Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteinen tili puolison kanssa - ja sitten ei olekaan.

Vierailija
02.02.2019 |

Meillä oli ennen nettipankki niin, että näimme toistemme tilit. Minä miehen , hän minun, lasten tilit siellä myös.

Pystyimme siirtämään rahaa tilien välillä.

Nyt onkin niin, etten pysty näkemäään miehen tilitietoja mutta hän pystyy kontrolloimaan kaikkia muita kuten ennenkin.

Mies sanoo että liittyy bonuksiin tai johonkin? Miten asia on, onko hänen täytynyt erikseen pyytää tätä ominaisuutta? Esim. talolaina on yhteinen ja muuta. Kertokaa.

Kommentit (202)

Vierailija
181/202 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Vastasin viestiin, mutta se näkyy vain, jos ensin klikkaa hiirellä punaista tekstiä. Eli jos haluatte lukea vastaukseni, klikatkaa hiirellä punaista tekstiä!

Kiitos

Inkeri

Vierailija
182/202 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi pitää käyttää toisen tunnuksia ja avainlukulistaa kun kerran käyttöoikeudet on mahdollista saada laillisestikin. En antaisi kenenkään käyttää omiani, koska olisin käytöstä vastuussa enkä haluaisi käyttää muiden tilejä muuten kuin siihen laillisesti oikeutettuna. Laillisen käyttöoikeuden haltija kirjautuu verkkopankkiin omilla tunnuksillaan, jolloin tilitapahtuman tekijä on aina tiedossa. Käräjäoikeudessa on kenenkään turha mutista, että itse tai toinen antoi luvan käyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/202 |
03.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ole koskaan ymmärtänyt yhteisiä pankkitilejä, ellei sitten kyseessä ole joku kiero kullankaivaja rikkaan siiven alla.

Mieheni on tienannut aina menoihinsa nähden riittävästi, mutta laskujenmaksun kanssa hän ei ole kovin tarkka. Kun ennen naimisiinmenoa järjestelin hänen papereitaan, näin enemmän maksumuistutuksia kuin olin elämässäni nähnyt. Itse en ole saanut vielä tähänkään päivään mennessä ensimmäistäkään. Naimisiinmenon jälkeen ihan ensimmäinen asia oli yhteisen tilin avaaminen ja minä otin laskut hoidettavakseni.

Kaikki vaan ei ole niin säntillisiä ja tunnollisia. Miehelläni on ollut myös kirjaston kirjoja reippaasti myöhässä ja olen niitä hänen puolestaan palautellut ja sakkomaksuja maksellut. Myös liikenteessä hän katsoo, etteivät kaikki säännöt koske häntä ja ottaa selfieitä tolppakameroilla. 

Paljon mieluummin hoitelen itse ne maksut kuin muistutan vastahakoista miestä lukemattomia kertoja.

Vierailija
184/202 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole koskaan ymmärtänyt yhteisiä pankkitilejä, ellei sitten kyseessä ole joku kiero kullankaivaja rikkaan siiven alla.

Mieheni on tienannut aina menoihinsa nähden riittävästi, mutta laskujenmaksun kanssa hän ei ole kovin tarkka. Kun ennen naimisiinmenoa järjestelin hänen papereitaan, näin enemmän maksumuistutuksia kuin olin elämässäni nähnyt. Itse en ole saanut vielä tähänkään päivään mennessä ensimmäistäkään. Naimisiinmenon jälkeen ihan ensimmäinen asia oli yhteisen tilin avaaminen ja minä otin laskut hoidettavakseni.

Kaikki vaan ei ole niin säntillisiä ja tunnollisia. Miehelläni on ollut myös kirjaston kirjoja reippaasti myöhässä ja olen niitä hänen puolestaan palautellut ja sakkomaksuja maksellut. Myös liikenteessä hän katsoo, etteivät kaikki säännöt koske häntä ja ottaa selfieitä tolppakameroilla. 

Paljon mieluummin hoitelen itse ne maksut kuin muistutan vastahakoista miestä lukemattomia kertoja.

Mikä tuollaista aiheuttaa??

Vierailija
185/202 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska provoksi. Tuo 'yhteiskuntatieteellinen koulutus ' nauratti. Mutta hyvä jos joku oikeasti tuossa tilanteessa elävä saa näistä neuvoista apua.

Se yhteiskuntatieteellinen koulutus on epäilemättä ollut sosiaalityö, ja ap on tavannut miehensä silloin kun on ollut hänen asiakkaana.

Vierailija
186/202 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jänniksеn maksuja on kiva hoidella. Eikä tarvitse hankkia lasta, se olisi kuitenkin jo alakouluikäisenä isukkiaan kypsempi.

Vierailija
187/202 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siltikään ymmärrä.

Mies on jokatapauksessa valehdellut?

Hän maksaa tililtäni laskuja joka kuukausi. En tiedä yhtään missä mennään. Kun olen asiaa joskus kysynyt, hän hermostuu.

Haluan hoitaa omia raha-asioitani. Nyt tuntuu, että minulle jätetään sinne muutama sata euroa palkasta taskurahaa enkä yhtään tiedä kokonaistilannetta.

Ap

Mies on poistanut sinulta käyttöoikeudet tiliinsä. Tee itse sama omalle tilillesi.

Vierailija
188/202 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siltikään ymmärrä.

Mies on jokatapauksessa valehdellut?

Hän maksaa tililtäni laskuja joka kuukausi. En tiedä yhtään missä mennään. Kun olen asiaa joskus kysynyt, hän hermostuu.

Haluan hoitaa omia raha-asioitani. Nyt tuntuu, että minulle jätetään sinne muutama sata euroa palkasta taskurahaa enkä yhtään tiedä kokonaistilannetta.

Ap

Mies on poistanut sinulta käyttöoikeudet tiliinsä. Tee itse sama omalle tilillesi.

Kuka ap:n laskut sitten maksaa?

Vierailija
189/202 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen miehen kanssa toimitaan seuraavasti: mies siirtää sinun palkkapäivänä oman osuutensa. Sinä maksat laskut, mies ei tee tuon siirron jälkeen mitään. Eikä pääsyä sinun tilillesi.

Vierailija
190/202 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ööö kirjoitti:

Soita pankkiiin ja kysy.

Outo ohje. Jos mies kerran hoitaa perheen raha-asiat, miksi naisen pitäisi pakkaa sekoittaa soittelemalla pankkiin? Eihän mies edes pysty naisen asioita hoitamaan ilman valtakirjaa, eikä pankki vastaavasti kerro naiselle miehen asioista ilman valtakirjaa.

Jos olet antanut tilisi käyttöoikeuden toiselle ihmiselle niin tämä voi sen jälkeen huseerata miten lystää ilman valtakirjoja.

No miten tämän käyttöoikeuden saa pois?

Ap

Miksi se pitäisi saada pois? Jos nyt menet miehesi järjestämiä pankkiasioita sotkemaan, ne voivat mennä pahasti sekaisin. Kysy ainakin ensin veljeltäsi tai isältäsi, miten oikeasti kannattaa toimia tällaisessa asiassa.

Älä nyt viitsi, tuo tollukka (anteeksi ap) vielä uskoo. 

Soita pankkiisi, varaa aika ja kiltti täti/setä neuvoo ja näyttää mitä tililläsi tapahtuu.

Vierailija
191/202 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ööö kirjoitti:

Soita pankkiiin ja kysy.

Outo ohje. Jos mies kerran hoitaa perheen raha-asiat, miksi naisen pitäisi pakkaa sekoittaa soittelemalla pankkiin? Eihän mies edes pysty naisen asioita hoitamaan ilman valtakirjaa, eikä pankki vastaavasti kerro naiselle miehen asioista ilman valtakirjaa.

Jos olet antanut tilisi käyttöoikeuden toiselle ihmiselle niin tämä voi sen jälkeen huseerata miten lystää ilman valtakirjoja.

Ap

Miksi se pitäisi saada pois? Jos nyt menet miehesi järjestämiä pankkiasioita sotkemaan, ne voivat mennä pahasti sekaisin. Kysy ainakin ensin veljeltäsi tai isältäsi, miten oikeasti kannattaa toimia tällaisessa asiassa.

Älä nyt viitsi, tuo tollukka (anteeksi ap) vielä uskoo. 

Soita pankkiisi, varaa aika ja kiltti täti/setä neuvoo ja näyttää mitä tililläsi tapahtuu.

Kannattaa preferoida setää (tai enoa). Pelkkien naisten kesken homma helposti luisuu miesvihaksi.

Vierailija
192/202 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ööö kirjoitti:

Soita pankkiiin ja kysy.

Ap

No siellä pankissa missä miehesikin on sen tehnyt. Nykypäivänä varmaan myös netissä omalla tililläsi.

Vierailija
193/202 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten tilanne etenee??

Vierailija
194/202 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttöoikeudet on nyt poistettu. Laitoin viikonloppuna pankkiin viestiä, kun en saanut niitä itse poistettua nettipankista. Pankki pyysi pari tietoa lisää ja tänään aamulla tuli viesti, että asia oli hoidettu. Mies ei ole vielä huomannut mitään tai ainakaan kommentoinut.

Ap

Vierailija
195/202 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttöoikeudet on nyt poistettu. Laitoin viikonloppuna pankkiin viestiä, kun en saanut niitä itse poistettua nettipankista. Pankki pyysi pari tietoa lisää ja tänään aamulla tuli viesti, että asia oli hoidettu. Mies ei ole vielä huomannut mitään tai ainakaan kommentoinut.

Ap

Odotamme mielenkiinnolla tarinan seuraavaa käännettä 🙄 smh

Vierailija
196/202 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ööö kirjoitti:

Soita pankkiiin ja kysy.

Totta kai miehelläni on käyttöoikeus tiliini. Valtakirjalla sekin perustettiin, käytiin pankissa allekirjoittamassa. Mieheni hoitaa laskujen maksamisen ja säästöön jäävien varojen sijoittamisen. Hän myös selvittää mahdolliset ongelmatilanteet pankin kanssa. Miehelläni on yhteiskuntatieteellisen alan korkeakoulutus.

...tää on joku pelle.

Ap!

Voitte tehdä niin, että kummallakin on omat tilit, joille ei ole toisella lupaa. Voit sen valtakirjan käydä perumassa pankissa.

Voitte tehdä sitten yhden tilin, johon laitatte yhteisiin menoihin menevät, siihen voi olla käyttöoikeus teillä molemmilla.

Tilejä voi olla vaikka kuinka monta.

Minusta kuulostaa siltä, että sinua ap nyt kusetetaan. Äläihmettele ajan toimi. Lampsii pankkiin. Passi mukaan.

Ihan turhaa tuollaista on siltä vilppi hommaa tekevästä kysellä.

Ikävä juttu. Toimi silti.

Tuollainen järjestely kuullostaa todella monimutkaiselta. Miksi en antaisi mieheni hoitaa pankkiasioitani samalla kuin omiaankin? Hänellä on usean tuhannen euron kuukausipalkka ja kykenee kyllä silloin hoitamaan minunkin pienet tuloni. Minulle riittää tieto, että saan mieheni järjestämällä maksukortilla kaupasta kaiken sen, minkä tarvitsen, ja että myös taloudellinen tulevaisuuteni on turvattu.

Miksi tätä on alapeukutettu yli 100 kertaa? Parisuhteessa tehtäviä jaetaan puolisoiden välillä. Molempien ei tarvitse osata leipoa, eikä molempien tarvitse osata kilpailuttaa pankkeja. Minusta on luksusta, että saan keskittyä asioihin, joissa olen hyvä. Mieskin on sellainen numeronikkari, että mielellään hoitaa raha-asioitamme.

Vierailija
197/202 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko aloittaja jotain uutta?

Vierailija
198/202 |
15.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ööö kirjoitti:

Soita pankkiiin ja kysy.

Totta kai miehelläni on käyttöoikeus tiliini. Valtakirjalla sekin perustettiin, käytiin pankissa allekirjoittamassa. Mieheni hoitaa laskujen maksamisen ja säästöön jäävien varojen sijoittamisen. Hän myös selvittää mahdolliset ongelmatilanteet pankin kanssa. Miehelläni on yhteiskuntatieteellisen alan korkeakoulutus.

...tää on joku pelle.

Ap!

Voitte tehdä niin, että kummallakin on omat tilit, joille ei ole toisella lupaa. Voit sen valtakirjan käydä perumassa pankissa.

Voitte tehdä sitten yhden tilin, johon laitatte yhteisiin menoihin menevät, siihen voi olla käyttöoikeus teillä molemmilla.

Minusta kuulostaa siltä, että sinua ap nyt kusetetaan. Äläihmettele ajan toimi. Lampsii pankkiin. Passi mukaan.

Tuollainen järjestely kuullostaa todella monimutkaiselta. Miksi en antaisi mieheni hoitaa pankkiasioitani samalla kuin omiaankin? Hänellä on usean tuhannen euron kuukausipalkka ja kykenee kyllä silloin hoitamaan minunkin pienet tuloni. Minulle riittää tieto, että saan mieheni järjestämällä maksukortilla kaupasta kaiken sen, minkä tarvitsen, ja että myös taloudellinen tulevaisuuteni on turvattu.

Miksi tätä on alapeukutettu yli 100 kertaa? Parisuhteessa tehtäviä jaetaan puolisoiden välillä. Molempien ei tarvitse osata leipoa, eikä molempien tarvitse osata kilpailuttaa pankkeja. Minusta on luksusta, että saan keskittyä asioihin, joissa olen hyvä. Mieskin on sellainen numeronikkari, että mielellään hoitaa raha-asioitamme.

Henkilö, joka ei osaa tai halua hoitaa omia raha-asioitaan vaikuttaa yleisesti vajaaaälyiseltä, siksi alapeukkuja.

Vierailija
199/202 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ööö kirjoitti:

Soita pankkiiin ja kysy.

jos miehesi yhteiskun

...tää on joku pelle.

Ap!

Alapeukutettiin siksi, että kyllä jokaisen ihmisen  pitää hallita elämän perusasiat: omat raha-asiat, syömiset, vaatteet ym. Aivan varmasti jokainen joskus kuolee eikä voi olla aivan varma siitä, että pariskunta kuolee yhtaikaa. Tai toinen voi joutua sairaalaan, vankilaan tai muuten vaan lähteä ja jättää. Miten sitten tehtäviä jakaneen parisuhteen yksin jäänyt selviytyy itsekseen?

Vierailija
200/202 |
16.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sinä sitten olet hyvä, jos mies on hyvä raha-asioissa?

Leipominen ja pankkien kilpailuttaminen eivät ole välttämättömiä toimia, eikä varsinkaan jokapäiväisiä. Siksi jokaisen ei tarvitse niitä osata. Mutta on paljon arkisia asioita, jotka pitää osata jokaisen. Jo kouluikäisen pitäisi ymmärtää omat raha-asiat ja tietää, paljonko hänellä on milloinkin rahaa käytettävissä. Aivan samalla tavalla jokaisen pitäisi osata pitää asuntonsa siistinä ja saada vaatteensa puhtaiksi ja ruokaa suuhunsa, tavalla tai toisella - itse ilman toisten apua! Jos ei saa, niin silloin on joko edunvalvonnan tai peräti laitoshoidon tarpeessa.