Raskaana (rv5) ja uuden työn pitäisi alkaa 1,5kk päästä
Noniin olen siis raskaana ja uuden todella mielenkiintoisen työn pitäisi alkaa 1,5kk päästä. Työsopimusta ei ole vielä allekirjoitettu, mutta työt on luvattu. Olisi edessä muutto uuteen kaupunkiin, eikä raskaus ollut suunniteltu. Siitä ei sen enempää, ei keskitytä siihen eikä ehkäisyn pettämiseen vaan siihen, että mitä ihmettä teen.
Kerronko tulevalle työnantajalle, että olen raskaana ennen kuin kirjoitan sopparin. Vai en kerro mitään ja ilmoitan heti ku maha alkaa näkyä kunnolla että tämä on tilanne. Siinä on kuitenkin 6kk koeaika, joten pelko on, että työsuhdetta ei jatketa, kun raskaus tulee esille. Miksi ihmeessä he pitäisivät minut, kun sen jälkeen joutuisivat maksamaan siitä, että olen pois ainakin 9kk.
Vai hylkäänkö uuden työn ja jään vanhaani. Siellä olisi ihan ok jäädä äitiyslomalle. Mutta en viihdy ja uudet haasteet odottaisivat uudessa työssä. Toki äippäloman jälkeen voisin hakea uudestaan, mutta en tiedä menikö se juna sitten jo.
Kommentit (67)
Minä myöskin kannatan rehellisyyttä, eli kertoisin työnantajalle missä mennään. Harmittaa itseäni, koska nyt 30 v naisena minun on todella vaikea saada uusia töitä juuri osittain näiden salailevien äippien kanssa. Tekisi mieli lähettää sterilisaatiosta kopio cv:n lisäksi aina hakuvaiheessa todisteeksi. En minä ainakaan haluaisi olla työpaikassa, jonne olisin ensi salailujen kautta päätynyt.
Minä myöskin kannatan rehellisyyttä, eli kertoisin työnantajalle missä mennään. Harmittaa itseäni, koska nyt 30 v naisena minun on todella vaikea saada uusia töitä juuri osittain näiden salailevien äippien kanssa. Tekisi mieli lähettää sterilisaatiosta kopio cv:n lisäksi aina hakuvaiheessa todisteeksi. En minä ainakaan haluaisi olla työpaikassa, jonne olisin ensi salailujen kautta päätynyt.
Itse en kertoisi, aloittaisin työt, tekisin hyvää työtä ja dokumentoisin kaiken hyvin menneen tarkkaan, kiitokset ja palautteen. Jos kohtelu sitten muuttuisi ilmoituksen jälkeen ja sopimusta ei jatkettaisi "koeajan" takia, riitauttaisin syrjintänä ja esittäisin todisteet. Sinisilmäinen ei saa olla, ja näissä asioissa kukaan ei ole puolellasi. Nimim. määräaikaista sopimustani ei uusittukaan raskauden takia vaikka asia oli jo sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan, että työnantajat yleisesti karsastaisi steriloituja naisia, kuten he karsastavat raskaana olevia, kertoisitko silloin aina että sinut on steriloitu?
Lain mukaan sinun ei tarvitse kertoa raskaudestasi. Lain mukaan myöskään raskaus ei ole hyväksyttävä syy purkaa työsopimusta. Mikäli näin kuitenkin kävisi, että raskaana oleva irtisanottaisiin, on todistelutaakka aina työnantajalla.
Jos olisin tilanteessasi, en ottaisi uutta työtä vastaan nyt, jos pitäisin lapsen. Pysyisin vanhassa varmassa työpaikassa ja hakisin uutta työtä sitten joskus paremmalla ajalla. Itse pelkäisin tilanteessasi eniten sitä, että uusi työpaikka ei koeajan jälkeen jatkaisikaan työsopimusta.. Ikävä kyllä näitä tilanteita on, sillä se on työnantajalle kallista kun työntekijä menee äitiysvapaalle. Vanhempainvapaalla on mukavempaa olla kun on työ johon palata ja voihan sen jälkeen hakea uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Olen urakeskeinen ja tuossa tilanteessa abortti olisi varmaan ykkösvaihtoehto jos ikää olisi alle 35v. Jos yli 35v, tilanne olisi hankalampi.
Kakkosvaihtoehto olisi kertoa uudelletyönantajalle ja todennäköisesti jäädä vanhaan työpaikkaan.
7:ssä kuukaudessa ei kuitenkaan ehdi oppia uutta työtä kunnolla ja äitiysvapaa heti perehdytyksen jälkeen on todella kallista uudelle työnantajalle.
T: esimies, joka onneksi kerran tajusi olemaan palkkaamatta yhtä, joka olisi jäänyt äplomalle heti alkuunsa (tilanne selvisi myöhemmin, haastattelussa jäi jotenkin omituinen olo ja onneksi oli myös sopivampi haastateltava) Mutta hermo on mennyt monta kertaa kun juuri "hyödylliseksi" oppinut tt ilmoittaa olevansa raskaana ja sitten alkaa sijaisen metsästys (palkkauslupa, haastattelut, määräaikaiseen ei saa hyviä tekijöitä jne..)
Kivoja esimiehiä. "Voisitsää tehdä niikö abortin kun sulla on tota ikää vielä alle 35 kuitenkin ja tää on niin iso asia meille kun sut on juuri perehdytetty?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen urakeskeinen ja tuossa tilanteessa abortti olisi varmaan ykkösvaihtoehto jos ikää olisi alle 35v. Jos yli 35v, tilanne olisi hankalampi.
Kakkosvaihtoehto olisi kertoa uudelletyönantajalle ja todennäköisesti jäädä vanhaan työpaikkaan.
7:ssä kuukaudessa ei kuitenkaan ehdi oppia uutta työtä kunnolla ja äitiysvapaa heti perehdytyksen jälkeen on todella kallista uudelle työnantajalle.
T: esimies, joka onneksi kerran tajusi olemaan palkkaamatta yhtä, joka olisi jäänyt äplomalle heti alkuunsa (tilanne selvisi myöhemmin, haastattelussa jäi jotenkin omituinen olo ja onneksi oli myös sopivampi haastateltava) Mutta hermo on mennyt monta kertaa kun juuri "hyödylliseksi" oppinut tt ilmoittaa olevansa raskaana ja sitten alkaa sijaisen metsästys (palkkauslupa, haastattelut, määräaikaiseen ei saa hyviä tekijöitä jne..)
Kivoja esimiehiä. "Voisitsää tehdä niikö abortin kun sulla on tota ikää vielä alle 35 kuitenkin ja tää on niin iso asia meille kun sut on juuri perehdytetty?"
Luetun ymmärtäminen.. eihän tämä esimies tässä toista ihmistä pyydä tekemään aborttia, vaan pohtii asiaa omalta kantiltaan, jos hän olisi alle 35..
Ihan todella vaikea päätös tulee olemaan.
Pitäiskö mun sitten kertoa asiasta heti vaikka on rv 5? Mulla on kahden viikon irtisanomisaika, joten ajattelin irtisanoa itseni vajaa kk. Kuluttua.
Mutta ennen kuin irtisanon niin pitää kertoa raskaudesta uudelle työnantajalle, vaikka sillon mentäisiin vielä varhaisilla viikoilla ja keskenmenonriski suuri. Tuntuu tyhmältä kertoa edes.
Pitäiskö vaan suoraan sanoa, että olen raskaana tosi alussa. Jos meinaatte että ette tule jatkamaan sopimustani koeajan jälkeen, niin sanokaa se nyt ennen kuin irtisanon itseni vanhasta työstä. Toki eihän he voi sanoa että joo ei jatketa. Koska se on laitonta..
Ap
Älä kerro ennen lain vaatimaa rajaa, ellei ole ihan pakko. Itse olin tyhmä ja kerroin kun raskaus oli about 2-3kk kun olin määräaikaisessa työsuhteessa... Työsuhdetta ei jatkettu, vaikka työvoiman tarvetta oli. :) Jengiä siellä kävi työhaastattelussa. Annettiin sellainen kuva, että en ole riittävän pätevä. Kukaan asiakas tai työkaveri ei koskaan sanonut mitään.
Työnantaja keksi verukkeen siihen, miksi työsuhdetta ei jatkettu ja muilta esimiehiltä tuli sellainen painostus, että "älä kerro liitolle".
Raskaus on työnantajalle taakka. Ei ihme, ettei naiset halua lapsia kun pelkää leipänsä puolesta.
ps. Ihan pakko tarkoittaa siis sitä, että olet ns. vaarallisessa työssä tai altistut kemikaaleille tai vaarallisille tartuntataudeille
Jos kerrot nyt ennen sopparia että olet raskaana niin voi sanoa työpaikalle bye bye. Suullinen työsopimus kätevästi ”unohdetaan” ja sitä ei sinulle ole ikinä tarjottukkaan ja paikkaan muka valittiin sopivampi/pätevämpi tms. Lakitupaakaan ei kannata lähteä kun on vain sana vastaan sana.
Suullinen sopiminen on yhtä pätevä kuin kirjallinen, mutta näyttö kaatuukin sitten kaikki työntekijän kontolle. S-posti tai äänite on jo vahvempi meininki lakituvassa.
Elät nyt vaan niin kuin et raskaudesta tietäisikään. Tee uusi työsopimus ja ilmoitat raskaudestasi sitten myöhemmin. Esitä asiasi ystävällisesti ja pahoittele ajankohtaa. Sun tehtävä ei ole miettiä työnantajan etua vaan huolehtia omista eduistasi.
No onko sulla kirjallisena, esim. sähköpostissa, kutsu tulla allekirjoittamaan työsopimus tai vastaavaa töihin liittyvää? Eli mustaa valkoisena, että tarkoitus on ihan tosissaan palkata sut töihin?
Voit sitten myös vastata, että sulle sopii hyvin tulla silloin allekirjoittamaan sopimus, ja lisäksi ilmoitat, että teit juuri positiivisen raskaustestin eli tosi alussa ollaan, mutta jos kaikki menee hyvin, niin jäät äitiyslomalle silloin ja silloin.
Jos sitten yhtäkkiä työpaikkaa ei enää sinulle olekaan, niin voit vaatia korvauksia ja voitat. Jos on, niin olet allekirjoittanut sopimuksen niin, että heillä on raskaudesta tieto eivätkä voi väittää, että huijasit. Ehkä asia on heille jopa täysin ok ja onnittelevat.
Tässä työsopimuksesta ja suullinenkin on jo sitova.
https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyosopimus
Jos et kerro ei se työkään ehkä kovin mielenkiintoista vähän ajan päästä olisi! Ämmäneuvo on tietenkin, että et kerro koska siten pääset sisään. Ämmäilyyn kuuluu, että sen jälkeen ei millään olekaan mitään väliä, koska voit alkaa uhkailla oikeustoimilla jne. Eli pääset oikein työpaikan ämmäksi.
Pyydä nyt vaikka työsopimus tarkastettavaksi ennen allekirjoitusta. Sinulla on oikeus tutustua siihen etukäteen. kts edell linkki Jos eivät lähetä niin silloin ei työpaikka ollut vielä varma.
Työstä on sovittu suullisesti haastattelussa ja sen jälkeen sähköpostilla. Eli jälki on.
Mikä tarkoittaa että jos kerron raskaudesta niin työ on silti saatava koska on jälki sopimuksesta mutta koeajalla he pääsevät minusta helposti jos teen yhdenkin virheen.
Ap
Eikö sinulla ole puolisoa vai yksinkö muutat 800 kilometrin päähän? Minä miettisin myös perheen kannalta. Jos puoliso muuttaa, ottaisin työn vastaan.
Mikäköhän niin iso firma olisi että headcount olisi ihan "itikan kakka"? 30 000 työntekijän / useamman miljardin kvpörssifirmassa ainakin joka ikinen palkkauslupa oli/on hirvittävän tappelun takana. Yksikin virherekry tiimiin oli katastrofi ja jokainen äp-loma oli pois muiden selkänahasta. Osittain ko. syystä en ole siellä enää töissä