Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy skitsofreenikolta

Vierailija
06.02.2019 |

Mulla on paranoidinen skitsofrenia, vastaan asiallisiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin parhaan taitoni mukaan. Taustaa sen verran, että olen n. 30-vuotias nainen, diagnoosin sain muutama vuosi sitten. Asun itsenäisesti, en ole työelämässä.

Ja kun joku joka tapauksessa kysyy, miksi aloitin keskustelun: haluan oikaista mahdollisia vääriä käsityksiä ja vähentää psyykkisiin sairauksiin liittyvää vaikenemista ja häpeää. Lisäksi mulla on tylsää.

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko skitsofreenikot yli lahjakkaita monissa tai joissakin asioissa? Pitääkö paikkaansa?

Vierailija
162/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut jostain, että maidoton ja gluteeniton ruokavalio tee skitsofreenikon oireettomaksi tai ainakin vähentää oireilua.

Oletko kokeillut? Uskotko väittämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset ovat kokemuksesi osastohoidosta?

Vaihtelevia. Olen ollut saman sairaalan kahdella osastolla, toisella yhden ja toisella kaksi kertaa. Ensimmäisellä osastolla henkilökunta oli helpommin saatavilla ja heillä oikeasti oli aikaa kuunnella ja jutella. Toinen osasto taas tuntui enemmän säilöntäpaikalta, ja siellä oli myös enemmän pakkohoitopotilaita. Itse olin osastolla joka kerran vapaaehtoisesti ja minun kohdallani kyse on ollut nimenomaan pääsemisestä, ei joutumisesta.

Vierailija
164/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, siskolleni aloitettiin leponex-lääkitys ja olen lukenut sitä kauhujuttuja. Onko sinulke tuttu lääke? Kiitos tästä viestiketjusta.

Vierailija
165/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko skitsofreenikot yli lahjakkaita monissa tai joissakin asioissa? Pitääkö paikkaansa?

Ei päde minun kohdallani ainakaan. Toki skitsofreenikoilla voi olla monenlaisia lahjoja, mutta samanlaisia lahjoja voi olla myös terveillä ihmisillä.

Vierailija
166/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut jostain, että maidoton ja gluteeniton ruokavalio tee skitsofreenikon oireettomaksi tai ainakin vähentää oireilua.

Oletko kokeillut? Uskotko väittämään?

En ole kokeillut enkä ihan heti uskoisikaan.

Vierailija
167/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet mieltä psykedeeleistä mielenterveyden hoitomuotona?

Vierailija
168/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastko yhtään sanoa mistä tietää, onko esim. vainoharhaisuus vielä "normaalia" stressioireilua vai merkki alkavasta skitsofreniasta/siitä, että on taipumusta skitsofreniaan? Mulla on viime aikoina ollut stressiä mm. kirjoitusten ja pääsykokeiden takia ja olen huomannut, että pelkään esim. asuntooni murtautumista paljon enemmän kuin ennen (olen asunut pari vuotta tutun rivariyksiössä perhetilanteen takia). Usein esim. kotiin tullessa on sellainen tunne että joku on siellä jo, ja näpyttelen yleensä hätänumeron valmiiksi puhelimeen ennen kuin menen sisään (vaikka tiedän kuinka vainoharhaista se on). Myös ikkunaan hakkaavat oksat tms. äänet saavat ahdistumaan - ja jos ikkunaan esim. lentää lintu (tai kuuluu joku vastaava kolahdus), ensimmäinen oletukseni on että joku yritti heittää ikkunaa kivellä tms., ennen kuin tajuan kuinka tuulesta temmattua se on.

Yläasteella pelkäsinkin jostain syystä että alkaisin nähdä harhoja (mitä ei koskaan tapahtunut), lapsena taas saatoin juurikin hermoilla että joku tuttu lukee mahdollusesti ajatuksia/ahdistua potentiaalisista valvontakameroista tms., mutta toisaalta olin lapsi silloin.

Tällaisiin on tietty hankala sanoa mitään varmaa, mutta kyselenkin ehkä mielipidettä tai jotain sinne päin. Millaista oireilua sulla oli esim. lapsena/teininä, vai oliko mitään?

Vierailija
169/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pii666 kirjoitti:

Hei, siskolleni aloitettiin leponex-lääkitys ja olen lukenut sitä kauhujuttuja. Onko sinulke tuttu lääke? Kiitos tästä viestiketjusta.

Olen myös lukenut siitä kauhujuttuja, mutta tunnen lääkettä käyttäviä ihmisiä, joille se on mahdollistanut paluun opiskeluihin ja myöhemmin siirtymisen työelämään. Kun psykiatreilta itseltään kysyttiin, mitä lääkettä he suosittelisivat, jos heidän läheisensä sairastuisi psykoottisesti, suurin osa sanoi suosittelevansa Leponexia. Näin olen kuullut. Kun vain muistaa käydä verikokeissa, lääke on kuulemma oikein hyvä.

Tsemppiä teille molemmille!

Vierailija
170/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet mieltä psykedeeleistä mielenterveyden hoitomuotona?

En ole perehtynyt asiaan.

Vierailija
171/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tää sun viestis loi enemmän toivoa, kun mikään pitkään aikaan<3

Vierailija
172/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuletko hyvin rahallisesti toimeen?

Vierailija
173/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko Jekyll vai Hyde?

Vierailija
174/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osastko yhtään sanoa mistä tietää, onko esim. vainoharhaisuus vielä "normaalia" stressioireilua vai merkki alkavasta skitsofreniasta/siitä, että on taipumusta skitsofreniaan? Mulla on viime aikoina ollut stressiä mm. kirjoitusten ja pääsykokeiden takia ja olen huomannut, että pelkään esim. asuntooni murtautumista paljon enemmän kuin ennen (olen asunut pari vuotta tutun rivariyksiössä perhetilanteen takia). Usein esim. kotiin tullessa on sellainen tunne että joku on siellä jo, ja näpyttelen yleensä hätänumeron valmiiksi puhelimeen ennen kuin menen sisään (vaikka tiedän kuinka vainoharhaista se on). Myös ikkunaan hakkaavat oksat tms. äänet saavat ahdistumaan - ja jos ikkunaan esim. lentää lintu (tai kuuluu joku vastaava kolahdus), ensimmäinen oletukseni on että joku yritti heittää ikkunaa kivellä tms., ennen kuin tajuan kuinka tuulesta temmattua se on.

Yläasteella pelkäsinkin jostain syystä että alkaisin nähdä harhoja (mitä ei koskaan tapahtunut), lapsena taas saatoin juurikin hermoilla että joku tuttu lukee mahdollusesti ajatuksia/ahdistua potentiaalisista valvontakameroista tms., mutta toisaalta olin lapsi silloin.

Tällaisiin on tietty hankala sanoa mitään varmaa, mutta kyselenkin ehkä mielipidettä tai jotain sinne päin. Millaista oireilua sulla oli esim. lapsena/teininä, vai oliko mitään?

Muistan, että erityisesti murrosiässä pelkäsin ajatuksiani luettavan ja jonkin verran kai ajattelin olevani jonkinlaisen ihmiskokeen uhri. On paljon, mitä en niiltä ajoilta muista.

Varsinaiseen kysymykseesi en ole oikea henkilö vastaamaan, mutta näin tuntemattomana ja kouluttamattomana internet-ihmisenä sanoisin, että tuo kuulostaa minusta siltä, että jokin on vialla tai ainakin menossa vikaan. Kyse voi olla myös jostain lievemmästä, mutta turha sitä on yksin surra ja murehtia.

Vierailija
175/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuletko hyvin rahallisesti toimeen?

Tulot ovat pienet, mutta niin ovat menotkin. 

Vierailija
176/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko Jekyll vai Hyde?

En kumpikaan. Tai molemmat.

Vierailija
177/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Ap:lle asiallisista ja kärsivällisistä vastauksista. Vaikutat todella mukavalta ja fiksulta ihmiseltä, olisi kiva tuntea sinut!

Vierailija
178/178 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Ap:lle asiallisista ja kärsivällisistä vastauksista. Vaikutat todella mukavalta ja fiksulta ihmiseltä, olisi kiva tuntea sinut!

Kiitos :)

Ja nyt suljen tietokoneen. Kiitos kaikille yllättävän asiallisina pysyneistä kysymyksistä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän