Mummo paheksui juuri sitä että 16-v tyttärelläni ei ole vielä poikakaveria.
Kysyi että miksi ei jo ole, onko niin arka vai nirso vai lukeeko se aina vaan? Mökille odotetaan kuulemma poikakaveria jo ensi kesäksi, kun naapurimökissäkin on teineillä jo ollut kaksi vuotta sussut mukana.
Kielsin ottamasta asiaa puheeksi tyttöni kanssa.
Mikä kiire mummolka on parittaa hätäisesti kuusitoista vuotiasta?!
Oliko 60 - luvulla muka ok hyppiä mökkivieraaksi aittaan tuosta vaan ja pitäisikö sitä sitten oikein tavoitella?
Saas nähdä tuleeko oltua mökillä ollenkaan kun äitini asenne on tuo. Antaisi tytön olla.
Muilla samallaisia kokemuksia?
Kommentit (48)
No miksei sillä ole? Ehkä mummo on huolissaan siitä että olette pilanneet tyttärenne ja nyt hänkin kuvittelee olevansa homo tai lesbo tai transu tai aseksuaali tai panseksuaali tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
No miksei sillä ole? Ehkä mummo on huolissaan siitä että olette pilanneet tyttärenne ja nyt hänkin kuvittelee olevansa homo tai lesbo tai transu tai aseksuaali tai panseksuaali tai jotain.
Aika monella ei ole tuon ikäisenä, ei tuossa ole oikeasti mitään draaman aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pikku-vaimo tuon ikäisenä pitäisi olla?
Hyvä vaan kun nuoret saavat elää nuoruutta, eikä ole kiire suhteeseen ja perheen perustamiseen. Sano mummolle että sinun lapset ovat kasvatettu kunnioittamaan itseään, eikä miehen sätkynukeksi.
Naapurin pojallakin oli sussu jo toissakesänä! Tätä mummo hokee, ( oli tuolloin 14v se naapurimökin poika)
Ei voi ymmärtää. Meillä poika on 12, eiköhän se ala kohta hätyyttää jo sitäkin.
Ottaa vaan tällä hetkellä niin aivoon, pakko oli avautua.
"Oliko 60 - luvulla muka ok hyppiä mökkivieraaksi aittaan tuosta vaan ja pitäisikö sitä sitten oikein tavoitella?"
Oli vielä 70-80-luvuillakin, ja teiniraskaudet oli todella yleisiä. Yleensä poikakaverit oli kolmikymppisiä ukkoja ja perheet oikein toivoi vanhempaa vävyä, joka pitää tytön ruodussa. Hyi helvattttta.
Mummoni oli samanlainen. Jopa seksuaalista suuntautumista epäiltiin. Eipä siinä mitään voinut, kun ei ollut niin ei ollut. Ujouden voitettuani löysin ekan poikakaverini "vasta" 19-vuotiaana. Ole lapsesi puolella, mummolle jauhot suuhun.
Heh kirjoitti:
Mummoni oli samanlainen. Jopa seksuaalista suuntautumista epäiltiin. Eipä siinä mitään voinut, kun ei ollut niin ei ollut. Ujouden voitettuani löysin ekan poikakaverini "vasta" 19-vuotiaana. Ole lapsesi puolella, mummolle jauhot suuhun.
Joskus mietin millainen moraalikäsitys tai ylipäätään ihmistuntemus näillä 40-50 luvulla syntyneillä on. Meiltäkin löytyy suvusta pari vapaamielistä hölmöä.
Outo mummo! Sanot sille, että nykynuoret ovat paljon kunnollisempia kuin aiemmat sukupolvet. Järkevä 16-vuotias keskittyy kouluun, harrastuksiin ja kavereihin, eikä ala leikkiä kotia ja pikkuvaimoa.
Oma tyttöni on 16 eikä hänellä tai hänen laajassa ystäväpiirissään juuri kenelläkään ole poikakaveria tai muuta seurustelusuhdetta.
heh mitähän tuo mummu ois minust aatellut, kun aloin seurustella vasta 24-vuotiaana ekan kerran. varmaan ois jo haukkunut vanhaksi piiaksi monet kerrat :D sai sitä itekin kuulla kyllä omalta mummoltain "siehä oot koht jo aikamoine vanha piika" ai, thanks. Meillä kun niin paljon noita piikoja vielä pyöriikin...
Tuollaista se on. Tosin itselläni on ollut suhde jo teinistä asti, nykyään olen jo naimisissa. Yksikään sukulainen ei tiedä tästä, koska ihan kaikki välit menisivät jos saisivat tietää että minulla on vaimo. Tai näin on ainakin uhattu lapsesta saakka.
Onko mummolla itsellään ollut ongelmanuoruus, kun tuollaista kyselee. Mun täti piti minua epänormaaliina, kun en seurustellut 17-vuotiaana. Myöhemmin kävi ilmi, että tädillä oli nuorena saatu lapsi, jonka oli antanut pois. Pidä mummolle puhuttelu, kun tuollaista menee puhumaan lapselle.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt tuota vanhempien sukulaisten sairaalloista kiinnostusta nuorten seurusteluun. Tuollainen painostaminen, tivaaminen ja härnääminen kyllä aiheuttaa vain sen, että nuori ei enää omaehtoisesti halua olla utelevien sukulaisten kanssa tekemisissä. Ollaan puhuttu joskus asiasta ystävien kanssa ja moni meistä totesi, että tuntui silloin nuorena kurjalta, kun millään muulla ei enää ollut väliä paitsi sillä, joko on poika-/tyttöystävää. Tuo lukemisen paheksuminen kuulostaa niin tutulta tässä kontekstissa. Valitsin siitä huolimatta nuorena kirjat poikaystävän sijaan sukulaisten harmiksi ;)
Kuulostaa oudolta. Olen 19 ja minun mummoni ei ole koskaan kysellyt, että onko poikaystävää vai eikö. :D Puhutaan aina ihan muista asioista.
Olen tyytyväinen kun kukaan ei ole koskaan kysellyt mun seurustelemattomuudestani, vaikka ikää jo 26. Olisi ollut todella epämukavaa ihmetellä syitä, miksei ketään löydy.
Jos se mummo pitää lapsenlastaan niin rumana et pitää pitää kiirettä.
Selität mummolle tiukasti mutta ystävällisesti, että elämässä on muutakin kuin poikakaverit. Sano myös, että hänen juttunsa ovat loukkaavia. Ja että hänen ei pidä puuttua lastenlasten seurustelukuvioihin.
Joillekin vanhemmille ihmisille elämässä tärkeintä on se, että löytyy kumppani, mitä nuorempana sitä parempi. Se on aika ahdistava ajattelutapa. Ilmeisesti mummo on itsekin aloittanut seurustelut aikaisin ja myös mennyt naimisiin aikaisin.
Pidä tiukasti tyttäresi puolta.
Mummolle voit sanoa, että miehet ovat ehtymätön luonnonvara, joten ei ole kiirettä.
Ongelma on mummolla itsellään. Pelkää että tyttäresi "ei kelpaa kellekään" tai on homoseksuaali. Kertoo siis kommenteillaan omasta arvomaailmastaan.
Mun mummoni jaksoi noin 24:ksi asti udella poikaystävistä. Kun kerroin ettei sellaista ole, totesi aina "no kyllä sinäkin vielä jonkun löydät, olet vielä niin nuori." Nyt olen 30-v eikä miestä ole vieläkään eikä ole koskaan ollutkaan. Enää ei mummo kysele. Kai tajunnut etten miestä tule saamaan. T: Ruma ja tissitön nainen
Sanot mummolle että jos mummo itse on ollut lut ka ja koko kylän polkupyörä 16-vuotiaana niin muiden ei tarvitse silti olla.
Mikä pikku-vaimo tuon ikäisenä pitäisi olla?
Hyvä vaan kun nuoret saavat elää nuoruutta, eikä ole kiire suhteeseen ja perheen perustamiseen. Sano mummolle että sinun lapset ovat kasvatettu kunnioittamaan itseään, eikä miehen sätkynukeksi.