Omalla asunnolla pätevät on niin naurettavan helppo palauttaa ruotuun kysymällä että kauanko siitä asunnosta maksaa vielä velkaa ja miten se silloin voi olla OMA?
Viimeksi tänään piti lounastaa kaveripariskunnan kanssa mutta ne poistui paikalta käytännössä heti kun kysyin millä tavalla velkarahalla ostettu kt-kaksio voi olla oma.
Kommentit (87)
En tiedä, mitä tarkoitat tässä nyt pätemisellä, mutta jos sitä on vähääkään lyhennetty, niin onhan siitä jo osa ihan oma. Ja joskus tulevaisuudessa tulee olemaan ihan kokonaan.
Asunto on sen oma, joka on omistajaksi merkitty asunto-osakeyhtiön osakasluetteloon. Jos kyseessä on kiinteistö, omistaja on se, jolla on voimassa lainhuuto. Mitään merkitystä omistajuuteen ei ole sillä, onko asunto hankittu käteisellä tai velkarahalla tai saatu perinnöksi.
Kuulostat kyllä mukavalta lounasseuralta.
No, he voivat ehkä vastata sitten, että x vuoden päästä se on oma ja kysyä sitten vastakysymyksen, mitenkäs kauan sinä ajattelit maksaa vuokraa.
Kun kerran "kysyit". Minulla on omakotitalo, jonka ostin ihan säästöilläni, joten velaton olen ollut koko ajan.
Paljos sulla on säästössä rahaa ap, kun haluat noin kovasti ”palauttaa ruotuun” ns. kavereitasi?
Sain perintönä oman kolmion saunalla keskustasta heti opiskelut aloitettuani lääkiksessä.
Mitä minulle sanoisit?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä tarkoitat tässä nyt pätemisellä, mutta jos sitä on vähääkään lyhennetty, niin onhan siitä jo osa ihan oma. Ja joskus tulevaisuudessa tulee olemaan ihan kokonaan.
Kokonaan se on oma. Toki yleensä lainan vakuutena mutta omistaja on se lainanottaja, ei pankki.
Mites se tuo vuokralla asuminen? Mulla on kymmenen vuoden päästä ihan oma velkarahalla ostettu, omilla rahoilla ostettu kämppä. Mitäs sulla silloin on?
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tänään piti lounastaa kaveripariskunnan kanssa mutta ne poistui paikalta käytännössä heti kun kysyin millä tavalla velkarahalla ostettu kt-kaksio voi olla oma.
Poistuivat kun tajusivat kuinka tyhmä olet.
Vierailija kirjoitti:
Sain perintönä oman kolmion saunalla keskustasta heti opiskelut aloitettuani lääkiksessä.
Mitä minulle sanoisit?
Minä ainakin oisin kateellinen, sekä kämpästä että opiskelupaikastasi.
Joo no meillä miehen kanssa 300 neliön talo, kerrostalossa kaksio ja kaksi talviasuttavaa mökkiä joissa omakotitalon varustus.
Ja joo ei yhtään velkaa, niin mites se suu nyt meni?
Niin se asuntokauppa elpyy siellä Porvoossa...
Asunto-osakeyhtiössä omistetaan vain osakkeet, ei oikeastaan muuta.
On siis oikeus asua, mutta kämppääs et voi ottaa mukaasi kun haluat vaihtaa maisemia
Minulla on ennakkoperintönä saatu omakotitalo. Voisin naurahtaa jos alkaisit kuittailemaan tietävän oloisena jostakin velasta :D tosin mun kaveripiirissä ei harrasteta tuollaisia kuittailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan se on oma. Toki yleensä lainan vakuutena mutta omistaja on se lainanottaja, ei pankki.
On, mutta minä käytin nyt ap:n logiikkaa tuossa. Eli vaikka ajateltaisiin hänen tavallaan, silti osa on jo omaa ja tulevaisuudessa kokonaan.
Olisin vastannut, että aikaisemmin kuin sun vuokraamas sun.
Ja vaikka maksankin lainaa, talo on omani. Talo ei ole pankin oma, vaikka sitä vastaan rahaa sainkin. Se on pankin pantti, ei pankin oma.
Vierailija kirjoitti:
Asunto-osakeyhtiössä omistetaan vain osakkeet, ei oikeastaan muuta.
On siis oikeus asua, mutta kämppääs et voi ottaa mukaasi kun haluat vaihtaa maisemia
No eipä omakotitaloa, tonttia tai metsääkään voi ottaa mukaan. Mihin tämä nyt liittyi?
Niin? Vastaisin sinulle, että laina otettiin yli 10 vuotta sitten ja kolmen vuoden päästä kaikki on maksettu. Sen jälkeen asun omassa täysin remontoidussa omakotitalossa pääkaupunkiseudulla ja makselen vain ylläpitokuluja. Näin palautetaan ap ruotuun.
Miten valtio voi olla meidän oma, kun se pyörii velkarahalla?
Kuka omistaa Suomen?