Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmä tottuu lihavaan kehoon, XL-vartalot alkavat olla jo normi

Vierailija
10.02.2019 |

Kauppojen vaatetarjontakin alkaa malleiltaan painottua runsaampaan muodokkuuteen, ne vaatteet eivät istu normaalipainoiselle kunnolla. Isojen ostatot ovat poistuneet ja samat mallit kaikille vain koko muuttuu. Lihomiselle ei taida loppua olla, yhä vaan isompaan suuntaan mennään. Isot kooa saisi maksaa enemmän, koska niihin menee enemmän kangasta jne...nyt laihemmat maksaa lihavienkin materiaalikulut vaatteissaan.

Kommentit (223)

Vierailija
61/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihavat ei laihduta?

Koska "isot luut, aineenvaihdunta, geenit..." mitä näitä nyt onkaan.

Ihan vain tiedoksi että normaalin ihmisen luusto painaa 7-12 kilon välillä. 

Luuston koko kyllä vaikuttaa painoon. Jos on isot luut niin niiden ympärysmitta on suurempi ja lihaa on ympärillä enemmän. Jolloin painaa enemmän kuin sellainen, jolla on pienemmät luut.

Järkevämpi olisi puhua ihmisten erilaisista ruumiinrakenteista kuin painavista luista. Toinen ääripää on raskastekoiset, sellaiset vantterat jässikät ja toinen taas ne sirot ja linnunluiset keijukaiset jotka on miltei kuin kahta eri rotua. Vähän kuin hevosissa on kylmä- ja lämminveriset. Toki mikään ruumiinrakenne ei aiheuta lihomista tai ole syy sille miksi ylipainoa on +20 kg.

Vierailija
62/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rinnat-vyötärö - lantio mitat samat kuin eräälläkin xl huippumallilla. Olen tosin lyhyempi n. 6 cm. Ja ylipainoa tietysti on, mutta nykyään siedän itseäni, ennen olin aina sormet kurkussa ja jatkuvasti jollain dieetillä. Laihempi joo mutta inhosin omaa vartaloa. Kehopositiivisuus on oikeasti tosi hyvä asia. Nykyään harrastan liikuntaa jopa siksi että se on kivaa ja tulee parempi olo. Ja vartalostani mies kyllä tykkää oikeasti ylipainosta huolimatta, sanoo aina ettei ole vertailukohtaa jos yritän kysellä miltä suunnilleen näytän esim. Nyt miss xl ehdokkaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska "isot luut, aineenvaihdunta, geenit..." mitä näitä nyt onkaan.

Ihan vain tiedoksi että normaalin ihmisen luusto painaa 7-12 kilon välillä. 

Luuston koko kyllä vaikuttaa painoon. Jos on isot luut niin niiden ympärysmitta on suurempi ja lihaa on ympärillä enemmän. Jolloin painaa enemmän kuin sellainen, jolla on pienemmät luut.

Järkevämpi olisi puhua ihmisten erilaisista ruumiinrakenteista kuin painavista luista. Toinen ääripää on raskastekoiset, sellaiset vantterat jässikät ja toinen taas ne sirot ja linnunluiset keijukaiset jotka on miltei kuin kahta eri rotua. Vähän kuin hevosissa on kylmä- ja lämminveriset. Toki mikään ruumiinrakenne ei aiheuta lihomista tai ole syy sille miksi ylipainoa on +20 kg.

Tämän takia siinä bmi:ssä on melkoinen haarukka normaalipainolle Eikä se tosiaan tarkoita sitä, että jokainen on omassa normaalipainossaan oli bmi sitten 19 tai 25 vaan nimenomaan se oma ruumiinrakenne vaikuttaa siihen onko se oma normipaino haarukan kummassa päässä. 

Vierailija
64/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eräitä muotikuvia ja kyllä; xl-naiset näyttivät oikeasti paremmilta kuin laihat sisarensa. Tosin laihoilla malleilla on usein upeat pitkät hoikat sääret mutta kokonaisuutena nämä xl-mallit olivat paljon terveemmän ja viehättävämmän näköisiä. 

Joo mutta harva lihava tosielämässä näyttää näiltä xl-huippumalleilta kuten Ashley Grahamilta. Tosi kaunis ja hyvillä geeneillä siunattu ihminen on kaunis missä koossa vain mutta karu totuus on että suurin osa meistä taviksista näyttää parhaalta ollessaan hoikkia.

Näinpä. Reippaasti ylipainoinen omenavartaloinen, jolla on kokoonsa nähden pienet tissit ja litteä takapuoli, on aika kaukana näistä xl-malleista.

Ja jostain syystä just näitä plussaomppuja näyttää suurin osa suomalaista lihavista olevan. Mistä mahtaa sekin johtua, että niin miehillä kuin naisillakin keskivartalo on kunnon tynnyri ja vyötärönympärys on jopa se suurin ympärysmitta. Lisäksi varsinkin naisilla on yläkroppa kaikkinensa melkoisen massiivinen.

Nuo plusmallit sen sijaan on timmivyötäröisiä tiimalaseja ja päärynöitä joilla on suht sirot ja treenatut käsivarret eikä tuplakaksarista tietoakaan.

Vierailija
65/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaali tai jopa laiha 166/48 ja kyllä kauppojen vaatteet minulle istuu vaikka väität toista. XS on usien liian pieni mutta S sopii melkein poikkeuksetta :)

Lisäksi vaatteet ovat tänäpaivana halvempia kuin koskaan ennen, vaikka väität muuta viimeisessä lauseessasi.

Vierailija
66/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 20 kg ylipainoinen ja mahdun nykyään monessa vaatteessa kokoon 38 tai S.

Siinä tapauksessa olet joko äärimmäisen lyhyt, tai sitten venytät liian pienet trikoorytkyt väkisin päällesi. Mä olen alle 60kg ja usein M-kokoa.

Kyllähän noita väkisin päälle vedettyjä päällysvaatteitakin näkee ihan päivittäin. Ei vaan voi tuntua mukavalta kun toppatakkikin on päällä niin tiukka että saumat soi ja liikkumavaraa ei ole ollenkaan. 

Vierailija
67/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen lihava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut tämän vaatekaupoissa, kyllä. XS sujahtaa päälle ja on joskus liian löysäkin, vaikka olen lihonut niistä päivistä, kun nuorempana olin vähän reilu S-kokoinen. Ja mielestäni hieman ylipainoisia ihmisiä kuvaillaan hoikiksi. En sano, että tämä on huono asia, mutta muutos on tapahtunut.

Vaatteden koko on suurentunut. Vaatefirmat ovat huomanneet, että kun lihonut keski-ikäinen luulee mahtuvansa nuoruutensa vaatekokoon, se lisää ostohalukkuutta. Eli entinen M on nykyisin S jne.

Olenko ainut joka osaa käyttää mittanauhaa? Vaatekoko ei kyllä kerro riittävästi ihmisen koosta, mittanauha sen sijaan ei valehtele.

Vierailija
68/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajattele ihmisten painoja. Kerran, ruotsinlaivasta ulos kävellessä järkytyin ihan pikkuisen, kun samaan aikaan tuli taxfree-kaupan kautta kiertäneitä kaksikymppisiä pariskuntia, joilla oli kärryssä ihan järkyttävä määrä ei kaljaa/alkoholia vaan kaiken maailman lakritsia.

Ja ylipaino kaikilla. Sokerihumalaa haettiin? Eikö ne laivakarkit ole suhteessa ihan yhtä kalliita kuin kaupasta ostetut, paitsi että sieltä saa niitä jättipakkauksia? Ei totu silmä, kun itse oli aika kukkakeppi tuollaisena 19-24 -vuotiaana, ja kaikki omat kaveritkin. 

Sama juttu, parikymppisenä oli turha haaveillakaan löytävänsä alennusmyynneistä xs- tai s-kokoisia vaatteita vaan jäljellä oli vain ne L-kokoiset. Harvemmin edes oli olemassa XL-kokoa. Nyt 20 vuotta myöhemmin tilanne on toisin päin ja ne XL- ja XXL-kokoiset myydään ihan ekana normihinnalla loppuun ja XS-M-kokoiset näyttää jäävän alennusmyynninkin jälkeen kauppiaalle käsiin.

Vierailija
69/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajattele ihmisten painoja. Kerran, ruotsinlaivasta ulos kävellessä järkytyin ihan pikkuisen, kun samaan aikaan tuli taxfree-kaupan kautta kiertäneitä kaksikymppisiä pariskuntia, joilla oli kärryssä ihan järkyttävä määrä ei kaljaa/alkoholia vaan kaiken maailman lakritsia.

Ja ylipaino kaikilla. Sokerihumalaa haettiin? Eikö ne laivakarkit ole suhteessa ihan yhtä kalliita kuin kaupasta ostetut, paitsi että sieltä saa niitä jättipakkauksia? Ei totu silmä, kun itse oli aika kukkakeppi tuollaisena 19-24 -vuotiaana, ja kaikki omat kaveritkin. 

Sama juttu, parikymppisenä oli turha haaveillakaan löytävänsä alennusmyynneistä xs- tai s-kokoisia vaatteita vaan jäljellä oli vain ne L-kokoiset. Harvemmin edes oli olemassa XL-kokoa. Nyt 20 vuotta myöhemmin tilanne on toisin päin ja ne XL- ja XXL-kokoiset myydään ihan ekana normihinnalla loppuun ja XS-M-kokoiset näyttää jäävän alennusmyynninkin jälkeen kauppiaalle käsiin.

Tämä ei kyllä oikeasti pidä paikkaansa. Esim zalandolla aina XS-M on loppuun myytyja ja L-XL jäljellä ! Oikesti ihan aina.

Vierailija
70/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei totu silmä, lolakin on järkyn ylipainoinen.

Vierailija
71/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 20 kg ylipainoinen ja mahdun nykyään monessa vaatteessa kokoon 38 tai S.

Siinä tapauksessa olet joko äärimmäisen lyhyt, tai sitten venytät liian pienet trikoorytkyt väkisin päällesi. Mä olen alle 60kg ja usein M-kokoa.

Kyllähän noita väkisin päälle vedettyjä päällysvaatteitakin näkee ihan päivittäin. Ei vaan voi tuntua mukavalta kun toppatakkikin on päällä niin tiukka että saumat soi ja liikkumavaraa ei ole ollenkaan. 

Sopivan ja nätisti päälle istuvan toppatakinkaan löytäminen ei ylipainoisena ole helppoa. Omakohtaisesta kokemuksesta väittäisin, että se on miltei mahdotonta koska mitoitus on sellainen että ylimääräistä makkaraa ei olisi vara olla missään. Sitten kun takki menee kiinni ja on vielä edes hieman väljä, niin sepä sitten onkin hartioista aivan liian iso ja roikkuu rumasti päällä. Lisäksi hihat on ainakin 10 cm liian pitkät ja taskut on aivan liian alhaalla. Ja tämä ero on oikeasti ihan hurja jo kahden koon välillä eli 42 olisi vielä ihan ok mutta turhan nafti ympärysmitoiltaan ja 44 taas jo roikkuu rumasti päällä ja on muutenkin liian iso.

Vierailija
72/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kyllä oikeasti pidä paikkaansa. Esim zalandolla aina XS-M on loppuun myytyja ja L-XL jäljellä ! Oikesti ihan aina.

No just tänä aamuna selasin zalandoa ja ellosta ja kummassakin löytyi noita pieniä kokoja, mutta L/XL ja 42/44 oli poikkeuksetta loppuunmyyty.

Vierailija
73/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin just samaa, että olisinpa vielä xs/s kokoinen niin ellokselta saisi odd mollya miltei ilmaiseksi. Ja muutamaa muutakin merkkiä, esim talvitakkeja oli tosi kivannäköisiä mutta jäljellä oli vain 34/36 tai xs/s

Vierailija
74/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tyhmät valista itseään? Miksei epäkohteliaat kehitä käytöstapoja? Miksi lihavuuden pitäisi olla ainut toimenpiteitä vaativa ominaisuus?

Vierailija
75/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kuin miksi sinä pysyt typeränä?

Vierailija
76/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut, että vaatteet on tehty nykyään ihan muodottomiksi. Onko oikeasti niin suuri osa naisista tasapaksuja pötkylöitä tai pyöreitä palloja? X-mallin naisille ei löydy sopivia vaatteita enää L-koossa.

Vierailija
77/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on nykyään sellainen asenneilmasto että on ihan ok olla lihava. Ja ollaksesi lihava sinun täytyy olla yli 110 kiloinen. 90-kiloinen on vielä ihan ”normaalivartaloinen”. Ei se ole ok!

Suomalaiset on maailmassa lihavimpien kansojen joukossa. Tämä koskee niin miehiä kuin naisiakin. Asenteisiin on saatava muutos. Alkoholin ihannointi tulee lopettaa ja läski on nähtävä läskinä, ei-toivottuna ominaisuutena.

Vierailija
78/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavia on ollut aina. Todella outoa jos nyt vasta alkaa silmä tottumaan :D

Katsopa valokuvia vaikka 70-luvulta, jolloin minä olin nuori. Ihmiset ovat yllättävän hoikkia. Joku silloinen hieman pyylevämpi poikkeus olisi nykyisen kehopositiivisuuden aikana varmaan ”hoikka”.

https://www.helsinkikuvia.fi/search/record/?search=Karhupuisto&page=104

Vierailija
79/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eräitä muotikuvia ja kyllä; xl-naiset näyttivät oikeasti paremmilta kuin laihat sisarensa. Tosin laihoilla malleilla on usein upeat pitkät hoikat sääret mutta kokonaisuutena nämä xl-mallit olivat paljon terveemmän ja viehättävämmän näköisiä. 

Joo mutta harva lihava tosielämässä näyttää näiltä xl-huippumalleilta kuten Ashley Grahamilta. Tosi kaunis ja hyvillä geeneillä siunattu ihminen on kaunis missä koossa vain mutta karu totuus on että suurin osa meistä taviksista näyttää parhaalta ollessaan hoikkia.

Näinpä. Reippaasti ylipainoinen omenavartaloinen, jolla on kokoonsa nähden pienet tissit ja litteä takapuoli, on aika kaukana näistä xl-malleista.

Ja jostain syystä just näitä plussaomppuja näyttää suurin osa suomalaista lihavista olevan. Mistä mahtaa sekin johtua, että niin miehillä kuin naisillakin keskivartalo on kunnon tynnyri ja vyötärönympärys on jopa se suurin ympärysmitta. Lisäksi varsinkin naisilla on yläkroppa kaikkinensa melkoisen massiivinen.

Nuo plusmallit sen sijaan on timmivyötäröisiä tiimalaseja ja päärynöitä joilla on suht sirot ja treenatut käsivarret eikä tuplakaksarista tietoakaan.

Koska ne on malleja. Vai onko susta yllättävää, että Victoria' Secret -malleilla on laihuudestaan huolimatta lantio ja hyvät tissit. Aika harva alusvaatteita ja uimapukuja esittelevä malli on ihan lauta ja kapea lantioinen.

Malleiksi valitaan aina ne siihen hommaan parhaiten sopivat ruumiinrakenteet. Siksipä xl-malleiksikin valitaan naiset, joilla rehevyydestään huolimatta on kapeahko vyötärö.

Vierailija
80/223 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavia on ollut aina. Todella outoa jos nyt vasta alkaa silmä tottumaan :D

On ollut, mutta ei ikinä näin paljon kuin nyt Suomessa. Itsellä on vienyt hetken tottua, mutta nyt jotenkin silmä lamaantunut, kun lapsetkin ovat selvästi pyöreämpiä kuin omassa nuoruudessa.

Itsekin olen kiinnittänyt huomiota tuohon, ihan selkeästi ylipaino lapsilla lisääntynyt. Kävin ala-asteen n. 90 oppilaan kyläkoulussa ja siellä oli ehkä 3 ylipainoista.

Sama meillä, tosin ylipainoisia taisi olla 6 kpl. 3 heistä oli samasta perheestä. Kyllä minua surettaa lasten ylipaino.