Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdyssanavirheet aikuisella miehellä, mistä johtuvat?

Vierailija
31.01.2019 |

Mies tekee aivan järkyttäviä yhdyssanavirheitä. Käytännössä kirjoittaa kaikki yhdyssanat aina erikseen. Muuten mies käyttää puhuessaan kieltä oikein ja mielestäni melko innovatiivisestikin.

Onko täällä asiantuntijaa paikalla analysoidakseen, mistä moinen yhdyssanojen oppimattomuus voisi kieliä? Mies ei ole minusta tyhmä vaikka pelkkiä viestejään/kirjoituksiaan lukemalla niin voisikin päätellä. Itseäni yhdyssanavirheiden määrä jaksaa ihmetyttää siksi, että omalla kohdallani olen ajatellut yhdyssanojen oppimisen tapautuneen lähinnä automaattisesti runsaan lukemisen myötä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on paljon ihmisiä, jotka ylpeästi kertovat etteivät ole koskaan lukeneet yhtään kirjaa kannesta kanteen. Tämä on seurausta siitä. Koulussa äidinkielentunnillakaan ei oppi enää tunnu menevän perille. Varmaan yksi syy on englanninkieli, jossa suuri osa suomalaisista yhdyssanoista kirjoitetaan erikseen.

Vierailija
2/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunikoitteko te ainoastaan tekstiviestitse? XDD Puhueassa noita ongelmia ei ole. :) Joten suosittelen puhumista teille. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia kaikkien alle nelikymppisten joukossa. Koulutusta on leikattu jo pitkään ja nyt alkaa näkyä roskasakki. Jopa yliopistossa asti näkee niitä jotka eivät osaa kirjoittaa pätkääkään.

Lukiossa olisi pitänyt oppia viimeistään.

Vierailija
4/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea lukiohäiriö tai täysin lukematon tyyppi.

Vierailija
5/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on 1 tärkeimmistä syistä jättää kumppani. Nro 1!!!

Vierailija
6/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ja tietysti kivitys torilla.

Vierailija
7/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään!! Kenen seurassa AP muka sitten voisi tuntea huimaa ylemmyyttään, kun osaa ihan yhdyssanatkin loistavan luonnikkaasti, johtuen pitkällisestä ja laajasta kirjallisuuteen tutustumisestaan. Nyt vain tarvittaisiin tuo analyysi, jonka tekemiseen omat aivot eivät riitä, mutta jonka voisi sitten esittää huolettoman hallitusti jossain illanvietossa tai muussa sopivassa tilanteessa. 

Vierailija
8/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleissivistyksen/koulutuksen puute, lukihäiriö, tyhmyys, välinpitämättömyys. Nämä tulee mieleen.

Vierailija
9/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään!! Kenen seurassa AP muka sitten voisi tuntea huimaa ylemmyyttään, kun osaa ihan yhdyssanatkin loistavan luonnikkaasti, johtuen pitkällisestä ja laajasta kirjallisuuteen tutustumisestaan. Nyt vain tarvittaisiin tuo analyysi, jonka tekemiseen omat aivot eivät riitä, mutta jonka voisi sitten esittää huolettoman hallitusti jossain illanvietossa tai muussa sopivassa tilanteessa. 

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Ihmettelisin minä sitäkin, jos aikuinen mies kysyisi minulta neuvoa pyykinpesussa tai ikkunoiden pesemisessä.

Vierailija
10/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulu tuksen puute.

Minä sain tinderistä mätsin yhden ok naisen kanssa. Alettiin sitten kirjoittelee niitä näitä, niin se sittten ehdotti tapaamista.. 43v nainen.

Moix. Mentäskö siihen paikaan siel on hyvä kahvi tarjoilu ja leponen meinikki. On siellä hyvää ruokaaki ja hyvä kala lautanen ja mä tykkään kalasta kovasti. Ja se viesti jatku.

Oli suhteellisen raskasta lukea sitä tekstiä ja vei kyllä fiilistä tavata se ihminen.

Vierailija
11/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jatkuvaa eikä puhelimen/tietokoneen näppäilyvirhe niin koulusta alkaa syyn haku

Vierailija
12/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koulu tuksen puute.

Minä sain tinderistä mätsin yhden ok naisen kanssa. Alettiin sitten kirjoittelee niitä näitä, niin se sittten ehdotti tapaamista.. 43v nainen.

Moix. Mentäskö siihen paikaan siel on hyvä kahvi tarjoilu ja leponen meinikki. On siellä hyvää ruokaaki ja hyvä kala lautanen ja mä tykkään kalasta kovasti. Ja se viesti jatku.

Oli suhteellisen raskasta lukea sitä tekstiä ja vei kyllä fiilistä tavata se ihminen.

Eri, onhan toi nyt todella symppis viesti <3

Vierailija
13/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ykkönen! Sinäkin lankesit yhdyssanavirheeseen, sillä englannin kieli on kaksi eri sanaa, mutta adjektiivi englanninkielinen on yhdyssana.

Olen työskennellyt paljon nuorten parissa ja olen havainnut, että varsinkaan pojat eivät halua ponnistella vähääkään oppiakseen omasta mielestään täysin turhanpäiväisi asioita, esim. oikeinkirjoitus, hyvät tavat tai vaikkapa vieraan kielen ääntäminen. Näiden junttien mielestä on niin miehekästä rikkoa kielioppisääntöjä, jos nyt yleensä edes asian hoksaavat, istua ruokalassa lakki päässä tai lukea / puhua vieraita kieliä niin kuin niitä kirjoitetaan. On akkamaista omaksua sivistyneitä tapoja. Jotenkin tuntuu, että se on erityisesti suomalaisten poikien ja miesten tyyli. Ja mikä huvittavinta / surullisinta, joukossa on lukemattomia miehiä, jotka työurallaan tarvitsisivat monipuolista osaamista niin äidinkielen kuin vieraitten kielten osalla puhumattakaan hyvistä tavoista.

Vierailija
14/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie osaa hyvin englantia (tosin oikeinkirjoitus ei siinäkään vahvin laji). Voisiko olla vain sitä, että lukee paljon englanniksi ja kun koulusivistys jäänyt vajaaksi, yhdyssanat eivät ole ikinä "tarttuneet" kuppaan..?

Vierailija
15/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie osaa hyvin englantia (tosin oikeinkirjoitus ei siinäkään vahvin laji). Voisiko olla vain sitä, että lukee paljon englanniksi ja kun koulusivistys jäänyt vajaaksi, yhdyssanat eivät ole ikinä "tarttuneet" kuppaan..?

No tuskin olet ala-aste ikäisenä lukenut paljon englanniksi milloin ne yhdyssanat olisi pitänyt jo pääpiirteittäin oppia joten eipä se voi syyllinen olla.

Sen sijaan kuten todellakin sanoit, koulusivistys on jäänyt vajaaksi jostain syystä ja siitä ne ongelmat johtuu! Jos nämä ihan perusasiat oikeasti opeteltaisiin kunnolla silloin kun on sen aika, ne osattaisiin aikuisenakin kuin selkäytimestä, ei ne mihinkään enää unohdu tai häviä vaikka lukisi vuosia pelkästään englanniksi tms. jos ovat oikeasti päähän tarttuneet.

Aikuisena noiden ongelmien korjaaminen on vaikeampaa kun ne ei mene enää samalla tavalla "syvälle" kuin lapsella vaan jää herkemmin tietoiseen muistiin ja sitten sitä joutuu kirjoittaessa koko ajan miettimään onko tuo nyt yhdyssana vai ei ja mitä sääntöä siihen pitäisi soveltaa jne., ja nämä myös sitten unohtuu helposti jos ei pitkään aikaan tarvitse kirjoittaa mitään.

Vierailija
16/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina ollut yhdyssanat haastavia. No ette te usko kun sanon, mutta olen verrattaen älykäs, työskentelen esimiestehtävissä ja aina olen lukenut paljon. Omaan pikalukutaidon ( onko tämä kaikki yhteen?) Ja mm luetunymmärtäminen testattiin nykyiseen työhön hakiessa ja se on huomattavasti keskivertoa parempi. Mutta ovat vain yhdyssanat haastavia. Erityisesti jos on kolme eri sanaa joista kaksi ovat aivan selkeästi yhteen niin sen yhden sanan kohtalo on minulle vaikeasti hahmotettavissa.

Vierailija
17/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koulu tuksen puute.

Ihanko suomalainen kyseessä vaiko ulkomaalaistaustainen kenellä muu äidinkieli?

Vierailija
18/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko syntynyt 50 luvulla ja kirjoittaa koko tekstin yhteen, vähän hankalaa lukea

Vierailija
19/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa kiinnostaa kun viesti menee perille kuiteskin lähes 99,9% varmuudella.

Vierailija
20/26 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tekee aivan järkyttäviä yhdyssanavirheitä. Käytännössä kirjoittaa kaikki yhdyssanat aina erikseen. Muuten mies käyttää puhuessaan kieltä oikein ja mielestäni melko innovatiivisestikin.

Onko täällä asiantuntijaa paikalla analysoidakseen, mistä moinen yhdyssanojen oppimattomuus voisi kieliä? Mies ei ole minusta tyhmä vaikka pelkkiä viestejään/kirjoituksiaan lukemalla niin voisikin päätellä. Itseäni yhdyssanavirheiden määrä jaksaa ihmetyttää siksi, että omalla kohdallani olen ajatellut yhdyssanojen oppimisen tapautuneen lähinnä automaattisesti runsaan lukemisen myötä.

Lukihäiriöinen ihminen ei ole tyhmä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi