Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen Mensan jäsen, eli älykäs

Vierailija
04.02.2019 |

Miksi se ärsyttää sinua?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huono nimenomaan hahmottamista vaativissa tehtävissä, koska minulla on jonkin sortin hahmotushäiriö. Mensan testissä tulokseni olisi varmaan heikkolahjaisen luokkaa. Silti olen selvinnyt työpaikkaa varten tehdyistä testeistä joukon parhain pistein. En usko, että Mensan testillä voidaan mitata älykkyysosamäärää monipuolisesti.

Niin, on toki totta että Mensan käyttämä kuviopäättelytesti toimii luotettavasti ja on kalibroitu ns normaaleilla eli terveillä ihmisillä. On itsestään selvää että jos kärsii vammasta tai sairaudesta joka vaikuttaa esim näkökykyyn tai käden motoriikkaan niin ettei selviä testistä vammaisuutensa vuoksi, niin silloin testi ei sille nimenomaiselle poikkeusyksilölle ole luotettava yleisälykkyyden mittari. Mutta massoille siitä huolimatta on. Sinun oma aivohäiriösi on siis kyllä peruste sille ettei Mensan testi ole sinua varten, mutta ei tietenkään koko populaatioon yleistettävissä. Tämä on sinppeliä logiikkaa jonka jokainen Mensan jäsenkriteerit ylittävä testistä riippumatta ymmärtää sanomattakin.

Vierailija
82/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huono nimenomaan hahmottamista vaativissa tehtävissä, koska minulla on jonkin sortin hahmotushäiriö. Mensan testissä tulokseni olisi varmaan heikkolahjaisen luokkaa. Silti olen selvinnyt työpaikkaa varten tehdyistä testeistä joukon parhain pistein. En usko, että Mensan testillä voidaan mitata älykkyysosamäärää monipuolisesti.

Tämäpä juuri. Ja mulla tämä toimisi päinvastoin: omassa työssäni joudun visuaalisesti hahmoittamaan asioita, joten mulle nuo nettitestit ovat olleet ihan lastenleikkiä. Olen toki pohtinut, että mitäpä jos menisin kokeilemaan ihan oikeaa Mensan testiä, mutta olen todella skeptinen sen suhteen, että mittaako se älykkyyttä laisinkaan. Luulen, että mun kohdalla se mittaisi lähinnä sitä, että miten hyvin olen kuvioiden hahmoittamisessa harjaantunut ammattini kautta. 

Mulle sinänsä kyllä hyvin riittää "pimennossa" oleminen. Olen tyytyväinen ihan näin. Ei mun elämä muuttuisi miksikään, vaikka päälle iskettäisiin mikä tahansa numerotarra. Pikemminkin elämänlaatu voisi laskea, jos pitäisi lähteä leikkiä jotain ylevämpää ja olla olemaan jotain parempaa, mitä ei hetki sitten ollutkaan - ilman sitä jotain maagista numeroa. Ihmisyys on kuitenkin se tärkein asia, ja se, että miten kohtelee ihmisiä ympärillään. Turhaa on arvottaa ihmisarvoa testin mukaan, joka melko hatarasti mittaa oikeastaan mitään todellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyshullu bongattu.

84/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea matemaattinen älykkyys ja nopea suorituskyky ovat hienoja ominaisuusia. Varmasti niistä on hyötyä elämässä. Mensan jäsenyys sinänsä varmaan vahvistaa itseluottamusta suoritustilenteissa.

Jotkut pitävät älykkyyttä kakkein tärkeimpänä ominaisuutena ihmisessä, todellisena ihmisarvon mittana, siksi heistä se kuulostaa varmaan retostelulta, jos joku kertoo olevansa Mensan jäsen, muiden yläpuolelle asettautumiselta.

Vierailija
85/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Ja mulla tämä toimisi päinvastoin: omassa työssäni joudun visuaalisesti hahmoittamaan asioita, joten mulle nuo nettitestit ovat olleet ihan lastenleikkiä. Olen toki pohtinut, että mitäpä jos menisin kokeilemaan ihan oikeaa Mensan testiä, mutta olen todella skeptinen sen suhteen, että mittaako se älykkyyttä laisinkaan. Luulen, että mun kohdalla se mittaisi lähinnä sitä, että miten hyvin olen kuvioiden hahmoittamisessa harjaantunut ammattini kautta. 

Mulle sinänsä kyllä hyvin riittää "pimennossa" oleminen. Olen tyytyväinen ihan näin. Ei mun elämä muuttuisi miksikään, vaikka päälle iskettäisiin mikä tahansa numerotarra. Pikemminkin elämänlaatu voisi laskea, jos pitäisi lähteä leikkiä jotain ylevämpää ja olla olemaan jotain parempaa, mitä ei hetki sitten ollutkaan - ilman sitä jotain maagista numeroa. Ihmisyys on kuitenkin se tärkein asia, ja se, että miten kohtelee ihmisiä ympärillään. Turhaa on arvottaa ihmisarvoa testin mukaan, joka melko hatarasti mittaa oikeastaan mitään todellista.

Kappas, vauvapalstaa maailmankartalle! Täällä on oikein pohtimalla pohdittu älykkyyden perimmäisiä ominaisuuksia tavalla joka aiheuttaa alan tiedepiireissäkin paradigman muutoksen. Tämä lienee vallan Nobelin arvoinen suoritus ja kyllä ihailen julkaisukanavan valintaa ja luopumista mullistavan keksinnön oikeuksista ihan noin vain yhteiseksi (tai Sanoman) hyväksi. Suuret kiitokset ja erityisesti onnittelut, koko ihmiskunnan puolesta!

Vierailija
86/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein mensan kotitestin ja sain tulokseksi 131, eli älykkäämpi kuin 97,3% väestöstä. Uskoisko?

Vierailija
87/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aloittaja, mutta tulen nyt vastaamaan pariin juttuun, joita tässä keskustelussa on tullut ilmi. 

Ensinnäkin se, joka kertoi olleensa treffeillä Mensan testissä, höpöhöpö. Ei niitä tuloksia siinä heti saa, joten juttusi oli täysin keksitty. Tulokset tulee muutaman viikon kuluttua. Kas kun niihin kaikkiin päättelytehtäviin ei ole vain yhtä oikeaa vastausta, ja siksi tuloksia katsotaan sillä silmällä, että mikä logiikka siinä vastauksen taustalla on. Sitä ei voi minuutissa tehdä. 

Itse sain testistä tulokseksi >135 eli en tiedä tarkkaa lukemaa, kun sitä ei tuossa testissä tuon yli mitata. Voi olla siis vaikka 136, tai 150. Jos tarkan lukeman haluaa, pitäisi mennä johonkin laajempiin maksullisiin testeihin. 

Ja mitä Mensassa tehdään: riippuu vähän paikallisosaston aktiivisuudesta. Meillä on kuukausittaiset tapaamiset (ihan vaan rentoa yhdessäoloa, juttelua kaikesta maan ja taivaan välillä jne.), yhteisiä illallisia, lautapeli-iltoja, järjestettyjä luentoja mielenkiintoisista aiheista ym. Lisäksi valtakunnallisesti Mensalla on vuosittaisia isompia kokouksia ja niissä monenlaista ohjelmaa. Sitten on keskustelupalsta, Facebook-ryhmiä ym. Joillain paikkakunnilla kokoontuu esimerkiksi tiettyihin aiheisiin keskittyneitä porukoita, eli vaikka kirjallisuuspiiriä tms. Meidän alueellamme näitä ei ole, kun porukkaa on vähän vähemmän kuin vaikkapa pääkaupunkiseudulla. 

Mensan jäsenyydellä saa siis kaiken tuon, sekä jäsenlehden, jäsenkortilla etuja joistain firmoista ym. Minusta ollut ihan rahanarvoinen, ja olen tutustunut mukaviin ihmisiin.

Itse olen ihan tavallinen tallaaja, josta ei varmaan juurikaan huomaa, että olisin mitenkään erityisen älykäs. Töissä menestyn hyvin, ja muisti on aika hyvä ja oppimiskyky, mutta muuten ihan yhtä tavallinen/omituinen kuin kuka tahansa muukin. 

Vierailija
88/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ärsytä - pitäisikö sen ärsyttää? Edes se ei ärsytä, että leveilet sillä.

Vierailija
89/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään puolueen, seuran, organisaation tai ideologian jäsenyys ei minua haittaa, mutta sen julkinen mainostaminen ja hehkutus on ainakin minulle selvä punainen lippu. Mielipide ja per*ereikä löytyy jokaiselta, mutta ei sitä silti tarvi tulla esittelemään.

Vierailija
90/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitetaan kun puhutaan "ajatusmaailmasta". Itsellä päässä kokoajan ihan tyhjä olo, jokin "ajatus" tulee välillä mieleen sitä sitten pohtii parikymmentä sekunttia ja taas on hiljasta useita minuutteja, ja kyllä olen Mensan jäsen =)

T. "tyhjäpää"

Vierailija
91/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ahdistavaa olla liian älykäs ja tajuta kaikki maailman per seys. Ja varsinkin kestää se, miten muut tavisurpot ei tajuu. Ja kestää tavisten tyhmät jorinat. Varmaan sama kuin viettäis loppuelämänsä taaperoiden seurassa ilman aikuiskontaktia. Kuola valuu ja sillee.

Onneksi kuulun tavalliseen normiporukkaan.

Näinhän se vähän menee.

Keskivertoälykäskin varmaan tuntee itsensä tosi fiksuksi kehitysvammaisten seurassa. Huippuälykkäällä aika sama keskivertojen kanssa. Monenkymmenen pisteen ero älykkyydessä tuntuu kyllä.

Vierailija
92/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein mensan kotitestin ja sain tulokseksi 131, eli älykkäämpi kuin 97,3% väestöstä. Uskoisko?

Väittäisin, että kannattaa vähentää jotain 10-20 pistettä niin voi arvioida mitä saisi siinä oikeassa, maksullisessa Mensan testissä. Olen kuullut useampia tarinoita, missä on tuosta nettitestistä vedetty korkeat pisteet ja sitten intoa täynnä menty virallisiin testeihin, että jes, pääsen Mensaan. Sitten onkin petytty karvaasti, kun tuloksissa lukeekin 115 tai jokin vastaava keskiskertaisuutta lähentelevä luku.

Itse sain nettitestistä muistaakseni 143, joka on käsittääkseni jo neron mitat täyttävä äo. En kuitenkaan jaksa uskoa, että olisin lähellekään noin fiksu, joten ei ole tultu käytyä testetissäkään, josta ehkä tulisi tulokseksi jotain 120-130. Ehkä ovat juonitelleet kuvion niin, että kannustavat mahdollisimman paljon ihmisiä osallistumaan maksullisiin testeihin ja saavat siitä vähän kassan täytettä. Ylipäätään netti tuntuu olevan täynnä näitä omien sanojensa mukaan äo 130+-ihmisiä.

Vierailija
93/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mensan älyykkyydellä mitataan vain matemaattista älykkyyttä. joka on vain yksi älykkyyden osa-alue. Oletko myös tunneälykäs ja pärjäät sosiaalisesti hyvin, olet empatiakykyinen jne?

Ei mitata, tuo on pelkkää urbaanilegendaa.

Kysyt varmaan myös laulajilta, että kai olet hyvä myös urheilussa, shakissa ja kuvanveistossa? Eihän ole muuten mitään järkeä tuoda lauluosaamistaan esille :D

Tämä ketju on taas hyvä esimerkki itseään huonommuutta tuntevien ihmisten kateudesta ja katkeruudesta. Ihme mutuilua ja väheksyntää.

Vierailija
94/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älykkyys ja viisaus ovat eri asioita", sanoo usein eräs tuttu Mensan jäsen. Samaa mieltä olen.

Mutta se ärsyttää ihmisiä koska ovat kateellisia/pelkäävät että toinen on fiksumpi ja se aiheuttaa alemmuudentunnetta joka johtaa ärtymiseen. Tämä mielestäni aika päivänselvä syy miksi se ärsyttää ihmisiä. Jos kuulet olevasi vähemmän älykäs kuin toinen, silloinhan periaatteessa sinun mielipiteesi ei ole yhtä fiksusti ajateltu, ja ensimmäinen tunne tästä on ärtymys.

Mensan nettitestin perusteella pääsisin itse helposti Mensan jäseneksi, mutta en viitsi mennä oikean testiin koska ihmiset vain ärtyisi jos tietäisivät jäsenyydestäni.

Monet touvat esiin "sosiaalista älykkyyttä" ja muita vaihtoehtoisia "älykkyyksiä". Nämä ovat kuitenkin enemmän taitoja joita voi oppia. Itse ÄO eli looginen älykkyys säilyy pitkälti saman koko elämän eikä sitä voi oppia.  Siksi en puhuisi näistä taidoista "älykkyyksinä".

Vierailija
95/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin, että kannattaa vähentää jotain 10-20 pistettä niin voi arvioida mitä saisi siinä oikeassa, maksullisessa Mensan testissä. Olen kuullut useampia tarinoita, missä on tuosta nettitestistä vedetty korkeat pisteet ja sitten intoa täynnä menty virallisiin testeihin, että jes, pääsen Mensaan. Sitten onkin petytty karvaasti, kun tuloksissa lukeekin 115 tai jokin vastaava keskiskertaisuutta lähentelevä luku.

Itse sain nettitestistä muistaakseni 143, joka on käsittääkseni jo neron mitat täyttävä äo. En kuitenkaan jaksa uskoa, että olisin lähellekään noin fiksu, joten ei ole tultu käytyä testetissäkään, josta ehkä tulisi tulokseksi jotain 120-130. Ehkä ovat juonitelleet kuvion niin, että kannustavat mahdollisimman paljon ihmisiä osallistumaan maksullisiin testeihin ja saavat siitä vähän kassan täytettä. Ylipäätään netti tuntuu olevan täynnä näitä omien sanojensa mukaan äo 130+-ihmisiä.

Noissa on varmasti sellaista taustalla, että nettitesteissä on huijattu paremman tuloksen vuoksi. On siis käytetty enemmän aikaa tai treenattu oikeita vastauksia toistamalla samaa testiä kymmeniä kertoja. 

Itse kun aikoinaan kiinnostuin älykkyydestä, tein erilaisia netti- ja kotitestejä Suomesta ja ulkomailta useita. Huijaamatta. Niiden tulokset olivat aika hyvin linjassa, eli lähes kaikki näyttivät Mensan rajan ylittyvän, jotkut niukasti, toiset kohtalaisella marginaalilla. Oleellisimmat poikkeamat tulivat ulkomaisista testeistä joissa oli kielellisiä osioita. Silloin yksinkertaisesti jo pelkkä sanavarasto muodostui ongelmaksi. Amerikkalainen huippuälykäs varmasti pärjää sikäläisissä testeissä mainiosti mutta omalla rallienglannillani suoriuduin kielellisistä osioista varmaankin tasolla jolla ei sikäläisestä high schoolista saisi papereita ulos.

Yhtä kaikki, virallinen Mensan testi antoi mulle tulokseksi >135, mikä oli ihan mainittujen treenitehtävien mukaista tasoa. Ei siis ollut ainakaan mulla aihetta vähennellä yhtään mitään. 

Vierailija
96/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ärsytäkään. Se ärsyttää, jos olet käytännön asioista pihalla oleva ja/tai kokovartalokyrpä ihmisenä.

Vierailija
97/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka se kissanhännän nostaa, jos ei kissa itse?

Sitä minä vain ihmettelen, mitä te niin kovin älykkäät teette tällä palstalla meidän tavisten seassa?

Vierailija
98/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älykkyys ja viisaus ovat eri asioita", sanoo usein eräs tuttu Mensan jäsen. Samaa mieltä olen.

Mutta se ärsyttää ihmisiä koska ovat kateellisia/pelkäävät että toinen on fiksumpi ja se aiheuttaa alemmuudentunnetta joka johtaa ärtymiseen. Tämä mielestäni aika päivänselvä syy miksi se ärsyttää ihmisiä. Jos kuulet olevasi vähemmän älykäs kuin toinen, silloinhan periaatteessa sinun mielipiteesi ei ole yhtä fiksusti ajateltu, ja ensimmäinen tunne tästä on ärtymys.

Mensan nettitestin perusteella pääsisin itse helposti Mensan jäseneksi, mutta en viitsi mennä oikean testiin koska ihmiset vain ärtyisi jos tietäisivät jäsenyydestäni.

Monet touvat esiin "sosiaalista älykkyyttä" ja muita vaihtoehtoisia "älykkyyksiä". Nämä ovat kuitenkin enemmän taitoja joita voi oppia. Itse ÄO eli looginen älykkyys säilyy pitkälti saman koko elämän eikä sitä voi oppia.  Siksi en puhuisi näistä taidoista "älykkyyksinä".

Juuri näin. Ihmisen pitää muiden mielestä osata olla hiljaa kahdesta asiasta: jos on mielestään kaunis ja jos on todistettavasti älykäs. Jos menet yhtään ilmaisemaan, että olet tyytyväinen ulkonäköösi niin eikähän ala tulla kaikenlaista "asiantuntevaa" palautetta puutteista kasvojen mittasuhteissa ja luustossa ym. sitä enemmän mitä kauniimpi kohde on.

Jos taas ilmaiset, että olet testien mukaan huomattavan älykäs, niin johan alkaa todistelu siitä, kuinka kaikki maailman älykkyyden "lajit" ovat niin paljon arvokkaampia kuin Mensan mittaama älykkyys, joka ei itseasiassa ole älykkyyttä lainkaan, vaan ennemmin tyhmyyttä ja kielii varmasti vähintään sosiaalisten taitojen puutteesta :D

Arvatkaa millaista on olla sekä älykäs, että kaunis?

Vierailija
99/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaa millaista on olla sekä älykäs, että kaunis?

Voih, varmaan raskasta. Jaxuhali

Vierailija
100/104 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ja kommentit kyllä ihan itse todistavat sen että mensa-älykkyys ei aina korreloi sosiaalisten taitojen tai itsetunnon kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi