Mitä terveysjuttuja pidettiin lapsuukodissasi tärkeinä?
Olipa kyseessä terveelliset ruuat, lääkkeet, uskomukset tai vastaavat. Meillä äiti antoi joka aamu rautatabletin, A-vitamiinin ja raekalkkia.
Kommentit (30)
Silloista ruokaympyrää noudatettiin. Kalanmaksaöljyä otettiin lisänä. Marjoja kerättiin ja karkkipäivä oli kerran viikossa. Mehut tehtiin itse marjoista jne.
Ei ollut mitään terveysjuttuja mun lapsuudessa 50 luvulla. Varoitettiin syömästä omenan siemeniä ja tuomen marjoja ja kielon marjoja ei saanut syödä ainakaan niitä, lillukoita sai syödä.
Karkinsyönti oli suoraan saatanasta ainakin isän mielestä. No äiti joskus heltyi ostamaan meille lapsille karkkia ja isä jupisi vihaisena itsekseen. Mutta äidin leipomukset kyllä kelpasi hänellekin.
Hampaiden pesua vahdittiin/muistutettiin vielä ala-asteella. Tosin hampaiden pesusta aamulla ei kukaan puhunut mitään.
Sairaudet hoidettiin ja lääkekuurit syötiin.
Eipä muuta. Vm -72.
Ruokalusikalliset raekalkkia (jossa myös d-vitamiinia) ja Möllerin kalanmaksaöljyä.
Ruoka oli kotona tehtyä ja monipuolista. Aterioilla kaikki piti syödä, ei olisi tullut mieleenkään nirsoilla.
Koko perhe ulkoili ja liikkui. Lapsia ei kuskattu kouluun tai harrastuksiin, itse piti kävellä tai pyöräillä. Sokerilimuja sai max lasillisen viikossa (pieni pullo veljen kanssa puoliksi), myöskään karkkia ei syöty pussikaupalla.
Vastustuskyky oli hyvä, kun lapset rakensivat metsässä majoja ja kiipeilivät kallioilla. Ja kesällä pakotettiin myös mukaan marjametsään, kun poimittiin mustikoita ja puolukoita ämpärikaupalla. Ei ollut allergioita eikä flunssia. Tosin ei myöskään syöty lisäaineita, keinomakeutusaineita tai teollisia eineksiä.
Jaffa auttoi mahatautiin. :D Aina kun nykyisin juon (harvoin) jaffaa tulee mieleen oksennustauti.
Käsien ja hampaiden pesua, päivittäistä suihkua, vaatteiden vaihtoa kotiin tullessa, monipuolista ruokavaliota ( kasarilapsi olen)
Lukeminen ja television katselu pilaa silmät, eikä kumpaakaan saanut tehdä. Ei oltu edes uskovaisia.
Hampaat piti harjata aina iltaisin. Lisäksi fluoritabletteja.
Eineksiä ja pikaruokaa äärimmäisen harvoin. Pikaruokaa ei tosin 80-luvulla ollut täälläpäin juuri tarjollakaan, lähinnä vaan jossain grillikioskilla. Koko kaupungissa oli pitkän aikaa vain yksi varsinainen hampurilaisravintola ja pitsaa sai ravintolasta.
Karkkipäivä oli lauantaisin. Poikkeuksina synttärit ja juhlapyhät.
Juureksia, hedelmiä ja marjoja syötiin paljon nykypäivään verrattuna, vaikka nykyisin on valikoimaa niidenkin suhteen hurjasti enemmän.
Kylmässa maassa tai lumessa ei saanut istua tai tulee pissatulehdus.