Tehdään VIISIKKO ja Salaisuus kirjojen ketju
ne olivat todella jännittäviä kirjoja. Suklaata kului ja pakko oli lukea. Jäi ikuisesti mieleen ne nummet ja luolat. Ihan huippuja kirjoja. Mitä muistatte niistä kirjoista.
Pauli olikin tyttö :)
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taisin lukea Salaisuus-sarjasta vain Salaisuuksien linnan, mutta pidin siitä erittäin paljon. Viisikkoja luin enemmän, mutta en kaikkia. Hienoja kirjoja olivat, hauska ollut lukea näitä viestejä ja muistella, todella nostalgista. Muistanko oikein että Tim nukkui usein toinen korva auki siltä varalta jos jotain tapahtui kun lapset nukkuivat, vai sekoitanko johonkin toiseen kirjaan?
Eli et siis tainnut lukea ainuttakaan Salaisuus-sarjan kirjaa, sillä tuon nimistä Salaisuus-sarjan kirjaa ei ole olemassa ;)
Sinulle taisi käydä sama sekaannus, kuin muutamalla muullakin tässä ketjussa, eli sekoitit Seikkailu- ja Salaisuus-sarjat keskenään :) Seikkailu-sarjastahan on ilmestynyt Seikkailujen linna niminen kirja. Salaisuus-sarjassa taas se salaisuus oli nimessä aina viimeinen sana, ei koskaan ensimmäinen, eikä myöskään koskaan monikossa ;) Seikkailu-sarjahan siis oli myös Enid Blytonin kirjoittama.
Totta, Seikkailujen linnahan se olikin. Salaisuus-sarjaa en ole lukenut ollenkaan, kiitos korjauksesta. Kyllä huomaa että on vettä virranut yhdessä jos toisessakin koskessa sen jälkeen kun noita kirjoja luin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bodomin telttailijat taisivat ehtiä telttailla ennen Viisikkoaikoja?
Kyllähän Viisikko kirjojen suomennoksista valtaosa oli jo Bodom surmiin mennessä ilmestynyt. Tai no paha sanoa ihan tarkkaan, kun juuri kyseisenä Bodom vuonna 1960 julkaistiin useita Viisikkoja suomeksi. Ilmeisesti juuri kyseisenä vuonna niiden suosio oli kovassa nousussa, kun ilmeisesti ainakin 7 suomennosta julkaistiin tuona vuonna. Tosin en kyllä ihan äkkiä keksi, mitä tekemistä Viisikko lastenkirjoilla on Bodomin surmien kanssa.
No se telttailu ja ajanvietto :). Seikkailu.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan Suosikki-lehdessä ollutta Mauri Kunnaksen piirtämää Viisikko-parodiaa "Viisikko syö evästä luolassa"?
Katsoin sitä Viisikko-sarjaakin tv:stä. Se tuli joskus vuoden 1979 kieppeillä. Muistan, että olin ihastunut siihen Annen esittäjään Jennifer Thanischiin.
Kaikki Viisikko-kirjat (21 kpl.) ja Salaisuus-kirjat (15 kpl.) on minulla edelleenkin tallella. Taidan lukea ne joskus vielä läpi.
Jännää että vasemmisto parodioi aina Viisikosta noin, kertooko se sitten siitä että kirjoilla oli sittenkin agenda muuttaa nuorisoamme. Esim kun telttailun suosio räjähti niin alkoikin tulla telttasurmia ja nuoriso vetäytyi kotiin Tulilahti, Bodom....eipä enää telttailtukaan.
Lähetin 80-luvulla fanikirjeen Viisikon brittisarjan tekijöille. Sain heiltä takaisin kirjeen ja mustavalkoisen valokuvan viisikosta. Harmittaa, että kuva on kadonnut. Kirjoista on jäänyt päällimmäisenä mieleen lunnit ja ne ruuat.
Yhdellä Viisikon näyttelijöistä oli kurja elämä joka päättyi lyhyeen. Nämä on siis tv-muistelmia, olen lukenut kyllä kaikki kirjatkin.
Taisin olla jo 8-vuotiaana feministi, kun minua ärsytti Anne suunnattomasti. Ja besserwisser Leo. Dick ja Pauli olivat suosikkejani. Minua nauratti kirjojen alku sisäoppilaitoksen ruokasalissa, kun Anne ja Pauli lukivat kirjettä vanhemmiltaan, etteivät taaskaan voineet mennä kotiin lomallaan, milloin mistäkin syystä. Kivat vanhemmat :D
Viisikko onnistui varjostamaan ja salakuuntelemaan roistoja, jotka yön pimeydessä punoivat juoniaan ja selostivat aikeensa laveasti ja yksityiskohtaisesti yhdessä keskustelussa. Kappaa vaan kun sattuikin!
Jee, aloin nyt lukea Viisikko karkuteillä, jonka äitini kaivoi varastosta ja toi lapselleni. Tämä ei juuri välittänyt.
Kirjassa Kirrinien taloudenhoitajatar Joanna on joutunut matkustamaan äitinsä luo maalle ja häntä sijaistaa inha Stickin perhe. Pahikset tunnistaa ensi vilkaisulla ja Viisikko vihaa heitä, Leo on röyhkeä ja Tim höykyttää perheen koiraa Haisua/Raisu. Paulin äiti joutuu sairaalaan ja sota Stickien kanssa kärjistyy, lapset eivät saa enää kunnon ruokaa ja Tim yritetään myrkyttää. Hui!
Vierailija kirjoitti:
Jee, aloin nyt lukea Viisikko karkuteillä, jonka äitini kaivoi varastosta ja toi lapselleni. Tämä ei juuri välittänyt.
Kirjassa Kirrinien taloudenhoitajatar Joanna on joutunut matkustamaan äitinsä luo maalle ja häntä sijaistaa inha Stickin perhe. Pahikset tunnistaa ensi vilkaisulla ja Viisikko vihaa heitä, Leo on röyhkeä ja Tim höykyttää perheen koiraa Haisua/Raisu. Paulin äiti joutuu sairaalaan ja sota Stickien kanssa kärjistyy, lapset eivät saa enää kunnon ruokaa ja Tim yritetään myrkyttää. Hui!
Ja Viisikko arvatenkin pakeni saareen? Ojasta allikkoon: siellä riesana olivat arvatenkin salakuljettajat? Villi veikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli hauskaa kun jossain Enid Blytonin kirjassa (Viisikoissa ehkä) punainen oli poikien väri ja sininen tyttöjen. Niillä taisi olla jotkut sukupuolien mukaan värikoodatut vaunut tai jotain sellaista.
Luin siis uusiksi muutaman vanhaa suosikkiani muutama vuosi sitten ja kiinnitin tähän huomiota :D
Tuohan oli arkipäivää vielä jokunen aika sitten kaikkialla. Kenellekään ei tullut ees mieleen että siinä ois jotain vialla.
Mahtoiko viisikossa koskaan roistoillakaan olla aseita?Viisikosta en muista, mutta Seikkailu-sarjassa oli jopa hyviksellä - eli agentti Billillä - ase, jonka hän otti jossain vaiheessa esiin ja silloin pojat tiesivät että oli tosi kyseessä (tytöt oli luonnollisesti jätetty kotiin odottamaan tämän loppuhuipentuman ajaksi).
Tuosta tuli mieleen että Kate käyttää Williamista lempinimeä Big Will. Ohis.
Ei Kate, vaan armeijakaverit. Ohis.
Eikös lunnit esiintyneet Seikkailujen saaressa? Ja se eläinhullu poika oli innoissaan. Sillä pojalla oli aina joku kesytetty metsähiiri tms. paidan sisässä, voi miten mä ihailin. Olisin myös halunnut sata eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös lunnit esiintyneet Seikkailujen saaressa? Ja se eläinhullu poika oli innoissaan. Sillä pojalla oli aina joku kesytetty metsähiiri tms. paidan sisässä, voi miten mä ihailin. Olisin myös halunnut sata eläintä.
Kyllä. Lunneja ei ollut Viisikossa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kirjassa Viisikko majoittui maalaistaloon, jonka isäntä oli tosi mörkki ja jolla oli lauma koiria. Öisin tuli outoja valoilmiöitä ja maa tärisi. Mitä ihmettä ne siellä luolissa puuhasivatkaan ja se isäntä olikin vastoin odotuksia hyvis ja selvitti sitä juttua tms....
Tuo kirja oli Viisikko vuoristossa.
Jotain malmia ne sieltä louhi. Maan omisti joku mummo, jota pidettiin vankina omassa talossaan. Ja pääroisto oli tuon mummon oma poika tai lapsenlapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjassa Kirrinien taloudenhoitajatar Joanna on joutunut matkustamaan äitinsä luo maalle ja häntä sijaistaa inha Stickin perhe. Pahikset tunnistaa ensi vilkaisulla ja Viisikko vihaa heitä, Leo on röyhkeä ja Tim höykyttää perheen koiraa Haisua/Raisu. Paulin äiti joutuu sairaalaan ja sota Stickien kanssa kärjistyy, lapset eivät saa enää kunnon ruokaa ja Tim yritetään myrkyttää. Hui!Ja Viisikko arvatenkin pakeni saareen? Ojasta allikkoon: siellä riesana olivat arvatenkin salakuljettajat? Villi veikkaus.
Kyllä Viisikko pakenee saareen ja paljastuu että inhat Stickit ovat ryöstäneet Paulin talosta kaiken arvokkaan ja typerykset tulleet myös saareen. Saattavat olla myös salakuljettajia, en muista enkä ole vielä niin pitkällä. Odottelevat kai laivaa. Lapset löytävät Kirrin-saarelta uuden luolan ja nukkuvat siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kirjassa Viisikko majoittui maalaistaloon, jonka isäntä oli tosi mörkki ja jolla oli lauma koiria. Öisin tuli outoja valoilmiöitä ja maa tärisi. Mitä ihmettä ne siellä luolissa puuhasivatkaan ja se isäntä olikin vastoin odotuksia hyvis ja selvitti sitä juttua tms....
Tuo kirja oli Viisikko vuoristossa.
Jotain malmia ne sieltä louhi. Maan omisti joku mummo, jota pidettiin vankina omassa talossaan. Ja pääroisto oli tuon mummon oma poika tai lapsenlapsi.
Mun muistikuvan mukaan se poika ei ollut roisto, vaikka siltä aluksi vaikutti, vaan toimi poliisin kanssa. Mutta joo, kirjan lukemisesta on jo 30 vuotta ;-)
Jossain kirjassa Pauli joutui luopumaan koirastaan ja vei sen jollekin hoitoon? Ja lähtikö ehkä sitten koirankin kanssa pois?
Ihana nostalgian tuulahdus tuli tästä ketjusta! Viisikot oli ihan parasta silloin lapsena, nyt aikuisena en ehkä uskaltaisi enää lukea, särkyisi vaan illuusio. Ja minäkin itse asiassa jostain syystä kuvittelin ihan lapsesta asti, että Enid Blyton oli mies... Asia korjaantui vasta nyt pari vuotta sitten kun luin jonkun jutun kirjailijasta. Aika hämmentävää :D En edes tiedä mistä tällainen mielikuva oli minulle lapsena tullut, kun kyllähän minä paljon naiskirjailijoidenkin tuotoksia luin. Ehkä etunimi Enid kuulosti jotenkin miesmäiseltä?
Rakastin lapsen Viisikkoja yli kaiken ja luin ne kaikki kuten myös sos- ja salaisuussarjat. Olin poikatyttö, joten samastuin Pauliin voimakkaasti. Meidän koirakin oli Tim. Mulla oli kisa tokalla tai kolmannella luokkakaverin kanssa, että kumpi ehtii lukea kaikki Viisikot eka (21 kirjaa), ja mä voitin 👍🏻
Lapsena tuli kyllä luettua valtavasti noiden Blytonin kirjojen lisäksi: kaikki Tiinat, neitietsivät, kolme etsivää, Nummelan ponitalli, Annat jne. Luin ala-asteella lähes kaikki Agatha Christietkin. Suosikki oli myös Pimeä Nousee -sarja ja Kotiopettajattaren romaani. Luin Pimeä nousee kirjat uudelleen muutama vuosi sitten, ja oli yhä ok, ihme kyllä. Oma lapsi on nyt 10 eikä lukeminen kiinnosta häntä tippaakaan 😂
Olen lukenut Viisikot moneen kertaan nyt aikuisenakin ja kyllä ne vaan vieläkin nostalgisuudessaan viihdyttävät. Mutta luin joiltain englanninkielisiltä Wikipedia-sivuilta että Englannissa kirjojen nykypainoksia on modernisoitu - pojat eivät enää jätä tiskejä tyttöjen hoidettaviksi, Paulin lyhyeen tukkaan ei saa viitata tyyliin "vain pojilla on lyhyet hiukset" ja repliikkejä on muutettu tai poistettu (esim. vain tytöt leikkivät nukeilla). Aika tarpeetonta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut Viisikot moneen kertaan nyt aikuisenakin ja kyllä ne vaan vieläkin nostalgisuudessaan viihdyttävät. Mutta luin joiltain englanninkielisiltä Wikipedia-sivuilta että Englannissa kirjojen nykypainoksia on modernisoitu - pojat eivät enää jätä tiskejä tyttöjen hoidettaviksi, Paulin lyhyeen tukkaan ei saa viitata tyyliin "vain pojilla on lyhyet hiukset" ja repliikkejä on muutettu tai poistettu (esim. vain tytöt leikkivät nukeilla). Aika tarpeetonta.
Tukkajutussa ollaan palattu 50-luvulle....
samoin Bodomilla oli se amer leiri juuri tuolloin ja murhapaikan läheltä löytyi dollarikokoinen lompakko...mutta nyt mennään Viisikosta ohi....