Kauheaa, rikkaat vanhukset joutuvat laittamaan asuntonsa myyntiin saadakseen hoitoa
– Äskettäin minulle kerrottiin, että palvelutalon henkilökunta oli katsonut äitini tarvitsevan lisäravinteita. Niistä tullut lasku oli 224 euroa kuukaudessa. Äitini eläke ei enää riitä kattamaan näitä lisäkuluja. Kelasta äitini ei saa mitään tukea, koska hänen perustulonsa ylittää sallitun rajan. Näin ollen olemme joutuneet laittamaan äidin asunnon myyntiin, Fallström kertoo.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia lahjoitankin koko omaisuuteni hyvissä ajoin lapselleni ja saan kaiken tarvitsemani yhteiskunnan varoista kuten muutkin köyhät.
Kyllä. Näin voit tehdä ja sitten pyytää lastasi ostamaan sinulle vitamiinit, joita yhteiskunta ei kustanna.
Taitaa jäädä ostamatta jos ovat vanhempaansa tulleet.
Sitten jää. Mutta jääpähän rahat myös menemättä veroparatiiseihin turhasta hoidosta.
Kauheampaa se on kuvitella, että yhden asunnon omistaminen tekee rikkaaksi, mutta jonkun se on vassareitakin äänestettävä.
Täytyy aikanaan valmistautua että antaa ainaolle pojalle kaiken. Voi sitä' ennen mennä vuokralle asumaan niin saa kaikki tuet .
Vierailija kirjoitti:
Olen saattanut hautaan tällä vuosituhannella äitini ja hänen vanhempansa. Jokaiselta jäi yli 100 000 euron perintö eikä kenenkään tarvinnut maksaa viimeisten kuukausien laitospaikasta muuta kuin maksimissaan 85 % eläkkeestä, joten mistä tässä ketjussa puhutaan?
Äidin osalla tosin oli tilanne, että laitospaikkaa oli vaikea saada, jolloin hetken mietittiin sitä, ostaisiko sen kovalla rahalla (saattohoito), mutta sitten sekin järjestyi "puolivahingossa" julkisella puolella.
Vanhainkodeissa on noin kuin kuvaat. Palvelutaloissa on sitten taas pakko laittaa omaisuudesta, kun sossutukea ei saa hoitomaksuun, jos on omaisuutta. (ja harvalla on niin suuri eläke, että se riittää esim 5000 euron hintaan)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen entinen avopalvelutyöntekijä, joka on kiertänyt useissa sadoissa kodeissa ja työn puolesta "joutunut" saamaan tietooni esim. asiakkaiden varallisuuden jne. kun olen heidän pankki- ym. asioitaan hoitanut.
Totuus on, että kyllähän siellä rahaa useinkin löytyy, vaikka valitetaan kurjuutta ja köyhyyttä. Oli paljon isoissa omakotitaloissa ja valtavissa osakehuoneistoissa yksin asuvia, joilla oli mökit ja kartanot, ja jopa Mersut pihassa ("pojan käytössä"), mutta joka sentti oli kiven takana, kun kaupparahaa pyysin.
Kaikki olisi pitänyt ilmaiseksi suorastaan saada, ja jopa minun omalla autollanikin heitä kuskata (kun tässä samallahan se menee)!!!!
Lapset olivat oma luku sinänsä, oikea työn suola :D Voi herramunjee, kuinka kyylättiin tarkkaan, ettei vaan leivänmurukaan päädy kodinhoitajan suuhun. Joka asia piti selittää, ja vaikka aina kerroin, että täytyy ottaa yhteys toimistolle, eli työnantajaani, ei mennyt kaaliin, vaan haukkumiset kohdistettiin suoraan auttajaan. Minulle huudettiin päin näköä, jos ateriapalvelun hinta oli 10 senttiä noussut (miljoonaperintö vaarassa!) tai joku systeemi oli muuttunut asiakkaalle epäedulliseksi.
Kerran sovimme ihan tervejärkisen asiakkaan kanssa, että ostan häneltä erään tavaran TODELLA HYVÄÄN HINTAAN, kun niin siihen miellyin ja oli asiakkaalle täysin tarpeeton. Paperit olisin tehnyt ostosta ja kuitit kuntoon tietenkin. Illalla sain törkeän puhelun, jossa tytär vaati tuotteesta moninkertaista hintaa, reippaasti yli arvon. Tunnearvoa sillä ei omistajalle ollut.
Kiitos, mutta ei kiitos enää näitä ahneita paskiaisia. Vai vielä asunto myyntiin. No ei, ei tarvitse, tileillä lepäsi usein satoja tuhansia euroja.
Tulottomat ja vähävaraiset eri asia tietenkin.
Näillä kateilemillasi ihmisillä ei varmaan ollut kovin suuret tulot. Selvä se, että eivät halunneet omaisuuksiaan käyttää.
Miksi ap olettaa, että kyseinen vanhus rikas? Koteja muillakin kuin rikkailla. Täysin kohtuutonta, että joutuu myymään kotinsa. Moni ei jaksa elää, jos ei ole toivoa edes saada käydä kotona!!
Ja tosiaankin sympatiseeraan näitä "rikkaita" vanhuksia, vaikka olen itse köyhä ja aina asun vuokralla.
Eli kannattaa yksinäisen jolla ei lasta elää kuin viimeistä päivää mitä tulee materiaan ja rahaan jos sitä on. Sillä jolla on niin voi myös elää vähän tarkemmin mutta antaa jo eläessään mitä omistaa.
Samassa hoitopaikassa on niitä joiden eläke 110,00 ja nolla euroa omaisuus, niitä joiden eläke vaikka 3000 euroa ja se ei riitä vaan otetaan omaisuudesta loput. Ei hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saattanut hautaan tällä vuosituhannella äitini ja hänen vanhempansa. Jokaiselta jäi yli 100 000 euron perintö eikä kenenkään tarvinnut maksaa viimeisten kuukausien laitospaikasta muuta kuin maksimissaan 85 % eläkkeestä, joten mistä tässä ketjussa puhutaan?
Äidin osalla tosin oli tilanne, että laitospaikkaa oli vaikea saada, jolloin hetken mietittiin sitä, ostaisiko sen kovalla rahalla (saattohoito), mutta sitten sekin järjestyi "puolivahingossa" julkisella puolella.
Vanhainkodeissa on noin kuin kuvaat. Palvelutaloissa on sitten taas pakko laittaa omaisuudesta, kun sossutukea ei saa hoitomaksuun, jos on omaisuutta. (ja harvalla on niin suuri eläke, että se riittää esim 5000 euron hintaan)
Eli onko tämä nykyinen tehostettu palveluasuminen maksullista? MIstä löytyisi joku selkeä ja nopeastiluettava linkki aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Samassa hoitopaikassa on niitä joiden eläke 110,00 ja nolla euroa omaisuus, niitä joiden eläke vaikka 3000 euroa ja se ei riitä vaan otetaan omaisuudesta loput. Ei hyvä.
1100 euroa
Ympärivuorokautinen on kallista lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Noin menee julkisella, mutta jos äitisi olis joutunut yksityispuolelle hoitoon, ei ehkä olisi noin mennyt. Yksityisellä otetaan säästöistä myös mitä olen hiljattain kuullut. Kaikki eivät pääse tietenkään kunnalliseen hoitoon ja hoivaan ja kunta osallistuu palvelusetelillä yksityiskohdin rahoittamiseen mutta se ei yleensä riitä.
Eli vanhainkodeissa meni tuohon prosenttimalliin ja tehostetussa palveluasumisessa toisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin menee julkisella, mutta jos äitisi olis joutunut yksityispuolelle hoitoon, ei ehkä olisi noin mennyt. Yksityisellä otetaan säästöistä myös mitä olen hiljattain kuullut. Kaikki eivät pääse tietenkään kunnalliseen hoitoon ja hoivaan ja kunta osallistuu palvelusetelillä yksityiskohdin rahoittamiseen mutta se ei yleensä riitä.
Tuo sama on yksityisellä ja kunnalla palvelutaloissa.
Vanhainkodit sitten erikseen. Niitä ollaan lopettamassa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sillä asunnolla tekee jos palvelutalossa asuu? Eikö sitä omaisuutta sitä varten ole kerrytetty, että sillä hoidetaan kuluja sitten kun ei enää töihin kykene?
Useimmat kerryttävät omaisuuttaan siksi, että voivat jättää sen perinnöksi lapsilleen.
Ei siksi, että joutuisivat myymään omaisuutensa hoitoa vastaan, jonka mitään omistamatromat saavat ilmaiseksi.
Muiden veronmaksajien pitäisi maksaa jotta eräät voivat kerryttää omaisuutta suvulleen? Eiköhän se 5000€/kk tienannut oo elänyt jo työssäoloaikanaan hieman leveämmin kuin se tuella ollut joten siinä se hyväpalkkaisen työn hyöty näkyy. Vanhana voi sitten myydä omaisuutta jota ei enää itse tarvitse. Perilliset hommatkoon omat varansa siihen malliin ettei tarvitse vanhana myydä mökkiä jos se on niin tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikon on varmaankin tarkoitus olla jonkinlaista sarkasmia. Onko sinusta todellakin oikein, että elämäsi viimeisinä vuosina joudut myymään omaisuutesi että saat edes välttämättömän hoivan ja huolenpidon?
Palveluista pitää maksaa, ja sitä varten sitä omaisuutta on kerätty, että on varaa maksaa.
No niin juuri, ja jos ei ole vara maksaa niin turha tulla sinne ovelle norkoilemaan.
Tyrsk, kaikkea omaiset uskovatkin. Lisäravinteita tuolla summalla kuukaudessa? Mitähän ovat olleet, kenties D-vitamiinia jota saa muutamalla eurolla vaikka ruokakaupasta.
Mutta tyhmä ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sillä asunnolla tekee jos palvelutalossa asuu? Eikö sitä omaisuutta sitä varten ole kerrytetty, että sillä hoidetaan kuluja sitten kun ei enää töihin kykene?
Useimmat kerryttävät omaisuuttaan siksi, että voivat jättää sen perinnöksi lapsilleen.
Ei siksi, että joutuisivat myymään omaisuutensa hoitoa vastaan, jonka mitään omistamatromat saavat ilmaiseksi.
Muiden veronmaksajien pitäisi maksaa jotta eräät voivat kerryttää omaisuutta suvulleen? Eiköhän se 5000€/kk tienannut oo elänyt jo työssäoloaikanaan hieman leveämmin kuin se tuella ollut joten siinä se hyväpalkkaisen työn hyöty näkyy. Vanhana voi sitten myydä omaisuutta jota ei enää itse tarvitse. Perilliset hommatkoon omat varansa siihen malliin ettei tarvitse vanhana myydä mökkiä jos se on niin tärkeä.
On väärin, jos on 5000 euroa tienannut ja siitä omaisuutta säästänyt menettää vanhana omaisuutensa hoitoonsa, mutta toinen 5000 euroa tienannut ja kaiken tuhlannut saa saman hoidon ilmaiseksi.
Eli on väärin, että säästämisestä rangaistaan ja tuhlaamisesta palkitaan.
Noinhan se menee. Niiltä viedään, joilla vielä jotain on.
Eläneet kuin pellossa? Mistähän sä nyt puhut?