Miksi monet miehet ovat niin ITSEKKÄITÄ? Perhe-elämä
Heti alkuun huom.! En sano, että kaikki miehet ovat tällaisia. Uskon, että on olemassa epäitsekkäitä perheenisiä, samoin kuin itsekkäitä perheenäitejä.
Jostain syystä kuitenkin omat kokemukseni ja ympärilläni näkemät perhedynamiikat ovat tosi monesti tällaisia: äiti laittaa lasten edun aina itsensä edelle. Isä laittaa oman etunsa kaikkien edelle. Ei jotenkin tunnu osaavan ajatella mitään muuta??!
Oma isäni oli juuri tällainen. Meillä oli lapsuudessani rahallisesti tiukkaa, me lapset kuljimme parsituissa isommilta serkuilta saaduissa vaatteissa. Kengissä saattoi talviaikanakin olla puoli vuotta reikä ennen kuin sai uudet. Mistään maksullisista harrastuksista ei ollut puhettakaan, ilmaisiinkin sai mennä itse kävellen tai jättää menemättä, isä ei kertaakaan vienyt autolla vaikka matka olisi ollut pitkä (äidillä ei ollut ajokorttia). Vaikka olimme "köyhiä",jostain kumman syystä isällä silti riitti rahaa polttaa tupakkaa, ostaa viinaa, ostaa uusi auto (joka oli vain hänen käytössään). Osti siis ennemmin nautintoaineita itselleen kuin uudet kengät lapselleen.
Äiti taas yritti kaikkensa että meillä lapsilla olisi ollut jotain. Kun sai vähän rahaa, niin osti uudet takit meille lapsille, itse kulki vanhassa ja virttyneessä talvi toisensa jälkeen. Kaikki äidin rahat meni ruokaan ja meidän lasten menoihin, isällä oli "omaa rahaa" jolla hurvitteli.
Nyt olen itse nelikymppinen ja on omia lapsia. Jotenkin huomaan tämän saman itsekkyysilmiön TAAS, vaikka luulin löytäneeni hyvän miehen. Jos kaapissa/hellalla on ruokaa/herkkuja ja mies on nälkäinen, hän taatusti vetää oman napansa täyteen huolehtimatta siitä, jääkö lapsille edes tarpeeksi tai milloin he edes ovat viimeksi syöneet. Millainen h*lvetin isä ei edes kysy lapsilta ovatko he syöneet, vaan syö vaan kattilan tyhjäksi kun HÄNELLÄ on nälkä?
Eilen tulin illalla lapsen kanssa harrastuksesta. Lapsi huikkasi heti ovella että hänellä on ihan hirveä vessahätä, pääseekö hän ensimmäisenä vessaan. No, mies notkui keittiössä ja ilmeisesti hänelläkin vessatarve. Mies JUOKSI täyttä vauhtia vessaan ja ovi lukkoon, äkkiä lapsen nenän edestä. Siis mitä v*ttua suoraan sanoen.. Lapsi siinä sitten kiemurteli oven takana kun isä teki rauhassa tarpeensa.
Nämä ovat vain muutamia käytännön esimerkkejä, ai että kuinka kiehuu kun kirjoitankin tätä. Vähän väliä arjessa näkyy se, että mies ei vain osaa/välitä laittaa lapsen tarpeita omiensa edelle. Minulle äitinä se on aivan itsestäänselvyys, että pieni lapsi ensin ja sitten minä. Mikä ihmeen ilmiö tämä oikein on??!! Ymmärrän että ihmiset ovat perusluonteeltaan itsekkäitä ja oma etu laitetaan helposti esim. jonkun tuntemattoman ihmisen edun edelle. Mutta kun kyseessä on OMA LAPSI, oma perhe?!
Uskomatonta. Olen lopenkyllästynyt ja ärsyttää välillä aivan suunnattomasti.
Kommentit (101)
Mistä lapset oppii? Esimerkistä.
Nainen vastaa yksin kodista, päiväkodin henkilökunta on suurinmalta osalta naisia ja tilanne on kutakuinkin sama peruskoulussa. Pienet pojat viettävät suurinman osan ajastaan naisen kanssa.
Niin moni kertomus itsekkäistä miehistä kolahti: minunkin mieheni söisi vain ajattelematta kaiken jääkaapista, parhaat palat eritoten, itselle hän ostaa mielellään vaatetta ja urheiluvälinettä, lapsille ostaa nuristen että tarviiko oikeasti. Ei yhtään häpeä makailla sohvalla kun minä huhkin kotitöitä. Jos on kaksin alakoululaisen kanssa kun minä toisen lapsen kanssa jossain, on mies häipynyt jonnekin iltamyöhään. Lapsi siis pärjää, mutta sen harvan kerran kun ovat kaksin isän kanssa niin isä keksiikin muuta menoa- itselleen. Kaupunkiin avataan jäärata- lapset haluavat sinne, mies menee yksin kun haluaa kuntoilla rauhassa jne.
En allekirjoita että syynä aina olisi mallioppiminen kotona. Minun mieheni on lapsesta asti kyllä pakotettu siivoamaan ja asui 10 v yksin ja siivosi. Ehkä sitten se biologinen pienempi herkkyys jälkeläisen tarpeille.
Tästä syystä olen sinkku ja yh. Ex-mies haluaisi minut ja lapset takaisin ja sanoo kaipaavansa perhe-elämää. Toisin sanoen kaipaa elämää viiden tähden hotellissa, jossa kaikki kannetaan valmiina eteen ja voi itse keskittyä omiin harrastuksiin, omiin syömisiin, omaan napaan.. Lasten kanssa voi viettää hetkisen silloin, kun itsestä siltä tuntuu eikä ole omia harrastuksia joihin mennä mieluummin.. Mitään pakollisia pahoja, esim. vaipanvaihtoa tai ruoanlaittoa ei tietenkään tarvitse tehdä, kyllä niihin ennen pitkää joku muu tarttuu kun itse vaan sinnikkäästi makaa sohvalla. Kukapa ei helppoa elämää kaipaisi.
Puhuin, puhuin, puhuin, kirjoitin kirjeen, huusin. Ei mennyt perille. Nyt saa ihan ylhäisessä yksinäisyydessään keskittyä siihen omaan napaansa ja kaivata meitä takaisin. Ei onnistu. Olisi tehnyt jotain silloin kun vielä olimme perhe.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä olen sinkku ja yh. Ex-mies haluaisi minut ja lapset takaisin ja sanoo kaipaavansa perhe-elämää. Toisin sanoen kaipaa elämää viiden tähden hotellissa, jossa kaikki kannetaan valmiina eteen ja voi itse keskittyä omiin harrastuksiin, omiin syömisiin, omaan napaan.. Lasten kanssa voi viettää hetkisen silloin, kun itsestä siltä tuntuu eikä ole omia harrastuksia joihin mennä mieluummin.. Mitään pakollisia pahoja, esim. vaipanvaihtoa tai ruoanlaittoa ei tietenkään tarvitse tehdä, kyllä niihin ennen pitkää joku muu tarttuu kun itse vaan sinnikkäästi makaa sohvalla. Kukapa ei helppoa elämää kaipaisi.
Puhuin, puhuin, puhuin, kirjoitin kirjeen, huusin. Ei mennyt perille. Nyt saa ihan ylhäisessä yksinäisyydessään keskittyä siihen omaan napaansa ja kaivata meitä takaisin. Ei onnistu. Olisi tehnyt jotain silloin kun vielä olimme perhe.
Meillä sama tilanne. Ihanaa kun kohta 2vuotta on saanut olla ilman sitä itsekästä porsasta. Minä,minä,minun työni,minun harrastukseni, minun autoni... sitten kun otin kamat,lapset ja lähdin,niin itki sitä,että lapset kärsii. No,mä kärsin melkein 10 vuotta ja voin vaan sanoa,että sitä saa mitä tilaa.
ex halusi lapsia mutta oli juuri tällainen, oma napa ja etu meni kaiken ja kaikkien muiden edelle. Ei itsekkään ihmisen kanssa voi tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mietin että onko se oikeasti joku "hoivageeni" joka miehiltä vaan puuttuu. Eivätkö he tunne samanlaista myötätuntoa lasta kohtaan jolla nälkä tai vessahätä? Eikö heidän sydäntään yhtään kouraise, kun lapsi jää vaille? Minua äitinä välillä melkein fyysisesti sattuu, jos tiedän lapseni tarvitsevan jotain enkä pysty antamaan sitä hänelle. Saati että jättäisin antamatta siksi, että haluan sen asian itse itselleni. En voisi ikinä kuvitellakaan tekeväni niin.
Mutta kun se ei rajoitu lapsiin, sama meininki työpaikalla, kuntosalilla, liikenteessä. Minäminäminä.
Sika mikä sika. Tuttu juttu! Ei uutta rintamalla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä Sinä👍
Ap ei sano mutta siltikin sanoo. Aivan samalla tavalla tekevät naisetkin.
Vierailija kirjoitti:
ei kuningas alamaisilleen kumarra
🤭🤣🤢
Vierailija kirjoitti:
ei kuningas alamaisilleen kumarra
Sentti vähemmän niin olisit kuningatar🤭
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti noita kuvaamiasi tapauksia on liikaa. Taitaa vielä vaan näkyä se "50-luvun" roolijako edelleen. Vaikka muuten muuten eläisi tasa-arvoisessa suhteessa (eri tavalla kuin omat vanhemmat ja isovanhemmat), jostain kumman lasten syntyessä mallia haetaan omista kotioloista.
Lapsista voi kuitenkin pitää huolta monella tavalla. Monet miehet huolehtivat perheestä taloudellisesti. Se valitettavasti tarkoittaa, että heillä ei ole niin paljon aikaa käytettävissä perheen parissa.
Toisaalta tiedän paljon naisia, jotka keskittyvät niin täysillä lapsiinsa, että unohtavat itsensä ja parisuhteensa ihan kokonaan. Sitten 10 vuoden päästä havahdutaan, ettei puolison kanssa ole muuta yhteistä kuin lapset ja asuntolaina sekä keksitään että nyt on minun vuoro elää. Yleensä tästä oivalluksesta kahden vuoden sisällä tulee ero.
Näissä molemmissa tavoissa on puolensa, mutta ongelmana on äärimmäisyyksiin meno.
Miehillä on kyllä aikaa hoitaa lapsia vaikka käyvätkin töissä. Sanoit että heillä ei muka aikaa ole koska pitävät taloudellista huolta perheestä. Paskanmarjat, laiskan tekosyy ja pääsyy siihen miksi naisia ei parisuhde kiinnosta miesten kanssa enään. Naisethan ne käyvät töissä myös ja hoitavat kodin sekä perheen niin miksi mies ei voisi tehdä yhtä paljon. Lasten juoksevien asioiden hoito, koulu, harrastukset, terveys, vaatteet, ruoka, hygienia ja kodinhoito ei lopu ikinä, se on 24/7 työtä. Naiset voivat paremmin sinkkuina ja lapsettomina juurikin sen takia ja miehet ovat jääneet jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä! 15 v. yhdessä miehen kanssa ja kaksi lasta. Silti jaksaa aina ihmetyttää osa miehen tavoista: Hyvin voi vetää jääkaapista viimeiset ruuat illalla mahaansa ja lapsille jää pelkkää puuroa aamupalaksi. Juo illalla viimeiset maidot jääkaapista vaikka tietää 15 v. kokemuksella että minä juon maitokahvia... Lasten ollessa pieniä, saattoi minun (harvoin) poissaollessa syödä itse mutta ei antanut lapsille mitään tai antoi pelkän maitomukin??!! Vaikka lapsille olisi ollut valmiit ruuat. Selitys oli että "unohtui".... Tämä lista on ihan loputon, mutta vuosien kuluessa olen ymmärtänyt että miehen lapsuuden perheessä anoppi oli vastuussa ihan kaikesta juopon miehen ja kahden pojan kanssa. Mies onihan fiksu ja hyvin koulutettu ja hienosti hoitaa kahden pojan "miehisiä" harrastuksia valmentajana ja huoltajana, mutta kotona huomaan että kyky ajatella perhettä kokonaisuutena puuttuu. Oma napa ja oma etu menee aina kaiken edell
Avasi silmiä, mutta olet kuitenkin edelleen hänen kanssaan?? Mikä ihme joitain naisia vaivaa? Annat omille lapsillesi nimenomaan sellaisen perhe- ja parisuhdemallin mitä ap ja moni muu tässä ketjussa manaa.
EROA
Vierailija kirjoitti:
Niin moni kertomus itsekkäistä miehistä kolahti: minunkin mieheni söisi vain ajattelematta kaiken jääkaapista, parhaat palat eritoten, itselle hän ostaa mielellään vaatetta ja urheiluvälinettä, lapsille ostaa nuristen että tarviiko oikeasti. Ei yhtään häpeä makailla sohvalla kun minä huhkin kotitöitä. Jos on kaksin alakoululaisen kanssa kun minä toisen lapsen kanssa jossain, on mies häipynyt jonnekin iltamyöhään. Lapsi siis pärjää, mutta sen harvan kerran kun ovat kaksin isän kanssa niin isä keksiikin muuta menoa- itselleen. Kaupunkiin avataan jäärata- lapset haluavat sinne, mies menee yksin kun haluaa kuntoilla rauhassa jne.
En allekirjoita että syynä aina olisi mallioppiminen kotona. Minun mieheni on lapsesta asti kyllä pakotettu siivoamaan ja asui 10 v yksin ja siivosi. Ehkä sitten se biologinen pienempi herkkyys jälkeläisen tarpeille.
Siis miksi hitossa pysyt tuollaisen m*lkun kanssa???????? Sinäkin opetat esimerkillä lapsillesi, että sinun ja heidän tarpeet ei ole tärkeitä.
EROA
Vierailija kirjoitti:
Kun perheen pää voi hyvin, myös perhe voi hyvin.
todennäköisempää että menettää noin käyttäytymällä perheen
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, en ole koskaan saanut joulu- tai synttärilahjoja isältä. Melkein kaikki aina äidiltä. Jos isältä jotain, niin suklaata, jota on sitten heti kinuamassa itse.
normikuviohan on se että äiti ne lahjat aina ostaa ja paketoi ja sitten ne on muka isältä tai molemmilta vanhemmilta.
Näitä juttuja kun lukee tulee mieleen vain semmonen ajatus että naiset ovat kaiken paskansa ansainneet. Teitä vihataan ihan syystä.
Taitaa vaan olla niin että perheen äiti on useimmiten se raskaan työn raataja nykyaikana...