Autoin kaveria saamaan työpaikan - nyt kaduttaa
Työpaikalleni tuli rekryt ja sopivasti samaan aikaan erään kaverini määräaikainen työsuhde päättyi, joten avuliaasti vinkkasin meiltä vapautuneista paikoista.
Hän laittoi hakemuksen menemään ja tietysti haastattelussa oli maininnut olevansa minun ystäväni. Olen ollut samassa paikassa töissä jo melkein 10 vuotta ja nautin työnantajani luottamusta, joten pelkään tuon vaikuttaneen ainakin jollain tasolla siihen, että hän lopulta sai paikan.
Nyt noin 4 kk ajan hän on törttöillyt ja mokaillut melkein päivittäin, "motivaatiosaikuttanut" (juuri sopivasti maanantaisin ja/tai perjantaisin niin saanut pitkän viikonlopun, jolloin olen välillä törmännyt häneen kuitenkin yöelämässä), kolaroinut firman autoja useaankin kertaan, kaahaillut ja pikkujouluissa örveltänyt ja haastanut riitaa.
Tuntuu, että kaveruuskin on alkanut rakoilemaan, koska minua ärsyttää nähdä häntä töissä. Aina kun hän jälleen mokaa niin hän tulee kertomaan asiasta minulle eikä esimiehelleen. Odottaa varmaan minun lohduttavan ja korjaavan asian. Lisäksi kollegani tulevat minulle raportoimaan hänen virheistään, vaikka siis en ole hänen esimiehensä. Tuntuu, että minä olen vastuussa hänen työnteostaan, koska minä tunnen hänet ja "suosittelin" häntä (Huom, en siis suositellut enkä vaikuttanut rekryyn millään tavalla).
Tekisi mieli sanoa esimiehelle, että irtisanoo henkilön koeajalla (perusteet kyllä löytyisi), mutta tuntuu pahalta pettää kaveri. En ole myöskään kertonut esimiehille jos olen törmännyt häneen baarissa, vaikka on ollut sairaslomalla. Varmaan jatkossa pitäisi. Olen vain ajatellut, että eihän asua minulle kuulu, mutta huomaan hänen jatkuvan mokailunsa vaikuttavan minuunkin.
Mitä te tekisitte?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä kehottaisin irtisanomaan. Omakin maineesi on saanut tahroja tämän toisen takia. Juurikin tämän takia ei kannata suositella ketään jonka kanssa ei töitä ole tehnyt mihinkään.
Ei nyt kannata lähteä enempää hämmentämään pakkaa. Ei sekään Ap:n mainetta paljon paranna, jos on junailemassa omalle kaverilleen potkuja .Ap ei ole mikään esimies edelleenkään. Korkeintaan voi pyytää anteeksi esimieheltä, että tuli ehkä tehtyä virhearviointi henkilöä suositeltaessa.
Miten hyviä ystäviä luulet teidän olevan viiden vuoden yhdessä työskentelyn jälkeen?
En nyt ymmärrä mikä ongelma tässä on siun maineen kannalta, kun ethän sie oo kaverias pomolle suositellu ja pomo tietää sen vallanmainiosti? Et sie voi mennä pomolles sanomaa että irtisano se kaveri, mut voitha kertoo niistä ongelmista, jos ei vielä tiedä.
Itse opin kantapään kautta, ettei ikinä koskaan milloinkaan pidä erehtyä auttamaan kaveria/ystävää työpaikan saamisessa. Siitä ei tule kuin harmia ja riesaa itselle.
Minä autoin kerran suht pinnallisesti tuntemani opiskelukaverini samaan työpaikkaan kanssani. Paljastui ajan myötä sekopääksi ja kunnon työpaikkakiusaajaksi 👍
Minäkään en suosittele liikaa hyväntekeväisyyttä tässä asiassa. Suosittelen rehellisyyttä ap:lle eli senkun kertoo mielipiteensä pomolleen.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ei hänellä enää koeaikaa ole, jos on 4kk töissä jo ollut.
Mulla on koeaika 6 kk, tietääkseni yleinen nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä kehottaisin irtisanomaan. Omakin maineesi on saanut tahroja tämän toisen takia. Juurikin tämän takia ei kannata suositella ketään jonka kanssa ei töitä ole tehnyt mihinkään.
Ei nyt kannata lähteä enempää hämmentämään pakkaa. Ei sekään Ap:n mainetta paljon paranna, jos on junailemassa omalle kaverilleen potkuja .Ap ei ole mikään esimies edelleenkään. Korkeintaan voi pyytää anteeksi esimieheltä, että tuli ehkä tehtyä virhearviointi henkilöä suositeltaessa.
Ja jos sinä opettelisit lukemaan, ei minun tarvitsisi kertoa että ap EI SUOSITELLUT missään vaiheessa.
- puhu esimiehelle, että laittaisi vähän rotia toimintaan. Sano, että sinun ei pidä olettaa olevan vastuussa kaveristasi. Esimiehen kuuluu antaa palautetta työnantajana.
- älä enää koskaan ikinä anna pienintäkään siimaa, että kaverisi tulisivat työpaikallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sinä opettelisit lukemaan, ei minun tarvitsisi kertoa että ap EI SUOSITELLUT missään vaiheessa.
Joo no sitten kannattaisi vain pitää huolta omista asioistaan ja niellä vitutuksensa.
Eikö se esimies itse huomaa jos epäkelpo työntekijä?
Järjestin aikoinani ystävälleni toimarin paikan entisestä työpaikastani,joka osoittautui ystävälleni liian vaativaksi ja kenkää tuli. samalla meni ystävyys sekä olen saanut kuulla lukuisia kertoja miten ystäväni kusi hommat ja tuotti tappiota ammattitaidottomuudellaan. Luotin vahvaluonteiseen ystävääni liiaksi ja sain itse siitä kärsiä. Oli viimeinen kerta auttaa työpaikan saamisessa ystävää. Nykyään ei olla missään tekemisissä.
Itsellä vähän sama kokemus, etten enää suosittele kaveria, jos en todella ole työskennellyt hänen kanssaan aiemmin. Sain työni kautta kuulla yhdestä freelancerin paikasta, johon sai suositella alasta tietävää ja kyseistä työtä tehnyttä henkilöä. No, tiesin ystäväni työtaustasta että hän voisi varmasti sopia tehtävään ja välitin yhteystiedot osapuolille. Hän sai lyhyen simppelin koeaikaprojektin, hyvin pienimuotoisen, jossa sai näyttää osaamisensa julkisesti näkyvään hommaan. Mitä tekee ystävä? Sopii tekevänsä työn, mutta ei tee, koska ei vaan huvita. Oli vielä kysynyt päälliköltä, että sopiiko jos tekee joskus myöhemmin... Kävi niin, että homma meni toiselle henkilölle. Hulluinta oli, että ystävällä oli koulutus ja työtausta täysin sopiva hommaan ja hän oli aiemmin miettinyt, mistä saisi kyseisen kaltaista työtä. Sitten vielä ihmetteli, kun se oli siinä. Ihan järkevä ihminen muuten, mutta enpä palkkaisi töihin itsekään. Puheista ja ystävänä olin saanut kuvan aikaansaavasta ja työteliäästä ihmisestä. Käytäntö oli vaan muuta... Koskaan enää en suosittele tai vinkkaa työpaikoista ystäville oman duunin ympäriltä. Oma maine tärkeämpi.
Olethan läksyttänyt kaveriasi virheistään ja kertonut miten vaikuttaa sinun maineeseen?
Voi ei, toi on vihoviimeinen teko kyllä. Itse onneksi tein teini-ikäisenä kesätöissä tän virheen, enkä nyt aikuisena. Hankin hyvälle kaverilleni kesätöitä omasta paikastani, ja hänestä kuoriutui aivan järkyttävä työntekijä. Katoili vähän väliä pitämään omia taukojaan, varasti kerran kassasta rahaa, pisti koko puljun kiinni omien röökitaukojen ajaksi. Sain aivan järkyttävät huudot pomolta, ja ikuiset traumat.
Nyt aikuisena todella hyvä ystäväni haki työpaikalleni, ja oli maininnut olevansa minun ystävä. Itse myöskin paistattelen pomoni suosiossa, ja pomo tuli kerran sitten kyselemään multa että millainen tyyppi, kannattaako harkita. Olin ihan puun ja kuoren välissä, päädyin sitten sanomaan että on tunnollinen ystävänä ja hyvä tyyppi,mutta en ole hänen kanssa työskennellyt niin en uskalla suositella tai sanoa minkälainen työntekijänä, että mun mielipiteelle ei kannata päätöstä perustaa.