Kysy skitsofreenikolta
Mulla on paranoidinen skitsofrenia, vastaan asiallisiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin parhaan taitoni mukaan. Taustaa sen verran, että olen n. 30-vuotias nainen, diagnoosin sain muutama vuosi sitten. Asun itsenäisesti, en ole työelämässä.
Ja kun joku joka tapauksessa kysyy, miksi aloitin keskustelun: haluan oikaista mahdollisia vääriä käsityksiä ja vähentää psyykkisiin sairauksiin liittyvää vaikenemista ja häpeää. Lisäksi mulla on tylsää.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mun isä sairastui ennen kuolemaansa, niin se soitteli näkymättömällä puhelimella puheluita.
Jos siihen yritti koskea tai väittää ettei sitä ole, niin suttui. Ymmärsin vasta hänen kuolemansa jälkeen, että kyllä ne asiat olivat olemassa, mutta me muut emme vaan nähneet niitä.
Sinccis
Oliko hänellä skitsofrenia siis?
No ei ollu, mutta tuskin kukaan olisi kiinnostunut diagnosoimaan mitään, kun se oli jo kuolemassa.
Mä uskon, että se vasta heräsi todellisuuteen siinä vaiheessa.
Sinccis
Silloin isäsi harhat eivät sovi skitsofrenia-keskusteluun. Todennäköisesti ne johtuivat hänen silloisesta tilanteesta eivätkä uudesta vastapuhjenneesta psyykkisestä sairaudesta.
Ei se nyt ihan noin mene. Mä en kutsu niitä harhoiksi, mähän jo sanoin, että ne luultavasti olivat totta.
Sinccis
Niin hänelle ne olivat totta. Mutta jos muut eivät havainneet ylimääräisiä puhelimia leijailemassa huoneilmassa, niin ei niitä siellä silloin ollut. Materiaaleja ei kyllä voi näkymättömiksi valmistaa.
Juuri tätä mä tarkoitan. Ja Scrödingerin kissalla. Kyllä ne olivat olemassa.
Kaikki vain eivät niitä pystyneet havainnoimaan.
Sinccis
Eikä ne leijaillu ilmassa sen enempää kuin sunkaan tavarat. Lisäksi se kohteli niitä kuin oikeita tavaroita. Puhelin laitettiin normaalisti pöydälle, siihen puhuttiin jne.
Mä uskon 100%, että se oli totta, mutta me kaikki emme pysty havainnoimaan kaikkea maailmasta.
Lisäksi uskon dualistiseen maailmaan, jossa henki voidaan erottaa materiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä käytät ja millä annostuksella?
Tätä kysyttiin tuolla aiempana, enkä vieläkään aio vastata. Käyttämäni lääkeyhdistelmä on harvinainen, joten pelkään, että joku voisi tunnistaa minut sen perusteella. En tiedä, onko tämä pelko realistinen vai ei, näitä tekstejähän voi lukea kuka vain ja google tuo myös tänne.
Hmm.. jos joku tietää mitä lääkkeitä käytät, niin mitä väliä tällä ketjulla on?
Sinccis
Eli siis joku tietää, että olet skitsofreenikko, ja voi lukea ketjun jossa kerrot olevasi skitsofreenikko.
Ei mulle oikein aukea tämä ..
Olen kertonut tässä ketjussa yksityiskohtia, joihin en halua nimeäni liitettävän. Sallinet minulle omituisuuteni, en todistettavasti pelaa täydellä pakalla ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä käytät ja millä annostuksella?
Tätä kysyttiin tuolla aiempana, enkä vieläkään aio vastata. Käyttämäni lääkeyhdistelmä on harvinainen, joten pelkään, että joku voisi tunnistaa minut sen perusteella. En tiedä, onko tämä pelko realistinen vai ei, näitä tekstejähän voi lukea kuka vain ja google tuo myös tänne.
Hmm.. jos joku tietää mitä lääkkeitä käytät, niin mitä väliä tällä ketjulla on?
Sinccis
Eli siis joku tietää, että olet skitsofreenikko, ja voi lukea ketjun jossa kerrot olevasi skitsofreenikko.
Ei mulle oikein aukea tämä ..
Olen kertonut tässä ketjussa yksityiskohtia, joihin en halua nimeäni liitettävän. Sallinet minulle omituisuuteni, en todistettavasti pelaa täydellä pakalla ;)
;) Joo, saahan sitä jokainen itse valikoida mitä haluaa kertoilla.
Sinccis
Oletko tutustunut ajatukseen, että lapsuuden kaksoissidoskokemukset ovat vääristäneet todellisuuden tajua niin pahasti, että se lopulta altistaa skitsofreniaan? Onko sinulla ollut tällaisia kokemuksia? Esim. vanhempi lyö ja samalla sanoo, että se on rakkautta. https://en.wikipedia.org/wiki/Double_bind#Work_by_Bateson
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mun isä sairastui ennen kuolemaansa, niin se soitteli näkymättömällä puhelimella puheluita.
Jos siihen yritti koskea tai väittää ettei sitä ole, niin suttui. Ymmärsin vasta hänen kuolemansa jälkeen, että kyllä ne asiat olivat olemassa, mutta me muut emme vaan nähneet niitä.
Sinccis
No ei ollu, mutta tuskin kukaan olisi kiinnostunut diagnosoimaan mitään, kun se oli jo kuolemassa.
Sinccis
Silloin isäsi harhat eivät sovi skitsofrenia-keskusteluun. Todennäköisesti ne johtuivat hänen silloisesta tilanteesta eivätkä uudesta vastapuhjenneesta psyykkisestä sairaudesta.
Ei se nyt ihan noin mene. Mä en kutsu niitä harhoiksi, mähän jo sanoin, että ne luultavasti olivat totta.
Sinccis
Niin hänelle ne olivat totta. Mutta jos muut eivät havainneet ylimääräisiä puhelimia leijailemassa huoneilmassa, niin ei niitä siellä silloin ollut. Materiaaleja ei kyllä voi näkymättömiksi valmistaa.
Sinccis
Eikä ne leijaillu ilmassa sen enempää kuin sunkaan tavarat. Lisäksi se kohteli niitä kuin oikeita tavaroita. Puhelin laitettiin normaalisti pöydälle, siihen puhuttiin jne.
Mä uskon 100%, että se oli totta, mutta me kaikki emme pysty havainnoimaan kaikkea maailmasta.
Juu niin minäkin allekirjoitan tuon dualismin, mutta materia ja materiaali ovat eri asioita. Mä tarkoitin ihmisen valmistamaa asiaa – sitä et näkymättömäksi saa vaikka kuinka yrittäisit. Asioilla taas, joihin ihmisellä ei ole mitään osuutta, onkin sitten aivan omat olomuotonsa
Juu no ni hei hei sinccis kiitos ku tulit pilaamaan arvokkaan keskustelumme
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutustunut ajatukseen, että lapsuuden kaksoissidoskokemukset ovat vääristäneet todellisuuden tajua niin pahasti, että se lopulta altistaa skitsofreniaan? Onko sinulla ollut tällaisia kokemuksia? Esim. vanhempi lyö ja samalla sanoo, että se on rakkautta. https://en.wikipedia.org/wiki/Double_bind#Work_by_Bateson
Kiitos linkistä, tämä teoria oli minulle uusi. En muista kokeneeni tuollaista, mutta kukaanhan ei muista koko lapsuuttaan. Periaatteessa lapsuudessani voisi siis olla tuollaisiakin kokemuksia. Ihmisten muisti suhteessa siihen, mitä on todellisuudessa tapahtunut, on tutkimuksissa osoittautunut kuitenkin hyvin epäluotettavaksi ihan terveilläkin koehenkilöillä.
Monestiko olet ollut osastolla?
Vierailija kirjoitti:
Monestiko olet ollut osastolla?
Kolmesti. Pisin pätkä oli n. kuukauden, lyhin 10 päivää.
Miten läheisesti suhtautuivat ja suhtautuvat sairastumiseesi /sairauteen?
Pakko kirjoittaa että tunsin kaksi skitsofreenikkoa. Toinen oli sukulainen ja toinen ystävän läheinen. Et vaikuta kyllä yhtään skitsofrenikolta sujuvan kirjoittamisesi vuoksi. Nuo molemmat aiemmin mainitut oli tahmeita, jähmettyneitä ja vaiteliaita. Siis lääkitys tahmauttaa ajatukset eikä se riennä. Tosin tästä on vuosia kun olen ollut tekemisissä ja lääkitys on voinut kehittyä. Oletkohan oikeasti skitsofrenikko? Skitsoaffektiivinen ehkä vähän tai vain vähän vainoharhainen.
En kirjoita pahalla, mutta jotenkin tuli tunne ettet kyllä oikeasti ole kovin sairas.
Vierailija kirjoitti:
Juu no ni hei hei sinccis kiitos ku tulit pilaamaan arvokkaan keskustelumme
Mene muualle itkemään.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinccis
Sinccis
Sinccis
Sinccis
Juu niin minäkin allekirjoitan tuon dualismin, mutta materia ja materiaali ovat eri asioita. Mä tarkoitin ihmisen valmistamaa asiaa – sitä et näkymättömäksi saa vaikka kuinka yrittäisit. Asioilla taas, joihin ihmisellä ei ole mitään osuutta, onkin sitten aivan omat olomuotonsa
That´s the whole point, rakas ystävä.
Kyllä se on mahdollista.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Miten läheisesti suhtautuivat ja suhtautuvat sairastumiseesi /sairauteen?
Niin hyvin kuin osasivat. Olen saanut kuulla kaikenlaista, vanhempani ovat mm. miettineet, että jos he olisivat tehneet jotain toisin, olisinko silti sairastunut. Ystävistäni monella on joko itsellä tai läheisellä mielenterveysongelmia, joten he ymmärtävät. Tai ainakin hyväksyvät minut, vaikkeivät kaikkea ymmärtäisikään.
Minun äitini sanoo että häneltä varastetaan tavaraa ja sitten toisaalta hänelle tuodaan tavaraa joka ei kuulu hänelle. Siis hänet on jo diagnosoitu skitsofreenikoksi ja se on selvää pässin lihaa, mutta miten hän saa tavaraa, jota hänellä ei ole aikaisemmin ollut? Tai ainakin minulle hän esitteli jotain tavaroita, jotka omien sanojensa mukaan eivät olleet hänen. Toisaalta olen myös omin silmin nähnyt että jotain tavaroita on kadonnut. Mitä hän tekee näille tavaroille? Vai onko hänellä myös muistiongelmia, joita hän sitten selittää edellä olevalla harhalla?
Vierailija kirjoitti:
Pakko kirjoittaa että tunsin kaksi skitsofreenikkoa. Toinen oli sukulainen ja toinen ystävän läheinen. Et vaikuta kyllä yhtään skitsofrenikolta sujuvan kirjoittamisesi vuoksi. Nuo molemmat aiemmin mainitut oli tahmeita, jähmettyneitä ja vaiteliaita. Siis lääkitys tahmauttaa ajatukset eikä se riennä. Tosin tästä on vuosia kun olen ollut tekemisissä ja lääkitys on voinut kehittyä. Oletkohan oikeasti skitsofrenikko? Skitsoaffektiivinen ehkä vähän tai vain vähän vainoharhainen.
En kirjoita pahalla, mutta jotenkin tuli tunne ettet kyllä oikeasti ole kovin sairas.
En ota pahalla, tuntemattomia internet-ihmisiähän tässä ollaan kaikki. Lääkärien mielestä olen skitsofreenikko ja niinä pätkinä, kun vointini on huonompi, diagnoosin kriteerit täyttyvät minunkin mielestäni. Tällä hetkellä elämäni on sellaista, josta olen karsinut mahdollisimman paljon kuormitustekijöitä pois ja olen paljon paremmassa kunnossa kuin olen huonoimmillani ollut. Olen älykäs ja aina ollut kiinnostunut itseni ilmaisemisesta kirjoittamalla, joten uskon myös näiden tekijöiden kompensoivan.
Skitsoaffektiivinen häiriö on poissuljettu.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini sanoo että häneltä varastetaan tavaraa ja sitten toisaalta hänelle tuodaan tavaraa joka ei kuulu hänelle. Siis hänet on jo diagnosoitu skitsofreenikoksi ja se on selvää pässin lihaa, mutta miten hän saa tavaraa, jota hänellä ei ole aikaisemmin ollut? Tai ainakin minulle hän esitteli jotain tavaroita, jotka omien sanojensa mukaan eivät olleet hänen. Toisaalta olen myös omin silmin nähnyt että jotain tavaroita on kadonnut. Mitä hän tekee näille tavaroille? Vai onko hänellä myös muistiongelmia, joita hän sitten selittää edellä olevalla harhalla?
En kyllä osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Taitava kirjallinen ilmaisu ja käytös sosiaalisissa tilanteissa eivät ole toisiinsa suoraan verrattavissa. Toki on paljon ihmisiä, jotka ovat sanavalmiita sekä tekstissään että puheissaan, mutta introspektiivinen sujuva kirjoittaja voi ihan hyvin olla tavatessa hidas, jähmeä ja vaitelias - ja päinvastoin.
Meni vähän ohi aiheen mutta tuli mieleen mainita, kun tätä rinnastusta kuitenkin näkee usein.
Minkälaiset ovat kokemuksesi osastohoidosta?
Kuvittelet olevasi harvinainen, joten sitä on lääkeyhdistelmäsikin. Ei uppoa.