Helmiäisten syyskuu
Kommentit (29)
Eipä ole tullut paljon kirjoiteltua, kun ei ole oikein kuulunut mitään. Tässähän sitä on viikot mennyt toinen toistaan seuraten. Alun lamauttava väsymys väistyi tuossa heinäkuun lopulla ja nyt saa itsestään taas jo jotakin irti. Raskaus on sujunut varsin mukavasti. Tänään käytiin neuvolassa. Painoa on tullut koko aikana yhteensä 3 kg, hemppaa ei mitattu, kun viimeksi oli 135. Pissassa oli proteiinia yhden plussan verran, mistä lie johtuvaa. Seuraillaan tilannetta. Sydänäänet oli kyllä ihanan liikuttavaa kuulla, viuh viuh viuh kuului vaan. Vauva karkaili dopplerin alta, ei ollut mielissään, kun häntä yritettiin paikantaa =) =)
Hankintoja vauvaa varten oon tehnyt jo. Ostin vaunut ja kehdon. Muutoin meiltä kaikki taitanee löytyäkin noiden kahden aikaisemman jäljiltä. Jotakin vaatetta toki täytyy vielä ostaa, mutta odottelen vielä, että saadaan rakenneutrasta mahd tietää sukupuoli, niin vaatehankinnat on helpompia. Kovasti kun tuppaa nuo vauvanvaatteet olemaan vaaleanpunaisia tai -sinisiä. Vähemmän löytyy sellaista mikä sopisi kummallekin sukupuolelle.
Santtu kirjoitti tuosta kynttilöiden polttamisesta. Voi kuinka ihanaa se onkaan. Mä tykkään syksystä tosi tosi paljon, ehdottomasti mun lempparivuodenaika =)
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Marju 18+0
Täälläki 17+5 möyrii ja potkii selkeästi enenemmän kuin viime viikolla. Nämä tuntemukset alkoivat jo 13 viikolla olin todella todella epäuskoinen, sillä esikoisesta tunsin ekan minkäänlaisen liikket 19+. Mutta kun se perhosen siipi väpätti 13, 14, 15 ja 16 viikolla niin kai sitä on uskottava, että vauvahan se mun mahassa möyrii :)
Vaikka liikkeet tuntuu, olo on edelleen epätodellinen raskaudesta. Ehkä siksi, että pahaolo on vihdoin voitettu. Heinäkuussa olin 2 viikkoa saikulla oksenteluni vuoksi ja viime viikolle jatkunut pahoinvointi sai olon välillä jo aika epätoivoiseksi. Ja za-daa: nyt olo on megalomaanista väsymystä lukuunottamatta loistava!
Mulla diagnostisoitiin viime viikolla raskausdiabetes. *MUR* Jouduin rasitukseen jo nyt riskitekijöiden vuoksi ja patologinen tuloshan sieltä tuli. Ensi viikolla alkaa äitiyspoliklinikkaseuranta ja omatoiminen verensokerinmittailu *AUUUTS*. Heti tuloksen jälkeen aloin noudattaa tiukasti raskausdiabetesruokavaliota (hiilarit ja rasvat alas) ja olotila alkoi helpottamaan kummasti. Pitkälle jatkunut pahoinvointi oli varmasti osittain verensokereista johtuvaa. Nyt pahemminlaatuinen suklaa-addikti on luopunut päihteestään, koska en ajatellut synnyttää Suomen ennätysvauvaa (karkkihyllyn ohittaessani näen sieluni silmin iltapäivälehden otsikot: 7.3 kiloinen vauva näki päivänvalon!)
Voikaa paksusti :) !
Niin se aika etenee. Syksy on jo tuloillaan. Mukavaa tosiaan kun hämärtyy ja voi laittaa kynttilöitä tuikkimaan :).
Mulla oli eilen piiiiitkästä aikaa tosi energinen päivä. Oli ihan ihmeellistä, että jaksoi tehdä vaikka mitä! Ihan mukavaa.
Mä toivoisin kovasti, että mun sokereissa ei olis mitään vikaa. Hyvä kun annan terkkarin ottaa hemoglobiinin sormen päästä niin saati sit jos ite pitäs alkaa mittailla o_O. Ei tulis varmaan mitään :D.
Mutta eipä mitään sen kummempaa. Rakenneultraan on vielä tasan kuukausi tänään.
Adalmis ja möttönen 15+1
Täällä ei mitään tuntemuksia liikkeistä vielä viikoilla 16+1. Muutenkin hyvin seesteistä aikaa elellään. Välillä jo epäusko iskee, että onko siellä oikeasti joku :)
Mulla ei ole paino noussut yhtään koko raskauden aikana. Ekalla kerralla oli jonkun sata grammaa pudonnut, mutta lisää ei ole tullut. Maha on kyllä pömppö, mutta vanhoihin vaatteisiin mahdutaan! Noh, veikkaan painon jossain vaiheessa lisääntyvän ;)
Kuukauden päästä on vasta seuraava neuvola sekä rakenneultra, miten sinne malttaa odotella??
Kirpeän ihanaa syksyä teille kanssaodottajille!
Vaapukka84 rv 16+1
Liikkeitä rauhotun kuulostelemaan joka päivä viimeistään illalla ennen nukkumaan menoa. Ja jos en nukahda pian sen jälkeen kun pää osuu tyynyyn (niin kuin tavallista*), pikkuinen yleensä palkitsee odotuksen touhuillaan. Ihastuttavia töytäisyjä!
(*toivottavasti lapsukainen perii mun unenlahjat! On vaan NIIN vaikea pysyä hereillä pimeässä huoneessa, pää tyynyssä... :D)
Meillä rakenneultra on 2 vkon päästä. Malttamattomana jo odotan... sitten alkaakin raskauden puoliväli olla käsillä! Wau!
Mukavan kaunista syyspäivää! =)
Santttu rv 17+4
Onhan se syksykin tosiaan ihan kiva vuodenaika :) Toivoisi vaan että voisi polttaa enempi niitä kynttilöitä, mutta kun kissa on niin hölmö ettei tajua varoa (nenäänsä kyllä, mutta häntä tuppaa unohtumaan milloin mihinkin.)
Liikkeitä on ihana seurata nyt viimeisen viikon verran ne on tuntuneet oikeastaan joka päivä ja koko ajan paremmin, ei enää vain iltaisin :) Ihanaa huomata että siellä on joku.
Tänään tasan kolme viikkoa rakenneultraan ja kyllä jännittää varsinkin kun näin yhdet aivan ihanan väriset/kuvioiset vaunut, jotka ei sovi pojalle. Saa nähdä ostanko ne vai vieläkö saan kierrellä etsimässä jotkut toiset ;)
Pinnasänky meillä on ostettuna ja joitakin käytettyjä vaatteita olemme saaneet sukulaisilta, kaikki vaan neutraalin väristä toistaiseksi! Vaaleanvihreää, vaaleankeltaista, ruskeaa, beigeä ym..
Menisi nyt vaan seuraavat kolme viikkoa vauhdilla!!
PiPo & Rusina rv 18+3
Heipähei taas!
Minäkin kyllä nautin tästä syksystä ja siitä että elämässä on taas kaikki tutut rutiinit.
Mä oon nyt tuntenu jonkin aikaa liikkeitä tosi selvästi.. illalla varsinkin kun rauhottuu ja makaa selällään. Mutta päivän aikanakin on satunnaisesti muljahdellut mahassa.
Onko kellään ollut särkyä/kipua nivusten kohdalla? Mulla on nyt ihan muutamana päivänä tuntunu nuo nivuset aina liikunnan jälkeen kipeiltä.. Mut se vissiin on ihan normaalia kun paikat muotoutuu.. Aika inhottavaa vaan :/ Mä kävin zumbaamassa tänään ja huvittais kyllä sitä harrastusta jatkaa. Mietityttää vaan että miten noihin nivuskipuihin pitäs suhtautua. Että pitäsköhän vaan ottaa rauhallisesti. Toisaalta se liikunta voi auttaakin...
Pautsu 16+4
On kerrottu täällä otsikon "Nainen" alla, n. puolessa välissä tekstiä.
http://www.vau.fi/raskaus/Raskaus-viikko-viikolta/Viikko-17/
...liikkeet tuntu vatsan päältä! (rv 17+6) Mikä fiilis! =)))))
Elämä on vaan niiiiin ihanaa tällä hetkellä!!! =) =) =)
Ai että. Keskiviikkona oli täällä sokerirasitus riskitekijöiden takia, ja torstaina soitin kädet täristen tuloksia neuvolaan, ja ilokseni sain kuulla että kaiki arvot oli hyvin rajojen alapuolella. Kyllä oli valtava helpotus! Mulla on kotivaakan mukaan paino laskenut ensimmäisestä neuvolasta kaksi kiloa, ja viimeksi tuon lukema ainakin täsmäsi neuvolan vaakaan, että toivotaan nyt. Olisi helpompi kun painoa ei tulisi ollenkaan lisää, vaan putoisi sitä mukaan, kun vauva täyttää sitä edelleen. Tai silleesti, kyl te tiiätte ;)
Syksy
(miksi tämä ei julkaise kokonaan viestejä??)
Syksy. Eilen laitoin kynttilöitä, ja olo oli niin onnellinen. Näin unta että tunsin liikkeitä jo kovasti, mutta ei niitä ainakaan vielä ole kuulunut oikeasti. Odottavan aika on pitkä ;) Rakenneultra tasan kuukauden päästä.
hiekka, 16+0
Mä tunsin ekat liikkeet muutama viikko sitten, mutta niissä on nyt ollu taukoja. Tällä viikolla ei oo tuntunu kuin kerran yhtenä iltana. Mutta niin siinä saattaa käydä, että ne tuntuu aikaisin ja sitten ne hetkeksi häviää. Näin mulle ainakin kerrottiin :P. On se kyllä ihana fiilis kun joku liikuskelee masussa. Tekee asiasta paljon konkreettisemman :).
Vaatteita olen minäkin ostellut käytettynä tutuilta ja muutaman uutukaisen oon tilannu netistä. Mukava niitä on pestä ja viikata
Usein aattelen, että oispa jo helmikuu niin pääsis käyttämäänkin niitä :).
Rakenneultraa ootellaan täälläkin. Ei oo enää kuin kolme viikkoa! Tuntuu lyhyeltä ajalta kun on jo kuukauden päivät ootellu :P. Toivottavasti pystyis selvittämään sukupuolen. Haluisin kovasti tietää sen :).
Eipä sen kummempaa. Viikkojen kulumista vain :).
Adalmis ja möttönen 16+0
Sain nyt vihdoin ja viimein aikaiseksi liittyä mukaan Helmiäisiin. Elikkäs ekaa vauvaa meidän perheeseen odotellaan 12.2.2011. Alku vaikeudet ( tiputteluvuoto, kamala pahoinvointi ja väsymys) on nyt ehkä takanapäin ja voi alka nauttimaan kasvavasta vattasta ;) nt-uä:ssä oli kaikki hyvin ja rakenne ultraan ollaan menossa lokakuun alussa, mies haluaa tietää sukupuolen, minä olisin sen halunnut säästää yllätykseksi, mutta pitänee tästä asiasta antaa periksi ;)
Tänään on rv 18+3 ja itkupuuskia (onnen) koko päivän... onneksi olen koiran kanssa kaksin kotona, niin mies ei ole aivan hädissään ;) Selviä liikkeitä en ole vielä kauheasti tuntenut, jotain aavistuksia. Toki etuseinäistukka peittää liikkeet vielä aika hyvin. Nivuskipuja on kyllä siitäkin edestä. Töissä varsinkin se hankaloittaa touhuamista välillä! Töissä olen muuten jaksanut olla, muutamaa päivää lukuunottamatta. Ja minulle tuo työ on kuitenkin se joka pitää arjessa kiinni. Olen kätilönä, ja jo sen puolesta on nyt ihanaa olla itse tässä tilassa ;) Suorittaa se viimeinen kätilön päättötyö ;)
Kaikille hyviä jaksamisia ja ihania pimeneviä iltoja! Täällä pohjosessa on ruska parhaimmillaan ;I
Masukki83!
Nyt taitaa olla meillä alkuvuoden haikaran odottajilla tosiaan se paras aika nauttia olosta, kun alkuraskauden vaivat alkaa lähes kaikilla olla takana. Masukin on jo mukavasti kasvanut, mutta ei vielä hankaloita olemista ja on aika nauttia ensimmäisistä potkuista. Nauttikaamme niistä! =)
Heippa kaikille,
Minä en olekaan ennen tänne foorumeille kirjoitellut, mutta nyt ajattelin liittyä mukaan ajatuksenvaihtoon. Täällä meneillään rv 20+1 ja ekaa vauvaa odotellaan. Raskaus on mennyt oikein hyvin alkuaikojen pahoja alavatsakramppeja ja ajoittaista huonoa oloa lukuunottamatta. Np -ultran perusteella kaikki oli hyvin ja nyt ensi maanantaina ollaan menossa rakenneultraan, odotamme ja jännitämmekin (siis lähinnä minä) sitä aika lailla! Toivomme tietty ensisijaisesti etta bebellä on kaikki hyvin ja olisihan se sukupuolikin hauska saada selville, varsinkin mies ottaisi kovin innoissaan tiedon sukupuolesta vastaan. Ekaa vauvaa kun odotellaan, niin kotoa ei vielä löydy mitään vauvan varusteita, ja olenkin ajatellut, että ryhdymme tekemään hankintoja vasta tuon rakenneultran jälkeen - ja jos sukupuolen saisi selville niin auttaisihan se hieman valintojen tekemistä. Olen tuntenut beben liikkeitä nyt muutaman viikon ajan, mutta ne ovat sellaisia hentoisia kutituksia vielä, ei mitään potkuja tai voimakkaita liikkeitä, onko kellään kokemusta vastaavasta? Välillä mietin, että eikös niiden liikkeiden pitäisi jo alkaa voimistua, mutta sitten taas kun lukee esim neuvolasta saatuja matskuja niin ei kai kaikki tunne liikkeitä tässä vaiheessa vielä ollenkaan? No, pääasia, että siellä edes jotain elämää todistettavasti on, ja mahakin kyllä on jo aika iso, eli sinänsä kyllä tämän ihanan uutisen alkaa todeksi uskoa vaikka se onkin melkein liian hyvää ollakseen totta! Odotamme tosi kovasti helmikuuta, emmekä malta odottaa näkevämme meidän pienokaista! Kiva lukea täällä muidenkin samaa vaihetta elävien kokemuksista ja tuntemuksista. Päivitän meidän perheen kuulumisia tänne uudelleen viimeistään rakenneultran jälkeen ensi viikolla.
Tsemppiä ja hyviä vointeja kaikille teille!
Tervetuloa mukaan nene1! :) Itsekin odotetaan esikoista ja aika samanlaiset fiilikset on ku sulla. Meillä rakenneultra on vasta 11.10 ja sitä odotetaan kyllä kovasti. Varmastikaan ei ole mitään syytä olla huolissaan, vaikka liikkeet ovat hentoisia. Noilla viikoillahan toiset vasta tosiaan tuntevat ekat liikkeet. Mä olen käsittänyt, että se liikkeiden tuntuminen vaihtelee todella paljon eri raskauksissa. Vauvat on erilaisia :) Toiset tykkää vaan rauhassa köllötellä ja toiset potkii minkä kerkiää.. Omassa mahassa vaikuttas olevan tuo jälkimmäinen tapaus.. Saapa nähdä minkälainen hulivili sieltä on tulossa..
Me käytiin maanantaina shoppailemassa tarvikkeita. Vaunut ja turvakaukalo on nyt hankittuna. Ostettiin Gessleinin Vision (kolmipyöräiset) yhdistelmävaunut ja niihin sopiva Britax kaukalo. Onko kellään kokemusta noista vaunuista? Ite tykkäsin todella paljon noista vaunuista kun oli niin ketterä liikutella ja samalla sellainen tukeva runko ja isot renkaat. Halusin ehdottomasti, että etupyörä kääntyy, koska haluan että rattaissa on sitten tämä mahdollisuus. Rattaiden kanssa kuitenkin varmaan tulee liikuttua paljon enemmän, niin on se hyvä, että sitä pystyy sitten kevyesti liikutella.
Pautsu 18+6
alkaa muutaman tunnin kuluttua :) Lähdemme syksyn sateita pakoon Kreikkaan. Matkakohde muuttui masukin ilmoitettua tulostaan, Egypti vaihtui Kreikaksi lääkärin suosituksesta. Vaikka pyramidit jäi nyt näkemättä, paistaa se sama ihana aurinko Kreikassakin :)
Uusille odottajille tervetuloa joukkoon!
Raskausdiabetes pysyy hyvin aisoissa ruokavaliolla ja äitiyspoliklinikalla tänään kaikki hyvin. Masukki ei suostunut näyttämään sukupuoltaan lääkärille, mutta uusi yritys reilun viikon päästä rakenneultrassa.
Me päädyimme myös 3-pyöräisiin yhdistelmiin, Quinnyn valmistamat Safety1:set ja niihin integroituva maxiCosi-kaukalo odottavat Masukin syntymää. Ostin myös Leander-kehdon huutiksesta ja jonkin verran vaatteitakin on tarttunut matkaan, mm. 50cm toppapuku helmikuun pakkasvauvalle (äitiyspakkauksen puku kun on auttamatttoman iso vastasyntyneelle). Pakkauksesta puheenollen, 3.10. tulee vaadittavat 154 päivää raskautta täyteen ja seuraavana päivänä mulla neuvola ja saan todistuksen, jotta saa tilattua pakkauksen :)))
Oikein ihanaa odotusta kaikille, nautitaan nyt tästä "seesteisestä" keskiraskaudesta... XD
Hautomo + Masukki 20+4
Nene11! =)
Vaunuhankintoja tuntuu olevan liikkeellä siellä sun täällä. Mekin tilattiin eilen vaunut ja turvakaukalo. Hoitotasokin ostettiin pari päivää sitten. =)
Vaatteita ei olla juurikaan vielä hankittu, mutta pikkuhiljaa kun kohdalle osuu kivoja. Jossain vaiheessa täytyy sitten käydä shoppaamassa enempi kaikkea tarpeellista.
Mulla on seuraava nla vasta n. 3 vkon päästä ja aion kyllä silloin viedä samantien äitiyspakkaus-tilauksen postiin. :D
Hautomolle matkaseuroineen oikein hyvää ja aurinkoista matkaa!! =)
Täällä paukkuu huomenna puoliväli! Huomenissa tulee kasaan täydet 20 vko!! =)
Mä oon yllättyny, miten nopeasti liikkeet vahvistuu. 2 vkoa sitten (15+1) tunsin ensimmäisen, aivan hipaisunomaisen potkun, kun istuin hiljaa paikallani. Nyt rv 17+0 liikkeet on tosi paljon selvempiä ja vahvempia. Tuntuu, että kuluneen viikon aikana on pikkuinen saanut rutkasti ruista ranteisiin ja reisiin! :D
Rentouttavaa viikonloppua kaikille! On ihana laittaa kynttilöitä palamaan, kun ulkona on pimeää. =)