Onko täällä muita jotka nukkuvat eri huoneissa kumppanin kanssa?
Olemme kumppanin kanssa muuttamassa pian saman katon alle ja olemme tulleet siihen tulokseen, että meillä pitäisi olla omat makuuhuoneet. Olemme molemmat vuorotyössä, aina eri vuorossa sekä molemmat olemme herkkäunisia. Onko täällä muita joilla samanlainen järjestely? Onko vaikuttanut parisuhteeseen negatiivisesti /positiivisesti?
Kommentit (26)
Kuorsauksen takia kyllä. On vaikuttanut erittäin positiivisesti, kun molemmat saavat nyt nukuttua.
Nukuttu eri huoneissa lähes koko liiton (melkein 25v) ajan. Ongelmana kuorsaus ja miehen työ, jossa päivystää kaikki yöt, yrittäjä kun on. Puhelin voi kilahtaa 5-6 kertaa yössä enkä minä halua heräillä. Ihan hyvä ja toimiva liitto meillä silti on.
Kummallakin omat huoneet vuorotyön vuoksi. Ja tämän vuoksi erilainen vuorokausirytmi. Pelkkää plussaa eri makkarit ja omat huoneet. En missään tapauksessa muuttaisi enää samaan huoneeseen puolison kanssa. Parisuhde parantunut kun kummallakin omaa tilaa, oma rauha ja saa nukkua rauhassa oman rytmin mukaisesti.
Me nukumme eri huoneissa ja jopa eri kerroksessa. Nukun lapsemme kanssa samassa huoneessa, mies nukkuu "omassa huoneessaan". Tämä järjestely sopii meille. Olen äärettömän herkkäuninen (ja kova huolehtimaan), joten tämä järjestely on koettu parhaimmaksi. En tiedä onko vaikuttanut suhteeseen? Ehkä vähän.
Omat huoneet yli 10 vuotta. On ihanaa kun saa nukkua rauhassa, just siinä lämpötilassa kuin haluaa. Ei herää toisen kääntelehtimiseen tai kuorsaukseen, tai aamulla jos toinen herää aikaisemmin. Ja saa itsekin hyvällä omallatunnolla vaikka lukea keskellä yötä jos ei saa unta, ja herätessä ei tarvitse hiippailla vaan saa rauhassa pukeutua ja puuhastella. En ymmärrä miksi väkisin pitäisi yrittää nukkua samassa sängyssä. Meillä parisuhde voi tosi hyvin kun ollaan molemmat levänneitä ja hyväntuulisia. Läheisyyttä ja seksiä ehtii saada muulloinkin kuin yöllä.
Me myös nukuttu eri huoneissa jo vuosikaudet. Minä olen levoton nukkuja ja huonouninen enkä voi vapaasti
kääntää kylkeä jos pitää varoa miehen heräämistä heittelehtimiseeni.
Menimme naimisiin kumpikin pitkän sinkkuuden jälkeen. Nyt on työpaikat eri kaupungeissa, eli osa viikkoa yksin etänä työkuvion takia, osa viikkoa kullan kainalossa. Mutta tosiaan, ei saman katon alla erikseen, En tiedä tulisiko tarvetta omaan unirauhaan, jos olisimme kaiken aikaa yhdessä. Ei tuo niin kovasti melskaa unipäissään.
Nukkuisin mielellään omassa huoneessa, jos perheellämme olisi ylimääräisiä huoneita. Avovaimoni on kova kukkumaan öisin ja itse olen herkkäuninen. Asioita joilla hän herättää/häiritsee uniani:
- kuorsaus
- kyljen kääntely niin että sänky heiluu
- tukehtumisyskäkohtaukset unissaan
- ramppaus makuuhuoneen ovessa aamuyöllä kun on menossa/tulossa 6. kertaa telkkaa katsomasta
- kännykän näytön valo, kun hän räplää puhelinta keskellä yötä sängyssä
- tv:n huudatus makkarin viereisessä huoneessa öisin
Kyllä on juhlaa työmatkoilla nukkua yksin hotellihuoneessa ja herätä aamulla hyvin levänneenä.
Kyllä kuorsauksen takia. Halun nukkua kunnon yöunet enkä todellakaan kuuntele miehen kuorsausta.
Mun kuorsauksen, miehen levottomien unitapojen ja vuorotyön takia nukumme eri huoneissa. Ja sen että mulle pitää olla viileä (+17 on liikaa) huone ja mies taas tykkää nukkua esim takkatulen loimussa! Mulla epäsäännöllinen kolmivurotyö ja miehellä virka-aikatyö. Saamme molemmat levättyä näin paljon paremmin. Tämä järjestely saa aina jonkun sukulaisen/vieraan pyörittelemään silmiään ja ei sitä itsekkään oikein kehdannut ottaa asiaksi kun erillään nukkuminen otetaan jotenkin pa*kan liiton merkiksi? Ihan yhtä rakastuneita olemme kuin yhteishuoneessakin "nukuttuamme".
M41 kirjoitti:
Nukkuisin mielellään omassa huoneessa, jos perheellämme olisi ylimääräisiä huoneita. Avovaimoni on kova kukkumaan öisin ja itse olen herkkäuninen. Asioita joilla hän herättää/häiritsee uniani:
- kuorsaus
- ramppaus makuuhuoneen ovessa aamuyöllä kun on menossa/tulossa 6. kertaa telkkaa katsomasta
- tv:n huudatus makkarin viereisessä huoneessa öisinKyllä on juhlaa työmatkoilla nukkua yksin hotellihuoneessa ja herätä aamulla hyvin levänneenä.
Sovi hänen kanssaan että puhelinta ei sänkyyn saa tuoda, telkkaria ei huudateta eikä edestakaisin rampata
yöllä. Perustele ystävällisesti oma levontarpeesi. Sen verran kumppania täytyy arvostaa että suo hänelle yöllä lepoa häiritsemättä!
Vierailija kirjoitti:
M41 kirjoitti:
- kuorsaus
- tv:n huudatus makkarin viereisessä huoneessa öisinKyllä on juhlaa työmatkoilla nukkua yksin hotellihuoneessa ja herätä aamulla hyvin levänneenä.
Sovi hänen kanssaan että puhelinta ei sänkyyn saa tuoda, telkkaria ei huudateta eikä edestakaisin rampata
yöllä. Perustele ystävällisesti oma levontarpeesi. Sen verran kumppania täytyy arvostaa että suo hänelle yöllä lepoa häiritsemättä!
Valitettavasti kyseessä on ihminen, jolle perushuomaavaisuus on täysin tuntematon käsite. Puhuttu on sekä nätisti että isoilla kirjaimilla. Pari viikkoa vierähtää ja taas herään klo 3:45 kännykän kajastukseen.
Sen verran kovapäinen minäminä-uuno kyseessä, että ei vaan mene jakeluun.
M41 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M41 kirjoitti:
- kuorsaus
Valitettavasti kyseessä on ihminen, jolle perushuomaavaisuus on täysin tuntematon käsite. Puhuttu on sekä nätisti että isoilla kirjaimilla. Pari viikkoa vierähtää ja taas herään klo 3:45 kännykän kajastukseen.
Linkkaa hänelle muutamat linkit mitä puhelimen valo aiheuttaa pimeässä sängyssä hänen unelleen ja unenlaadulle.
Jos ei lopeta siihen, niin ei arvosta itseään kun haluaa tuhota terveyttään vapaaehtoisesti vaikka tietää paremmin.
En voi ymmärtää näitä puhelimen sörkkijiä pimeässä sängyssä, ei mitään mahdollisuutta saada todellista unta sen jälkeen. Nukkuu kyllä, mutta ei niin laadukasta unta kuin voisi.
Tavoistaan on toki vaikea päästä eroon, mutta kokeilisin silti linkata tutkimuksia aiheesta.
Tilanteessasi itse pyrkisin hankkimaan oman nukkumapaikan tai vaihtaa koko kumppanin, sillä tuohan vaikuttaa sinuunkin niin valtavasti. On järjetöntä, että sinun pitää sietää sitä terveytesikin uhalla.
M41 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M41 kirjoitti:
- kuorsaus
Miksi ihmeessä hän ei voi kunnioittaa ja miksi olet hänen kanssaan?
Meillä on eri makuuhuoneet. Yhteistä taivalta ja avioliittoa on takana jo yli 25vuotta. Lapset ovat nuoria aikuisia. Olemme miehen kanssa eri rytmisiä ihmisiä, mies valvoo myöhään ja nukkuu aamulla pitkään, on levoton nukkuja ja hänellä on myös sairaus, joka haittaa rahoittumista. Mies on työkyvyttömyyseläkkeellä. Itse olen illantorkku ja aamunvirkku, tarvitsen illalla rauhaa ja hiljaisuutta, sekä kunnon yöunet, jotta jaksan puuduttavaa oravanpyörää ja arjenpyöritystä.
Ilman omaa makuuhuonetta ja rauhaa tämä meidän systeemi ei toimisi.
Vierailija kirjoitti:
M41 kirjoitti:
- kuorsaus
Mitä sopimista se on, että toinen määrää ja toisen vaan pitää muuttua? Eikö toisella ole ihan yhtä suuri oikeus päättää omasta nukkumisestaan ja valvomisestaan? Jos hän haluaa yöllä olla valveilla, se on ihan hänen oma asiansa, ja hänellä on siihen yhtä suuri oikeus kuin toisella nukkumiseen. Ainoa ratkaisu tähän on omat huoneet. Siitä voidaan sopia, että telkkaria katsotaan kuulokkeilla, ettei meteli häiritse nukkuvaa, eikä muutenkaan paiskota ovia tai kolistella yöllä.
Kyllä nukutaan, koska miehen hankala nukkua ja siksi minä hoidan myös lapsen yöheräilyt, koska nukahdan yleensä helposti uudelleen ja mies ei. Lisäksi mies kuorsaa ja korvatulpat kutittavat korviani ja silloin en myöskään kuule kun lapsi joskus yöllä heräilee painajaisiin tai kävelee unissaan, sitäkin taipumusta kun hänellä on.
M41 kirjoitti:
Valitettavasti kyseessä on ihminen, jolle perushuomaavaisuus on täysin tuntematon käsite. Puhuttu on sekä nätisti että isoilla kirjaimilla. Pari viikkoa vierähtää ja taas herään klo 3:45 kännykän kajastukseen.Sen verran kovapäinen minäminä-uuno kyseessä, että ei vaan mene jakeluun.
Ilmeisesti hänkään ei ole nukkunut, jos puhelinta on pitänyt katsoa klo.3.45. Mutta hänen olisi pitänyt maata hiljaa pimeässä, vaikka on hereillä, koska sinä nukut? Tai tehdä mitään muutakaan? Sinä, joka olet aiheesta oikein HUUTANUT, et ole yhtään itsekäs? Linkitä nyt vielä jotain tutkimuksia niin saisit todellakin etsiä ihan oman nukkumapaikan sen jälkeen. Hanki itse korvatulpat ja vaikka laput silmille. Tosin, tunnistan kyllä ihmistyypin, "ne painaa" tms..?!
Up