Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omalla asunnolla pätevät on niin naurettavan helppo palauttaa ruotuun kysymällä että kauanko siitä asunnosta maksaa vielä velkaa ja miten se silloin voi olla OMA?

Vierailija
07.02.2019 |

Viimeksi tänään piti lounastaa kaveripariskunnan kanssa mutta ne poistui paikalta käytännössä heti kun kysyin millä tavalla velkarahalla ostettu kt-kaksio voi olla oma.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto-osakeyhtiössä omistetaan vain osakkeet, ei oikeastaan muuta.

On siis oikeus asua, mutta kämppääs et voi ottaa mukaasi kun haluat vaihtaa maisemia

Ja sä maksat vuokraa - tyhjästä? Lopeta maksaminen ja anna osakkeiden lojua omistajillaan ;)

Vierailija
42/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen auto on myös 'toisen oma', samoin moni kulutustavara. Joku on jopa ollut lomalla, josta maksu vielä pyörii.

Miten sen nyt ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää noita vuokralla-asumisen puolustajia koko elämän mittaisena ratkaisuna maassa, jossa vuokrat ovat korkeita.

Meillä on ollut saunallisen kaksion (58m2) vuokra 576 euroa jo neljättä vuotta, ei ole noussut siis vähään aikaan. Vuokraan kuuluu ilmainen autopaikka ja laajakaista 100 Mbit/s. Mitä itse maksat samankokoisesta kaksiosta kuukausittaista vastiketta? Kuuluuko satamegainen netti mukaan, entä autopaikka?

Me maksamme 400/kk 4h + k+ s rivitalon päätyasunnosta, jonka omistamme, pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
44/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sekoittaa asuntokaupan ja auton oston osamaksulla. Asuntokaupassa asunto on heti ostajan, riippumatta siitä kuinka paljon siitä on vielä velkaa.

Vierailija
45/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää noita vuokralla-asumisen puolustajia koko elämän mittaisena ratkaisuna maassa, jossa vuokrat ovat korkeita.

Meillä on ollut saunallisen kaksion (58m2) vuokra 576 euroa jo neljättä vuotta, ei ole noussut siis vähään aikaan. Vuokraan kuuluu ilmainen autopaikka ja laajakaista 100 Mbit/s. Mitä itse maksat samankokoisesta kaksiosta kuukausittaista vastiketta? Kuuluuko satamegainen netti mukaan, entä autopaikka?

En suostuisi ikimaailmassa asumaan ahtaassa kaksiossa kahden lapsen ja kahden kissan kanssa. Maksan lainaa+lyhennyksiä 780 e/kk isosta omakotitalosta. Pihaan mahtuu neljä autoa ihan ilmaiseksi. Grilli, trampoliini, mustikkapensaat ja kiikunapuukin ovat ihan omia ja tuottavat satoa ilmaiseksi. Netistä maksan reilu 20 e/kk. Ei tunnu missään, kun kohta ei tarvitse enää maksaa tuota 780 e/kk.

Vierailija
46/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä tarkoitat tässä nyt pätemisellä, mutta jos sitä on vähääkään lyhennetty, niin onhan siitä jo osa ihan oma. Ja joskus tulevaisuudessa tulee olemaan ihan kokonaan. 

Niin. Tai siis jos ei tule avioero tai puolison kuolema tai työpaikan menetys tai jokin muu rahanvähenemistapahtuma elämään. Silloin asunto täytyy myydä ennen kuin sen on kokonaan koskaan omistanut. Sånt är livet.

Väärin meni. Silloin otetaan pankista lyhennysvapaata vaikka pariksi vuodeksi, jona aikana säästetään esim. 50% lyhennyksen määrästä kuukausittain. Näin saadaan vielä toinen samanmittainen lyhennysvapaa perään, kun niillä säästöillä saa lyhennettyä aina puolikkaan lyhennyksestä ja vain toinen puoli täytyy maksaa tuloista. Neljässä vuodessa löytää todennäköisesti jo paremmin palkattua työtä jos sellaiseen on rahkeita, tai sitten järjesteltyä lainan uudelleen niin että kuukausierä on pienempi. Jos ei kumpikaan noista onnistu, niin ainakin on saanut muutamia vuosia aikaa etsiä uutta, itselle kivaa kämppää. 

Tuosta sanon vain, että elät vuotta 2009, et 2019. Eli väärin meni - sinulla.

Minulla on lyhennysvapaa juuri menossa, vuonna 2019. Missä kohtaa meni väärin?

Vierailija
47/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen auto on myös 'toisen oma', samoin moni kulutustavara. Joku on jopa ollut lomalla, josta maksu vielä pyörii.

Miten sen nyt ottaa.

Osamaksulla ostettu auto on ihan oikeasti rahoitusyhtiön oma kunnes se on kokonaan maksettu.

Vierailija
48/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pankissa töissä ja paljon tekemisissä asuntolainojen kanssa. Ja olen kanssasi ap ihan samaa mieltä. Monet kehuskelevat omistusasunnollaan, ikäänkuin se olisi jokin varallisuuden merkki. Loppujenlopuksi kukaan ei omista mitään.

Vierailija
49/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ap maksat vuokraa per asuinneliö? Minä maksan yhtiövastiketta velattomasta asunnostani 360 € /kk.

Se on 4,80€ /m². Tämä sijaitsee puolen tunnin päässä Helsingin Rautatieasemalta.

Tämänkokoisista asunnoista pyydetään täällä vuokraa yli tonnin.

Vierailija
50/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla niin kuin monella muullakin on nyt puurot ja vellit sekaisin. Se kohde on tasan tarkkaan sen omistuksessa, joka on merkitty asianmukaisiin rekistereihin, kuten kiinteistörekisteriin, omistajaksi. Sillä, että kohde on ostettu velkarahalla ja että se on myös kiinnitetty lainan vakuudeksi, ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Eri asia on ostaa esimerkiksi auto rahoituksella, jolloin omistusoikeus ei siirry, ennen kuin auto on maksettu.

Kokonaan toinen asia on se, miksi tietyllä asumismuodolla pitäisi päteä.

t. omakotitalon + tontin omistaja

Vierailija
51/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon asunut yli 25 vuotta vuokralla ja voin millon vaan muuttaa vaikka ulkomaille. Ei tarvii miettiä asunnon remontteja eikä ottaa stressiä myymisestä.

Kyllä omistusasujat on tyhmiä orjia ja lainansa vankeja. Minä taas olen vapaa menemään ja tulemaan miten itse haluan.

Vierailija
52/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuseri "palauttaa ruotuun", mutta ei tajua maksavansa vuokralla muiden asuntolainaa. Eikä mitään omaksi saa 😂😂😂😂😂

Vierailija
53/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä muutat vuokrakämpästä toiseen niin et sä mitään omaisuutta ole siinä kerryttäneet vuokraa maksamalla. Sen sijaan jos myyt omistusasunnon, missä olet asunut vaikka vaan 10 tai vuotta ja myyt sen niin mahdollisuus on jäädä voitolle eli olet maksanut koko ajan itsellesi.

Ei päde enää koko Suomen alueella. Itse asiassa vain hyvin pienellä pläntillä kolmion Turku-Tampere-Helsinki sisällä. Ja niinhän asioiden pitäisi ollakin, koska milloin käytetty uudenveroinen olisi?

Jos talo on maksettu ja se myydään, niin koko summa jää käteen, oli se hiukan enemmän tai hiukan vähemmän kuin mitä siitä maksettiin. Sillä rahalla saa uuden asunnon, tai pitää ehkä ottaa hiukan lisää lainaa, joka on kuitenkin parissa vuodessa kuitattu. 

Vuokralla asuva on aina lähtökuopissa.

Vierailija
54/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sekoittaa asuntokaupan ja auton oston osamaksulla. Asuntokaupassa asunto on heti ostajan, riippumatta siitä kuinka paljon siitä on vielä velkaa.

Näin voidaan leikkiä, mikäli niin haluat. Miksi sitten pankki pitää osakekirjaa visusti omassa holvissaan siihen asti kunnes laina on maksettu? ;) Pankki on kuin äiti joka antaa lapselle käyttöön lelun, jolla leikkiä... Leiki sinä sillä talollasi.

Vierailija
55/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mielestäsi siis jos panttaan oman velattoman mökkini vakuudeksi velasta kaverille, en enää omista sitä?

Sori, mutta sinusta tulisi tosi paska juristi.

Vierailija
56/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon asunut yli 25 vuotta vuokralla ja voin millon vaan muuttaa vaikka ulkomaille. Ei tarvii miettiä asunnon remontteja eikä ottaa stressiä myymisestä.

Kyllä omistusasujat on tyhmiä orjia ja lainansa vankeja. Minä taas olen vapaa menemään ja tulemaan miten itse haluan.

Kai sitten käytät vapautesi ja olet juuri pakkaamassa ulkomaille muuttoa varten?

Tämä on ehkä typerin peruste asua vuokralla. Kaikki tuntemani ulkomaille muuttaneet ihmiset ovat joko hyvin koulutettuja tai eläkeläisiä, ja näillä ryhmillä on melkeinpä aina myös se omistusasunto. Ei se heitä hidasta.

Ne tuntemani, jotka muuttavat ulkomaille ja eivät omista asuntoa, ovat olleet parikymppisiä opiskelijoita. Eli onko sun ajatusmaailma vielä sillä tasolla?

Vierailija
57/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihminen pitää ”palauttaa ruotuun”, jos hänellä on omistusasunto ja velkaa jäljellä?

Vierailija
58/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin voidaan leikkiä, mikäli niin haluat. Miksi sitten pankki pitää osakekirjaa visusti omassa holvissaan siihen asti kunnes laina on maksettu? ;) Pankki on kuin äiti joka antaa lapselle käyttöön lelun, jolla leikkiä... Leiki sinä sillä talollasi.

Ööh.. ehkä siksi, että osakekirjat ovat lainan vakuutena? Ei se silti tee pankista osakkeiden omistajaa. Tämä tietenkin voi olla elämämkoululaiselle vaikea tajuta, mutta yritä nyt kuitenkin :))

Vierailija
59/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiseni maksaa 120€/kk. Eli vastike ja vesi yhteensä (päälle muutama kymppi sähköstä). Saunallinen kaksio. Mistä saisin asunnon 120€ /kk vuokraan. Vaikka jäisin työttömäksi niin pärjäisin hyvin.

Vierailija
60/87 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on rahaa, niin voi asua myös vuokralla. Köyhien on parempi lyhentää omaa ja edes yrittää kartuttaa omaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan