Millainen työajanseuranta töissä?
Aloitin kuukausi sitten uudessa työpaikassa. Noin 100 hengen talo, asiantuntijahommia.
Ihmettelen talon työajanvalvontaa. Meillä on koneilla ja puhelimissa sovellus, johon kirjataan ihan kaikki: sisään, ulos, lounaalle, lounaalta ja näiden perusjuttujen lisäksi aina kun menee/tulee palaveriin, talon asialla ulos, etäpäivät, tupakkatauot, omalla asialla ulos, koulutukset... siis vessassa käyntiä lukuun ottamatta kaikki poistumiset työpöydän äärestä!
Koen tämän systeemin tosi hankalaksi ja ihan älyttömän vanhanaikaiseksi.
Onko tällainen ihan yleinen käytäntö? Mun aiemmissa duuneissa ei ole ollut mitään vastaavaa valvontaa tai sit vaan leimattu aamulla sisään/iltapäivällä ulos.
Kommentit (37)
Meillä on ulko-ovilla leimauslaitteet, joissa vilautetaan kulkukorttia sisään tullessa ja poistuessa. Eli kulunvalvonta kirjaa ovista kulkemiset minuutin tarkkuudella ja laskee myös työpaikallaoloajan, mutta sitä ei käytetä työajan määrittelyyn. Kirjaukset näkee itse järjestelmästä ja sen mukaan voi täyttää tuntikorttinsa, joka siis täyttetään manuaalisesti.
Käyttäjä33033 kirjoitti:
Kenellä on oikeus seurata työajanseurannan tunteja? Onko muilla kuin pomolla?
Meidän työpaikalla kuka tahansa näkee kennen tahansa kulkuleimaukset. Sanoisin että ei ehkä ole laillista.
Kahdessa insinööritoimistossa olen ollut ja kaikki kirjataan. Siihen on erittäin hyvä peruste: Budjetointi ja laskutus perustuu työajanseurantaan. Ei meidän alalla voi tarjouksia hatusta vetää, vaan seurataan, miten paljon aikaa menee / työntekijä / projekti ja näitä käytetään pohjana, kun tarjotaan uusia projekteja. Myös nollatunnit pitää saada tietoon, koska ei niihin palkkarahat tule tyhjästä.
Minä seuraan työajan tunteja meidän firmassa, koska teen laskutuksen. En voi tehdä laskuja tuntitöistä ilman tietoa ajankäytöstä. Pomo ja palkanlaskijat yleisimmin niitä seuraavat. Jos ette kestä työajan seurantaa, älkää kouluttautuko tekniikan aloille tai menkö insinööritoimistoihin. Myös sihteereiden tunnit kirjataan, sillä heilläkin voi olla projektiin liittyvää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa insinööritoimistossa olen ollut ja kaikki kirjataan. Siihen on erittäin hyvä peruste: Budjetointi ja laskutus perustuu työajanseurantaan. Ei meidän alalla voi tarjouksia hatusta vetää, vaan seurataan, miten paljon aikaa menee / työntekijä / projekti ja näitä käytetään pohjana, kun tarjotaan uusia projekteja. Myös nollatunnit pitää saada tietoon, koska ei niihin palkkarahat tule tyhjästä.
Minä seuraan työajan tunteja meidän firmassa, koska teen laskutuksen. En voi tehdä laskuja tuntitöistä ilman tietoa ajankäytöstä. Pomo ja palkanlaskijat yleisimmin niitä seuraavat. Jos ette kestä työajan seurantaa, älkää kouluttautuko tekniikan aloille tai menkö insinööritoimistoihin. Myös sihteereiden tunnit kirjataan, sillä heilläkin voi olla projektiin liittyvää työtä.
Siis pomo, palkanlaskijat ja reskontranhoitajat piti laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kirjataan reaaliaikaisesti sekunnin tarkkuudella jokainen työtehtävä, mitä tehdään. Ei siis pelkästään sisään/ulos, vaan aina pitää olla valittuna se, tekeekö töitä asiakkaalle (ja mille niistä) vai talolle ja mitä tekee. Ja teemme siis asiantuntijatyötä. Koulutukset, palaverit jne. on kaikki kirjattava erikseen.
Kirjauksia saa korjailla miten lystää, ei siis mene omaan piikkiin jos unohtaa vaikka kirjautua takaisin lounaalta.
Lievästi sanottua rasittavaa, mutta minkäs teet. Onneksi noista kirjauksista ei nipoteta ja pomotkin ymmärtävät hyvin, että kirjaukset ovat parhaimmillaankin vaan suuntaa antavia. Aina ei muista vaihtaa tehtävää tai korjailla jälkikäteen.
Sama homma, mainostoimisto kyseessä.
Mulla sama meininki kuin aloittajalla, olen valtiolla akateemisissa töissä. Ja työaika alkaa vasta kun saa koneen auki ja ajanseurantaohjelman toimimaan.
Aiemmin oli vain ovella leimattava kellokortti, johon leimattiin sisään, lounaalle, sisään ja ulos. Tykkäsin siitä enemmän!
Puolen tunnin tarkkuudella pitää kirjata kaikki mitä työaikana tekee. Asiantuntijatyö. Ei tuota minkäänlaisia ongelmia kun tekee töitä eikä lorvaile.
Vierailija kirjoitti:
Luettuani muiden viestejä tarkennan vielä; kirjaamme työtehtävään menneen aikamäärän. Meillä on möys paljon laskutettavaa tuntityötä, suunnittelualalla ei mitenkään harvinaista.
Minäkään en ole koskaan kokenut tätä millään tavalla ongelmaksi. Ei siihen työajasta mene kuin 10 minuuttia, joskus teen samaa projektia koko päivän ja silloin menee vain minuutti ja siitäkin suurin osa ohjelman aukaisemiseen. Tämä taitaa olla ongelma niille lähinnä, jotka päivän aikana somettavat ja tekevät muuta kivaa kuin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama meininki kuin aloittajalla, olen valtiolla akateemisissa töissä. Ja työaika alkaa vasta kun saa koneen auki ja ajanseurantaohjelman toimimaan.
Aiemmin oli vain ovella leimattava kellokortti, johon leimattiin sisään, lounaalle, sisään ja ulos. Tykkäsin siitä enemmän!
Ei taida olla virkaehtojen mukaista tuo, että saa leimata vasta, kun kone on auki.
onhan se naurettavaa että ajatustyöstä pidetään kirjaa minuutin tarkkuudella, mutta minkäs teet!
meillä on kellokortti ja lisäksi ajankäytön seurantaan kirjataan työtehtävät puolen tunnin tarkkuudella.
kellokortti on koneella, joten kone pitää avata ennenkuin kirjauksen saa tehtyä.
Meillä on tietokoneella tai kännykällä tehtävä tuntien kirjaus. Minulla on säännöllinen työaika, joten en näe tarvetta tuntien kirjaukseen. Tässähän pystyy huijaamaan niin paljon kuin haluaa, koska itse näpytellään tulo- ja lähtöaika. Toimistosihteeri vahtaa kirjauksia ja minusta se ei ole laillista. Olen kysellyt asiasta muilta tahoilta, mutta en ole vielä saanut vastausta.
Meillä on käytössä työajanseuranta. Puhelimella tai tietokoneella onnistuu näppäilyt. Lounaat pitäisi leimata, mikäli puoli tuntia ylittyy. Käytännössä kukaan ei kuitenkaan leimaa lounaita. Pääasiassa vain sisään ja ulos leimaukset on käytössä. Samoin etätyö, sairas yms. tarvittaessa. Osa esimiehistä on sanonut, ettei ole aikaa kyttäillä työaikaleimauksia, eikä kaikkien ryhmien edes tarvitse niitä leimata. Itse tykkään, koska helposti kertyy ylimääräisiä tunteja ja välillä voi pitää niitä saldovapaapäivinä pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kirjataan työaika puolen tunnin tarkkuudella. Haetaan sitä, että tehdään tuottavaa työtä eli asiakkailta laskutettavaa, eikä haahuilla sisäisissä palavereissa. Laskutustavoite on tiimikohtainen.
Meillä yritys ei maksa konsultin työajan kirjauksesta. Se on leivottu soppariin. Alihankkijan viikkotunneista vähennetään automaattisesti yksi laskutettava tunti / viikko heidän omaa työajan seurantaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole koskaan kokenut tätä millään tavalla ongelmaksi. Ei siihen työajasta mene kuin 10 minuuttia, joskus teen samaa projektia koko päivän ja silloin menee vain minuutti ja siitäkin suurin osa ohjelman aukaisemiseen. Tämä taitaa olla ongelma niille lähinnä, jotka päivän aikana somettavat ja tekevät muuta kivaa kuin töitä.
Minä laitan joka viikko yhden tunnin yleiskustannuksiin näihin kirjauksiin kuluvasta ajasta. Työnantaja loppupeleissä päättää mitä työaikana teen. Voin tarvittaessa lakaista pölyjäkin tällä palkalla 5200 eur/kk.
Kulkukortilla leimataan sisään ja ulos. Lisäksi projektinhallintaan pitää merkitä työt tarkemmin.
Eli kerran kuussa merkitsen tunnit päiväkohtaisesti vastaamaan minuuttimäärääni töissä ja arvon puolet ajasta kokouksiin, toisen puolen itse työntekoon, jotta tunnit laskutetaan sisäisesti jostain.
Mieluummin ottaisin tuon ap:n systeemin.
Kenellä on oikeus seurata työajanseurannan tunteja? Onko muilla kuin pomolla?