Mihin maahan muuttaisit, jos saisit valita minkä maan tahansa?
Minä muuttaisin johonkin turvalliseen ja halpaan maahan. Mieluusti se olisi myös iso.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Jenkkeihin, minulla on mies sieltä ja lapsellakin on jo kansalaisuus. Hyvä ja toimiva yhteiskunta.
Toimiva. LOl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Saksaan, Itävaltaan, Tsekkiin tai Pohjois-Italiaan. Tsekissä on tietysti se ongelma, etten osaa kieltä lainkaan. Saksaa ja italiaa puhun heikohkosti.
Tsekissä pärjää oikein hyvin englannilla - töitä saat ilman paikallista kieltä heti, ja kunhan opettelet ruokasanaston ensimmäisenä, pärjäät varmasti hyvin :). Nuoriso puhuu englantia, eikä tsekki ole loppujen lopuksi niin vaikea kieli ettekö pääsisi nopeasti arkitasolle (esim. kaupassa asiointi).
Tsekit ovat suomalaisia kohtaan vähemmän ra sistisia kuin esim. itäerooppalaisia kohtaan, muutamia naljailuja olen vuosien varrella kuullut, mutta ihan hyvin tänne sopii joukkoon. Musta huumori ja jääkiekko yhdistävät. T. Se 7v. täällä asunut
Ai ne ihan oikeasti vihaavat ulkomaalaisia. Hyvä tietää. Olen asunut toista vuotta Prahassa. Ihmetyttää, miksi ovat olevinaan, vanhaa itäblokkia.
No ei täällä yleensä kadulla turpaansa saa (toki tällaisiakin tapauksia on, mutta niin on kaikkialla). Tunnen tummaihoisia, arabeja, intialaisia, jenkkejä, itäeurooppalaisia jne. eikä kenelläkään ole ollut muita ongelmia kuin että vuokrananajat yrittää huijata ulkomaalaisia korkeampiin vuokriin ja maksuihin. Varsinaisen vihan kohteeksi kukaan ei ole joutunut. Mutta toki tsekit käyttävät r asistisia ilmaisuja hyvin vapaasti, ja ennakkoluuloja ja suorastaan taikauskoja on paljon.
Se onkin totta, että fyysistä väkivaltaa ei näy. Naisrauha on ihana - johtunee siitä, että tsekkimies saa parin seksuaalista koskemattomuutta rikkoneen tapauksen jälkeen ihan vapaasti valita joko kemiallisen kastraation tai pallit pois. - Sopisi hyvin muihinkin maihin, joiden nimi alkaa S:llä. - Mutta kiusaamiskulttuuri elää ja voi hyvin. - Taitavat mokomat kiusata toisiaankin.
Mitähän ihmettä selität? Minua on häiritty täällä enemmän kuin missään muussa maassa, jossa olen asunut. Eikä poliisille raportoinnista ollut mitään hyötyä, naiset (ja miehetkin) ovat ihan vapaata riistaa tämän suhteen. Mutta ei se liity ra sismiin mitenkään.
Eihän joku tuntematon voi tietää, mikseivät sun tapauksesi ole päätyneet syyteharkintaan. Olet kuitenkin mallikkaasti löytänyt oman sisäisen tsekkisi. Onneksi pääsen täältä Suomeen muutaman vuoden kuluttua.
Anteeksi mitä? Mikä sisäinen tsekki? Ja eihän tapaukseni liitty tähän mitenkään - ketjussa keskusteltiin tsekkiläisten ra sismista, ja tuossa ylempänä alettiin puhua tsekkimiesten kastraatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Saksaan, Itävaltaan, Tsekkiin tai Pohjois-Italiaan. Tsekissä on tietysti se ongelma, etten osaa kieltä lainkaan. Saksaa ja italiaa puhun heikohkosti.
Tsekissä pärjää oikein hyvin englannilla - töitä saat ilman paikallista kieltä heti, ja kunhan opettelet ruokasanaston ensimmäisenä, pärjäät varmasti hyvin :). Nuoriso puhuu englantia, eikä tsekki ole loppujen lopuksi niin vaikea kieli ettekö pääsisi nopeasti arkitasolle (esim. kaupassa asiointi).
Tsekit ovat suomalaisia kohtaan vähemmän ra sistisia kuin esim. itäerooppalaisia kohtaan, muutamia naljailuja olen vuosien varrella kuullut, mutta ihan hyvin tänne sopii joukkoon. Musta huumori ja jääkiekko yhdistävät. T. Se 7v. täällä asunut
Ai ne ihan oikeasti vihaavat ulkomaalaisia. Hyvä tietää. Olen asunut toista vuotta Prahassa. Ihmetyttää, miksi ovat olevinaan, vanhaa itäblokkia.
No ei täällä yleensä kadulla turpaansa saa (toki tällaisiakin tapauksia on, mutta niin on kaikkialla). Tunnen tummaihoisia, arabeja, intialaisia, jenkkejä, itäeurooppalaisia jne. eikä kenelläkään ole ollut muita ongelmia kuin että vuokrananajat yrittää huijata ulkomaalaisia korkeampiin vuokriin ja maksuihin. Varsinaisen vihan kohteeksi kukaan ei ole joutunut. Mutta toki tsekit käyttävät r asistisia ilmaisuja hyvin vapaasti, ja ennakkoluuloja ja suorastaan taikauskoja on paljon.
Se onkin totta, että fyysistä väkivaltaa ei näy. Naisrauha on ihana - johtunee siitä, että tsekkimies saa parin seksuaalista koskemattomuutta rikkoneen tapauksen jälkeen ihan vapaasti valita joko kemiallisen kastraation tai pallit pois. - Sopisi hyvin muihinkin maihin, joiden nimi alkaa S:llä. - Mutta kiusaamiskulttuuri elää ja voi hyvin. - Taitavat mokomat kiusata toisiaankin.
Mitähän ihmettä selität? Minua on häiritty täällä enemmän kuin missään muussa maassa, jossa olen asunut. Eikä poliisille raportoinnista ollut mitään hyötyä, naiset (ja miehetkin) ovat ihan vapaata riistaa tämän suhteen. Mutta ei se liity ra sismiin mitenkään.
Eihän joku tuntematon voi tietää, mikseivät sun tapauksesi ole päätyneet syyteharkintaan. Olet kuitenkin mallikkaasti löytänyt oman sisäisen tsekkisi. Onneksi pääsen täältä Suomeen muutaman vuoden kuluttua.
Anteeksi mitä? Mikä sisäinen tsekki? Ja eihän tapaukseni liitty tähän mitenkään - ketjussa keskusteltiin tsekkiläisten ra sismista, ja tuossa ylempänä alettiin puhua tsekkimiesten kastraatiosta.
No just. Jotenkin mua ei tosiaankaan ihmetytä, ettei sun kokemasi seksuaaliset häiriköinnit menneet syyteharkintaan. :D
Kanada ja siellä Vancouver.....ihana city ja hieno maa!
Miks mä nyt Suomesta jonnekkin muualle muuttaisin?
Vierailija kirjoitti:
Miks mä nyt Suomesta jonnekkin muualle muuttaisin?
No näiden mielestä Suomi on niin ankea ja tylsä ja nolo paikka. Ihan kuin teineille kotiseutu on tylsä paikka kun "ei täällä oo mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just. Jotenkin mua ei tosiaankaan ihmetytä, ettei sun kokemasi seksuaaliset häiriköinnit menneet syyteharkintaan. :D
Ei kun selitä nyt, miten tuo viesti liittyi ketjun aiheeseen? Tuo missä tsekeiltä otetaan pallit pois ja kiusaamiskulttuuri voi hyvin? Siinä viestissä ei ole päätä eikä häntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkkeihin, minulla on mies sieltä ja lapsellakin on jo kansalaisuus. Hyvä ja toimiva yhteiskunta.
Tuon viimeisen lauseen olisi voinut jättää kirjoittamatta.
Miksi? Ei saa olla eri mielipidettä kuin sinulla?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon viimeisen lauseen olisi voinut jättää kirjoittamatta.
Trumppeja tulee ja menee, mutta itse yhteiskunta toimii. Bussit kulkevat ajallaan ja kaupoissa on monipuolisesti ruokaa ja sitä on varaa ostaa. Töitä riittää ja palkalla pärjää.
Krääsä ja pikaruoka on toki halpaa mutta olisiko sinulla varaa sairastua syöpään tai maksaa lapsesi kalliit yksityiskoulut?
Ja eipä se kahden ison suv:n/pickup truckin pito tule halvaksi vaikka se bensa maksaisikin vain dollarin per gallon. Busseissahan matkustaa vaan tummaihoiset, narkkarit ja muut hörhöt.
Aina nää samat sepitykset. Eiköhän jokaisella ole tiedossa että siellä pitää itse maksaa iso osa asioista.
Eli oletettavasti jos maa ja sen politiikka miellyttää, tämä ei ole kys. henkilölle ongelma.
En haluaisi muuttaa minnekään, mutta jos olisi pakko niin Norja ,Ruotsi ja Kanada olisivat ensisijaiset vaihtoehdot, tässä järjestyksessä.
Aavasaksaan muuttaisin. Täytyy sitten vielä opetella heittämään legendaa aavasaksan kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ikinä muuttako Tsekkiin! Täällä on todella kamalaa, kun tulee vihatuksi vain siksi, että on ulkomaalainen.
Kerro lisää kokemuksistasi - miten tämä viha on tullut ilmi? Olen asunut täällä 7v eikä minua kukaan ole vihannut. Muutama kommentti tullut että eikö Suomessa löytynyt töitä vai miksi tänne tulit. Ja nekin on hiljenneet kun vastasin että teen täällä töitä suomeksi, eli kuinka monta suomea puhuvia tsekkejä löytyy (kyllä, muutamia, mutta ei varmaankaan satoja)...
Mä asuin neljä vuotta Tsekissä ja mun kokemus oli lähinnä, että tykkäävät varsinkin suomalaisista. Kaveriporukkaan silloin kuului mm. jenkkejä, brittejä, saksalaisia ja niitä tsekkiläisiä. Mun asuminen ajoittui 2000-luvun alkuun. en usko, että asiat olisi paljon muuttunut. Yliopistolla ainakin tuolloin oli suomen kielen laitos, ja tsekkiläiset siellä innokkaasti opiskeli. Jotkut osasivat hyvin suomea, mutta arkailivat puhua sitä. En tiedä onko ajat sitten muuttunut jotenkin viime vuosina, mutta kyllä tsekkiläisetkin ihan mainiosti ymmärtää, että suomalaiset eivät siellä ole sos.turvan perässä. Sen ihan surkean sos.turvan. Mutta tuolloinkin käytäntönä oli, että ulkomaalaisilta otettiin isompaa vuokraa. Eikä sitä kukaan oikeastaan edes ihmetellyt tai kritisoinut. Se oli hyväksytty tapa.
-ohis
Ja siis minkäänlaista rasismia tms en koskaan kokenut tai kuullut muidenkaan ulkomaalaisten kokeneet. (Tsekki)
-ohis
En halua muuttaa pysyvästi mihinkään muualle, mutta joksikin aikaa tai osaksi vuotta voisin mieluusti muuttaa Viroon, koska haluaisin parantaa viron kielen puhetaitoani.
USA:n Havaiji. Tai Australia tai Uusi-Seelnanti. Tai Italia.
Pysyisin ehdottomasti suomessa,mutta jos täysin pakko olisi muuttaa niin ruotsiin.