10 kk ikäistä vauvaa purtiin päiväkodissa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005982972.html
Ihan ensimmäisenä tulee mieleen, että miksi 10 kk ikäinen vauva ylipäätään on päiväkodissa? Tuossa iässä rakentuu kiintymyssuhde omaan vanhempaan/ vanhempiin. Tämänkin vauvan tapauksessa iskällä ja äiskällä ilmeisen kiire lihottaa vain omaa lompakkoaan. Ruuhkavuosista ei ainakaan ole tietoa. Tehdään lapsi, laitetaan lapsi kunnan/ valtion kasvatus- ja koulutusjärjestelmän kasvatettavaksi.
Jos haluaa pelkän lemmikin, kannattaa hommata koira tai kissa, ei lasta. Ai niin... Koira ja kissakin vaatii enemmän huomiota ja sitoutumista, kuin se oma tenava.
Kommentit (395)
Meidän tytöllä oli hoitokaveri, joka puri, olin äitiyslomalla ja tavattiin puistossa tuo kaveri, iloisena tuli halaamaan ja samassa iski hampaat poskeen, itse olin kiinni omassa tytössä ja katse kaveruksissa. Tytöt oli noin 2v
Mutta tuolla vauvallahan oli ympäri kroppaa puremilla, kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Tajuaakohan tuon puetun lapsen vanhemmat lainkaan omaa syyllisyyttänsä tilanteeseen?
Vaikuttaa, että eivät.Vatsaa kouraisee ajatella purrun vauvan lisäksi sen purijan kodin fiiliksiä.
Purrulle lapselle jää tuosta traumat, minua puri koira kun olin saman ikäinen ja koirataiheuttaa edelleen sisäisen kauhureaktion.
Ensin lapsen näkökulmasta äiti on hylännyt hänet yhtäkkiä päivittäin vieraaseen paikkaan ja sitten tapahtuu jotain täysin kauheaa, jota ei myöskään pysty selittämään. Aistii vain vaaran. Mahtaa olla hyvä kiintymyssuhde tiedossa.
Kyllä lapsi voi luoda tuollaisenkin jälkeen luoda eheän kiintymyssuhteen päivähoitajaansa. Ex-ensisijaiseen kiintymyksenkohteeseen (oletettavasti äiti), noin pieni lapsi ei päivähoidossa ollessaan luonnollisestikaan pysty ylläpitämään kiintymystä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä syyttää päiväkodin henkilökuntaa tuosta. Ilmeisesti on vanhempiensa ensimmäinen lapsi tuo purtu. Mulla on kaksi lasta, ja isompi toinen saattaa ehtiä potkaista toista, vaikka potkaistava olisi sylissäni. Jos on 3 metrin päässä, niin siinä ehtii jo paljon tapahtua. Vauva on varmaan hämmentynyt/järkyttynyt eikä ole heti alkanut itkemään.
Toki pitää miettiä, että miten 2-vuotias on noin hurjasti purrut. Jostain on varmaan kovasti ahdistunut tai raivostunut. Raivostuessaan noin pieni kyllä jatkaa niin kauan kunnes fyysisesti erotetaan.
Tekijä on ollut "helposti tulistuva" luonne, jonka pitää tietenkin saada olla ihan oma itsensä.
Kaikilla ei vaan ole mahdollisuuksia olla 2 vuotta kotona, nykymaailmassa se voi tarkoittaa tipahtamista kokonaan työmarkkinoilta.
Kuinka antoisaa on olla pienen kanssa kotona. Oi niitä aikoja oi niitä aikoja ne tahtoisin niin elää uudelleen. Se on niin ainutkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka antoisaa on olla pienen kanssa kotona. Oi niitä aikoja oi niitä aikoja ne tahtoisin niin elää uudelleen. Se on niin ainutkertaista.
Varsinkin kun aika kultaa muistot.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tytöllä oli hoitokaveri, joka puri, olin äitiyslomalla ja tavattiin puistossa tuo kaveri, iloisena tuli halaamaan ja samassa iski hampaat poskeen, itse olin kiinni omassa tytössä ja katse kaveruksissa. Tytöt oli noin 2v
Mutta tuolla vauvallahan oli ympäri kroppaa puremilla, kamalaa.
Tuon ikäinen saattaa purra innostustaankin, niin kuin teidän kohdalla.
Meidän lapsi puri 2-vuotiaana minua ja isäänsä silloin kun innostui, suuttui tai kiukustui. Meni onneksi ohi muutamassa kuukaudessa ja ketään muuta ei purrut.
Ihan hyvä että vauvan äiti jakoi tarinan, sillä ei noin montaa puremajälkeä pitäisi päässä tapahtumaan päivähoidossa. Mietin kyllä, että olisi voinut jättää spekulaatiot tämän 2-vuotiaan kotioloissa pois - sitä kun ei todellakaan tiedä miten oma murunen käyttäytyy sitten kyseisessä iässä. Facebookissa oli kommentteja, että tämä pureva lapsi pitäisi laittaa mielisairaalaan jne. Kertoo kyllä paljon siitä, kuinka vähän ihmiset ymmärtävät alle 3-vuotiaiden maailmaa.
Ei mun mielestä ole ihan oikein altistaa sitä purijankaan perhettä tuollaiselle, että joutuu lukemaan kuinka oma lapsi on "hullu" tms. Vikahan on ollut täysin päiväkodin kuitenkin.
Pienten ryhmässä on voinut olla jo huumaava meteli valmiiksi. Purruksi joutunut lapsi on voinut itkeä valmiiksi ja mahdollisesti pari muutakin. Siinä ei sitten ole heti huomannut, että nyt ei kyse ole enää väsymysitkusta vaan on oikea hätä, kun hoitaja kääntynyt laittamaan asioita valmiiksi. Toiset hoitajat olleet mahdollisesti sidottuina esimerkiksi siirtymätilanteissa muissa tiloissa.
Lastentarhanopettajana sanoisin, että ei tarvitse olla huono hoitaja, jotta noin pääsisi käymään. Ikävä tapahtuma kuitenkin.
Raivoatuttavaa miten nyt netissä lynkataan tuota pientä 1-2-vuotiasta purijaa ja hänen perhettään! Purrun lapsen äiti olisi kyllä saanut jättää heidät omastakin ilmoituksesta pois.
Ihminen on väkivaltaisimmillaan juuri kaksivuotiaana ja pureminen on täysin normaali vaihe monilla lapsilla, ennen kuin oppivat kommunikoimaan verbaalisesti. Varhaiskasvatuksen parissa lapsilla on vielä stressitasot todella korkealla, joten ei mikään ihme että näitä käy.
Äidin sivun keskustelussa oli maininta jonkun muun keskustelun pohjalta, että tietokatkoksesta johtuen ryhmä oli ollut hetken ilman valvontaa.
Toki tämä nyt vaan on toisen kädentietoa, eikä äiti itse ollut sitä sinne laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Pienten ryhmässä on voinut olla jo huumaava meteli valmiiksi. Purruksi joutunut lapsi on voinut itkeä valmiiksi ja mahdollisesti pari muutakin. Siinä ei sitten ole heti huomannut, että nyt ei kyse ole enää väsymysitkusta vaan on oikea hätä, kun hoitaja kääntynyt laittamaan asioita valmiiksi. Toiset hoitajat olleet mahdollisesti sidottuina esimerkiksi siirtymätilanteissa muissa tiloissa.
Lastentarhanopettajana sanoisin, että ei tarvitse olla huono hoitaja, jotta noin pääsisi käymään. Ikävä tapahtuma kuitenkin.
Juuri näin. Äiti kertoi maikkarin haastattelussa, että hänen lapsensa on ”tempperamenttinen ja kova ääninen”, joten hyvin mahdollisesti huutanut paljonkin ilman mitään oikeaa hätää. Mistä hoitajat olisivat sitten voineet arvata, että nyt x-tunnin huutamisen jälkeen sillä onkin tosi kyseessä?
Onneksi palstapsykologit tietää aina paremmin että elämä on pilalla jos lapsi menee päiväkotiin alle vuoden ikäisenä. Teitä hei tarvitaan Kelalla, siellä on suuri tarve etänäkijöille jotka kykenevät arvioimaan ihmisten psyykkistä ja fyysistä tilaa näkemättä ihmistä ja tutustumatta aineistoon. Hopi hopi hakemaan!
Terv, psyykkisesti hyvin stabiiliksi ja terveeksi luokiteltu (vaativa työhönottotarkastus) ihminen kenellä on todella läheiset välit vanhempiin vaikka menin päiväkotiin 10 kuukauden ikäisenä
Vierailija kirjoitti:
Äidin sivun keskustelussa oli maininta jonkun muun keskustelun pohjalta, että tietokatkoksesta johtuen ryhmä oli ollut hetken ilman valvontaa.
Toki tämä nyt vaan on toisen kädentietoa, eikä äiti itse ollut sitä sinne laittanut.
Keskisuomalaisesta maksumuurin takaa tuon tekstin mukaan löytyisi? Pääseekö joku sinne?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi palstapsykologit tietää aina paremmin että elämä on pilalla jos lapsi menee päiväkotiin alle vuoden ikäisenä. Teitä hei tarvitaan Kelalla, siellä on suuri tarve etänäkijöille jotka kykenevät arvioimaan ihmisten psyykkistä ja fyysistä tilaa näkemättä ihmistä ja tutustumatta aineistoon. Hopi hopi hakemaan!
Terv, psyykkisesti hyvin stabiiliksi ja terveeksi luokiteltu (vaativa työhönottotarkastus) ihminen kenellä on todella läheiset välit vanhempiin vaikka menin päiväkotiin 10 kuukauden ikäisenä
Vai ihan vaativa työtönottotarkastus, jossa todettu ettei lapsuudesta ole jäänyt traumoja :’D
Et kyllä täällä kovin tasapainoiselta vaikuta...
Mm. tuollaisten takia lapseni ei ole ollut ikinä päiväkodissa vaan olen hoitanut heidät kotona.
Kiusattavaksi ja pahoinpideltäväksi ehtii myöhemminkin kun koulu alkaa.
On ihan ok istuttaa ne alle vuoden ikäiset vaikka syöttötuoliin, jos turvallisuutta ryhmässä ei pystytä muuten takaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ihan vaativa työtönottotarkastus, jossa todettu ettei lapsuudesta ole jäänyt traumoja :’D
Et kyllä täällä kovin tasapainoiselta vaikuta...
Niin, sinä et toki varmasti sellaisista ammateista osaa uneksiakaan joissa tehdään työn luonteen vuoksi laaja psykologinen arvio, veikkaat vaikka että Supoon otetaan vaan kun vaikuttaa kivalta haastattelussa? Mistään traumoistahan tässä ei puhuttu vaan kiintymyssuhteesta.
Tämän keskustelun perusteella äitejä ei siis kiinnosta päivähoidon laatu, tärkeämpää on syytellä toisia äitejä siitä että lapsi viedään hoitoon väärän ikäisenä. Tuossa on vaan sellainen ongelma, että jos näitä oikeita riman alituksia ei uskalleta tuoda julkisuuteen tämän yleisen tuomitsemisen takia, päivähoito pysyy aivan paskana ja siellä samassa paskassa päivähoidossa ne oikean ikäisinä hoitoon viedytkin on. Ehkä teidän lapsi on jo niin iso että häntä ei enää kukaan pure, mutta jos hoitajat on jossain kuulomatkan ulkopuolella saattaa hänelle tapahtua myös ihan mitä vaan. Se minkä ikäisenä kyseisen uutisen lapsi on viety hoitoon on aivan epäolennaista, kun kaikkia vanhempia pitäisi kiinnostaa päivähoidon laatu. Sen sijaan täällä nautitaan vaan kun päästään arvostelemaan muita vanhempia. Ei ole ihme että päivähoito on umpipaskaa jos tällaisenkin uutisen yhteydessä keskitytään arvostelemaan vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa on aina vastakkain kotona lapsiaan hoitavat äidit ja uraäidit, perustavat käsityksensä omiin kokemuksiin. Ehkä yleisempi totuus voisi löytyä juurikin tarkastelemalla jo aikuisiksi kasvaneiden ikäluokkien psyykkeitä. Esimerkiksi ikäisteni 50-vuotiaiden syntyessä äitiysloma oli 3 kk, yksi kuukausi ennen syntymää ja kaksi jälkeen. Olisi mukava nähdä tutkimus miten noissa kohorteissa kotiäitien ja työäitien lasten elämä ja mt on kehittynyt. Silloin tosin päiväkoteja on ollut varsin vähän, hoitajina useammin "lapsenlikat", mummot ym. yleisempiä. Minunkin hoitoni oli 16 v. koulunsa lopettaneen lapsenlikan varassa. Ilmeisesti vastuullinen ja inhimillinen tyttö, ihan tervepäinen minusta kasvoi. Mutta ne ikäkohorttitutkimukset olis kiva nähdä näiden yksittäisten omien kokemusten lisäksi, onko sellaisia Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Mm. tuollaisten takia lapseni ei ole ollut ikinä päiväkodissa vaan olen hoitanut heidät kotona.
Kiusattavaksi ja pahoinpideltäväksi ehtii myöhemminkin kun koulu alkaa.
Ja koska sinua ei voisi vähempää kiinnostaa miten lapsia yleensä ottaen suomalaisissa päiväkodeissa kohdellaan, päätit käyttää tämän puheenvuoron oman kilpesi kiillottamiseen? Tiedätkö että jotkut ihmiset välittävät toistenkin lasten hyvinvoinnista? Eikö ole erikoista.
mitä helvettiä 10 kk tekee päiväkodissa?