Tehdään VIISIKKO ja Salaisuus kirjojen ketju
ne olivat todella jännittäviä kirjoja. Suklaata kului ja pakko oli lukea. Jäi ikuisesti mieleen ne nummet ja luolat. Ihan huippuja kirjoja. Mitä muistatte niistä kirjoista.
Pauli olikin tyttö :)
Kommentit (436)
Tässä kerrotaan siitä 70-luvun sarjasta. Paulia näytellyt Michele Gallagher on myöhemmin tehnyt itsemurhan :(
Tässä kerrotaan siitä 70-luvun sarjasta. Paulia näytellyt Michele Gallagher on myöhemmin tehnyt itsemurhan :(
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Famous_Five_(1978_TV_series)
Muistaako kukaan Suosikki-lehdessä ollutta Mauri Kunnaksen piirtämää Viisikko-parodiaa "Viisikko syö evästä luolassa"?
Katsoin sitä Viisikko-sarjaakin tv:stä. Se tuli joskus vuoden 1979 kieppeillä. Muistan, että olin ihastunut siihen Annen esittäjään Jennifer Thanischiin.
Kaikki Viisikko-kirjat (21 kpl.) ja Salaisuus-kirjat (15 kpl.) on minulla edelleenkin tallella. Taidan lukea ne joskus vielä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin, kun kansakoulussa joku kysyi, olenko lukenut Viisikoita. En tiennyt kirjasarjasta mitään ja luulin niiden liittyvän jotenkin matematiikkaan. Myöhemmin tuli luettua koko sarja moneen kertaan ja olen kerännyt itselleni niitä vaaleansinisiä kirjoja lapsena lahjaksi saatujen jatkoksi. Omien kirjojeni sivujen väliin on liiskautunut näkkileivän muruja. Veli luki niitä yhtä innokkaasi eväineen kuin minäkin. Viisikko ja aavejuna sekä Viisikko kuiskausten saarella olivat muistaakseni minusta kirjoista jännittävimmät.
Televisiosta tullut tv-sarja "The Famous Five" vuodelta 1995 oli minusta huolella tehty ja päähenkilöt vastasivat kirjoista luomiani mielikuvia, mutta kerronta oli jotenkin hengetöntä. 1970-luvun tv-sarjasta en muista mitään, vaikka olen saattanut sen nähdäkin.
En muista minäkään, vaikka jotenkin muistan että sen ilmestymistä odotettiin, mutta tulikohan se sitten Suomen telkkariin vasta kun itsellä oli jo kiinnostus Viisikkoihin hiipunut. Olikos ne pehmeänkantisten Viisikko-pokkareiden kansikuvat tuosta kyseisestä sarjasta? Nehän tuli kauppoihin muistaakseni joskus 70-luvun loppupuolella ja eikös se tv-sarjakin samoihin aikoihin valmistunut?
Muistan yhden kannen jossa viisikko oli joella jonkinlaisella lautalla, oisko ollut Viisikko pulassa. Se kuva toi mieleen mökkimme lähellä olevan kapean järven lahden jossa oli samanlainen puusto. Haaveilin siellä aina jonkunlaisesta seikkailusta Viisikon tapaan, mutta eihän sinne rantsuun koskaan mitään rosmoja imestynyt :)
Se oli "Viisikko retkellä". Ainoa Viisikko-kirja, jonka olen ostanut. Muut olen lainannut kirjastosta.
No niinhän olikin, kiitokset! Yritin sitä kantta googlailla pelkällä viisikolla ja viisikko pulassa hakusanoilla, vaan ei löytynyt. Mutta nyt löytyi kun selvisi oikea nimi ja kyllä se vaan edelleen näyttää meidän mökin läheiseltä rantsulta :) (toki myös monelta muulta suomalaiselta järvenrannalta) : https://www.sadunkirjat.fi/6104-large_default/viisikko-retkella-enid-bl…
Samalla selvisi sekin, että ei ole nuo kirjan kannet siitä 70-luvun tv-sarjasta, koska ihan ovat eri näköisiä nuo kirjan kannen lapset: https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjIyMzkwODcxNV5BMl5BanBnXkFtZTg…
Ja kun katsoo tanskalaisten tekemien Viisikko elokuvien kuvia, jotka siis ilmestyi muutama vuosi ennen noita pokkari viisikoita, niin eipä nekään lapset ole tuon kannen kuvan näköisiä. Nyt kun asiaa hieman muistelen, niin mieleen tulee hämärä muistikuva, että jo 70-luvulla tuota pohdimme, että oliko kuvat jostain elokuvasta, tai tv-sarjasta. Taisi se jo ehkä silloin selvitä, etteivät ole.
Itse tykkäsin Salaisuus-kirjoista enemmän, luin koko sarjan. Viisikoita luin muutaman. Muistan kun olin lapsi ja olin isäni kanssa kaupassa ja hän sitten sanoi, että voisi jonkun haluamani kirjan ostaa. Salaisuus-kirja sieltä sitten tarttui mukaan ja nopeasti jäin kyllä koukkuun.
Kirjoista jäänyt mieleen tuo aikaisemmin mainittu "työnnä paperi oven alta ja tiputa avain avaimenreiästä sen päälle"-kikka. Toinen keino millä selvittiin pulasta oli, kun paperille kirjoittettiin sitruunamehun avulla salaviesti, joka tuli esiin paperia kuumentamalla.
Vierailija kirjoitti:
Bodomin telttailijat taisivat ehtiä telttailla ennen Viisikkoaikoja?
Kyllähän Viisikko kirjojen suomennoksista valtaosa oli jo Bodom surmiin mennessä ilmestynyt. Tai no paha sanoa ihan tarkkaan, kun juuri kyseisenä Bodom vuonna 1960 julkaistiin useita Viisikkoja suomeksi. Ilmeisesti juuri kyseisenä vuonna niiden suosio oli kovassa nousussa, kun ilmeisesti ainakin 7 suomennosta julkaistiin tuona vuonna. Tosin en kyllä ihan äkkiä keksi, mitä tekemistä Viisikko lastenkirjoilla on Bodomin surmien kanssa.
Viisikoista jäi mieleen hämmästyttävänä asiana se, miten etäisiä heidän vanhempansa olivat. Koko joukko opiskeli sisäoppilaitoksessa, ja kun he palasivat kotiinsa loma-ajaksi, oli vanhemmat juuri lähdössä jonnekin ulkomaanmatkalle ja lähettivät lapset Paulin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole Viisikoissa koskaan ymmärtänyt päähenkilöiden nimien suomennoksia. Julian = Leo, Anne = Anne, George/Georgina = Pauli/Paula, Timmy = Tim. Joo, okei. Mutta sitten Dick on suomeksi Dick, häh?!? Miksi nuo muut Julianit ja Georget piti kääntää, mutta sopiiko Dick muka jotenkin paremmin suomalaisen suuhun (heh, dikkiä suuhun, hehe)? Selittäkää tämä mulle!
Veilä tänäkin päivänä suomennetaan kuninkaallisten nimiä, mutta tuskin Williamista tulee Viljamia joka olisi loogisin, mutta muuttuuko Charles Kaarleksi niin kuin Ruotsin Carl Custaf?
George olisi suomeksi Yrjö. Miten en olisi voinut näppärästi vaihtaa tyttönimeksi? Nykyversiossa olisivat varmaan Laura ja Lauri.
Jostakin syystä minäkin muistan kaikki viisikon henkilöt, mutta ei mitään mielikuvaa salaisuuksista vaikka olen lukenut nekin kaikki.
Minä taisin lukea Salaisuus-sarjasta vain Salaisuuksien linnan, mutta pidin siitä erittäin paljon. Viisikkoja luin enemmän, mutta en kaikkia. Hienoja kirjoja olivat, hauska ollut lukea näitä viestejä ja muistella, todella nostalgista. Muistanko oikein että Tim nukkui usein toinen korva auki siltä varalta jos jotain tapahtui kun lapset nukkuivat, vai sekoitanko johonkin toiseen kirjaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä taisin lukea Salaisuus-sarjasta vain Salaisuuksien linnan, mutta pidin siitä erittäin paljon. Viisikkoja luin enemmän, mutta en kaikkia. Hienoja kirjoja olivat, hauska ollut lukea näitä viestejä ja muistella, todella nostalgista. Muistanko oikein että Tim nukkui usein toinen korva auki siltä varalta jos jotain tapahtui kun lapset nukkuivat, vai sekoitanko johonkin toiseen kirjaan?
Eli et siis tainnut lukea ainuttakaan Salaisuus-sarjan kirjaa, sillä tuon nimistä Salaisuus-sarjan kirjaa ei ole olemassa ;)
Sinulle taisi käydä sama sekaannus, kuin muutamalla muullakin tässä ketjussa, eli sekoitit Seikkailu- ja Salaisuus-sarjat keskenään :) Seikkailu-sarjastahan on ilmestynyt Seikkailujen linna niminen kirja. Salaisuus-sarjassa taas se salaisuus oli nimessä aina viimeinen sana, ei koskaan ensimmäinen, eikä myöskään koskaan monikossa ;) Seikkailu-sarjahan siis oli myös Enid Blytonin kirjoittama.
Pienenä jo pidin aika älyttömänä niitä luolia, yksi luola meni koko sen merenphjan ali sinne jonnekin rannikolle... siis kuka sellaisen muka olisi sinne louhinut ja miksi? :D
Ja yksi salakäytävä meni Paulin perheen työhuoneen lattian luukusta naapuritalon vaatehuoneeseen....
Vierailija kirjoitti:
Pienenä jo pidin aika älyttömänä niitä luolia, yksi luola meni koko sen merenphjan ali sinne jonnekin rannikolle... siis kuka sellaisen muka olisi sinne louhinut ja miksi? :D...
Siis siltä saarelta merenpohjan ali rannikolle.
Yhdessä kirjassa Viisikko majoittui maalaistaloon, jonka isäntä oli tosi mörkki ja jolla oli lauma koiria. Öisin tuli outoja valoilmiöitä ja maa tärisi. Mitä ihmettä ne siellä luolissa puuhasivatkaan ja se isäntä olikin vastoin odotuksia hyvis ja selvitti sitä juttua tms....
Paula on cross dresser joka on selvästi viehtynyt uroskoiriin, Leo ja Dick vaikuttavat homoilta, siksi kielletty meidän lapsilta sellaiset kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Holy cow! Viisikon taustoissa on näköjään aika ahdistaviakin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienenä jo pidin aika älyttömänä niitä luolia, yksi luola meni koko sen merenphjan ali sinne jonnekin rannikolle... siis kuka sellaisen muka olisi sinne louhinut ja miksi? :D...
Siis siltä saarelta merenpohjan ali rannikolle.
Kyllä se olisi mahdollista siellä ei ole graniittiä niinkuin meillä. Onhan tunneli ranskaankin olemassa. Joo mutta aika hurjahan tuo olisi ollut- toisaalta ei noista ikinä tiedä.
Mistä ne vanhojen pokkarien kansikuvat on?
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kirjassa Viisikko majoittui maalaistaloon, jonka isäntä oli tosi mörkki ja jolla oli lauma koiria. Öisin tuli outoja valoilmiöitä ja maa tärisi. Mitä ihmettä ne siellä luolissa puuhasivatkaan ja se isäntä olikin vastoin odotuksia hyvis ja selvitti sitä juttua tms....
Olikohan se Paulin isä ydinfyssan proffa? Alkoivathan ne ydinläträykset noihin aikoihin muuten koska Bodominkin aikaan oli USA lla jo arktisilla yksi ydinkäyttöinen laiva tekeillä ja ollaan jopa viitattu että Zodiac ja Bodom murhat oltaisiin tehtailtu käännyttämään huomio mereltä maalle, Bodomin toista tyttöä muuten tapasikin juuri ennen telttailua amer merimies josta se tyttö huolekkaana meni opettajansa luoksekin muttei sitten avautunutkaan. Muuten hui: jos tyttö olisi vaikka tullut raskaaksi sellaiselle miehelle jonka olemassaoloa ei noilla kulmilla oikein olisi voinut olla,,,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holy cow! Viisikon taustoissa on näköjään aika ahdistaviakin juttuja.
Faneille ahdistavaa voi olla sekin, että Enid Blyton itse inhosi Viisikkoa ja kirjoitti aina kirjan per vuosi yleensä yhden päivä aikana putkeen, että pääsi nopeasti eroon siitä inhoamastaan kakaralaumasta. Viisikot oli myös pitkään pannassa Brittien koulukirjastoissa, koska niitä pidettiin niin ala-arvoisena halpalukemistona että pilaavat lapset.
Minusta se oli Seikkailu-sarjassa, mutta ei ollut valkoinen.