60-69 -vuotiaalle eläkeläiselle jäi 2017 käteen 26 300 euroa vuodessa.
20-30-vuotiaat ovat käyhtyneet eivätkä neilkymppisetkään pääse kuin nipin napin eläkeläisten tasolle.
Kommentit (64)
Taas tätä vanhojen solvausta väärillä tilastoluvuilla. Kuka tätä trollaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.etk.fi/wp-content/uploads/suomen-tyoelakkeensaajat-2017.pdf
Sivulla 54 on taulukko jossa on kerrottu saajien määrä eläkkeen suuruuden mukaan.
11.9% saa eläkettä yli 2500€/kk
30,9% saa eläkettä 1500-2500€/kk
34,4% saa eläkettä 750-1500€/kk
Onhan noita jotka saa eläkettä yli 5000€/kk. Tosin ovat he maksaneet elämänsä aikana aika paljon eläkemaksujakin.
Sitä vaan voi miettiä että onko näiden jo eläkkeelle kerenneiden eläkkeet kohtuullisella tasolla siihen verrattuna mitä me nuoremmat tullaan saamaan tulevaisuudessa.
Miksi ei olisi? Heillä ei aikoinaan ollut mahdollisuutta saada lapsiaan lähes maksuttomaan päivähoitoon. He joutuivat muuttamaan pois kotoa 11v iässä mennäkseen oppikouluun. Heillä ei ollut nykymotoista opintotukijärjestelmää. He eivät saaneet asumistukea 30v iässä.
Tavallaan nykyinen työssäkäyvä sukupolvi syö omat eläkkeensä jo ollessaan töissä eli ottaa etuja, joista omilla vanhemmilla ei ollut mahdollisuutta edes haaveilla. Jos nykyiset noin 30v ikäiset luopuisivat asumistuesta, toimeentulotuesta jne. ja satsaisivat nämä rahat eläkerahastoon, ei heillä olisi mitään ongelmia tulevien eläkkeiden kanssa.
Mitä ihmettä horiset. Nuo nykypäivän huippueläkeläiset ovat meikäläisen vanhempien ikäisiä, heidän käytettävissään on jo ollut kunnallinen päivähoito ja sen maksut oli vielä paljon pienempiä kuin mitä ne ovat nykyisin.
Suuret ikäluokat ovat jäämässä Suomen historian vauraimmiksi.
Tuota... Olen itse syntynyt 1967, eikä mua saatu koko varhaislapsuuden aikana päivähoitoon, sitä oli saatavissa vain yhäreiden lapsille. Vielä 1990-luvulla saattoi töissä käyvienkin olla mahdoton saada hoitopaikkaa lapselleen.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus säädettiin lakiin kyllä ihan syystä.
Perehdypä vähän lähihistoriaan!
Ohis
Kiitos sen subjektiivisen päivähoito-oikeuden ollaan siinä tilanteessa että paikat vie ne työttömien ja yhäreiden virikelapset. työssäkävijän lapsen hoito ei meinaa järjestyä kun jonnekin perähikiän päiväkotiin ylipaikalle kun lähipäiväkodit on täynnä näitä virikelapsia...
Yksinhuoltajana kävin töissä ja lapseni oli ihan pakosta päivähoidossa täyden työpäivän verran, eikä mikään virikelapsi. Niin vaan jouduin minäkin kuskaamaan lapseni eri suuntaan kuin missä työpaikkani sijaitsi.
Nuoret tuijottavat omaan napaansa. Vanhat näkevät jo kuoleman.
Itse pärjään ok 800€/kk. Oma talo, ei lainoja.