Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana (rv5) ja uuden työn pitäisi alkaa 1,5kk päästä

Vierailija
07.02.2019 |

Noniin olen siis raskaana ja uuden todella mielenkiintoisen työn pitäisi alkaa 1,5kk päästä. Työsopimusta ei ole vielä allekirjoitettu, mutta työt on luvattu. Olisi edessä muutto uuteen kaupunkiin, eikä raskaus ollut suunniteltu. Siitä ei sen enempää, ei keskitytä siihen eikä ehkäisyn pettämiseen vaan siihen, että mitä ihmettä teen.

Kerronko tulevalle työnantajalle, että olen raskaana ennen kuin kirjoitan sopparin. Vai en kerro mitään ja ilmoitan heti ku maha alkaa näkyä kunnolla että tämä on tilanne. Siinä on kuitenkin 6kk koeaika, joten pelko on, että työsuhdetta ei jatketa, kun raskaus tulee esille. Miksi ihmeessä he pitäisivät minut, kun sen jälkeen joutuisivat maksamaan siitä, että olen pois ainakin 9kk.

Vai hylkäänkö uuden työn ja jään vanhaani. Siellä olisi ihan ok jäädä äitiyslomalle. Mutta en viihdy ja uudet haasteet odottaisivat uudessa työssä. Toki äippäloman jälkeen voisin hakea uudestaan, mutta en tiedä menikö se juna sitten jo.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti?

No niin justiin, tapetaan ihminen upean uran alta, tietenkin se ura on tärkeämpi kuin jonkun ihmisen elämä! Eiku...

Haloo, pakkoko sitä lasta on pukata juuri kun on vaihtamassa työpaikkaa?! Paras tehdä nyt kun on niin alussa.

Vierailija
22/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta kertoa. Kerrot sitten kun haet äitiyslomaa. Voi olla, että haet sitä sairaalassa lapsen syntymän jälkeen kuten minä. 

Etkä kerro mitään myöskään koeaikana, koska työsuhde voidaan purkaa.

Nuorten naisten työsyrjintä ei lopu ennenkuin me naiset itse panemme tarpeeksi hanttiin.

Ja luulet että tällainen kusetus parantaa tilannetta?

Juuri AP:n kaltaisten tilanteiden vuoksi ei nuorta naista kannata palkata, ellei ole sen verran iso firma, että asiasta ei koidu liikaa haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki on yksiselitteinen: raskaussyrjintä on kiellettyä. Ketään ei voi jättää palkkaamatta tai irtisanoa raskauden vuoksi.

Ei ihme, että syntyvyys on niin surkealla tasolla kun raskaussyrjintä on niin yleistä ja jopa naiset hyväksyvät sen.

Siihen voidaan sanoa syyksi ihan mitä vaan kun koeajalla irtisanotaan. Ei sitä raskautta tarvitse käyttää virallisena perusteena.

Vierailija
24/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta kertoa. Kerrot sitten kun haet äitiyslomaa. Voi olla, että haet sitä sairaalassa lapsen syntymän jälkeen kuten minä. 

Etkä kerro mitään myöskään koeaikana, koska työsuhde voidaan purkaa.

Nuorten naisten työsyrjintä ei lopu ennenkuin me naiset itse panemme tarpeeksi hanttiin.

Nuorten naisten työsyrjintä ei välttämättä myöskään pääty siihen, että ei kerrota kun alotetaan uudessa työssä että ollaan jo raskaana ja salaillaan ja pidetään asia mahd pitkään. Tai olet vuoden sijaisena, saat vakipaikan, ilmoitat 3kk vakinaistamisesta että olet kolmannella kuulla raskaana. Että siitä.

Vierailija
25/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajaan kohdistuu syrjintäolettama, jos tämä päättää koeajalla raskaana olevan työsuhteen. Työnantajan on oikeudessa osoitettava, ettei työntekijää potkittu pois raskauden vuoksi. Käytännössä oikeudessa jutut päättyvät useimmiten työnantajan tappioksi.

Itse sain työnantajalta korvauksia, koska määräaikaista sopimusta ei jatkettu raskauden vuoksi vaan työn sai minua vähemmän kokenut henkilö,

Vierailija
26/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinähän rehellisesti sait tietää raskaudesta vasta kun uudesta työpaikasta oli jo suullisesti sovittu. Ymmärrän että tuntuu hankalalta mutta elämässä nyt vaan työssäkäyvät ja uudessa työssä aloittavat naiset tulevat raskaaksi ja siitä on kaikkien osapuolten selvittävä.

Olisikohan työpaikalla mahdollista saada koeajan aikana jotain väliarviointeja työstäsi (kirjallisina)? Sitten jos saat hyvät arviot ennen kuin raskaudestasi tiedetään ja sen jälkeen yhtäkkiä irtisanotaan niin sinulla on edes jotain todisteita siitä että raskaus oli syynä. Mutta tietysti sitä toivoisi että haluavat pitää sinut äitiyslomasta huolimatta! Tsemppiä!

Vierailija
27/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän provo <3

Vierailija
28/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ilmoittaisin uudelle työnantajalle nyt, että olet raskaana. Jos työnantaja on fiksu, hän palkkaa sinut siitä huolimatta. Ennätät perehtyä uuteen työhön hyvin, ja äitiysloman jälkeen palaat palvelukseen.

Vierailija
29/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkas nainen saa tulla raskaaksi? Kun ei kelpaa uudessa työssä olla raskaana eikä vakinaistamisen jälkeen. Työttömänäkö? Sitten vasta haukutaankin kun on lapsia hankittu ilman että äiti on työelämässä.

Vierailija
30/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko järkeä muuttaa kauas kaikesta (suku ym) juuri kun on saamassa lapsen?

Vierailija
31/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Nordea irtisanoi yhden kaverini koeajalla joka oli jäämässä isyysvapaalle eikä ollut kertonut. Syynä luottamuspula. Jos valehteli siitä niin mistä muusta valehteli.

Vierailija
32/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin työsopimus tehdään? Voisiko asiasta kertoa samassa tilanteessa, allekirjoittamisen jälkeen. Näin olisi avoin asiasta, mutta varmistaisi sen ettei (jo sinällään sitovaa) suullista sopimusta ohiteta.

Vähän tyyliin, että "Vaikka tämä yksityisasiana ei tässä vaiheessa työn aloittamiseen vaikuta, haluan jo näin ajoissa kertoa, että mikäli kaikki menee hyvin jään äitiysvapaille ensi syksynä." Ja "olen kuitenkin innoissani aloittamassa teillä koska x ja y, onneksi ehdin hyvin tässä vielä olla töissä, niin paluu perhevapaiden jälkeen sujuu varmasti hyvin".

Näin et varsinaisesti pimitä mitään vaan olet joitain mukaillen... Rehellinen.

Ja toisaalta näin jopa turvaat enemmän selustaasi. Raskaushan ei ole syy päättää sopparia koeajalla, joten jos työnantaja on raskaudesta tietoinen niin todistustaakka on heillä, ettei raskaus ole mahdollisen purun syynä. Jos taasen et kerro ja työnantaja sen saa muuta kautta epävirallisesti selville (tai alkaa asiaa epäillä) ja sitten haluaakin purkaa sopimuksen, niin... No, vahvemmilla olet itse, jos raskaus on virallista tietoa.

Vierailija
33/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen urakeskeinen ja tuossa tilanteessa abortti olisi varmaan ykkösvaihtoehto jos ikää olisi alle 35v. Jos yli 35v, tilanne olisi hankalampi. 

Kakkosvaihtoehto olisi kertoa uudelletyönantajalle ja todennäköisesti jäädä vanhaan työpaikkaan. 

7:ssä kuukaudessa ei kuitenkaan ehdi oppia uutta työtä kunnolla ja äitiysvapaa heti perehdytyksen jälkeen on todella kallista uudelle työnantajalle. 

T: esimies, joka onneksi kerran tajusi olemaan palkkaamatta yhtä, joka olisi jäänyt äplomalle heti alkuunsa (tilanne selvisi myöhemmin, haastattelussa jäi jotenkin omituinen olo ja onneksi oli myös sopivampi haastateltava) Mutta hermo on mennyt monta kertaa kun juuri "hyödylliseksi" oppinut tt ilmoittaa olevansa raskaana ja sitten alkaa sijaisen metsästys (palkkauslupa, haastattelut, määräaikaiseen ei saa hyviä tekijöitä jne..)

Vierailija
34/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin edellä väitetään niin todistustaakka koeajalla ei ole työnantajalla milloinkaan vaikka oli raskaana. Siksi näitä ei irtisanotun kannata milloinkaan riitauttaa.

Vierailija
35/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikään pakko ei ole kertoa,mutta toisaalta tuo kertomattomuus voi johtaa aika suureen luottamuspulaan jatkossa.Raskaushan ei toki ole syy purkaa työsuhdetta.

Vierailija
36/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HR-johtaja tässä. Vaikka laki ei sinua vaadi kertomaan, se kyllä kannattaisi tehdä luottamuksen ja rehellisyyden nimissä. Vaikka kerrot nyt, niin raskaus ei ole mikään syy olla kirjoittamatta sopimusta. Jos työpaikasta on sovittu suullisesti on suullinenkin sopimus sitova (joskin todistustaakka vaikea, jos asiasta pitäisi riidellä).

Jos menet isoon firmaan niin sellaisessa raskaus ei merkkaa mitään, on itikan kakka kulujen muodossa, katoaa sinne ison henkilöstöbudjetin syöveriin. En myöskään näe mitään syytä MIKSI pomosi jättäisi sut palkkaamatta. Sinut on palkattu pitkällä tähtäimellä, jos olet 10v talossa niin joku vuodn äitiysloma ei merkka mitään. Ainoa mikä ehkä esimiestä ärsyttää on sijaisen hankkiminen, mutta sekin usein voi onnistua talon sisällä.

Nuorempana olen 2 kertaa hakenut töitä raskasna ollessani ja aina olen kertonut avoimesti tilanteesta, se ei ole haitannut kummallakaan kerralla. Jos olet ns kovan luokan adiantuntija niin kyllä sut palkataan ja odotetaan että tuut äippälomalta takas. Ehkä sitten jos olisit ”rividuunari”(helposti korvattavissa) saattaisi olla kiusaus perua työsuhde.

Edelleen suosittelen kertomusta. Tulet eniten KOLLEGOIDEN tuomitsemaksi jos käy ilmi että huijasit raskaudesta.

Vierailija
37/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Nordea irtisanoi yhden kaverini koeajalla joka oli jäämässä isyysvapaalle eikä ollut kertonut. Syynä luottamuspula. Jos valehteli siitä niin mistä muusta valehteli.

Sä olet ennenkin tainnut palstalla kertoa tätä tarinaa pienin eroavaisuuksin. Viimeksi tosin tyyppi kertoi jäävänsä isyysvapaalle ja lähtö tuli siksi, joten kummin on? Tuliko monoa kertomisen takia vai kertomatta jättämisestä?

Vierailija
38/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis koeaika on 6kk. Kun työ alkaa 1,5kk päästä olen jo rv 11. Ehdin tehdä töitä hyvällä tuurilla pari kk ennen kuin mahan huomaan. Mutta se ei taida olla syy purkaa työsopimusta? Tai jos niin kävisi niin siitä voisi valittaa? Myöskin jos kerron raskaudesta ja työtä ei annettaisi, vaikka olisi luvattu, niin silloinkaan ei mentäisi ihan lakipykälien mukaan?

Jokatapauksessa koeaika ei ehdi mebnä umpeen ilman ettei kukaan huomaisi töissä että olen raskaana.

Ap

Koeaikana voi saada kenkää ja syytä ei edes tarvitse selittää. En usko että asiasta voi valittaa, vaikka olisi raskaana. Työnantaja voi vaan sanoa että et sovi tehtävään, ei ole tyytyväinen työsijälkeen, taloudelliset syyt jne. Ei sille työnaantajalle tule mitään karenssia kun antaa kenkää työntekijälle koeajalla. Sinä lennät ulos jauusi tulee sun tilalle. Itse kertoisin raskaudesta ja jos ottavat sut niin sitten ottavat ja jos ei niin sitten ei. Onhan sulla se vanha duuni kumminkin. Muutoin  voi olla että ei ole duuania ollenkaan.

Vierailija
39/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti?

No niin justiin, tapetaan ihminen upean uran alta, tietenkin se ura on tärkeämpi kuin jonkun ihmisen elämä! Eiku...

Haloo, pakkoko sitä lasta on pukata juuri kun on vaihtamassa työpaikkaa?! Paras tehdä nyt kun on niin alussa.

Elämä yllättää aina joskus. Kaikki langat ei ole meidän käsissämme, vaikka monet niin ajattelee. Nykyihmiselle kauhistus, jos joku ei menekään tiukan ja tarkan etukäteissuunnitelman mukaisesti. 

Mitä jos vain eläisitte, ja antaisitte toistenkin elää, vauvojen myös?

Vierailija
40/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsopimus kirjoitetaan vasta 1,5kk päästä. Asun 800km päässä uudesta työstä ja olen todella kiinni tämän hetkisessä työssäni. Sovittiin siis, että kirjoitan sopparin ekana työpäivänäni tai päivää ennen esimerkiksi.

Olisikin niin, että se kirjoitettaisiin nyt. Olisi helppo veto. Mutta silloin olen rv 11 ja kaiken järjen mukaan mun pitäisi tietää raskaudestani. Ellen sitten sano myöhemmin etten tiennyt. Eihän he mun raskausviikkoja tulee koskaan tietämään niin sinäänsä.

Mutta miten edes kehtaan esittää asian muutama kk töissä olon jälkeen... olen kuitenkin uraorientoitunut ja nyt pelkään että menetän urani. Älkää ymmärtäkö väärin, alkushokin jälkeen lapsi on hyvin odotettu <3 mutta ajoitus ei paras.

Ap

Meinasitko irtisanoutua työstäsi niin että uusi soppari ei ole allekirjoitettuna?? Yleensähän irtisanoutumisaika on 1kk.