Silmä tottuu lihavaan kehoon, XL-vartalot alkavat olla jo normi
Kauppojen vaatetarjontakin alkaa malleiltaan painottua runsaampaan muodokkuuteen, ne vaatteet eivät istu normaalipainoiselle kunnolla. Isojen ostatot ovat poistuneet ja samat mallit kaikille vain koko muuttuu. Lihomiselle ei taida loppua olla, yhä vaan isompaan suuntaan mennään. Isot kooa saisi maksaa enemmän, koska niihin menee enemmän kangasta jne...nyt laihemmat maksaa lihavienkin materiaalikulut vaatteissaan.
Kommentit (223)
Olen jo vanha,tiedän. Minun aikana ala-asteella ja ylä-asteella luokassa oli tasan yksi lihava, ja nyt kuvia katsoessa olisi ihan normaali katukuvassa.
tuo siis 80-90 luvun vaihteessa.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa tai älkää, mutta näin viime viikolla Helsingissä (väkiluku noin 650 000) hoikan ja hyväkuntoisen miehen.
Hän oli nuori ja liikkui, joten kestotraani ei ole vielä kertynyt häneen.
Uskon, että hänen oli hankalaa löyttää riittävän pieniä vaatteita, koska hän oli hoikka.
Aiemmalla miespuolisella työkaverilla oli ongelmia, koska hän oli noin 170-senttinen ja hyvin hoikka. Hän osti vaatteita ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin eräitä muotikuvia ja kyllä; xl-naiset näyttivät oikeasti paremmilta kuin laihat sisarensa. Tosin laihoilla malleilla on usein upeat pitkät hoikat sääret mutta kokonaisuutena nämä xl-mallit olivat paljon terveemmän ja viehättävämmän näköisiä.
Joo mutta harva lihava tosielämässä näyttää näiltä xl-huippumalleilta kuten Ashley Grahamilta. Tosi kaunis ja hyvillä geeneillä siunattu ihminen on kaunis missä koossa vain mutta karu totuus on että suurin osa meistä taviksista näyttää parhaalta ollessaan hoikkia.
Näinpä. Reippaasti ylipainoinen omenavartaloinen, jolla on kokoonsa nähden pienet tissit ja litteä takapuoli, on aika kaukana näistä xl-malleista.
Ja jostain syystä just näitä plussaomppuja näyttää suurin osa suomalaista lihavista olevan. Mistä mahtaa sekin johtua, että niin miehillä kuin naisillakin keskivartalo on kunnon tynnyri ja vyötärönympärys on jopa se suurin ympärysmitta. Lisäksi varsinkin naisilla on yläkroppa kaikkinensa melkoisen massiivinen.
Nuo plusmallit sen sijaan on timmivyötäröisiä tiimalaseja ja päärynöitä joilla on suht sirot ja treenatut käsivarret eikä tuplakaksarista tietoakaan.
Suomalaiset ovat omenoita kylmän ilmaston takia. Rasva varastoituu parhaiten omenaan ja se oli hyödyllisin ja paras selviytymiskeino kylmässä ilmastossa ammoisina aikoina.
Jännästi vielä kasarilla näitä omppuja ei kuitenkaan ollut. Eikä oikein ysärilläkään. Sen sijaan vasta nyt kun ilmasto lämpenee niin suomalaisomput rupesi keräämään rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vanha,tiedän. Minun aikana ala-asteella ja ylä-asteella luokassa oli tasan yksi lihava, ja nyt kuvia katsoessa olisi ihan normaali katukuvassa.
Olen samaa ikäluokkaa ja koko koulussa ei ollut kuin pari kolme hieman pulskempaa oppilasta. Nykyisin tämä onkin kääntynyt miltei päinvastoin, että lihavien joukossa on pari kolme normaalipainosta/hoikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tästä takista ostin koon 38: https://www.xxl.fi/tenson-caroline-naisten-talviparka/p/1151334_2_style
On vielä melko reilun kokoinen, ei mitenkään tiukka.
Olen siis se 20 kg ylipainoinen
Takkisi malli on siis normaalia suurempi. Itse olen 164 pitkä ja painan 62, siis normaalipainon ylärajoilla. Tilasin hiljattain Esprit-malliston toppatakin koossa 38, se oli aivan valtavan iso. Palautin ja tilasin koossa 36, sekin hieman väljä mutta ei liiaksi. Yleensä Esprit mallistossa normi 38 mahtuu, mutta tuossa mallissa oli liian iso. Koot eivät läheskään aina pidä paikkaansa.
Muutoin S-M koot ovat sopivia itselleni, yleensä M.
Onneks:) ihanaa jos ihmistem elämä kuluu jonkin tärkeämmän kuin painoin ja ulkonäön ympärillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pakko olla eri mieltä aloittajan kanssa oman kokemukseni kautta. Olen itse hoikka (kokoa xs-s) ja olen huomannut, että jotkut vaatteet jotka ennen sopivat minulle, eivät enää sovi. Iso osa kaupoista on selvästi kutistanut kokoja entisestään - tiedän että itse en ole lihonut vaan ollut suunnilleen samassa painossa sitten murrosiän, olen nyt 24. Esim. Gina Tricot:n vaatteet (etenkin farkut) ovat todella pientä kokoa, näyttävät siltä että sopivat lapselle, eivät aikuiselle naiselle jolla vyötärö-lantio-suhde on monesti selkeä ja sillä ei ole mitään tekemistä painon tai sen kanssa, onko ihminen laiha vai lihava tai jotain siltä väliltä.
Onpa outoa. Itse olen vuosien varrella ostanut Gina Tricotista vain yhden neuleen, kun kaikki sovittamani vaatteet ovat olleet hirveän isoja, vaikka olen sovittanut pienintä mahdollista kokoa. Olen XS/34.
Tarkennan; etenkin alaosissa huomaa tuon kokojen pienuuden. Yläosat ovat aina olleet itselleni myös sopivia, jopa joskus reilun kokoisia. - Sama
Vierailija kirjoitti:
Onneks:) ihanaa jos ihmistem elämä kuluu jonkin tärkeämmän kuin painoin ja ulkonäön ympärillä!
Elämän jälkeinen elämä on mukavampaa kun sieluilla ei ole ruumiita joita voisi vertailla?
Vierailija kirjoitti:
xl ei vielä ole edes oikein paha. Ihminen joka mahtuu xl kokoon ei ole lähelläkään sataa kiloa. Normipituinen nainen joka käyttää kokoa xl lienee n. 80 kiloinen.
Olen 168cm pitkä ja painan 80kg. Paidat minulla on kokoa M(38), housut L (40-42).
Miljoona suomalaista syö mielialalääkettä. Osa ko. lääkkeistä lihottaa ihan saa-tanasti, siitä johtunee siiderivalaiden lisääntyminen katukuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin eräitä muotikuvia ja kyllä; xl-naiset näyttivät oikeasti paremmilta kuin laihat sisarensa. Tosin laihoilla malleilla on usein upeat pitkät hoikat sääret mutta kokonaisuutena nämä xl-mallit olivat paljon terveemmän ja viehättävämmän näköisiä.
Joo mutta harva lihava tosielämässä näyttää näiltä xl-huippumalleilta kuten Ashley Grahamilta. Tosi kaunis ja hyvillä geeneillä siunattu ihminen on kaunis missä koossa vain mutta karu totuus on että suurin osa meistä taviksista näyttää parhaalta ollessaan hoikkia.
Miksei ole normipainoisia huippumalleja? Muistan kun America's top modelissa Tyra arvosteli jotain osanottajaa että pitäisi olla hoikempi huippumalliksi tai sitten paljon lihavampi, jotta voisi olla plus size-model. Ei ollut hyvä sellaisenaan.
Vaatemyyjän työssä huomaa selvästi, että lihavuudesta on tullut normi. Nykyään on paljon sellaisia asiakkaita, jotka eivät mahdu vaatekokoon 46, joka on monella vaatemerkillä suurin koko. Vielä 90-luvulla oli selvästi harvinaisempaa, että piti ohjata asiakas pluskokojen osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihavat ei laihduta?
Miksei tyhmät valista itseään? Miksei epäkohteliaat kehitä käytöstapoja? Miksi lihavuuden pitäisi olla ainut toimenpiteitä vaativa ominaisuus?
Ei pidä olla ainut, muttei se vähennä lihavuuden haittoja että maailmassa on muitakin haitallisia asioita.
Ja tiedoksesi, tyhmyys ja lihavuus korreloivat vahvemmin tutkimuksissa. Eli lihava on todennäköisemmin myös se tyhmempi.
Kyllä se vaan paikkansa pitää. Olin kynsihuollossa ja siitä ikkunan ohi käveli tosi lihavia miehiä, niin nuoria kuin vanhempia. Tämä on vaan karu totuus miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ikäluokkaa ja koko koulussa ei ollut kuin pari kolme hieman pulskempaa oppilasta. Nykyisin tämä onkin kääntynyt miltei päinvastoin, että lihavien joukossa on pari kolme normaalipainosta/hoikkaa.
Nykyään koululaiset harrastavat urheilua liiankin tosissaan. Onko tämä alueellisesti hirveän eriytynyttä, kun oma kokemukseni on suunnilleen päinvastainen kuin tässä ketjussa väitetään?
Vierailija kirjoitti:
Vaatemyyjän työssä huomaa selvästi, että lihavuudesta on tullut normi. Nykyään on paljon sellaisia asiakkaita, jotka eivät mahdu vaatekokoon 46, joka on monella vaatemerkillä suurin koko. Vielä 90-luvulla oli selvästi harvinaisempaa, että piti ohjata asiakas pluskokojen osastolle.
Ja nykyisin on jo bestsellerin veromodalla ja onlyllakin curvy-mallistot vaikka sillä oli jo ennestään se pelkästään pluskokoisten junarose.
Sitä tehdään mille on markkinoita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan paikkansa pitää. Olin kynsihuollossa ja siitä ikkunan ohi käveli tosi lihavia miehiä, niin nuoria kuin vanhempia. Tämä on vaan karu totuus miehistä.
Ihan yhtä karu se totuus on naisistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihavat ei laihduta?
Koska "isot luut, aineenvaihdunta, geenit..." mitä näitä nyt onkaan.
Ihan vain tiedoksi että normaalin ihmisen luusto painaa 7-12 kilon välillä.
Älä unohda tekosyistä yleisintä eli kilpirauhasen vajaatoimintaa jota ei kuitenkaan ole diagnosoitu mutta siitä se aina johtuu silti.
Miten ihmiset jaksaa joka hel vetin päivä lässyttää muiden painosta? Tai sitte huolehtia mitä joku random on ostanut kaupasta. Vaikutatte idi ooteilta!
Se on muuten hurjaa katsoa vaikka kauppakeskuksessa laahustavia ihmisiä, kun näitä mahakkaita on ihan h*lvetisti.