Millaiset ihmiset joutuvat suljetulle psyk. osastolle?
Tuli mieleen tuosta Vilja Eerikan keskustelusta, kun joku mainitsi että suljetun osaston potilaiden historia on aikamoista. Niin millaisia asioita sieltä löytyy? Haluaisin vain ymmärtää mikä lopulta rikkoo ihmisen psyyken niin, ettei takaisin ole paluuta.
Kommentit (38)
Jotka ovat tavalla tai toisella vaaraksi itselleen tai toisille. Sen verran huonokuntoisia henkisesti.
Epävakaat sais laittaa kaikki. Ei ole mukavaa, että tuolla heiluu vapaana ihmisiä, jotka suuttuvat puolitutuille siitä, js nämä ei tee kuten HÄN haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta Vilja Eerikan keskustelusta, kun joku mainitsi että suljetun osaston potilaiden historia on aikamoista. Niin millaisia asioita sieltä löytyy? Haluaisin vain ymmärtää mikä lopulta rikkoo ihmisen psyyken niin, ettei takaisin ole paluuta.
Jos tuo asia tiedettäisiin niin siihen oisi lääke eikä näitä "hulluja" edes olisi.
Psyykkeen voi kyllä rikkoa kaikenmaailman mömmöt ja päihteetkin.
Ihmiset, jotka ovat kokeneet niin kovia etteivät yksin pärjää. Minua aina häiritsee, että heitä kutsutaan hulluiksi. Oikeasti he reagoivat normaalilla tavalla kokemiinsa koettelemuksiin. Hullu on se, johon nämä kaltoinkohtelut eivät vaikuta.
Ihan kaikenlaiset, kovia kokeneet, ne joilla on rankkaa, ne joita kohtaan on tehty paljon rikoksia, jotkut joita vainotaan menevät sinne että kokisivat olevansa turvassa, ne joilla on sairaus/sairauksia, ne jotka eivät kuuluisi sinne mutta jotka kuitenkin sinne viedään koska ovat oikeasti kokeneet kaikenlaista rankkaa mutta joita ei uskota eikä auteta vaan päinvastoin ja myös ne joilla on oikeasti jotain fyysistä sairausta tulehdus tai jotain muuta ja näitä fyysisen puolen testejä ei kuitenkaan oteta varsinkaan jos on jotain harvinaista ja sitten pidetään sellaisena jolla on Lepakoita tapulissa
Oletko miettinyt että raiskauksen uhri tarvitsee usein alkuun tuommoista suojaa jopa läheistensä kommenteilta?
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt että raiskauksen uhri tarvitsee usein alkuun tuommoista suojaa jopa läheistensä kommenteilta?
Eikä vain läheistensä vaan tuntemattomienkin kommentoinnilta esim ap tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Oon käsittänyt, että suljetulle osastolle joutuvat lähinnä psykoosista kärsivät, eli esimerkiksi psykoottisessa maniassa olevat, skitsofreenikot ja lyhytaikaista hoitoa saavat siellä esim. deliriumpotilaat.
Muunlaiset mt-potilaat eivät saa oikein minkäänlaista hoitoa, paitsi saattavat saada jonkun lähetteen johonkin huuhaapsykoterapiaan. Toisaalta hoito suljetullakin on käsittääkseni pelkkää potilaiden käyttämistä lääketehtaiden koekaniineina ilman potilaiden omaa suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
No ihan kuule joku syömishäiriöinen, esim. anorektikko voi joutua suljetulle. Nuorisopsykiatrisella on varmasti paljonki ko. tapauksia, vaikka voihan syömishäiriö olla vanhemmallakin ihmisellä. Mutta siis tarkoitan, että ihan tuollaisia tapauksia sieltä löytyy, kun ap varmaan etsii ja haluaa tonkia, että löytyisi jotain kauhujuttuja ja mässäilytarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Jotka ovat tavalla tai toisella vaaraksi itselleen tai toisille. Sen verran huonokuntoisia henkisesti.
Minä olen vaaraksi itselleni, mutta toisille en missään tapauksessa. Olen fyysisesti terve ja ihan selväjärkinen. Umpikuja elämässä ilman mitään tietä ulos on kuitenkin ajanut minut ääriteon partaalle. Joudunko minä suljetulle tms., jos joku kuulee tästä?
Googlaa mielenterveyslaki. Siellä selitetään syyt millä joutuu pakkohoitoon.
Eivä läheskään kaikki edes joudu, voivat mennä itsekin. Toisekseen NL sinne vietiin älyköitä lähinnä jotka laittoivat sosialismille hanttii kuten Andrei Saharov jolla oli muka skitsofrenia ja lääkitettiin vaikka oli älykkäin ja terävin koko maassa. Näin pyritään tuhoamaan mainetta ja estämään toiminta totalitäristisessä maassa. Suomessa tukitaan suita myös.
Skitsofreniaan sairastuminen on hyvin pitkälti perinnöllistä. Psykoottiset skitsofreenikot tarvitsevat usein laitoshoitoa, koska muuten lääkkeiden syönti jää.
Yleensähän sinne joutuu henkisesti sairaat ihmiset.. Ja nimenomaan JOUTUU.. Avoimelle osastolle mennään hakemaan apua omasta tahdosta, suljetulle mennään pakosta. Nimim. Kokemusta on
Agentit menevät suojaan sinne jäätyään kiinni, koska kukaan ei saa heistä tietoja sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofreniaan sairastuminen on hyvin pitkälti perinnöllistä. Psykoottiset skitsofreenikot tarvitsevat usein laitoshoitoa, koska muuten lääkkeiden syönti jää.
Tästä on ihan toisenlaisiakin näkemyksiä olemassa kuten Thomas Szazs jonka mielestä diagnoosit ovat kontrollikeino enemmän kuin hoitamista tai että kyse on hoitaa silmistä pois yhteiskunnan muita ongelmia piiloon.
Olen aivan vakuuttunut siitä, että aivojen fyysinen sairaus johtaa psyykkisiin häiriöihin. Ihan samalla lailla kun seim maksan, keuhkojen tai vaikkapa lonkan sairaus johtaa tiettyihin oireisiin.
Ihme käsityksiä täällä. Suljetulta pääsee pois, kun tervehtyy. Ei se mikään vankila ole.
Lähinnä hulluja.