Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monet miehet ovat niin ITSEKKÄITÄ? Perhe-elämä

Vierailija
31.01.2019 |

Heti alkuun huom.! En sano, että kaikki miehet ovat tällaisia. Uskon, että on olemassa epäitsekkäitä perheenisiä, samoin kuin itsekkäitä perheenäitejä.

Jostain syystä kuitenkin omat kokemukseni ja ympärilläni näkemät perhedynamiikat ovat tosi monesti tällaisia: äiti laittaa lasten edun aina itsensä edelle. Isä laittaa oman etunsa kaikkien edelle. Ei jotenkin tunnu osaavan ajatella mitään muuta??!

Oma isäni oli juuri tällainen. Meillä oli lapsuudessani rahallisesti tiukkaa, me lapset kuljimme parsituissa isommilta serkuilta saaduissa vaatteissa. Kengissä saattoi talviaikanakin olla puoli vuotta reikä ennen kuin sai uudet. Mistään maksullisista harrastuksista ei ollut puhettakaan, ilmaisiinkin sai mennä itse kävellen tai jättää menemättä, isä ei kertaakaan vienyt autolla vaikka matka olisi ollut pitkä (äidillä ei ollut ajokorttia). Vaikka olimme "köyhiä",jostain kumman syystä isällä silti riitti rahaa polttaa tupakkaa, ostaa viinaa, ostaa uusi auto (joka oli vain hänen käytössään). Osti siis ennemmin nautintoaineita itselleen kuin uudet kengät lapselleen.

Äiti taas yritti kaikkensa että meillä lapsilla olisi ollut jotain. Kun sai vähän rahaa, niin osti uudet takit meille lapsille, itse kulki vanhassa ja virttyneessä talvi toisensa jälkeen. Kaikki äidin rahat meni ruokaan ja meidän lasten menoihin, isällä oli "omaa rahaa" jolla hurvitteli.

Nyt olen itse nelikymppinen ja on omia lapsia. Jotenkin huomaan tämän saman itsekkyysilmiön TAAS, vaikka luulin löytäneeni hyvän miehen. Jos kaapissa/hellalla on ruokaa/herkkuja ja mies on nälkäinen, hän taatusti vetää oman napansa täyteen huolehtimatta siitä, jääkö lapsille edes tarpeeksi tai milloin he edes ovat viimeksi syöneet. Millainen h*lvetin isä ei edes kysy lapsilta ovatko he syöneet, vaan syö vaan kattilan tyhjäksi kun HÄNELLÄ on nälkä?

Eilen tulin illalla lapsen kanssa harrastuksesta. Lapsi huikkasi heti ovella että hänellä on ihan hirveä vessahätä, pääseekö hän ensimmäisenä vessaan. No, mies notkui keittiössä ja ilmeisesti hänelläkin vessatarve. Mies JUOKSI täyttä vauhtia vessaan ja ovi lukkoon, äkkiä lapsen nenän edestä. Siis mitä v*ttua suoraan sanoen.. Lapsi siinä sitten kiemurteli oven takana kun isä teki rauhassa tarpeensa.

Nämä ovat vain muutamia käytännön esimerkkejä, ai että kuinka kiehuu kun kirjoitankin tätä. Vähän väliä arjessa näkyy se, että mies ei vain osaa/välitä laittaa lapsen tarpeita omiensa edelle. Minulle äitinä se on aivan itsestäänselvyys, että pieni lapsi ensin ja sitten minä. Mikä ihmeen ilmiö tämä oikein on??!! Ymmärrän että ihmiset ovat perusluonteeltaan itsekkäitä ja oma etu laitetaan helposti esim. jonkun tuntemattoman ihmisen edun edelle. Mutta kun kyseessä on OMA LAPSI, oma perhe?!

Uskomatonta. Olen lopenkyllästynyt ja ärsyttää välillä aivan suunnattomasti.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti mikä mies sinulla on, ap. En katselisi päivääkään moista sikaa. Lähde.

Vierailija
2/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nainut oman isäsi kaltaisen miehen, ei mitään uutta maailmassa. Siihen varmaan alunperin ihastuitkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulostaa tutulta, valitettavasti. Ja tulipa lapsuusmuistojakin mieleen. Näitä mieslapsia kyllä riittää. Toki, kuten sanoit, ei kaikki miehet tällaisia ole, onneksi! Kannattaisi ehkä kuitenkin koettaa keskustella miehesi kanssa, kuitenkin yrittäen välttää syyttelevää sävyä.

Vierailija
4/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti mikä mies sinulla on, ap. En katselisi päivääkään moista sikaa. Lähde.

Ero alkaa olla väistämättä edessä. Haluaisin perheen pysyvän koossa, mutta en enää enää tiedä mikä se keino olisi jolla miehen saisi heräämään. Olen puhunut, huutanutkin (en lasten kuullen). Pahan riidan jälkeen mies pystyy hetken aikaa käyttäytymään. Tuntuu, että lasten laittaminen oman navan edelle vaatii häneltä aivan erityistä ponnistelua, riidan jälkeen se onnistuu hetken, mutta ei koskaan tule luonnostaan, hänestä itsestään. Muutama päivä menee ja taas oma etu edellä. Ap

Vierailija
5/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aidosti empaattinen ja toiset huomioonottava mies, harvinaisuus tässä ikäluokassa. On kasvanut leskiäidin ja kahden sisaren kanssa, joten mitään harhaluuloja siitä, että sukupuoli oikeuttaa itsekkyyteen, ei ole päässyt kehittymään. Tosi monella on ollut kotona huono miehen malli.

Vierailija
6/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on joku oma systeemi, jota kutsuu sanaparilla; kuningatar ensin.

Eli vaimo valitsee meneekö/tekeekö ensin, vai päästääkö jonkun edelleen. Eli jos mies on tehnyt ruuan, niin minä otan ensin, ellen sano että ota vain sinä kun olet siinä jo valmiina tms. Lapsensakaan eivät ota ruokaa ennen minua, ellen sano erikseen että ottakaa. 

En tiedä mikä juttu tämä on, mutta ihan normaali mies tuo muuten on, ja olen tähän jo itse tottunut.

Vierailija
7/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero alkaa olla väistämättä edessä. Haluaisin perheen pysyvän koossa, mutta en enää enää tiedä mikä se keino olisi jolla miehen saisi heräämään. Olen puhunut, huutanutkin (en lasten kuullen). Pahan riidan jälkeen mies pystyy hetken aikaa käyttäytymään. Tuntuu, että lasten laittaminen oman navan edelle vaatii häneltä aivan erityistä ponnistelua, riidan jälkeen se onnistuu hetken, mutta ei koskaan tule luonnostaan, hänestä itsestään. Muutama päivä menee ja taas oma etu edellä. Ap

Eihän tuossa edes tarvitse laittaa lapsen etua oman edun edelle, kunhan käyttäytyisi niin kuin normaali aikuinen. Tiedät itsekin, että tuo äitinsä napanuorassa roikkuja ei tule ikinä muuttumaan miksikään.

T: normaali perheenisä

Vierailija
8/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin että mikä on oma kasvuympäristösi kun et ole juuri muunlaista perhedynamiikkaa nähnyt kuin kuvaamasi kaltaista? Enkä sano tätä mitenkään sinua mollatakseni vaan nimenomaan siksi että juuri siitä varmasti löytyvät samalla myös ne syyt tuohon asiaan.

Itse kun en ole taas juurikaan lähipiirissäni tuollaiseen törmännyt vaan minun tuntemissani perheissä miehet lähes järjestään ovat hyvin osallistuvia ja perheeseensä sitoutuneiuta. Joku syy siihenkin on eikä se ole tullut vain jostain tyhjästä. Joku malli siihen on saatu ja toisilla taas on tullut ihan vastakkainen malli. Varmaan olisi hyvä pohtia että mikä sen mallin antaa ja miten siitä voitaisiin ehkä päästä eroon jos se on huono malli.

Vierailija
9/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöiset asiat pitäisi selvittää ennen yhteen rupeamista, ennen lasten tekoa. Jos vain mahdollista siis.

Aina pitäisi testiksi elää vähintään pari kuukautta yhdessä, siinä vaiheessa näkee sopiiko todella yhteen. Onko samanlaiset elintavat ja arvot, onko samanlainen siistiystaso jne. Jopa pidempään kuin pari kuukautta, sillä ihminen voi feikata jopa 6kk.

Jos tämän testin jälkeen ei kaikkia asiat kohtaa, niin ei ole järkeä sitoutua loppuelämäksi. Ihmiset ei muutu. Kun näet miten he elää, niin tiedät millaisia he oikeasti ovat. Hän ei todellakaan muutu vaikka niin väittäisi.

Vierailija
10/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti aprikoinut lapsuuden roolimallia tyttärelle jonka juuri isä antaa.

Oma isäni on aina ollut suurin roolimallini ja aina laittanut perheen ja lapset edelle, edelleen vaikka aikuisia olemme nykyään.

Valitsin myös hyvän ja empaattisen miehen, epäilen sisään rakennettua hälytyskelloa jo alusta saakka mikä ei anna kenenkään (varsinkaan kumppanin) kohdella itseäni huonosti, olisi täysin pöyristyttävää jakaa elämä itsekkään henkilön kanssa.

Luonnollisesti olen itsekin enpaattinen ja kiltti ihminen ja laitan toisten hyvin kohtelun etusijalle ja teen toisille ja varsinkin miehelleni jota rakastan mielettömästä, kuin haluaisin itselleni tehtävän.

Vierailija
11/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakka ja kansi. Oma äitini oli uhrautuva, jopa marttyyrimaisesti. Outoa on myös se, että sinun äitisi on suostunut tuollaiseen kohteluun!! Päätin jo nuorena, että en halua samanlaiseksi uhriksi kuin oma äitini.

Toki tingin paljon omista menoista ja ostoksista lasten vauva-aikana, koska halusin. Mutta lasten kasvaessa hemmottelen yhä enemmän itseäni. Ja jos mun mies tekisi noin kun sun, niin ottaisin asian puheeksi.

Vierailija
12/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi, mutta tuo tuntuu olevan jokin sisäänrakennettu piirre HYVIN monilla miehillä. Mies joka laittaa perheensä itsensä edelle on kultakimpaleeseen verrattava harvinaisuus ja aarre.

Vierailija
14/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä lähdet liikenteeseen hyvin vahvalla yleistyksellä ja ensimmäisessä lauseessa toteat, ettei kaikki ole sellaisia. Laadukasta juttua.

Vierailija
15/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea. Miehet ovat itsekkäitä. Syy:

Heillä ei ole tunne - elämää.

Vierailija
16/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä lähdet liikenteeseen hyvin vahvalla yleistyksellä ja ensimmäisessä lauseessa toteat, ettei kaikki ole sellaisia. Laadukasta juttua.

Otsikossa kysytään, miksi "monet  miehet" ovat niin itsekkäitä. Ensimmäisessä lauseessa todetaan, että kaikki eivät ole sellaisia. Mielestäni nämä eivät mitenkään ole ristiriidassa keskenään. Ihan laadukasta juttua on.

Vierailija
17/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti noita kuvaamiasi tapauksia on liikaa. Taitaa vielä vaan näkyä se "50-luvun" roolijako edelleen. Vaikka muuten muuten eläisi tasa-arvoisessa suhteessa (eri tavalla kuin omat vanhemmat ja isovanhemmat), jostain kumman lasten syntyessä mallia haetaan omista kotioloista.

Lapsista voi kuitenkin pitää huolta monella tavalla. Monet miehet huolehtivat perheestä taloudellisesti. Se valitettavasti tarkoittaa, että heillä ei ole niin paljon aikaa käytettävissä perheen parissa.

Toisaalta tiedän paljon naisia, jotka keskittyvät niin täysillä lapsiinsa, että unohtavat itsensä ja parisuhteensa ihan kokonaan. Sitten 10 vuoden päästä havahdutaan, ettei puolison kanssa ole muuta yhteistä kuin lapset ja asuntolaina sekä keksitään että nyt on minun vuoro elää. Yleensä tästä oivalluksesta kahden vuoden sisällä tulee ero.

Näissä molemmissa tavoissa on puolensa, mutta ongelmana on äärimmäisyyksiin meno. Kohtuus olisi pidemmän päälle parempi ratkaisu.

Vierailija
18/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä samaa paskaa kiljoonannen kerran.

"Päätin lopettaa mieheni äitinä olemisen!" jne. yms!

Vierailija
19/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehet nyt ovat niin itsekkäitä mulkeroita, niin minkä takia te naiset olette niiden miesten kanssa? Kääntyisitte vaikka lesboiksi, niin elämä helpottuisi. Vaan taitaa se kikuli kuitenkin sen verran paljon kiinnostaa, että himoitsette sen miehen rinnallenne.

Haluan rakastaa ja tuntea itseni rakastetuksi. Haluan jakaa arjen ilot ja surut oman kullan kanssa. Haluan harrastaa seksiä ihmisen kanssa, josta välitän ja joka välittää minusta. Haluan oman perheen, lapsia. Näistä syistä haluan miestä rinnalleni. Niin moni mies vaan osoittautuu suureksi pettymykseksi eikä heidän kanssaan ole ikinä mahdollista kokea noita mainitsemiani asioita. Voin kertoa, että se kikuli kiinnostaa vain kun se on kiinni hyvässä miehessä. Itsekkään m*lkeromiehen kikuli suorastaan inhottaa.

Vierailija
20/101 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies päätyy perheelliseksi seksin perässä,harvemmin siksi että nimenomaan haluaa lapsia.Ei sikäli ihme jos perhe-elämä ei kiinnosta.