Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 39 ja tulossa mummoksi

Vierailija
06.02.2019 |

Siis miten ihmeessä mun pitäsi tähän suhtautua? 20v tyttäreni ilmoitti eilen olevansa raskaana. En todellakaan ole valmis mummoksi vielä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulin mummiksi 49 vuotiaana ja sain kuulla, että voi kamalaa, kun on nuori mummi. Olen nyt 51 ja lapsenlapsia on kaksi.

Olen ollut 23, 25 ja 27 lastemme syntyessä. Keskimmäinen sai puolisonsa kanssa lapsen ollessaan 25. En pidä näitä lastensaantiikiämme itse mitenkään hurjan nuorina, mutta monelle ulkopuoliselle näin tuntuu olevan.

Olen mennyt 18 vuotiaana naimisiin ja nyt 33 vuotta myöhemmin olemme edelleen onnellisina yhdessä ja onnellisia suloisista lapsenlapsistamme.

Vierailija
22/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika todennäköisesti lapsesi isä livisti kuvioista, kun kerran tyttäresi on miesseuralla yrittänyt kompensoida isänsä (todellista tai emotionaalista) puuttumista. Kai tyttäresikin hedelmöittäjä on jo karannut?

Ihan vinkiksi kaikille äideille, seksuaaliasioista ja ehkäisystä on puhuttava lasten kanssa kauan ennen murrosikää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna mä arvaan: tyttären mies on yli kolmekymppinen? :D :D :D

Selvis nyt sitten Ikiksenkin ikä, olet siis 39 v.

Ihan saman ikäinen tyttären mies on kuin hän

-ap

Ai, sori. Aloituksesi oli jotenkin niin Ikis-tyyliä. Mutta onnea mummolle!

Mikä tai kuka on Ikis?

Vierailija
24/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika todennäköisesti lapsesi isä livisti kuvioista, kun kerran tyttäresi on miesseuralla yrittänyt kompensoida isänsä (todellista tai emotionaalista) puuttumista. Kai tyttäresikin hedelmöittäjä on jo karannut?

Ihan vinkiksi kaikille äideille, seksuaaliasioista ja ehkäisystä on puhuttava lasten kanssa kauan ennen murrosikää.

Mitä sä nyt selität? Mieheni, eli lapseni isä on ollut lapsensa elämässä ihan yhtälailla kuin minäkin, eli ei ole livistänyt. Tyttäreni ja hänen miehensä ovat olleet yhdessä 4 vuotta ja molemmat ovat onnellisia lapsen tulosta

-ap

Vierailija
25/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ota happee jo. Tiedän yhden tapauksen, jossa äiti sai lapsensa 16v ja lapsi sai sitten oman lapsensa 17v. Eli tuli mummiksi 34v

Vierailija
26/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole valmis? Ja aikalailla se tapahtuu, olit valmis tai et.

Vierailija
27/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaerot kirjoitti:

Tuttu on neuvolassa lastenlääkärinä. Se sanoi, että alemmat sosiaaliluokat ehtivät tehdä samassa ajassa kolme sukupolvea kuin ylemmät kaksi. Taitaa pitää paikkansa.

Kyllä tämä pitää paikkansa! Tai jossain perheessä saadaan kolme sukupolvea nopeammin kuin toisissa kaksi

Ihan omakohtainen esimerkki:

- äitini oli 32-vuotias saadessaan minut (esikoisensa)

- minä olin 34-vuotias saadessani esikoiseni

Nyt minä olen siis 52-vuotias ja äitini on siis 84-vuotias ja esikoiseni 18-vuotias (eikä hän suunnittele lapsia ainakaan kymmeneen vuoteen, joten oletettavasti tulen mummiksi vasta yli kuusikymppisenä tai jopa lähemmäs seitsemänkymppisenä).

Minun kuopukseni on 11-vuotias. 

Kuopukseni hyvän ystävän perheessä

- äiti oli 18-vuotias saadessaan ensimmäisen lapsen (tämä poikani ystävä on senkin perheen kuopus)

- poikani kaverin mummi oli 17-vuotias saadessaan ensimmäisen lapsen

- perheen esikoinen (poikani kaverin 19-vuotias sisko) on viimeisillään raskaana

Hetken kuluttua tässä perheessä on 35-vuotias mummi ja 54-vuotias isomummi. Perheessä on myös elossa vielä kaksi vanhempaa polvea eli  71-vuotias iso-isomummi  ja 90-vuotias iso-iso-isomummi (joka ei siis ole kovinkaan paljon vanhempi kuin minun lapseni mummi)

Vierailija
28/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minun mummoni oli 41 saadessaan äitini, äitini 29 saadessaan minut, minä 18 saadessani poikani, hän nyt 24 ja on sitä mieltä, että huoleton on hevoseton poika.

Vierailija
29/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkaerot kirjoitti:

Tuttu on neuvolassa lastenlääkärinä. Se sanoi, että alemmat sosiaaliluokat ehtivät tehdä samassa ajassa kolme sukupolvea kuin ylemmät kaksi. Taitaa pitää paikkansa.

Tämä on totta. Vaikka on karua sanoa ääneen Suomessa olevan sosiaaliluokat. Mutta kyllä meillä ne on. Tosin, kun itse puhun alemmasta sos.luokasta en tarkoita koulutuksen tasoa, vaan tiettyä elämisen kulttuuria ja tiettyä ronskia junttimaista käytöstä. Ja tuohon elämisen kulttuuriin monesti kuuluu hyvin nuorena lapsien saaminen. Tuskin on kyse valistuksen puutteesta. Tavat vaan periytyvät, jos ei muunlaista elämää ympärillään näe.

Omat vanhemmat saivat minut nuorena. Äitini asui vielä kotona tullessaan raskaaksi. Onneksi sain muilta sukulaisilta ja myöhemmin ystävien perheistä mallin tehdä päätöksiä järjellä.

Tietynlainen keskiluokkainen malli tekee hyvää.

Vierailija
30/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä nyt selität? Mieheni, eli lapseni isä on ollut lapsensa elämässä ihan yhtälailla kuin minäkin, eli ei ole livistänyt. Tyttäreni ja hänen miehensä ovat olleet yhdessä 4 vuotta ja molemmat ovat onnellisia lapsen tulosta

-ap

Teillähän vaikuttaisi olevan asiat hienosti. Sulla on tyttäresi raskausajan verran aikaa valmistautua ajatukseen. Kun pirpana syntyy, niin eiköhän siinä isoäidinvaistot heräile! Toivotaan, että kaikki sujuu hienosti. Lämpimästi onnea!

Vierailija
31/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää ja koulutustahan lapsen saaminen ei pysäytä eikä estä. Minulla ainakin 20v:na motivaatio oli perheen ansiosta vain kovempi, vaikka moni manasi että jää koulut varmasti kesken. Hyvin ehti ylemmän korkeakoulututkinnon tehdä ja uraputkeen yltää ennenkuin lapsi aloitti koulun.

Ei saa ihmiset sekoittaa lasten tekemistä ja perheen perustamista. Kun perhe perustetaan, se on elämänmuutos johon ryhdytään eikä jouduta. Joillakin se suunnitelmallisuus puuttuu vielä 40+ ikäisenä, toisilla on suunta selvänä jo teini-iästä alkaen ja perheenlisäys on toivottua ja odotettua.

Vierailija
32/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkaerot kirjoitti:

No en mielestäni kuulu alempaan sosiaaliluokkaan, ihan yliopisto tason koulutus löytyy, ja tytär myös opiskelee yliopistossa

-ap

Eipä Suomessa oikeasti edes ole mitään luokkayhteiskuntaa.

*Sure Jan*

Vierailija
33/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono-osaisuus periytyy.Oliko aloittajan äiti valmis mummoksi?

Vierailija
34/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini ehti kuolla ennen tyttäreni syntymää.

-ap

Vierailija
35/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Oho, anteeksi kun sanoin että kuulut alempaan sosiaaliluokkaan, anteeksi.

Vierailija
36/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Oho, anteeksi kun sanoin että kuulut alempaan sosiaaliluokkaan, anteeksi.

Sori mutta en kaipaa mitään sääliä

-ap

Vierailija
37/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini sai äitini 40-vuotiaaana.

Äitini sai minut 26-vuotiaana.

Nyt olen 36, äitini 62, enkä varmaan ole lapsia lähiaikoina saamassa.

Äitini tulee olemaan siis ainakin 65 - jos tulee ollenkaan mummiksi..

Vierailija
38/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän suvussa ei ole kortsuista kuultu? 😁 Ehdit vielä isoisomummoksi jos sama meininki jatkuu 👍

Vierailija
39/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhaa. Aikamoista epäonnistujaa taitaa olla suku täynnä. Onneksi kuulun ylempään luokkaan enkä whitetrash sukuun

Vierailija
40/53 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks olkoon!