Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmä tottuu lihavaan kehoon, XL-vartalot alkavat olla jo normi

Vierailija
10.02.2019 |

Kauppojen vaatetarjontakin alkaa malleiltaan painottua runsaampaan muodokkuuteen, ne vaatteet eivät istu normaalipainoiselle kunnolla. Isojen ostatot ovat poistuneet ja samat mallit kaikille vain koko muuttuu. Lihomiselle ei taida loppua olla, yhä vaan isompaan suuntaan mennään. Isot kooa saisi maksaa enemmän, koska niihin menee enemmän kangasta jne...nyt laihemmat maksaa lihavienkin materiaalikulut vaatteissaan.

Kommentit (223)

Vierailija
81/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen kokokin määrittää onko reilumpi paino ok vai ei. Itse olen hoikka mutta myös melko pieniraaminen ja näytän kamalalta liikakiloilla kasvoista varsinkin. Sitten on niitä, joilla ylipainoisenakin kasvot pysyvät normaaleina, jos jotka voivat ylikiloja kohtuudella kantaa. Tietty rajansa kaikella.

Vierailija
82/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut, että vaatteet on tehty nykyään ihan muodottomiksi. Onko oikeasti niin suuri osa naisista tasapaksuja pötkylöitä tai pyöreitä palloja? X-mallin naisille ei löydy sopivia vaatteita enää L-koossa.

Ei niitä kyllä löydy tasapaksulle ompullekaan eli en tiedä kelle nykyvaatteet tehdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavia on ollut aina. Todella outoa jos nyt vasta alkaa silmä tottumaan :D

Katsopa valokuvia vaikka 70-luvulta, jolloin minä olin nuori. Ihmiset ovat yllättävän hoikkia. Joku silloinen hieman pyylevämpi poikkeus olisi nykyisen kehopositiivisuuden aikana varmaan ”hoikka”.

https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=Karhupuisto&page=104

Luulin, että 50-luvun kuvia, no onpas aika muuttunut! Reiden paksuisia käsivarsia ei näkynyt yhtään, mikä nykyisin on aika normi naisilla.

Vierailija
84/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on nykyään sellainen asenneilmasto että on ihan ok olla lihava. Ja ollaksesi lihava sinun täytyy olla yli 110 kiloinen. 90-kiloinen on vielä ihan ”normaalivartaloinen”. Ei se ole ok!

Suomalaiset on maailmassa lihavimpien kansojen joukossa. Tämä koskee niin miehiä kuin naisiakin. Asenteisiin on saatava muutos. Alkoholin ihannointi tulee lopettaa ja läski on nähtävä läskinä, ei-toivottuna ominaisuutena.

EU: Suomi sijoittuu tilastossa hienoisesti 16,6 prosentin paremmalle puolelle ollen 27 maasta järjestyksessä 13. hoikin. Suomalaisista lihavia on 15,6 prosenttia.

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2013052017039465

Vierailija
85/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eräitä muotikuvia ja kyllä; xl-naiset näyttivät oikeasti paremmilta kuin laihat sisarensa. Tosin laihoilla malleilla on usein upeat pitkät hoikat sääret mutta kokonaisuutena nämä xl-mallit olivat paljon terveemmän ja viehättävämmän näköisiä. 

Joo mutta harva lihava tosielämässä näyttää näiltä xl-huippumalleilta kuten Ashley Grahamilta. Tosi kaunis ja hyvillä geeneillä siunattu ihminen on kaunis missä koossa vain mutta karu totuus on että suurin osa meistä taviksista näyttää parhaalta ollessaan hoikkia.

Näinpä. Reippaasti ylipainoinen omenavartaloinen, jolla on kokoonsa nähden pienet tissit ja litteä takapuoli, on aika kaukana näistä xl-malleista.

Ja jostain syystä just näitä plussaomppuja näyttää suurin osa suomalaista lihavista olevan. Mistä mahtaa sekin johtua, että niin miehillä kuin naisillakin keskivartalo on kunnon tynnyri ja vyötärönympärys on jopa se suurin ympärysmitta. Lisäksi varsinkin naisilla on yläkroppa kaikkinensa melkoisen massiivinen.

Nuo plusmallit sen sijaan on timmivyötäröisiä tiimalaseja ja päärynöitä joilla on suht sirot ja treenatut käsivarret eikä tuplakaksarista tietoakaan.

Koska ne on malleja. Vai onko susta yllättävää, että Victoria' Secret -malleilla on laihuudestaan huolimatta lantio ja hyvät tissit. Aika harva alusvaatteita ja uimapukuja esittelevä malli on ihan lauta ja kapea lantioinen.

Malleiksi valitaan aina ne siihen hommaan parhaiten sopivat ruumiinrakenteet. Siksipä xl-malleiksikin valitaan naiset, joilla rehevyydestään huolimatta on kapeahko vyötärö.

No just siksi on typerää puolustella omaa perusplösöyttään, sillä että kyllä plusmallikin näyttää upealta.

Vierailija
86/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa kun kävin aukiassa ennen joulua... katselin nättejä paitoja ja takkeja, mutta useimmissa koko oli luokkaa 40. Hoikalle ne eivät mene.

Vierailija
87/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen muutoksen ympärillään huomaa, olen jo vuosia katsellut sivusta kun lähes jokainen tuttuni on lihonut reippaasti ylipainoiseksi. Ilmiö on aika pelottava, en usko että tässä lihavuusepidemiassa on kyse mistään ihmisten yhtäkkisestä typertymisestä vaan ruokateollisuus on karmivalla tavalla pielessä. En itsekään ole mikään siro keijukainen, mutta makkaraton s-koon nainen. Pidän itseäni hyvin keskivertona, mutta lähipiirini kauhistelee ja naljailee jatkuvasti miten olen "hurjan laiha" ja "läpipasko." Ilmapiiri on jotenkin sellainen että ylipainoiseksi lihomista pidetään väistämättömänä ja täysin normaalina asiana.

Vierailija
88/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa valokuvia vaikka 70-luvulta, jolloin minä olin nuori. Ihmiset ovat yllättävän hoikkia. Joku silloinen hieman pyylevämpi poikkeus olisi nykyisen kehopositiivisuuden aikana varmaan ”hoikka”.

Minulla on ihan henk.koht. kuva-arkistoja eri vuosikymmeniltä ja lihavia löytyy yhtä lailla. Luulet olevasi ainoa muumioitunut dinosaurus tällä palstalla.

Vierailija
89/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa tai älkää, mutta näin viime viikolla Helsingissä (väkiluku noin 650 000) hoikan ja hyväkuntoisen miehen.

Hän oli nuori ja liikkui, joten kestotraani ei ole vielä kertynyt häneen.

Uskon, että hänen oli hankalaa löyttää riittävän pieniä vaatteita, koska hän oli hoikka.

Vierailija
90/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko olla eri mieltä aloittajan kanssa oman kokemukseni kautta. Olen itse hoikka (kokoa xs-s) ja olen huomannut, että jotkut vaatteet jotka ennen sopivat minulle, eivät enää sovi. Iso osa kaupoista on selvästi kutistanut kokoja entisestään - tiedän että itse en ole lihonut vaan ollut suunnilleen samassa painossa sitten murrosiän, olen nyt 24. Esim. Gina Tricot:n vaatteet (etenkin farkut) ovat todella pientä kokoa, näyttävät siltä että sopivat lapselle, eivät aikuiselle naiselle jolla vyötärö-lantio-suhde on monesti selkeä ja sillä ei ole mitään tekemistä painon tai sen kanssa, onko ihminen laiha vai lihava tai jotain siltä väliltä. 

Vierailija
91/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eräitä muotikuvia ja kyllä; xl-naiset näyttivät oikeasti paremmilta kuin laihat sisarensa. Tosin laihoilla malleilla on usein upeat pitkät hoikat sääret mutta kokonaisuutena nämä xl-mallit olivat paljon terveemmän ja viehättävämmän näköisiä. 

Joo mutta harva lihava tosielämässä näyttää näiltä xl-huippumalleilta kuten Ashley Grahamilta. Tosi kaunis ja hyvillä geeneillä siunattu ihminen on kaunis missä koossa vain mutta karu totuus on että suurin osa meistä taviksista näyttää parhaalta ollessaan hoikkia.

Näinpä. Reippaasti ylipainoinen omenavartaloinen, jolla on kokoonsa nähden pienet tissit ja litteä takapuoli, on aika kaukana näistä xl-malleista.

Ja jostain syystä just näitä plussaomppuja näyttää suurin osa suomalaista lihavista olevan. Mistä mahtaa sekin johtua, että niin miehillä kuin naisillakin keskivartalo on kunnon tynnyri ja vyötärönympärys on jopa se suurin ympärysmitta. Lisäksi varsinkin naisilla on yläkroppa kaikkinensa melkoisen massiivinen.

Nuo plusmallit sen sijaan on timmivyötäröisiä tiimalaseja ja päärynöitä joilla on suht sirot ja treenatut käsivarret eikä tuplakaksarista tietoakaan.

Suomalaiset ovat omenoita kylmän ilmaston takia. Rasva varastoituu parhaiten omenaan ja se oli hyödyllisin ja paras selviytymiskeino kylmässä ilmastossa ammoisina aikoina.

Vierailija
92/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläpeukutin tätä, mutta sitten katsoin noita kuvia, ja kyllä näkyy pyyleviä niin aikuisissa kuin lapsissakin. Ja omina kouluaikoina joka luokalla oli yleensä joku lihava. Lasteni koululuokilla ei ole koskaan ollut.

Vierailija
93/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50kg, vaatekoko 36-38 (S/M)

Pituutta 157cm

Mistä ostat vaatteesi? Minä olen 155 cm/51 kg ja olen kokoa 32-34/XS-S. Enkä tosiaan käytä venyviä trikoovaatteita, viimeksikin ostin jakun ja farkut koossa 34.

Vierailija
94/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniit kasvot kyllä, mutta ei se kroppa mikään erityisen kaunis ole. Toki makuasioista on turha vängätä.

Vierailija
95/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuuko? Aloitin hiljan asiakaspalvelutyössä ja havainnoidessani nyt asiakkaita olen aika hämmästynyt miten paljon esim keskivartalolihavia on. En ole aikaisemmin niin katsellutkaan ihmisi joten nyt vasta silmät ovat auenneet tälle muutokselle.

Vierailija
96/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pakko olla eri mieltä aloittajan kanssa oman kokemukseni kautta. Olen itse hoikka (kokoa xs-s) ja olen huomannut, että jotkut vaatteet jotka ennen sopivat minulle, eivät enää sovi. Iso osa kaupoista on selvästi kutistanut kokoja entisestään - tiedän että itse en ole lihonut vaan ollut suunnilleen samassa painossa sitten murrosiän, olen nyt 24. Esim. Gina Tricot:n vaatteet (etenkin farkut) ovat todella pientä kokoa, näyttävät siltä että sopivat lapselle, eivät aikuiselle naiselle jolla vyötärö-lantio-suhde on monesti selkeä ja sillä ei ole mitään tekemistä painon tai sen kanssa, onko ihminen laiha vai lihava tai jotain siltä väliltä. 

Onpa outoa. Itse olen vuosien varrella ostanut Gina Tricotista vain yhden neuleen, kun kaikki sovittamani vaatteet ovat olleet hirveän isoja, vaikka olen sovittanut pienintä mahdollista kokoa. Olen XS/34.

Vierailija
97/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ketjussakin kehuttu läskimalli näyttäisi paljon paremmalta normaalipainoisena tai hoikkana, se vartalo on ruma ja kuvat reilulla kädellä muokattuja. Huvittavaa, että joku suomiläski oikeuttaa omat ihransa jonkun mallin välityksellä.

Vierailija
98/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU: Suomi sijoittuu tilastossa hienoisesti 16,6 prosentin paremmalle puolelle ollen 27 maasta järjestyksessä 13. hoikin. Suomalaisista lihavia on 15,6 prosenttia.

https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2013052017039465[/quote]

Tässä THL:n tilastotietoa asiasta.

https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kans…

Miesten keskimääräinen painoindeksi on 27,7 kg/m2.

Miehistä vähintään ylipainoisia on 71,9 % (painoindeksi 25 kg/m2 tai enemmän).

Miehistä lihavia on 26,1 % (painoindeksi 30 kg/m2 tai enemmän).

Naisten keskimääräinen painoindeksi on 27,5 kg/m2.

Naisista vähintään ylipainoisia on 63,2 % (painoindeksi 25 kg/m2 tai enemmän).

Naisista lihavia on 27,5 % (painoindeksi 30 kg/m2 tai enemmän).

Siis reilu enemmistö suomalaisista on ylipainoisia tai lihavia. Normaalipainoiset on pieni vähemmistö.

Vierailija
99/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

XL-koko vastaa numeroa 42-44, eikä menekki johdu pelkästään naisten ylipainosta, vaan yhä enemmän on naisia joiden pituus on 175-185cm, jolloin xl-koon vaatteen mittasuhteet esim. hihan, lahkeen tai hameen pituus on sopiva, samoin muut leikkaukset.

Tuollaiselle 175cm oli painoindeksi vaikka 19, vaate s-koko näyttäisi kikkanalta.

Vaatetaulukot on suunniteltu n.160-165cm pituiselle naiselle, Aasiassa vielä pienemmälle.

Ihmisillä on virheellinen käsitys vaatteiden mittataulukoista ja olettavat isojen kokojen merkitsevän lihavuutta, kun vaatteen kuosittelussa huomioidaan myös pituus.

Päivitäpä ap. tietosi, näin on ollut jo vuosikymmeniä ja nykyisin ei enää ole eri koossa rinnakkaiskokoja, joka helpottaisi asiaa.

Vierailija
100/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniit kasvot kyllä, mutta ei se kroppa mikään erityisen kaunis ole. Toki makuasioista on turha vängätä.

No onhan tuon kroppa tosi nätti kun vertaa tavisläskiin. Suurimmalla osalla kun on ne megamakkarat vyötäisillä joka on ulkonäöllisesti läskille se kaikista rumin ja huonoin paikka ihan terveydellisestikin.