Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväkodintädit luikkivat karkuun kun tulen hakemaan lasta päiväkodista?

Vierailija
06.02.2019 |

Siis hakutilanteessa iltapäivisin saan etsimällä etsiä jotakuta henkilöä, jonka kanssa vaihtaa muutaman sanan lapsen päivähoitopäivästä. Näkevät kyllä, että olen tullut hakemaan lasta ja kuulevat kun puemme eteisessä, mutta kukaan ei meinaa tulla kertomaan mitään päivästä vaan jopa menevät pois tilanteesta ja ovat tekevinään jotain muuta.

Onko ihan normaalia? Lapsi on vuodenvaihteessa aloittanut päiväkodin, eikä ole vertailukohtaa muihin toimintatapoihin.

Lapsen isä ei ole huomannut tällaista ”työtehtävän välttelyä” tapahtuvan, vaan aina joku tulee reippaasti kertomaan lapsen päivästä jotakin pientä. Mietinkin jo, että onko mussa syy tähän käytökseen.

Kertokaa erityisesti lastenhoitajat ja lto:t, että mitä tässä voi olla takana?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko nämä vanhemmat, että esim. 7 lapsen lauluhetki keskeytetään, jotta saadaan yhden (1) lapsen kuulumiset vaihdettua? En ole päiväkodissa töissä, mutta silloin kun oma pentu oli pieni, en odottanut mitään vanhempainvarttia hakutilanteessa. Jos oli enemmän asiaa tai kysyttävää, laitoin sähköpostia.

Mutta onhan tuolla jotain outoa, jos isälle kyllä kerrotaan päivästä, ja äidille ei. Haetteko te molemmat kuitenkin samaan aikaan ja aina sisältä? 

Vierailija
22/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kyllä ikävä tilanne ja todella epäammattimaista. Vaikka nyt sitten pelkäisivät sinua tms. ei se anna oikeutta olla kertomatta päivästä. 

Myös 2.vastaaja, teillä on myös epäammattimaista käytöstä siellä. Meillä ainakin nimenomaan painotimme sitä, että kannattaa odotella vaikka rauhassa vähän kauempana, jos henkilökunta on kertomassa jollekin toiselle vanhemmalle päivästä. Koska jokaisella on oikeus kuulla kuulumiset ilman, että muut niitä kuulee. Lapsen painosta naureskelu on kyllä myös todella törkeää. Kannattaa vaikka jutella johtajan kanssa. Tuo on väärin niin lasta kuin sinua kohtaan.

Taas kerran häpeän syvästi kollegoideni puolesta.

Pelkäävät sinua? Mahtaa olla pelottava äiti hrrrrrr... jos pelottaa niin ei auta muu kuin luikkia pakoon häntä koipien välissä ja uikuttaen.

Jotkut vanhemmat osaavat olla todella jäisiä ja ivallisia. Tästäkin tekstistäsi vähän huokuu sellainen ivallisuus, jota jotkut viljelevät. Mutta toki heidätkin on pakko kohdata. Sitä vastuuta sitten jaetaan niin ettei kenenkään tarvitse joka päivä kohdata sitä. 

Kannattaa ap. kysyä suoraan mikä käytäntö heillä on päivästä kertomisen suhteen. Ja kerro myös, että koet ikäväksi tuon, että sinua vältetään.

No olen tosiaan jo miettinyt, että olenko jotenkin kamala, vaikea, jäinen, pelottava, ivallinen lasta hakiessani? Haisenko? Onko lapseni niin haastava, että ei sanotuksi saa?

Tammikuun ensi viikot asia sujui mukavasti ja aina olo joku kertomassa jotain pientä samalla kun puettiin. Ei ole mikään päivän kiireisin hetki muutenkaan siinä päiväkodissa.

Ap

Kertoo enemmän omasta ajatusmaailmastasi, jos ajattelet henkilökunnan "kostavan" mahdollisen rasittavuutesi lapsille. Kyseessä kuitenkin (toivottavasti) koulutetut hoitajat ja opettajat.

Olin itse 16-vuotiaana kesätöissä päiväkodissa ja pakko myöntää, että silloin 90-luvulla oli sellaisia vanhempia, joita menin piiloon. Huusivat usein sekä lapsilleen että meille nuorille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko nämä vanhemmat, että esim. 7 lapsen lauluhetki keskeytetään, jotta saadaan yhden (1) lapsen kuulumiset vaihdettua? En ole päiväkodissa töissä, mutta silloin kun oma pentu oli pieni, en odottanut mitään vanhempainvarttia hakutilanteessa. Jos oli enemmän asiaa tai kysyttävää, laitoin sähköpostia.

Mutta onhan tuolla jotain outoa, jos isälle kyllä kerrotaan päivästä, ja äidille ei. Haetteko te molemmat kuitenkin samaan aikaan ja aina sisältä? 

Tyhmempikin tajuaa, että äiti on mulkku ja faija on chilli

Vierailija
24/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kyllä ikävä tilanne ja todella epäammattimaista. Vaikka nyt sitten pelkäisivät sinua tms. ei se anna oikeutta olla kertomatta päivästä. 

Myös 2.vastaaja, teillä on myös epäammattimaista käytöstä siellä. Meillä ainakin nimenomaan painotimme sitä, että kannattaa odotella vaikka rauhassa vähän kauempana, jos henkilökunta on kertomassa jollekin toiselle vanhemmalle päivästä. Koska jokaisella on oikeus kuulla kuulumiset ilman, että muut niitä kuulee. Lapsen painosta naureskelu on kyllä myös todella törkeää. Kannattaa vaikka jutella johtajan kanssa. Tuo on väärin niin lasta kuin sinua kohtaan.

Taas kerran häpeän syvästi kollegoideni puolesta.

Pelkäävät sinua? Mahtaa olla pelottava äiti hrrrrrr... jos pelottaa niin ei auta muu kuin luikkia pakoon häntä koipien välissä ja uikuttaen.

Jotkut vanhemmat osaavat olla todella jäisiä ja ivallisia. Tästäkin tekstistäsi vähän huokuu sellainen ivallisuus, jota jotkut viljelevät. Mutta toki heidätkin on pakko kohdata. Sitä vastuuta sitten jaetaan niin ettei kenenkään tarvitse joka päivä kohdata sitä. 

Kannattaa ap. kysyä suoraan mikä käytäntö heillä on päivästä kertomisen suhteen. Ja kerro myös, että koet ikäväksi tuon, että sinua vältetään.

No olen tosiaan jo miettinyt, että olenko jotenkin kamala, vaikea, jäinen, pelottava, ivallinen lasta hakiessani? Haisenko? Onko lapseni niin haastava, että ei sanotuksi saa?

Tammikuun ensi viikot asia sujui mukavasti ja aina olo joku kertomassa jotain pientä samalla kun puettiin. Ei ole mikään päivän kiireisin hetki muutenkaan siinä päiväkodissa.

Ap

En tarkoittanut kommentillani sinua.  Kerroit ettet ole millään tavoin krtitisoinut päiväkotia. Ja kyllä myös päiväkodin käytännöistä saa antaa kritiikkiä, ja kannattaakin antaa. Ei ole oikein, että sinua vältellään.

Vierailija
25/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisältä haetaan kumpikin ja samaan aikaan.

Aamuisin sujuu mukavasti kun ”joutuvat” sanomaan vain ”hei” tai ”huomenta” mulle ja lapselle. Lapsi juttelee mukavaan sävyyn päiväkodista, että ehkä häneen sentään suhtaudutaan normaalisti siellä.

Ap

Vierailija
26/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puet lasta eteisessä ja odotat henkilökunnan tulevan eteiseen kertomaan kuulumiset, niin voit hyvinkin jäädä ilman kuulumisten vaihtoa. Henkilökuntaa on iltapäivällä usein enää kaksi per 21/24 lasta, joten henkilökunta on tietenkin siellä missä valtaosa lapsista, meillä on valvontavastuu lapsista. Eli rohkeasti hakemaan lapsi lapsiryhmästä ja sieltä leikkihuoneesta, siellä on henkilökuntakin. Välillä on tilanteita, jolloin lapset tarvitsevat henkilökuntaa enemmän kuin vanhempi. Silloin pitää odottaa omaa vuoroaan, kuten lastenkin. Jos siitä huolimatta kuulumisten kertominen on hankalaa, voi asiasta ystävällisesti mainita henkilökunnalle: kuulisin mielelläni lapseni päivästä, mitä on syönyt, onko nukkunut, miten leikit sujuneet muiden kanssa (tms. mikä sinulle tärkeää). Aina ei muista jokaisen lapsen kaikkia toimia ja syömisiä, koska lapsia on niin paljon ryhmässä, mutta kyllä henkilökunnan pitää osata jotakin kertoa jokaisesta lapsesta! Sitä varten voi kirjoittaa nimilistaan muistiin asioita. Hankalaa toki on, jos työkaverit eivät tätä velvoitetta tee ja sitten lapsen luovuttaa vanhemmalle joku sellainen, joka ei ole juuri kyseisen lapsen kanssa päivää viettänyt - vaikea kertoa päivästä sen enempiä. Mutta sekin pitää sanoa ääneen eikä luikkia kuulumattomiin.  

Vierailija
27/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat jäisivät keskustelemaan hyvinkin pitkäksi aikaa. Valvo siinä samalla muita lapsia sitten. Nämä vanhemmat ovat oman työpäivänsä tehneet. Minä olen silti vielä töissä ja vastuu painaa niissä lapsissa jotka ovat vielä paikalla. Pahimpia ne jotka eivät itse kommunikoi mitenkään ja odottavat kuulevansa jotain mullistavaa 3 vuotiaan Pertti-Kyllikin päivästä. Yleensä nämä vanhemmat tuijottavat itse hiljaa kommunikoimatta mitenkään. Olisi kiva olla kaikkien kanssa mukavassa vuorovaikutuksessa, mutta joidenkin kanssa se on täysin mahdottomuus.

Vierailija
28/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sä kuulostat nyt vainoharhaiselta.. Lopeta moinen asian pyörittely niin asia korjaantuu ihan sillä 👍

Vierailija
29/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy. Miten Villen päivä sujui? Turhaan täällä nillität.. Tuskin on mitään henkilökohtaista. Hoitajatkin väsyneitä.. Tai ihan vaan ajattelemattomuuttaan toimivat noin.

Vierailija
30/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin vaan tyytyväinen siitä, että kenelläkään ei ole kerrottavaa. Todennäköisesti sun lapsesi päivät sujuvat kivasti. Hän tuskin tönii, lyö, kiusaa, haukkuu tai tekee muutenkaan mitään typerää. Leikit sujuvat, kavereita löytyy ja ruoka maistuu. Ei ole siis havaittu mitään poikkeavaa! So be happy!

Vierailija
31/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sä kuulostat nyt vainoharhaiselta.. Lopeta moinen asian pyörittely niin asia korjaantuu ihan sillä 👍

Tätäkin olen ajatellut yhtenä vaihtoehtona ja mies oli sitä mieltä, että kuvittelen. Mutta silti musta on selkeä kuvio, että neljä kasvattajaa on tahoillaan piilossa puuhaamassa jotain ja käyvät samalla väsytystaistelua toistensa kanssa, että kuka kehtaa piilotella pisimpään ja kuka sitten on se, joka joutuu pakon sanelemana tulla sanomaan heipat meille. Yleensä se on aina se sama, vähän vanhempi lastenhoitaja, joka sitten tulee.

Ap

Vierailija
32/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kysy. Miten Villen päivä sujui? Turhaan täällä nillität.. Tuskin on mitään henkilökohtaista. Hoitajatkin väsyneitä.. Tai ihan vaan ajattelemattomuuttaan toimivat noin.

Kysyisin jos tavottaisin jonkun. Menevät siis aina ”johonkin” juuri äkillisesti kun kuulevat että tulen eteiseen. Meinaatko, että jätän mua vastaantulleen lapseni yksin pukemaan ja etsin hoitajaa milloin lasten wc:stä, milloin nukkumahuoneesta, milloin papereita selaamasta käytävältä.

Ap

Vierailija
33/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin olen ajatellut yhtenä vaihtoehtona ja mies oli sitä mieltä, että kuvittelen. Mutta silti musta on selkeä kuvio, että neljä kasvattajaa on tahoillaan piilossa puuhaamassa jotain ja käyvät samalla väsytystaistelua toistensa kanssa, että kuka kehtaa piilotella pisimpään ja kuka sitten on se, joka joutuu pakon sanelemana tulla sanomaan heipat meille. Yleensä se on aina se sama, vähän vanhempi lastenhoitaja, joka sitten tulee.

Ap

Vain porvoossa on iltapäivällä yhdessä ryhmässä 4 kpl henkilökuntaa paikalla. Totuus on 1-2. Eli tämä olikin provo.

Vierailija
34/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikin kerta lto seisoi eteisen SEINÄN TAKANA äänettömästi seinään liimautuneena kun kurkkasin etsiäkseni jotakuta, jolle sanoa että me lähdetään nyt, hyvää viikonloppua. Siis viisikymppinen varhaiskasvatuksen sosionomi (AMK).

Ap

Vierailija
35/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kuulumiset siinä huoneessa, josta haet lapsen. Mieti itse haluaisitko henkilökunnan höpöttelevan vanhemmille eteisessä lasten vahtimiden sujaan? Et oke ainoa, joka lastaan hakee.

Vierailija
36/63 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin jos tavottaisin jonkun. Menevät siis aina ”johonkin” juuri äkillisesti kun kuulevat että tulen eteiseen. Meinaatko, että jätän mua vastaantulleen lapseni yksin pukemaan ja etsin hoitajaa milloin lasten wc:stä, milloin nukkumahuoneesta, milloin papereita selaamasta käytävältä.

Ap

Ota lapsi mukaan ja mene sinne henkilökunnan luo. He tekevät työtään ja vahtivat lapsia!

Vierailija
37/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei mä mielellään itse lähden karkuun kun ei niitä lurituksia aina jaksaisi kuunnella ja lapsellalin on aina kamala kiirus pois. En lähde metsästämään ketään toiselta puolelta pihaa ja oletan että mitään ei ole jos ei tulla sanomaan. Mun mielestä voisi olla niin että ei mitään jorinoita vaan jos on erikoista niin sitten luritellaan.

En siis todellakaan odota mitään lurituksia, vaan lyhyen virkkeen, jossa sivulauseessa riittää maininta jostain erikoisuudesta. Mutta ei. Joku päivä sit otan sen lapsen sieltä vaan, kun ammattilaiset piilottelevat jossain leikkihuoneessa ja saavat miettiä, että hakikohan joku sen paavon vai ei. 😀

Olen itse lastenhoitajaa päiväkodissa.minulla on usein tilanne jossa olen yksin tai kaksin 16-21 lapsen kanssa.ryhmässä muutama erityis lapsi jotka tarvitsevat kokoajan seuraamista ettei tilanne lähde käsistä ja jollekkin lapsista satu jotain.joten kysymys tässä kohtaa vanhemmille.arvatkaapa kumman homman työstäni tuossa kohtaa teen kun joku vanhempi tulee hakemaan ja jää eteiseen seisomaan ja odottamaan että tulen kertomaan mitä se minun pikku Paavon tänään on syönyt.menenkö sinne eteiseen juttelemaan ja jätän kaikki 16 muuta keskenään vai pystynkö "piilossa" siellä leikkihioneessa missä ne 16 muuta lasta ovat ja vahdin ja pidän tilannetta siellä kasassa ja jätän odottavan vanhemman huomiotta.valitsen jälkimmäisen.koska yllätys yllätys vanhemmat.siinä ryhmässä on 21 Kullanmurua joita täytyy vahtia.se sinun ei ole ainut.onneksi meillä muutama vanhempi omaa tilanne tajun ja osaa tulla kysymään jos on jotain ollut tai sopimaan että ehtisikö jossain välissä juttelemaan kun haluaisi kuulla kuulumisia paremmin.kyllä ne lapset ovat minusta se tärkein asia.nähkää se kokonaisuus ihmiset.

Vierailija
38/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap on ns hankala vanhempi, eli jotain on hlökunnan kanssa sattunut ja hänet koetaan vaikeaksi. Tosin hoitajien käytös on epäammatillista koska asiat on hoidettava kaikkien kanssam

Vierailija
39/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa työskentelee:

1) varhaiskasvatuksen opettajia

2) varhaiskasvatuksen sosionomeja

3) varhaiskasvatuksen lastenhoitajia

Sillä, että ap nimittelee heitä joksikin lastentarhatädeiksi á la 1950-luku voi olla jotain tekemistä sen kanssa, että häneen suhtaudutaan nuivasti. Harva ihminen on järin iloissaan siitä, että hänen ammattitaitoaan ja työtehtäväänsä vähätellään.

Vierailija
40/63 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensiksi jäin ihmettelemään että mistä sä sen lapsen siis haet, odottaako se sua eteisessä vai huudatko sille eteisestä että Matti nyt mennään? Jos haet lapsen ryhmän tiloista niin hakeudu kasvattajan juttusille _ennen_ kun lähdette eteiseen pukemaan, sinne eteiseen todella harvoin kukaan ehtii tulla kuulumisia vaihtamaan. Ehkä tämä on se minkä miehesi tekee toisin? Hakiessaan lapsen ottaa kontaktin myös kasvattajaan ja siinä kuulumiset vaihtuu ihan luontevasti. On hyvä jos vanhempi itse kysäisee että mites Matilla on päivä mennyt koska varsinkaan sijaisena ei voi tietää miten paljon kukin vanhempi haluaa kuulla, toiset kun eivät kaipaa yhtään sitä jokapäiväistä litaniaa että kivasti meni, söi hyvin ja nukkui. 

Omasta mielestä ammattitaitoinen kasvattaja myös jättää lapsen vanhemman vastuulle siinä kohtaa kun lapsi on haettu, se ei yleensä helpota kenenkään elämää että kasvattaja seisoo vieressä kun vanhempi hiki hatussa koittaa pukea lasta joka juuri siinä hetkessä haluaa esittää kaikki parhaat temppunsa. Eli siinä ei ole mitään erikoista tai väärää ettei sulle tulla niitä kuulumisia kertomaan sinne eteiseen, siinä kohtaa sen aika on ollut ja mennyt. 

Vaikea uskoa että kukaan sinulta piilottelee, siellä on oikeasti töitä iltapäivisinkin eikä todellakaan neljää kasvattajaa paikalla. Neljän kasvattajan ryhmä kuulostaa isolta joten töitä varmasti riittää ja valvonta on tärkeää isossa ryhmässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme