Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et pidä matkustelusta?

Vierailija
02.02.2019 |

Ihan mielekiinnosta haluaisin tietää miksi ihmiset eivät pidä matkustelusta? Siinähän tietty ei ole mitään väärää, mutta kiinnostaa mitkä on niitä syitä. Liittyykö ne turvallisuuteen, huonoon kokemukseen, kielitaitoidon puutteeseen, siihen että ei ole kokemusta tai johonkin muuhun?

Itse rakastan matkustelua ylikaiken. Minulla oli kaksi kaveria joita ei aiemmin saanut kirveelläkään ulkomaille. Toisen syy oli epätietous ja turvallisuuden puutteen tuntuminen. Ensimmäisen kerran kun lähti, nyt rakastaa reissaamista. Toisella oli huono kokemus. Sain puhuttua hänet mukaan uudelle lomalle ja hän hullaantui täysin. Sanoi ettei raski käyttää rahojaan matkusteluun, mutta nyt käyttää vuosittain.

Toivon asiallisia kommentteja.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut että kaikkien pitäisi tykätä matkustelusta. Ei tietenkään. Kiinnosti vain miksi se ei kiinnosta :) Kiitos vastauksistanne jokaiselle. (...) 

Siinä tapauksessa muotoilit kysymyksesi erittäin huonosti ja asenteellisesti.

Vierailija
22/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa tämä. Eli jos ei nyt ajatella ilmastonmuutosta ja sen sellaista. Miten joku voi edes verrata, että kotisohvalla luonto-ohjelman (tai kaupunkidokumentin) katselu olisi samanveroista kuin matka sinne kohteeseen. 

Ehkei sellainen, että kokee aavikon tuoksun auringon noustessa/laskiessa, tai tähtiyön k.o. paikassa, mikä on erilaisinta, mitä olen ikinä kotimaassa kokenut...sellainen että saa kokea kokonaisen erilaisen tuoksu- ja värimaailman, makuineen päivineen, sitten merkitse sohvakokemusta enempää? Puhumattakaan siellä paikan päällä tavatuista ihmisistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustan työssäni aika paljon, joten vapaalla on kiva olla kotona ihan omassa rauhassa ihan omilla ehdoilla.

Siedän lentokenttiä pakon edessä ( aina kiire odottamaan, olen osa karjalaumaa, joka ajetaan systeemin läpi, enkä voi kuin alistua rooliini, jollen halua joutua poliisin käsiin). Luovun oikeudestani yöpaloihin, sukkasillaantassutteluun, ja kunnollisiin työpöytiin hotelleissa kun on pakko. En kuitekaan tee sitä mielikseni enkä silloin kun saan valita.

Minusta on ollut jännittävää nauttia ne yöpalat lentokoneessa! Työssäni matkustin vain muutaman kerran ulkomailla, joten lomilla tämä pilvien päällä nautittu lentoemojen huolehtiminen, otin iloisesti vastaan. Totta, ne jonot joiden läpi pitää mennä turvatarkastuksissa ovat minullekin aika koetus, mutta kun tajuaa, miksi ne tehdään, "alistun" moiseen pieneen hetkeen.  

Vierailija
24/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se muutaman päivän matkan aiheuttama tilin tyhjentyminen vaikuttaa koko loppuvuoden talouteeni erittäin negatiivisesti.

Vierailija
25/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustan työssäni aika paljon, joten vapaalla on kiva olla kotona ihan omassa rauhassa ihan omilla ehdoilla.

Siedän lentokenttiä pakon edessä ( aina kiire odottamaan, olen osa karjalaumaa, joka ajetaan systeemin läpi, enkä voi kuin alistua rooliini, jollen halua joutua poliisin käsiin). Luovun oikeudestani yöpaloihin, sukkasillaantassutteluun, ja kunnollisiin työpöytiin hotelleissa kun on pakko. En kuitekaan tee sitä mielikseni enkä silloin kun saan valita.

Minusta on ollut jännittävää nauttia ne yöpalat lentokoneessa! Työssäni matkustin vain muutaman kerran ulkomailla, joten lomilla tämä pilvien päällä nautittu lentoemojen huolehtiminen, otin iloisesti vastaan. Totta, ne jonot joiden läpi pitää mennä turvatarkastuksissa ovat minullekin aika koetus, mutta kun tajuaa, miksi ne tehdään, "alistun" moiseen pieneen hetkeen.  

No pointtihan onkin siinä, että ei ole mitään syytä, miksi viitsisin moista vaivaa vapaa-ainkanani. Ja lentoemojn tarjoama ”huolenpito” on todellakin pientä oman jääkaapin tarjoamaan ylellisyyteen verrattuna.

Vierailija
26/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut että kaikkien pitäisi tykätä matkustelusta. Ei tietenkään. Kiinnosti vain miksi se ei kiinnosta :) Kiitos vastauksistanne jokaiselle. Itse pidän matkustelusta koska silloin tunnen olevani vapaa töistä ja arjen askareista. Kotona helposti alkaa tehdä lomalla tekemättömiä töitä yms. Matkustelen myös kotimaassa. Lisäksi on kiva nähdä uusia kulttuureja, syödä hyviä uusia ruokia, nauttia auringosta ja lämmöstä, rakastan olla merellä kun on lämmin, sukellan ja snorklaan. Turistirysistä en pidä. Nautin lentokentistä ja junassa istuminenkin on ihan rentouttavaa kun luen samalla paljon. Tässä muutamia syitä. Aurinkoista viikonloppua kaikille. T. Ap

Mikä lentokentissä on nautittavaa? Odottelu, kalliit hinnat vai vessat?

Vierailija
27/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaik on jo nähty.

Vierailija
28/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyn helposti. Minulla pitää olla koko ajan puuhaa. Mitä ihmettä voin tehdä hotellihuoneessa tai altaalla? Puoli tuntia ja alan järjestellä hotellihuonetta ja viikata puuheliinoja aikani kuluksi. Odottelua en siedä missään. Kirjoja ja käsitöitä olen kuljettanut mukana, mutta se ei ole oikeaa työtä!

Vierailija
29/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästyn helposti. Minulla pitää olla koko ajan puuhaa. Mitä ihmettä voin tehdä hotellihuoneessa tai altaalla? Puoli tuntia ja alan järjestellä hotellihuonetta ja viikata puuheliinoja aikani kuluksi. Odottelua en siedä missään. Kirjoja ja käsitöitä olen kuljettanut mukana, mutta se ei ole oikeaa työtä!

Matkoilla voi tehdä aika paljon muutakin, kuin olla hotellihuoneessa tai altaalla.

Vierailija
30/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta matkustamisessa ja matkakohteessa olemisessa ovat ne muut ihmiset.

Vierailija
31/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkoilla voi tehdä aika paljon muutakin, kuin olla hotellihuoneessa tai altaalla.

Mitä? Kaupoissa on kierrelty tunnissa, samoin turistikohteissa pällistelty hetkessä, illalla tanssitty parit hitaat, mitä sitten? Snorklaus ja norsuratsastus ei kiehdo. Mieluummin olen kotona.

Vierailija
32/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi kärsimättömälle! Joka paikassa jonotetaan ja odotetaan, konetta, ruokaa, huonetta, opasta, kotiinpaluuta...

Vierailija
33/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on kivaa, ja matkustaminen on monesti turhan vaivalloista - kohde ei ole sen väärti. 

Kun on "pakko" matkustaa, lähden mieluiten todella kauas ja olen siellä kauan. Kuten kuukaudeksi Australiaan tai Uuteen Seelantiin. 

Vierailija
34/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Kaupoissa on kierrelty tunnissa, samoin turistikohteissa pällistelty hetkessä, illalla tanssitty parit hitaat, mitä sitten? Snorklaus ja norsuratsastus ei kiehdo. Mieluummin olen kotona.

Pitkiä patikkaretkiä luonnossa tai kaupungissa, näyttelyitä, museoita, konsertteja, oopperaa, teatteria. Urheilua eri muodoissa, lukemista, kirjoittamista, valokuvausta. Samaa mitä kotona tekee vapaa-ajalla, mutta uudessa, kiinnostavassa ympäristössä.

Vierailija
35/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkiä patikkaretkiä luonnossa tai kaupungissa, näyttelyitä, museoita, konsertteja, oopperaa, teatteria. Urheilua eri muodoissa, lukemista, kirjoittamista, valokuvausta. Samaa mitä kotona tekee vapaa-ajalla, mutta uudessa, kiinnostavassa ympäristössä.

Konsertti- ja teatteriliput pitää varata etukäteen, patikkaretkille pitää raahata varusteet. Lukemista ja kirjoittamista on paras tehdä kotona omassa rauhassa. Miksi lähtisin muualle harrastamaan sitä, mitä teen kotona?

Vierailija
36/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konsertti- ja teatteriliput pitää varata etukäteen, patikkaretkille pitää raahata varusteet. Lukemista ja kirjoittamista on paras tehdä kotona omassa rauhassa. Miksi lähtisin muualle harrastamaan sitä, mitä teen kotona?

Onko se joku ongelma, että osa konsertti- tai teatterilipuista on varattava etukäteen? Mutta ole toki tokona, jos siellä paremmin viihdyt.

Vierailija
37/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se joku ongelma, että osa konsertti- tai teatterilipuista on varattava etukäteen? Mutta ole toki tokona, jos siellä paremmin viihdyt.

Kyllä on ongelma. En sitten enää haluakaan konserttiin tai teatteriin, kun se esitys on. Olen niin ailahtelevainen. Heti pitää tapahtua, ei viikon päästä. Nyt tykkään, mutta en ehkä huomenna. Tosi monesti on Suomessakin käynyt näin, etten menekään, vaikka on liput jo.

Vierailija
38/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen pitää ihan liian usein sisällään ihmisiä, odottamista ja lentämistä, enkä välitä mistään näistä. Roatdtrippaan kyllä mielelläni puolison kanssa, kaukana pohjoisessa.

Vierailija
39/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt matkustelusta, ja matkustellutkin paljon, myös eri mantereilla. Hienoja hetkiä, hienoja kokemuksia ja mukavaa on ollut. Olen tehnyt sekä omatoimimatkoja että ryhmämatkoja.

Iän myötä varsinainen matkanteko on kuitenkin ruvennut rasittamaan. Nykyään inhoan lentokenttiä, ainaista jonotusta, lähtöselvitysautomaatteja, tavaroiden syynäystä turvatarkastuksissa, ja ikuista odottamista. Usein lennot ovat myös myöhässä. Kohteessa vähän sama juttu, ainakin suosituimmilla nähtävyyksillä: ihmismassat ja jonottelu.

Tilannetta on helpottanut se, etten hingu matkoille sesonkiaikaan, enkä juokse lämmön tai auringon perässä. Kaukoidän kohteet eivät myöskään kiinnosta, Japania lukuunottamatta. Mutta nykyään en tahdo enää päästä yli tuosta lentokenttäahdistuksesta. Olen suosinut viime aikoina kotimaan matkailua junalla. Saa nähdä, lennänkö enää koskaan. Onneksi olen jo paljon tähän ikään nähnytkin.

Vierailija
40/61 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa odottamista, jonottamista, aikaeroja, seisomista, kävelyä. Muualla ei ole sen kummempaa kuin Suomessakaan.