Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana (rv5) ja uuden työn pitäisi alkaa 1,5kk päästä

Vierailija
07.02.2019 |

Noniin olen siis raskaana ja uuden todella mielenkiintoisen työn pitäisi alkaa 1,5kk päästä. Työsopimusta ei ole vielä allekirjoitettu, mutta työt on luvattu. Olisi edessä muutto uuteen kaupunkiin, eikä raskaus ollut suunniteltu. Siitä ei sen enempää, ei keskitytä siihen eikä ehkäisyn pettämiseen vaan siihen, että mitä ihmettä teen.

Kerronko tulevalle työnantajalle, että olen raskaana ennen kuin kirjoitan sopparin. Vai en kerro mitään ja ilmoitan heti ku maha alkaa näkyä kunnolla että tämä on tilanne. Siinä on kuitenkin 6kk koeaika, joten pelko on, että työsuhdetta ei jatketa, kun raskaus tulee esille. Miksi ihmeessä he pitäisivät minut, kun sen jälkeen joutuisivat maksamaan siitä, että olen pois ainakin 9kk.

Vai hylkäänkö uuden työn ja jään vanhaani. Siellä olisi ihan ok jäädä äitiyslomalle. Mutta en viihdy ja uudet haasteet odottaisivat uudessa työssä. Toki äippäloman jälkeen voisin hakea uudestaan, mutta en tiedä menikö se juna sitten jo.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään kerro. Sehän voi mennä keskenkin.

Vierailija
2/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta kertoa. Kerrot sitten kun haet äitiyslomaa. Voi olla, että haet sitä sairaalassa lapsen syntymän jälkeen kuten minä. 

Etkä kerro mitään myöskään koeaikana, koska työsuhde voidaan purkaa.

Nuorten naisten työsyrjintä ei lopu ennenkuin me naiset itse panemme tarpeeksi hanttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kertoisin. Mun mielestä se on vaan reilua uutta työnantajaa kohtaan että tietää missä mennään. Ja vaikka et kertoisi, asia tulisi joka tapauksessa esiin ennemmin tai myöhemmin ja jos tollaista asiaa alkaa peittelemään niin ei se hirveästi sitä luottamuksen syntymistä edistä. Kerroit tai et, joka tapauksessa tässä on se riski että työsuhde ei tule jatkumaan koeajan jälkeen tai työsopimusta ei edes kirjoiteta. Kyse on nyt ihan pelkästään siitä että haluatko olla rehellinen vai et. 

Vierailija
4/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kertoisin. Mun mielestä se on vaan reilua uutta työnantajaa kohtaan että tietää missä mennään. Ja vaikka et kertoisi, asia tulisi joka tapauksessa esiin ennemmin tai myöhemmin ja jos tollaista asiaa alkaa peittelemään niin ei se hirveästi sitä luottamuksen syntymistä edistä. Kerroit tai et, joka tapauksessa tässä on se riski että työsuhde ei tule jatkumaan koeajan jälkeen tai työsopimusta ei edes kirjoiteta. Kyse on nyt ihan pelkästään siitä että haluatko olla rehellinen vai et. 

Ei kannata olla rehellinen, työnantajakin käyttää kaikki keinot työntekijää vastaan.

Vierailija
5/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa älä kerro. Et ole vielä edes turvallisilla viikoilla (12+) kun sopimus allekirjoitetaan joten ei mitään syytä. Koeajalla asia tietenkin selviää mutta hoidat sen asian sitten kun tilanne tulee kohdalle.

Vierailija
6/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse samanlaisessa tilanteessa kerroin. Arvostivt todella paljon rehellisyyttäni ja kiittivät kun kerroin ja pelasin avoimin kortein. Soppari tehtiin ja aloitin työt raskaana ollessa.

Ilman muuta kertoisin. Nimittäin maineen ja luottamuksen voi menettää vain kerran. Jos pomo kokee että oot kusettanut sitä, se jää ikuisesti mieleen kalvamaan ja sun nimi tulee äkkiä mieleen kun yt-neuvotteluissa pitää vähentää.

Sen sijaan rehellinen ja luotettava on pomon arvostuksen ansaitseva aina.

Oon itse nykyään johtaja ja todellakin muistsn ne alaiset ”erittäin hyvin” jotka on kieroulleet tai kusettaneet. Jäävät ilman ylennyksiä, ne annan rehellisille alaisilleni.

Vierailija
7/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis koeaika on 6kk. Kun työ alkaa 1,5kk päästä olen jo rv 11. Ehdin tehdä töitä hyvällä tuurilla pari kk ennen kuin mahan huomaan. Mutta se ei taida olla syy purkaa työsopimusta? Tai jos niin kävisi niin siitä voisi valittaa? Myöskin jos kerron raskaudesta ja työtä ei annettaisi, vaikka olisi luvattu, niin silloinkaan ei mentäisi ihan lakipykälien mukaan?

Jokatapauksessa koeaika ei ehdi mebnä umpeen ilman ettei kukaan huomaisi töissä että olen raskaana.

Ap

Vierailija
8/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin 15% todennäköisyys, että menee kesken, kun raskaus on vielä noin alussa. Moni ei ole tuossa kohtaa edes plussannut. Jos kerrot ja meneekin kesken, niin siinä sitä sitten ollaan ilman mielenkiintoista työtä ja ilman vauvaa.

Jos työsopimus allekirjoitetaan näillä hetkillä, eihän voi edes odottaa, että itsekään tietäisit raskaudesta, etenkään kun sitä ei edes yritetty.

Vierailija
9/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti?

Vierailija
10/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse samanlaisessa tilanteessa kerroin. Arvostivt todella paljon rehellisyyttäni ja kiittivät kun kerroin ja pelasin avoimin kortein. Soppari tehtiin ja aloitin työt raskaana ollessa.

Ilman muuta kertoisin. Nimittäin maineen ja luottamuksen voi menettää vain kerran. Jos pomo kokee että oot kusettanut sitä, se jää ikuisesti mieleen kalvamaan ja sun nimi tulee äkkiä mieleen kun yt-neuvotteluissa pitää vähentää.

Oon itse nykyään johtaja ja todellakin muistsn ne alaiset ”erittäin hyvin” jotka on kieroulleet tai kusettaneet. Jäävät ilman ylennyksiä, ne annan rehellisille alaisilleni.

Kieroilleet...? Sinusta nainen joka tulee raskaaksi ja kehtaa silti haluta käydä töissä on kieroileva kusettaja? :D jees..

Vierailija
11/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimus kirjoitetaan vasta 1,5kk päästä. Asun 800km päässä uudesta työstä ja olen todella kiinni tämän hetkisessä työssäni. Sovittiin siis, että kirjoitan sopparin ekana työpäivänäni tai päivää ennen esimerkiksi.

Olisikin niin, että se kirjoitettaisiin nyt. Olisi helppo veto. Mutta silloin olen rv 11 ja kaiken järjen mukaan mun pitäisi tietää raskaudestani. Ellen sitten sano myöhemmin etten tiennyt. Eihän he mun raskausviikkoja tulee koskaan tietämään niin sinäänsä.

Mutta miten edes kehtaan esittää asian muutama kk töissä olon jälkeen... olen kuitenkin uraorientoitunut ja nyt pelkään että menetän urani. Älkää ymmärtäkö väärin, alkushokin jälkeen lapsi on hyvin odotettu <3 mutta ajoitus ei paras.

Ap

Vierailija
12/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla rehellinen, työnantajakin käyttää kaikki keinot työntekijää vastaan.

No aivan varmasti epärehellisiäkin vastaan käytetään kaikki keinot. Itse enemmän arvostan ihmisissä rehellisyyttä sen verran että epärehellistä ihmistä en haluaisi firmaan pyörimään. Oma päätöshän tämä tottakai on, mutta jos jättää noin merkittävän asian kertomatta niin ihan yhtä helppo keino se on heittää hyvästit tolle duunille kun se että kertoisi asiasta. Epäluotettavan maine ei kyllä ole hyväksi yhtään kenellekään mitään työtä ajatellen ja aika usein rehellisyyttä arvostetaan.

Vierailija
13/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis koeaika on 6kk. Kun työ alkaa 1,5kk päästä olen jo rv 11. Ehdin tehdä töitä hyvällä tuurilla pari kk ennen kuin mahan huomaan. Mutta se ei taida olla syy purkaa työsopimusta? Tai jos niin kävisi niin siitä voisi valittaa? Myöskin jos kerron raskaudesta ja työtä ei annettaisi, vaikka olisi luvattu, niin silloinkaan ei mentäisi ihan lakipykälien mukaan?

Jokatapauksessa koeaika ei ehdi mebnä umpeen ilman ettei kukaan huomaisi töissä että olen raskaana.

Ap

Se ei ole laillinen syy. Jos työ ei jatkukaan, niin voit vaatia korvauksia. Kun ilmoitat raskaudesta (ei nyt, vaan sitten hamassa tulevaisuudessa, kun kerrot äitiyslomasta), kannattaa tehdä se todistettavasti, esim. sähköpostilla.

Eli kirjoitat työsopimuksen, menet töihin ja olet tosi hyvä työntekijä. Ilmoitat raskaudesta paljon myöhemmin. Jos työsopimusta ei jatketa, käräjille. Jos jatketaan, niin ei ongelmia.

Vierailija
14/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole peruste purkaa työsuhdetta edes koeajalla. Ei tarvitse kertoa ennen työsuhteen alkua ja vaikka kertoisit, se ei saa vaikuttaa jatkomahdollisuuksiin.

Vierailija
15/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kerrot! Jos muutat paikkakuntaa työn perässä ja työnantajalta pimitetään noin tärkeä tieto, niin olet todella heikoilla jäillä. Raskaana ollessa en vaihtaisi työpaikkaa ollenkaan.

Vierailija
16/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abortti?

No niin justiin, tapetaan ihminen upean uran alta, tietenkin se ura on tärkeämpi kuin jonkun ihmisen elämä! Eiku...

Vierailija
17/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta kertoa. Kerrot sitten kun haet äitiyslomaa. Voi olla, että haet sitä sairaalassa lapsen syntymän jälkeen kuten minä. 

Etkä kerro mitään myöskään koeaikana, koska työsuhde voidaan purkaa.

Nuorten naisten työsyrjintä ei lopu ennenkuin me naiset itse panemme tarpeeksi hanttiin.

Ja aiheuttaisi tuolla sen, että työnantaja ei enää palkkaa nuoria naisia.

Vierailija
18/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieroilleet...? Sinusta nainen joka tulee raskaaksi ja kehtaa silti haluta käydä töissä on kieroileva kusettaja? :D jees..

Pälli, missä sanoin että raskaus on kieroilua? En MISSÄÄN! ovat kieroilleet selän takana valehtelemalla, varastaneet kollegan töitä jne. NÄMÄ kää mustalle listalle. Ja sun kaltaiset kiihkofemakot myös jotka raivoaa osaamatta lukea. T. Johtaja, 80 alaista

Vierailija
19/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ei ole peruste purkaa työsuhdetta edes koeajalla. Ei tarvitse kertoa ennen työsuhteen alkua ja vaikka kertoisit, se ei saa vaikuttaa jatkomahdollisuuksiin.

Ei olekaan! Mutta syyksi voidaan ilmoittaa mikä tahansa asiallinen syy.

Vierailija
20/67 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on yksiselitteinen: raskaussyrjintä on kiellettyä. Ketään ei voi jättää palkkaamatta tai irtisanoa raskauden vuoksi.

Ei ihme, että syntyvyys on niin surkealla tasolla kun raskaussyrjintä on niin yleistä ja jopa naiset hyväksyvät sen.