Ravintolat ja vaatekaupat Helsingissä, joissa palvelu on nykyään 'in english'
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on ras.istista porukkaa. En suostu juttelemaan ulkomaalaisen kanssa ja laitan kaupan boikottiin.
Saa ulkomaalainen hölistä millä kielellä haluaa. Minä vien rahani muualle.
Pizzeria Via Tribunalissa ainakin osa henkilökunnasta. Itse kun kävin, niin meitä palvellut miestarjoilija puhui vain englantia. Kyllä siellä sitten osa kuului Suomeakin puhuvan.
Mutku mutku mutku se englannin kieli on niiiiin hienoa ja kansainvälistä! Suomi on niiiin junttia.
Tiesittekö muuten, että jotkut suomalaisetkin ovat lähteneet tähän mukaan? Firmoissa (en mainitse nimeltä) pidetään palavereja ”in business English” vaikka paikalla ei ole yhtään ulkomaalaista. En voisi keksiä mitään naurettavampaa.
Voisivat täällä asuessaan ja työskennellessään asiakaspalveluammatissa edes perusfraasit opiskella maan kielellä.
Hampton Bay.
Finlandia talo. Oh the irony.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Vastustan englanninkielistä asiakaspalvelua, mutta he eivät ole viranomaisia. Ei kielilaki heitä koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Vastustan englanninkielistä asiakaspalvelua, mutta he eivät ole viranomaisia. Ei kielilaki heitä koske.
Sietäisi koskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sietäisi koskea.
Tässä on taas tyyppiesimerkki suomalaisesta piilorazizmista.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä täällä on ras.istista porukkaa. En suostu juttelemaan ulkomaalaisen kanssa ja laitan kaupan boikottiin.
Mitä hemmetin tekemistä rasismilla tämän asian kanssa on?
En kyllä suostu tuohon ”pakkoenglantiin”, vaikka englantia osaankin. Hoidan asiani suomeksi tai ruotsinkielisellä alueella ruotsiksi (osaan sujuvasti ruotsia ja minulla on siteitä suomenruotsalaisille alueille). Virallisilla kielillä mennään, piste.
Brooklyn Cafe (Espoon puolella tosin)
Fat Lizard (myös Espoossa)
Hard Rock Cafe
Kämp Café
Starbucks
Aussie Bar
Via Tribunali
Ei näissäkään kaikissa mene niin, että paikalla ei olisi YHTÄÄN suomea puhuvaa työntekijää, mutta sitä pitää sitten erikseen tajuta pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sietäisi koskea.
Tässä on taas tyyppiesimerkki suomalaisesta piilorazizmista.
Todellä räikeää razizmia onkin. Pitää nyt huolta oman maan kielen asemasta. 1800-luvulla fennomaanitkin olivat hirveitä razizteja.
Meikäläinen toimihenkilönä opettelee ammattisanastoa ja yleisiä fraaseja englanniksi, että voisi jotenkin palvella asiakkaita ulkomailla.
Ja sitten joku nakkileivän myyjä Helsingissä ei viitsi opetella edes "Hei, tuleeko ketsuppia, kiitos, hyvää ruokahalua"!
Suomessa puhun englantia ulkomaisten asiakkaiden ja eksyneiden turistien kanssa. Muille saa suomi kelvata.
Vierailija kirjoitti:
Hard Rock Cafessa oli englanninkielinen tarjoilija. Joskus Siljan laivoilla Tukholmaan saattaa myös olla englantia puhuvia tarjoilijoita. Ei tuo minua häiritse, aika harvoin tulee kuitenkaan vastaan.
Joo, ruotsinlaivoilla on jonkun verran aito svenssoneita duunissa. Se onkin vähän eri asia kun laiva seilaa kahden maan väliä.
Sandro kamppi ja tapiola
Se tapasmesta kampin 5. Krs
Vaatekaupassa en ole törmännyt vielä
Suomessa on asiat pystyttävä hoitamaan suomeksi ja Virossa käydessäni viroksi. Ihan yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Zaran kassaneiti: "In English, please"
Ei hitto, vastaisin tuohon, että "Suomeksi, kiitos".
Hard Rock Cafessa oli englanninkielinen tarjoilija. Joskus Siljan laivoilla Tukholmaan saattaa myös olla englantia puhuvia tarjoilijoita. Ei tuo minua häiritse, aika harvoin tulee kuitenkaan vastaan.