Miksi monet miehet ovat niin ITSEKKÄITÄ? Perhe-elämä
Heti alkuun huom.! En sano, että kaikki miehet ovat tällaisia. Uskon, että on olemassa epäitsekkäitä perheenisiä, samoin kuin itsekkäitä perheenäitejä.
Jostain syystä kuitenkin omat kokemukseni ja ympärilläni näkemät perhedynamiikat ovat tosi monesti tällaisia: äiti laittaa lasten edun aina itsensä edelle. Isä laittaa oman etunsa kaikkien edelle. Ei jotenkin tunnu osaavan ajatella mitään muuta??!
Oma isäni oli juuri tällainen. Meillä oli lapsuudessani rahallisesti tiukkaa, me lapset kuljimme parsituissa isommilta serkuilta saaduissa vaatteissa. Kengissä saattoi talviaikanakin olla puoli vuotta reikä ennen kuin sai uudet. Mistään maksullisista harrastuksista ei ollut puhettakaan, ilmaisiinkin sai mennä itse kävellen tai jättää menemättä, isä ei kertaakaan vienyt autolla vaikka matka olisi ollut pitkä (äidillä ei ollut ajokorttia). Vaikka olimme "köyhiä",jostain kumman syystä isällä silti riitti rahaa polttaa tupakkaa, ostaa viinaa, ostaa uusi auto (joka oli vain hänen käytössään). Osti siis ennemmin nautintoaineita itselleen kuin uudet kengät lapselleen.
Äiti taas yritti kaikkensa että meillä lapsilla olisi ollut jotain. Kun sai vähän rahaa, niin osti uudet takit meille lapsille, itse kulki vanhassa ja virttyneessä talvi toisensa jälkeen. Kaikki äidin rahat meni ruokaan ja meidän lasten menoihin, isällä oli "omaa rahaa" jolla hurvitteli.
Nyt olen itse nelikymppinen ja on omia lapsia. Jotenkin huomaan tämän saman itsekkyysilmiön TAAS, vaikka luulin löytäneeni hyvän miehen. Jos kaapissa/hellalla on ruokaa/herkkuja ja mies on nälkäinen, hän taatusti vetää oman napansa täyteen huolehtimatta siitä, jääkö lapsille edes tarpeeksi tai milloin he edes ovat viimeksi syöneet. Millainen h*lvetin isä ei edes kysy lapsilta ovatko he syöneet, vaan syö vaan kattilan tyhjäksi kun HÄNELLÄ on nälkä?
Eilen tulin illalla lapsen kanssa harrastuksesta. Lapsi huikkasi heti ovella että hänellä on ihan hirveä vessahätä, pääseekö hän ensimmäisenä vessaan. No, mies notkui keittiössä ja ilmeisesti hänelläkin vessatarve. Mies JUOKSI täyttä vauhtia vessaan ja ovi lukkoon, äkkiä lapsen nenän edestä. Siis mitä v*ttua suoraan sanoen.. Lapsi siinä sitten kiemurteli oven takana kun isä teki rauhassa tarpeensa.
Nämä ovat vain muutamia käytännön esimerkkejä, ai että kuinka kiehuu kun kirjoitankin tätä. Vähän väliä arjessa näkyy se, että mies ei vain osaa/välitä laittaa lapsen tarpeita omiensa edelle. Minulle äitinä se on aivan itsestäänselvyys, että pieni lapsi ensin ja sitten minä. Mikä ihmeen ilmiö tämä oikein on??!! Ymmärrän että ihmiset ovat perusluonteeltaan itsekkäitä ja oma etu laitetaan helposti esim. jonkun tuntemattoman ihmisen edun edelle. Mutta kun kyseessä on OMA LAPSI, oma perhe?!
Uskomatonta. Olen lopenkyllästynyt ja ärsyttää välillä aivan suunnattomasti.
Kuulostaa narsistiselta mieheltä. Ai kauhea, itse en sietäisi tuollaista. Niinkuin joku kehittymätön luolamies.