada istuvat vaatteet ilman lisäompelua.
Jokaisella taitaa olla vaatepulmia, niin isoilla kuin pienilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen muutoksen ympärillään huomaa, olen jo vuosia katsellut sivusta kun lähes jokainen tuttuni on lihonut reippaasti ylipainoiseksi. Ilmiö on aika pelottava, en usko että tässä lihavuusepidemiassa on kyse mistään ihmisten yhtäkkisestä typertymisestä vaan ruokateollisuus on karmivalla tavalla pielessä. En itsekään ole mikään siro keijukainen, mutta makkaraton s-koon nainen. Pidän itseäni hyvin keskivertona, mutta lähipiirini kauhistelee ja naljailee jatkuvasti miten olen "hurjan laiha" ja "läpipasko." Ilmapiiri on jotenkin sellainen että ylipainoiseksi lihomista pidetään väistämättömänä ja täysin normaalina asiana.
Tämä muutos on tosiaan ollut tosi nopea ja tapahtunut ihan muutamassa vuodessa. Taatusti yksi syyllinen on palmuöljy ja muu moska mitä työnnetään oikeastaan ihan kaikkiin elintarvikkeisiin paikkaamaan aitoja raaka-aineita. Ei vaan voi tehdä hyvää ihmisen elimistölle. Toki liikaa syömällä lihoo taatusti, mutta kun tuntuu ihmeelliseltä että ihmiset söisi niin paljon liikaa että lihoo miltei silmissä.
Toinen mitä ole miettinyt, että voisiko ollakin jotain tekemistä tämän yht'äkkisen lihomisepidemian kanssa on se paniikilla markkinoitu sikainfluenssarokotus. Sillähän on jo myönnetty olleen liuta sivuvaikutuksia mutta voisiko lihominen olla yksi lisää?
Entinen lihava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tämän vaatekaupoissa, kyllä. XS sujahtaa päälle ja on joskus liian löysäkin, vaikka olen lihonut niistä päivistä, kun nuorempana olin vähän reilu S-kokoinen. Ja mielestäni hieman ylipainoisia ihmisiä kuvaillaan hoikiksi. En sano, että tämä on huono asia, mutta muutos on tapahtunut.
Vaatteden koko on suurentunut. Vaatefirmat ovat huomanneet, että kun lihonut keski-ikäinen luulee mahtuvansa nuoruutensa vaatekokoon, se lisää ostohalukkuutta. Eli entinen M on nykyisin S jne.
Onkohan tuo oikeasti totta?
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset jaksaa joka hel vetin päivä lässyttää muiden painosta? Tai sitte huolehtia mitä joku random on ostanut kaupasta. Vaikutatte idi ooteilta!
No mene sitten keskustelufoorumille missä ei keskustella
Kun TV ohjelmia katsoo tai muuta mediaa, niin hoikat ja normaalivartaloiset ovat kyllä rankasti yliedustettuna verrattuna väestön kokonaistilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun TV ohjelmia katsoo tai muuta mediaa, niin hoikat ja normaalivartaloiset ovat kyllä rankasti yliedustettuna verrattuna väestön kokonaistilanteeseen.
tottakai telkkuun otetaan ne normaalit ,hoikat.
Ei niitä ohjelmia voi ilmasta kuvata kun ei muuten mahdu kuvaan ,
Vierailija kirjoitti:
En kyllä sanoisi, että muodokkaille löytyisi vaatteita. Ainakaan tiimalasille ei istu mikään, ei ennen eikä nykyäänkään. Aina jostain (hartiat, rinnat, lantio) puristaa tai vyötäröltä on monta koko liian iso.
Laita siihen vielä lyhyt koko niin avot!
Takin pitäisi olla pituutta 150cm, mutta tissien kanssa takin on oltava vähintään L. Vyötärö ja hihat roikkuvat polvissa, hartioissa ja vyötäröllä on tyhjää niin paljon, että luulevat vielä myymälävarkaaksi.
Housujen kanssa sama juttu. Lankeet on menossa naapurin puolella, jos lantiosta ja takapuolesta mahtuu (ja sitten on todennäköisesti vyötäröltä löysä). Jos haluaa, että lahkeet istuu, housut ei nouse polvia ylemmäs.
Tyyli on nykyään tehty melko suorakaiteiselle fitness-kropalle, jonka päällä mikä tahansa liuhake näyttää hyvälle, kun muotoja on vain vähän - jos lainkaan. Tiimalasina 90% nykymuodista näyttää päällä teltalle tai äitiysmekolle.
En ole käyttänyt kuin mekkoja viimeiset 15 vuotta. Ne saa sentään jotenkin istumaan, varsinkin bodycon mallit.
Jos haluan saada aidosti hyvältä näyttäviä vaatteita, ne pitää teetettää mittatilauksena.
Vierailija kirjoitti:
On pakko olla eri mieltä aloittajan kanssa oman kokemukseni kautta. Olen itse hoikka (kokoa xs-s) ja olen huomannut, että jotkut vaatteet jotka ennen sopivat minulle, eivät enää sovi. Iso osa kaupoista on selvästi kutistanut kokoja entisestään - tiedän että itse en ole lihonut vaan ollut suunnilleen samassa painossa sitten murrosiän, olen nyt 24. Esim. Gina Tricot:n vaatteet (etenkin farkut) ovat todella pientä kokoa, näyttävät siltä että sopivat lapselle, eivät aikuiselle naiselle jolla vyötärö-lantio-suhde on monesti selkeä ja sillä ei ole mitään tekemistä painon tai sen kanssa, onko ihminen laiha vai lihava tai jotain siltä väliltä.
Tämä johtuu siitä, että vaatteet tehdään nykyisin poikkeuksetta Kiinassa tai muualla Aasiassa aasialaisten stannardien mukaisesti. Säästää rahaa, kun mittoja ei tarvitse muokata erikseen, tehdään vaan sillä mitoituksella, joka maassa on käytössä jo valmiiksi. Aasiassa naisilla on harvoin lantiota tai rintoja, vaan vartalo on suorakaide tai hyvin poikamainen/nukkemainen.
Tässä normaali S-kokoinen aasialainen malli, jolla melko suuret rinnat kokoonsa nähden
https://i.pinimg.com/736x/c6/a6/09/c6a609895d3f119fb0ed0ee7eefd44cf.jpg
Tässä aasialainen L-malli; https://i.pinimg.com/originals/39/9c/0b/399c0b8f2dc9d6a461b029104d23da1…
Tässä taas aasialainen XL-malli, joka on aasialaisella stannardilla aivan järkyttävän iso (vastaa Euroopan kokoa XXL) https://pbs.twimg.com/media/CL72guLWgAAKDa6.png
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen vaatetarjontakin alkaa malleiltaan painottua runsaampaan muodokkuuteen, ne vaatteet eivät istu normaalipainoiselle kunnolla. Isojen ostatot ovat poistuneet ja samat mallit kaikille vain koko muuttuu. Lihomiselle ei taida loppua olla, yhä vaan isompaan suuntaan mennään. Isot kooa saisi maksaa enemmän, koska niihin menee enemmän kangasta jne...nyt laihemmat maksaa lihavienkin materiaalikulut vaatteissaan.
Niinhän ne maksaakin nettikaupoissa paljonkin enemmän, kuin ns. normikoot.
Tokmanni onkin alkanut tekemään ihan uudenlaisia kokoja - Niissä M-kokokin mahtuu XL-naisen päälle. Ovat mukavia ja nättejä vaatteita.
Ok, kuka laiheliini luulee olevansa A Hyvän näköinen B Haluttava
Oikeasti silmä on tottunut, noin ihan aloitusviestiin palatakseni.
Katsokaas koomikkopari ohukaisen ja paksukaisen paksukainen, Oliver Hardy. Pyöreät kasvot ja kaksoisleuka, mutta kropaltaan ihan keskiverto suomalaismies.
Mikä avaus kirjoitti:
Ok, kuka laiheliini luulee olevansa A Hyvän näköinen B Haluttava
Samaa voi kysyä xl-palleroilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihavat ei laihduta?
Koska "isot luut, aineenvaihdunta, geenit..." mitä näitä nyt onkaan.
Ihan vain tiedoksi että normaalin ihmisen luusto painaa 7-12 kilon välillä.
Kukaan ikinä, ei ole väittänyt että on painava luuston takia, vaan ne joilla on isommat luut näyttävät isommalta, eli ovat romuluisia myös hoikkana. Isoluinen lihava näyttää erilaiselta kuin pieniluinen lihava. Isoluisesta ihmisestä ei tule pientä ja siroa vaikka laihduttaisi luurangoksi.
Aineenvaihdunta... no minä olen käyttänyt sitä sanaa kun en tiedä parempaa siihen että ne jotka on läpipaskoja voivat syödä mitä vaan, ja minulla on hidas... mikä se nyt on että kuinka kauan kestää siitä että syö ruuan että se tulee toistesta päästä ulos. Ennen luulin että se tarkoitti aineenvaihdunnan nopeutta että kävi usein kusella ja sontimassa tämän tästä.
Ja tutkimusten mukaan ihmisten elimistön toiminnassa on eroja, ja ehkäpä niistä jotkut ominaisuudet on perinnöllisiä. Ja esim. suoliston bakteerikanta vaikuttaa suuresti nykytiedon mukaan ihmisen lihomiseen ja laihtumiseen.
Vierailija kirjoitti:
XL-koko vastaa numeroa 42-44, eikä menekki johdu pelkästään naisten ylipainosta, vaan yhä enemmän on naisia joiden pituus on 175-185cm, jolloin xl-koon vaatteen mittasuhteet esim. hihan, lahkeen tai hameen pituus on sopiva, samoin muut leikkaukset.
Tuollaiselle 175cm oli painoindeksi vaikka 19, vaate s-koko näyttäisi kikkanalta.
Vaatetaulukot on suunniteltu n.160-165cm pituiselle naiselle, Aasiassa vielä pienemmälle.
Ihmisillä on virheellinen käsitys vaatteiden mittataulukoista ja olettavat isojen kokojen merkitsevän lihavuutta, kun vaatteen kuosittelussa huomioidaan myös pituus.
Päivitäpä ap. tietosi, näin on ollut jo vuosikymmeniä ja nykyisin ei enää ole eri koossa rinnakkaiskokoja, joka helpottaisi asiaa.
Täällä 177 cm nainen, jonka BMI on 19. M-koon paita on päälläni valtava. S tai XS on sopiva, mutta totta, haaste on löytää tarpeeksi pitkiä hihoja ja helmoja. Se hiha tai helma ei vain juurikaan kasva pituutta, vaikka ottaisin XL-koon.
Olette ymmärtäneet kehopositiivisuuden väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen muutoksen ympärillään huomaa, olen jo vuosia katsellut sivusta kun lähes jokainen tuttuni on lihonut reippaasti ylipainoiseksi. Ilmiö on aika pelottava, en usko että tässä lihavuusepidemiassa on kyse mistään ihmisten yhtäkkisestä typertymisestä vaan ruokateollisuus on karmivalla tavalla pielessä. En itsekään ole mikään siro keijukainen, mutta makkaraton s-koon nainen. Pidän itseäni hyvin keskivertona, mutta lähipiirini kauhistelee ja naljailee jatkuvasti miten olen "hurjan laiha" ja "läpipasko." Ilmapiiri on jotenkin sellainen että ylipainoiseksi lihomista pidetään väistämättömänä ja täysin normaalina asiana.
Saman olen huomannut. Roikun normaalipainon ylärajoilla, bmi jotain 24,5. 15 vuotta sitten olin noin 5 kg hoikempi. Silloin olin tuttavapiirin pullukka, äitikin nalkutti koko ajan laihduttamaan. Nykyään minulta kysellään, miten ihmeessä pysyn näin hoikkana. Kukaan ei usko, kun sanon että olen normipainon ylärajalla, jotkut jopa suuttuvat. Samaan aikaan kaikki, jotka silloin olivat normaalipainoisia, ovat nyt reilusti ylipainoisia tai lihavia. 20-40 kilon ylipainoa pidetään yleisesti ylimääräisenä viitenä kilona.
Samoin olen huomannut sen, että sama vääristymä on tapahtunut lemmikkien kohdalla. Yhdellä sukulaisperheellä on täysin normaalipainoinen hoikka koira, josta todella monet kauhistelevat, että kamalan laiha, tällähän tuntuu kylkiluut. Yhä suurempi osa kadulla näkyvistä koirista on lihavia. Joskus surettaa kun näkee vaikeasti liikkuvan ihmisen lihavan koiran kanssa ja tajuaa, että tuo hidas lampsiminen on ainoa liikunta mitä tuo eläin saa.
Nosta sinä stressihormonitasojasi ja verenpainettasi pohtimalla muiden painoa ja kokonumeroita, minä lipitän mieluummin loman kunniaksi viiniä ja jatkan suklaan ja sipsien mussutusta.
Enjoy!
Niin ei ihme kun suomalaiset ovat järjestään sairaampia kuin koskaan. Ja tämä on lihavuuden syy. Mutta tätä lihavat ei myönnä koskaan. Tajutonta.
Mikä on oma suosikkiaiheesi, josta lässytät joka päivä? Toivottavasti ei vaan kenenkään paheksunta, muuten sinä olet se idi ootti. Ethän sinä tietenkään onneksi ketään tai mitään paheksu, joten sinulla on varaa arvostella muiden arvostelua.