Silmä tottuu lihavaan kehoon, XL-vartalot alkavat olla jo normi
Kauppojen vaatetarjontakin alkaa malleiltaan painottua runsaampaan muodokkuuteen, ne vaatteet eivät istu normaalipainoiselle kunnolla. Isojen ostatot ovat poistuneet ja samat mallit kaikille vain koko muuttuu. Lihomiselle ei taida loppua olla, yhä vaan isompaan suuntaan mennään. Isot kooa saisi maksaa enemmän, koska niihin menee enemmän kangasta jne...nyt laihemmat maksaa lihavienkin materiaalikulut vaatteissaan.
Kommentit (223)
Entinen lihava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut tämän vaatekaupoissa, kyllä. XS sujahtaa päälle ja on joskus liian löysäkin, vaikka olen lihonut niistä päivistä, kun nuorempana olin vähän reilu S-kokoinen. Ja mielestäni hieman ylipainoisia ihmisiä kuvaillaan hoikiksi. En sano, että tämä on huono asia, mutta muutos on tapahtunut.
Vaatteden koko on suurentunut. Vaatefirmat ovat huomanneet, että kun lihonut keski-ikäinen luulee mahtuvansa nuoruutensa vaatekokoon, se lisää ostohalukkuutta. Eli entinen M on nykyisin S jne.
Ei pelkästään tuo. Britti M euroopassa kuvaa keskikokoista sielläpäin, Italian M Italian seudulla. Jenkkien L on aivan eri asia kuin aasian L. Näitä sitten tarkastellaan säännöllisesti.
Katsokaa 70-luvun ompelukaavoja, koko 36 on hieman pienempi :)
Tälle lihavuuden normalisoinnille nauretaan sadan vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 20 kg ylipainoinen ja mahdun nykyään monessa vaatteessa kokoon 38 tai S.
Siinä tapauksessa olet joko äärimmäisen lyhyt, tai sitten venytät liian pienet trikoorytkyt väkisin päällesi. Mä olen alle 60kg ja usein M-kokoa.
Sama juttu. Painan 60 kg ja olen normaalipainoinen. Vaatekoko on M. Itsepetos haiskahtaa pahasti tuon 20 kg ylipainoisen kohdalla.
Mua ihmetyttä enemmän ap:n kaltaiset ihmiset, joiden on pakko puuttua toisten ihmisten painoon ja kommentoida sitä ilkeästi päivästä toiseen netissä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttä enemmän ap:n kaltaiset ihmiset, joiden on pakko puuttua toisten ihmisten painoon ja kommentoida sitä ilkeästi päivästä toiseen netissä.
Ja sinähän et tietenkään ikinä kommentoi toisten tekemisiä tai ajattele kenestäkään ikävällä tavalla? Mietipä ihan kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 20 kg ylipainoinen ja mahdun nykyään monessa vaatteessa kokoon 38 tai S.
Siinä tapauksessa olet joko äärimmäisen lyhyt, tai sitten venytät liian pienet trikoorytkyt väkisin päällesi. Mä olen alle 60kg ja usein M-kokoa.
En ole lyhyt vaan normaalipituinen. Enkä käytä kireitä trikoovaatteita vaan ihan tavallisia neulepaitoja yms. Paidat on aina 100 % puuvillaa.
Esimerkiksi tästä takista ostin koon 38: https://www.xxl.fi/tenson-caroline-naisten-talviparka/p/1151334_2_style
On vielä melko reilun kokoinen, ei mitenkään tiukka.
Olen siis se 20 kg ylipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavia on ollut aina. Todella outoa jos nyt vasta alkaa silmä tottumaan :D
Joskus ysärillä koululuokassa oli ehkä se yksi s.or.sittu ki.inti.ö.läs.ki, joka ei nykyään lih.av.aksi ajateltuun ihmiseen nähden ollut edes lä.s.ki.
Meillä oli ysärillä tosi suosittuja p.ul.lukoita ja heitä oli paljon. Silloin ei ollut l.ih.aviin kohdistuvaa ma.ss.av.ih.aa. Silloin erityisesti maaseudulla (jossa en asunut, vaan vierailin) kehotettiin aina "saamaan lihaa luiden päälle" . En ollut hoikka, vaan normaalipainoinen, mutta aina maalla käydessäni miehet kehottivat hankkimaan vyötäröä (r.in.nat oli jo). Eli kyllä ennen vanhaan lä.s.kiin suhtauduttiin positiivisemmin ja käskettiin kerätä vararasvaa ja syömään maha täyteen, ottamaan toinen kierros, jne. koska vanhemmilla sukupolvilla oli kokemusta p.uu.tteesta.
Nykyään ei ole samanlaista pu.utetta ja ku.lt.tuurit kalskahtavat yhteen. Moderni ajattelumalli, jossa ei ole muuta kuin se että "pitää näyttää hyvältä" ja historia, jolloin tärkeämpää oli kerätä vararavintoa vaikeiden aikojen varalle. Vaikka geenit muistavat vuosituhannet niin kuitenkin ihan meidän omista vanhemmista ja isovanhemmista löytyy tuota vararavinto-käyttäytymismallia.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako XL-vartalo=läski?
Jos et ole bodari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihavat ei laihduta?
Koska "isot luut, aineenvaihdunta, geenit..." mitä näitä nyt onkaan.
Ihan vain tiedoksi että normaalin ihmisen luusto painaa 7-12 kilon välillä.
Joo, mutta se luuston rakenne on erilainen. Leveämmän lantion ympärille tarvitaan enemmän lihasta ja ihoa kuin kapeamman. Ihmisillä on erilaisia ruumiinrakenteita. Otetaan esimerkiksi vaikka näyttelijät Russell Crowe ja Clint Eastwood: Russell on raskasluinen ja Clint kevytluinen. Minä ainakin ymmärrän kommentin painavat luut tarkoittavan ruumiinrakennetta enkö kirjaimellisesti luiden painoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihavat ei laihduta?
Mitäs sinä siellä valehtelet! Kyllä minä ainakin laihdutan 💪😛
Vierailija kirjoitti:
xl ei vielä ole edes oikein paha. Ihminen joka mahtuu xl kokoon ei ole lähelläkään sataa kiloa. Normipituinen nainen joka käyttää kokoa xl lienee n. 80 kiloinen.
painan68 kg ja koko S
vaatteet kyllä vähän kiristää
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tästä takista ostin koon 38: https://www.xxl.fi/tenson-caroline-naisten-talviparka/p/1151334_2_style
On vielä melko reilun kokoinen, ei mitenkään tiukka.
Olen siis se 20 kg ylipainoinen
Siinä onkin XXL-mitoitus. Hahhaa.
En käsitä, mitä hyötyä kenellekään on kertoa käyttävänsä pientä vaatekokoa, kun jokainen ihminen näkee silmillään, että tyyppi on pahasti ylipainoinen. Siinä antaa itsestään vain tyhmän kuvan.
Vaatekoot riippuu merkistä. Filippa K:n M ei ole sama kuin H&M:n M... Näillä myös ylläpidetään sitä että kenen päällä merkin vaatteita "halutaan" nähdä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinähän et tietenkään ikinä kommentoi toisten tekemisiä tai ajattele kenestäkään ikävällä tavalla? Mietipä ihan kaksi kertaa.
Kommentoin toki ihmisten huonoa käytöstä, mutten rakenna elämääni sen ympärille että puran vihaani päivittäin jonkun ulkonäköön ja sairauksiin julkisesti netissä.
Minusta tuossa on selkeä ja merkittävä ero.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin eräitä muotikuvia ja kyllä; xl-naiset näyttivät oikeasti paremmilta kuin laihat sisarensa. Tosin laihoilla malleilla on usein upeat pitkät hoikat sääret mutta kokonaisuutena nämä xl-mallit olivat paljon terveemmän ja viehättävämmän näköisiä.
Nämä plusmallit on melkoisen hyvä esimerkki siitä, kun sanotaan ettei kaikkien tarvitse, eikä kaikki edes voi olla tikkulaihoja. Nämä on kropaltaan taatusti niitä parhaita variaatioita itsestään eivätkä tuon hoikemmaksi pääse kuin korkeintaan näännyttämällä itseään. Eikä se tietenkään kannata, kun terveellisellä ruokavaliolla ja ahkeralla treenaamisella kroppa on tuossa kuosissa ja kurvit on oikeissa kohdissa. Kroppa ei siis ole kasa hyllyvää rasvaa kuten normilihavalla vaan nämä on timmissä kuosissa.
50kg, vaatekoko 36-38 (S/M)
Pituutta 157cm
Vierailija kirjoitti:
50kg, vaatekoko 36-38 (S/M)
Pituutta 157cm
Olet pulska.
En ajattele ihmisten painoja. Kerran, ruotsinlaivasta ulos kävellessä järkytyin ihan pikkuisen, kun samaan aikaan tuli taxfree-kaupan kautta kiertäneitä kaksikymppisiä pariskuntia, joilla oli kärryssä ihan järkyttävä määrä ei kaljaa/alkoholia vaan kaiken maailman lakritsia.
Ja ylipaino kaikilla. Sokerihumalaa haettiin? Eikö ne laivakarkit ole suhteessa ihan yhtä kalliita kuin kaupasta ostetut, paitsi että sieltä saa niitä jättipakkauksia? Ei totu silmä, kun itse oli aika kukkakeppi tuollaisena 19-24 -vuotiaana, ja kaikki omat kaveritkin.
Minun silmäni, eikä feromonini totu. Tapasin deiteillä mukavan ihmisen, mutta en tunne minkäänlaista seksuaalista kiinnostusta häntä kohtaan, koska läskit ällöttävät minua. Mies etsiköön itselleen oman kokoisensa kumppanin, minä haluan normaalipainoisen.