Olen 39 ja tulossa mummoksi
Siis miten ihmeessä mun pitäsi tähän suhtautua? 20v tyttäreni ilmoitti eilen olevansa raskaana. En todellakaan ole valmis mummoksi vielä.
Kommentit (53)
Parempi kun teki lapsen pienenä. Ajattele niin että näin sekä tyttösi että sinä saatte olla tämän lapsen elämässä pidempään. Säälittää lapset joilla on vanhat vanhemmat, lapset jää nopeasti yksin ja tuskin kerkeävät edes tutustua isovanhempiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun teki lapsen pienenä. Ajattele niin että näin sekä tyttösi että sinä saatte olla tämän lapsen elämässä pidempään. Säälittää lapset joilla on vanhat vanhemmat, lapset jää nopeasti yksin ja tuskin kerkeävät edes tutustua isovanhempiinsa.
Siis parempi kun saa lapsensa nuorena, eikä pienenä!
Ei lapsesikaan halunnut lasta äidiksi. Niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Sauli Niinistö täällä hei. Haista p*ska!
Olet saanut tyttäresi kun olit 19, eli mikä ongelma. Vuoden vanhempi kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummona on ihanaa. Kun on nuori ja terve, jaksaa hoivailla lapsenlasta. Eräs nuorehkon mummouteni kohokohtia oli, kun vein päiväkoti-ikäisen lapsenlapsen lääkäriin ja luulivat minua hänen äidikseen :D
Onnea kovasti! Tämä on tähänastisen elämäsi suurin ylpeydenaihe - hoida se hyvin!
Sinänsä positiivinen ja kiva viesti, mutta "tähänastisen elämäsi suurin ylpeydenaihe"??? Siis naisen elämän ainoa mahdollinen ylpeydenaihe liittyy onnistuneeseen lisääntymiseen, huh huh näitä asenteita.
Eikä edes omaan vaan lapsen lisääntymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummona on ihanaa. Kun on nuori ja terve, jaksaa hoivailla lapsenlasta. Eräs nuorehkon mummouteni kohokohtia oli, kun vein päiväkoti-ikäisen lapsenlapsen lääkäriin ja luulivat minua hänen äidikseen :D
Onnea kovasti! Tämä on tähänastisen elämäsi suurin ylpeydenaihe - hoida se hyvin!
Sinänsä positiivinen ja kiva viesti, mutta "tähänastisen elämäsi suurin ylpeydenaihe"??? Siis naisen elämän ainoa mahdollinen ylpeydenaihe liittyy onnistuneeseen lisääntymiseen, huh huh näitä asenteita.
Eikä edes omaan vaan lapsen lisääntymiseen.
Hän kirjoitti "mummouteni kohokohtia oli", ei koko elämänsä kohokohta, ohis.
Olenko muuten kertonut, että mummollani oli yhdeksän tunnelia?
Vierailija kirjoitti:
Luokkaerot kirjoitti:
Tuttu on neuvolassa lastenlääkärinä. Se sanoi, että alemmat sosiaaliluokat ehtivät tehdä samassa ajassa kolme sukupolvea kuin ylemmät kaksi. Taitaa pitää paikkansa.
Kyllä tämä pitää paikkansa! Tai jossain perheessä saadaan kolme sukupolvea nopeammin kuin toisissa kaksi
Ihan omakohtainen esimerkki:
- äitini oli 32-vuotias saadessaan minut (esikoisensa)
- minä olin 34-vuotias saadessani esikoiseni
Nyt minä olen siis 52-vuotias ja äitini on siis 84-vuotias ja esikoiseni 18-vuotias (eikä hän suunnittele lapsia ainakaan kymmeneen vuoteen, joten oletettavasti tulen mummiksi vasta yli kuusikymppisenä tai jopa lähemmäs seitsemänkymppisenä).
Minun kuopukseni on 11-vuotias.
Kuopukseni hyvän ystävän perheessä
- äiti oli 18-vuotias saadessaan ensimmäisen lapsen (tämä poikani ystävä on senkin perheen kuopus)
- poikani kaverin mummi oli 17-vuotias saadessaan ensimmäisen lapsen
- perheen esikoinen (poikani kaverin 19-vuotias sisko) on viimeisillään raskaana
Hetken kuluttua tässä perheessä on 35-vuotias mummi ja 54-vuotias isomummi. Perheessä on myös elossa vielä kaksi vanhempaa polvea eli 71-vuotias iso-isomummi ja 90-vuotias iso-iso-isomummi (joka ei siis ole kovinkaan paljon vanhempi kuin minun lapseni mummi)
Näin se meni meillakin. Mun iso-isomummo oli 17 kun sai lapsen, isomummo oli 18, mummo oli 18, mun äiti oli 16. Mä oon jo 24 enkä vieläkään raskaana, kovasti hoputtavat jo perheellistymään.
Teiän suvussa on kyllä tekemisen meininki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on paljon muitakin, mutta kyllä se vain niin ihanaa on päästä mummoksi - se saattaa tunnepuolella olla sellainen suuri onnistumisen kokemus; minkäs sille tunteelle voi. Työelämän saavutukset kalpenee ja muutkin konkreettiset, talot ja tavarat. - Ei tekstissä sanottu "ainoa".
Onnea. Mikä siinä kauhistuttaa? Tyttösi teki kuitenkin lapsen itselleen, ei sulle. Toivottavasti itekin saisin lapsenlapsia sillon kun olen vielä nuori, jaksaisi paremmin.