Olen Mensan jäsen, eli älykäs
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ärsytäkään. Se ärsyttää, jos olet käytännön asioista pihalla oleva ja/tai kokovartalokyrpä ihmisenä.
Korkea älykkyys takaa paremman henkisen suorituskyvyn. Kaikissa asioissa. Jos on luonteeltaan kokovartalosukuelin, niin älykkäänä on siinä puuhassa vielä parempi. Jos taas on sosiaalisesti taitava ja empaattinen lämmin ihminen, älykkäänä on sitä vielä enemmän. Jos on hyvä käytännön asioissa, älykkäänä on vielä parempi. Mutta älykäs ja tyhmä voivat olla ihan yhtä toheloita niin käytännön asioissa kuin ihmisten kanssakin. Siinä älykkyyden suhteen ei ole olemassa mitään negatiivista korrelaatiota. Älykkyys tuo tehoa, mutta sen puute ei. Karkeasti yleistäen voi sanoa, että älykäs on aina parempi vahvuusalueillaan kuin samoilla vahvuuksilla operoiva tyhmempi. Vahvuudet vaihtelevat ihmisten välillä laadullisesti, mutta älykäs on keskimäärin määrällisesti aina parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Älykkyys ja viisaus ovat eri asioita", sanoo usein eräs tuttu Mensan jäsen. Samaa mieltä olen.
Mutta se ärsyttää ihmisiä koska ovat kateellisia/pelkäävät että toinen on fiksumpi ja se aiheuttaa alemmuudentunnetta joka johtaa ärtymiseen. Tämä mielestäni aika päivänselvä syy miksi se ärsyttää ihmisiä. Jos kuulet olevasi vähemmän älykäs kuin toinen, silloinhan periaatteessa sinun mielipiteesi ei ole yhtä fiksusti ajateltu, ja ensimmäinen tunne tästä on ärtymys.
Mensan nettitestin perusteella pääsisin itse helposti Mensan jäseneksi, mutta en viitsi mennä oikean testiin koska ihmiset vain ärtyisi jos tietäisivät jäsenyydestäni.
Monet touvat esiin "sosiaalista älykkyyttä" ja muita vaihtoehtoisia "älykkyyksiä". Nämä ovat kuitenkin enemmän taitoja joita voi oppia. Itse ÄO eli looginen älykkyys säilyy pitkälti saman koko elämän eikä sitä voi oppia. Siksi en puhuisi näistä taidoista "älykkyyksinä".
Arvatkaa millaista on olla sekä älykäs, että kaunis?
Voih, varmaan raskasta. Jaxuhali
No kiitos kiitos.
Ei ole raskasta, eikä kyse ollut niinkään itsesäälistä vaan yleisestä huvittuneisuudesta sen suhteen, että ihmisten on todella vaikea niellä omaa happamuuttaan ;D Sen sijaan, että oltaisii rehellisesti *ttuuntuneita toisen onnesta geeniarpajaisissa, aletaan keksiä kaikenlaisia selityksiä sille, kuinka kaunis on oikeastaan aika ruma ja älykäs oikeastaan ihan tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Älykkyys ja viisaus ovat eri asioita", sanoo usein eräs tuttu Mensan jäsen. Samaa mieltä olen.
Mutta se ärsyttää ihmisiä koska ovat kateellisia/pelkäävät että toinen on fiksumpi ja se aiheuttaa alemmuudentunnetta joka johtaa ärtymiseen. Tämä mielestäni aika päivänselvä syy miksi se ärsyttää ihmisiä. Jos kuulet olevasi vähemmän älykäs kuin toinen, silloinhan periaatteessa sinun mielipiteesi ei ole yhtä fiksusti ajateltu, ja ensimmäinen tunne tästä on ärtymys.
Mensan nettitestin perusteella pääsisin itse helposti Mensan jäseneksi, mutta en viitsi mennä oikean testiin koska ihmiset vain ärtyisi jos tietäisivät jäsenyydestäni.
Monet touvat esiin "sosiaalista älykkyyttä" ja muita vaihtoehtoisia "älykkyyksiä". Nämä ovat kuitenkin enemmän taitoja joita voi oppia. Itse ÄO eli looginen älykkyys säilyy pitkälti saman koko elämän eikä sitä voi oppia. Siksi en puhuisi näistä taidoista "älykkyyksinä".
Juuri näin. Ihmisen pitää muiden mielestä osata olla hiljaa kahdesta asiasta: jos on mielestään kaunis ja jos on todistettavasti älykäs. Jos menet yhtään ilmaisemaan, että olet tyytyväinen ulkonäköösi niin eikähän ala tulla kaikenlaista "asiantuntevaa" palautetta puutteista kasvojen mittasuhteissa ja luustossa ym. sitä enemmän mitä kauniimpi kohde on.
Jos taas ilmaiset, että olet testien mukaan huomattavan älykäs, niin johan alkaa todistelu siitä, kuinka kaikki maailman älykkyyden "lajit" ovat niin paljon arvokkaampia kuin Mensan mittaama älykkyys, joka ei itseasiassa ole älykkyyttä lainkaan, vaan ennemmin tyhmyyttä ja kielii varmasti vähintään sosiaalisten taitojen puutteesta :D
Arvatkaa millaista on olla sekä älykäs, että kaunis?
No minä arvaan; helppoa.
Haluaisin olla itsekin, enkä anna mitään säälipisteitä jos joku on luonnollisestikin kateellinen.
Testin saa uusia kerran. Itsekin sain ensimmäisellä kerralla tulokseksi vain 125, koska testi meni päin takalistoa. Sekoilin vastauslomakkeella riveissä, ja huomasin erehdyksen liian myöhään. Tuplavastauksia oli siis useampi. Kävin uusimassa seuraavana vuonna ja sain jäsenyyteen oikeuttavan tuloksen.