Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäni paras päätös oli pako suhteesta, jossa kotitöiden jako ei onnistunut

Vierailija
29.01.2019 |

Jätin joitakin vuosia sitten kumppanin, joka ei osallistunut tasa-arvoisesti kotitöiden tekoon. Elämä on ollut mielettömän helppoa ja mukavaa sen jälkeen.

Kumppanini into osallistua kodin töihin hiipui pikku hiljaa yhteen muuton jälkeen. Lopulta oltiin tilanteessa, jossa minä en matkatyön, pitkien työpäivien, kotitöiden ja lemmikkien hoidon jälkeen ehtinyt enää nukkua tarpeeksi puhumattakaan siitä, että olisin ehtinyt harrastaa jotain. Meillä ei myöskään enää ollut lainkaan mukavaa yhteistä aikaa, koska kaikki se aika, jota en ollut töissä tai nukkumassa, kului kotitöiden parissa.

En ole missään tapauksessa raivosiisti, mutta tiettyjä asioita kotona nyt on vain pakko tehdä. Pyykkiä on pestävä, jotta saa puhtaita vaatteita, kaupassa on käytävä jotta saa ruokaa, eläinten vahingot pitää siivota lattialta, välillä on imuroitava. Keittiössä on pidettävä sellainen järjestys, että siellä mahtuu toimimaan. Kodin pitää olla sellaisessa kunnossa, että arkiset asiat sujuvat riittävän helposti eivätkä aiheuta ylimääräistä stressiä.

Kumppani työskenteli pääasiassa kotoa käsin vapailla aikatauluilla, mutta ei kyennyt kuitenkaan esimerkiksi käynnistämään pesukonetta päivän aikana. En sitä tosin olisi niin välttämättä edellyttänytkään, kunhan olisi sitten osallistunut toimintaan iltaisin ja viikonloppuisin. Uskon, että jos meistä kumpikin olisi esimerkiksi tehnyt 20 tai 30 minuuttia kotitöitä päivässä, plus lemmikkien hoito, kaikki olisi sujunut oikein hyvin. Kun se kaikki jäi minun vastuulleni, katastrofi oli valmis.

Käytännössä minä heräsin arkisin viideltä ja viikonloppuisin seitsemältä. Nukkumaan pääsin 23 maissa illalla. Lemmikkien hoitoon liittyvät pakolliset aamurutiinit jäivät hoitamatta, jos jätin ne kumppanin vastuulle. Hän nukkui niin kauan kuin nukutti. Viikolla soittelin joskus töistä, ja hän oli puoliltapäivin monesti vasta syömässä aamupalaa. Viikonloppuisinkaan hän ei kuitenkaan halunnut aamurutiineja hoitaa, koska ”hänelläkin on oikeus ottaa viikonloppuna rennommin”. Koskaan ei ollut minun vuoroni levätä.

Anelin apua, yritin kertoa väsymyksestäni, lopulta en jaksanut kuin itkeä. Kumppani koki käytökseni nalkuttamisena ja manipulointina ja reagoi tilanteeseen sulkeutumalla kokonaan. Käytännössä loppuaikoina minä itkin ja siivosin, hän istui jurona television edessä ja vaikeni. Useimpina arkipäivinä en ehtinyt työpäivän jälkeen istua kertaakaan alas ennen kuin oli jo aika mennä nukkumaan, ja kello oli siihenkin jo liian paljon. Lauantaiaamuna kello soi taas ennen seitsemää.

Meillä ei luojan kiitos ollut lapsia, joten lähteminen oli siinä mielessä helppoa. Olen jälkeen päin miettinyt, että tilanne vähintäänkin lähenteli henkistä väkivaltaa. En ole koskaan kokenut mitään niin syvästi loukkaavaa kuin se, että toinen katsoo vierestä ilmeettömänä kuinka minä uuvun täysin, reagoimatta asiaan mitenkään.

Kun pääsin omaan asuntooni, tuntui kuin taivas olisi auennut. Siivottavana ovat nyt vain omat ja lemmikkien sotkut, ja on paljon helpompaa olla yksin vastuussa itsestään kuin yksin vastuussa kahdesta aikuisesta, kun toinen käyttäytyy kuin pikkulapsi. En enää koskaan mistään hinnasta ryhdy suhteeseen, jossa toinen osapuoli ei osallistu tasapuolisesti kotitöihin. Kun käyn treffeillä, selvitän heti ensimmäisenä ihmisestä sen, onnistuvatko kotihommat ja mitä hän ajattelee kotitöiden jakamisesta. Jos arki muuttuu tällaiseksi kuin meillä oli, elämästä tulee aivan loputtoman kauheaa. Nuo vuodet tuntuvat nyt painajaiselta.

En puhunut tässä kirjoituksessa nyt tarkoituksella sukupuolista, koska en haluaisi, että tästä keskustelusta tulee taas sellainen ankea sukupuolien sota.

Kommentit (406)

Vierailija
281/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en jättänyt. Tein nuo sitten kun olin sen hetken levännyt työpäivän jälkeen.

Eikä keittiötä kuulu "raivata". Silloin on jo jotain pielessä jos sellaiseen täytyy ryhtyä. Tavaroille ja kaikelle paikkansa ja siivotaan jäljet heti pois.

Aloittaja muuten valitti just tuosta, että toinen sotki muttei siivonnut jälkiään. Teillähän ei tuota ongelmaa ole ollut.

Vierailija
282/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoushullun ikiaikaiset jorinat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa koittaa elä hamstraajan kanssa, normaali touhu on aika kaukana siitä. 

Se touhu ei tule helpottumaan, pahenee vain ajan kanssa.

Vierailija
284/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mikään miehet vs naiset, vaan ylipäänsä tuollaisia uusavuttomia sianlailla toista hyväksikäyttämällä eläviä ihmisiä löytyy molemmista sukupuolista. Hirvittää miten joku aikuinen ihminen voi elää noin! Siinä yhdistyy ihan täysin laiskuus, toisen arvostuksen puute ja hälläväliä asenne. Jos on yhteinen koti, niin sitä hoidetaan yhdessä. Joku p*skaisten vaatteiden jättäminen keskelle lattiaa toisen siivottavaksi on jo ihan verrattavissa henkiseen väkivaltaan. Millainen ihminen haluaa jättää omat likaiset vaatteet toisen siivottavaksi?? Hyi hitto!

Vierailija
285/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nyt vaan toteuttaa itseään siivoamalla kliinisesti. Ns. vaativan persoonallisuuden diagnoosi.

Vierailija
286/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon

Vierailija
287/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..ja lapsia ei ole, mutta kaikki aika menee siivoamiseen? Kartano?

No, mutta ymmärrän silti.

No kiva nyt sitten että kuitenkin heitit tommosen veemäisen kommentin tohon ekana ikään kuin osoittaaksesi ymmärrystäsi.

Ei hän ole ainoa, joka ihmettelee tuollaista siivousdraamaa.

Vierailija
288/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tekee kesämökillä puut? Kyllä se on mies. Useinmiten. Kuka kantaa vedet. Mies. Kuka huolehtii autosta. Mies. Useinmiten. Kuka kolaa lumen. Mies. Useinmiten. Tai aina. Ikkunanpesu ja matonpesu. Mies. Että on sitä miehelläkin jotain virkaa. Kaupoissa näkee paljon pariskuntia yhdessä.

Vierailija
289/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tekee kesämökillä puut? Kyllä se on mies. Useinmiten. Kuka kantaa vedet. Mies. Kuka huolehtii autosta. Mies. Useinmiten. Kuka kolaa lumen. Mies. Useinmiten. Tai aina. Ikkunanpesu ja matonpesu. Mies. Että on sitä miehelläkin jotain virkaa. Kaupoissa näkee paljon pariskuntia yhdessä.

Ei ole kesämökkiä. Auto viedään huoltoon ja pesulaan (mies toki vie). Ikkunat ja matot pesen minä (putsaan myös viemärit ja hajulukot). Teen myös puutarhahommat ja ylläpidän kompostorin. Lumet luo mies ja tänä vuonna sitä on jopa tarvinnut tehdä :). Tosin tuossa jo kiukutteli, että etkö sä voisi tulla auttamaan. En mennyt. Eipä näy herraa auttamassa ruoka- pyykki- siivoushuollossa, joka pyorii ihan 365 päivää vuodessa keleistä riippumatta. (Ja kyllä ero on edessä, kunhan lapsi hiukan kasvaa.)

Vierailija
290/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole kesämökkiä. Mies huolehtii autoistamme, kun tietää niistä enemmän. Minä kolaan lähes aina lumet, koska nautin siitä. Ikkunat ja matot pestään yhdessä. Muutkin kodin askareet hoidetaan yhdessä. Mies osaa yhtälailla tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen, osaa käyttää pesukonetta, osaa laittaa pyykit kuivumaan ja laskostaa omat vaatteet kaappiin. Mies osaa imuroida ja pestä lattiat, pyyhiä pölyt, vaihtaa petivaatteet jne. Meillä nämä kaikki hoidetaan YHDESSÄ ja/tai se kumpi ehtii ja kokee sen juuri sillä hetkellä tarpeelliseksi.

Meillä ei ikinä riidellä siivouksesta tms. Kumpikin ollaan osaavia, töissä käyviä aikuisia ihmisiä, joten mitään ongelmia ei pitäisikään olla. Ei meistä kumpikaan haluaisi elää minkään uusavuttoman sikapossun kanssa.

Vierailija
291/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kesämökki ja vedenkantaminen tähän liittyy? Kaikilla ei ole kesämökkiä ja aika harvalta puuttuu kodista juokseva vesi. Monella naisellakin on oma auto, minullakin on, ja itse huolehdin siitä. Kerrostalossa ei välttämättä tarvitse tehdä lumitöitä, kun huoltoyhtiö hoitaa ne. Ikkunanpesu ja mattojen pesu ovat naisten hommia, ei miehet niihin koske. Totta kai miesten pitää kauppareissulle tulla mukaan, ostetaanhan siinä miestenkin syömää ruokaa. Valtaosan kauppareissuista taitaa hoitaa kuitenkin perheen nainen.

Minua ärsyttää, kun keskusteluun vedetään aina mukaan asioita, joita ei kaikissa perheissä ole kuten talon remppa tai lumityöt. Ihan jokaisessa taloudessa pitää kuitenkin pyykätä, käydä kaupassa, tehdä ruokaa ja siivota.

Vierailija
292/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä menee noin paljon aikaa kotitöihin? Siivoan kerran viikossa, laitan ruokaa joka päivä ja pesen pyykit pari kertaa viikossa, mutta ei nuo kotityöt yhtään rasita. Mies tekee pitkää työpäivää eikä ehdi mitään kotitöitä tekemään. Myös ulkoilutan koiria kaksi tuntia päivässä, mutta se on vain rentoutumista. 

Mies on kyllä siisti ja järjestelmällinen, että ei jätä mitään sotkuja jälkeensä. 

Vierailija
293/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se oli meilläkin. Aktiivisuus nolla. Ja paheni vain, kauhea hamstraustaipumus, kaapit täyttyi tyhjistä raejuustopurkeista ja sanomalehtiä piti säästää, jos vaikka joskus tulee luettuakin.

Ei ollut kiva tulla työpäivän jälkeen kotiin ja istahtaa sohvalle, vain huomatakseen että paskavaippa on ollut jonkun aikaa siinä tyynyjen vieressä käryämässä.

Päättyi lopulta eroon hänen aloitteestaan ja kyllä helpotti. Vuosien jälkeen löytyi se mukava nainenkin vierelle, joka on kodin hommien suhteen samoilla linjoilla.

Yleensä lapsiperheessä ei istahdeta töiden jälkeen sohvalle. Jätitkö sinä nyt jotain kertomatta, etkö alkanut raivata keittiötä tai ruvennut laittamaan ruokaa?

Mietin, oletkohan nyt ilkeä vai vähän tyhmä. Itse kirjoitin tuolla juuri elämästä, jossa en tosiaankaan 8 (ja yleensä vähän yli) työpäivän ja 4,5 km (monena päivänä vähänt enemmän) kävelyn jälkeen istahtanut sohvalle, vaan aloin raivaamaan keittiöstä toisen jälkiä ja laittamaan ruokaa. Kunnes tajusin, miten pylleröstä sellainen on, että toisella on tälläinen rooli, tulla töistä korjaamaan toisen aikuisen jälkiä.

Vierailija
294/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kesämökki ja vedenkantaminen tähän liittyy? Kaikilla ei ole kesämökkiä ja aika harvalta puuttuu kodista juokseva vesi. Monella naisellakin on oma auto, minullakin on, ja itse huolehdin siitä. Kerrostalossa ei välttämättä tarvitse tehdä lumitöitä, kun huoltoyhtiö hoitaa ne. Ikkunanpesu ja mattojen pesu ovat naisten hommia, ei miehet niihin koske. Totta kai miesten pitää kauppareissulle tulla mukaan, ostetaanhan siinä miestenkin syömää ruokaa. Valtaosan kauppareissuista taitaa hoitaa kuitenkin perheen nainen.

Minua ärsyttää, kun keskusteluun vedetään aina mukaan asioita, joita ei kaikissa perheissä ole kuten talon remppa tai lumityöt. Ihan jokaisessa taloudessa pitää kuitenkin pyykätä, käydä kaupassa, tehdä ruokaa ja siivota.

Ohis, matonpesusta: Meillä täällä Tampereella on kaksi mattopesukonetta itsepalvelupesuloissa. 6 neliön matto peseytyy 25 eurolla, pienemmät halvemmalla, ja maton saa puolen tunnin pesun jälkeen kuivana suoraan lattiaan. Maailman parhaita suomalaisia keksintöjä. Mulla ei useinkaan ole mies mukana pesulassa.

Vierailija
295/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se oli meilläkin. Aktiivisuus nolla. Ja paheni vain, kauhea hamstraustaipumus, kaapit täyttyi tyhjistä raejuustopurkeista ja sanomalehtiä piti säästää, jos vaikka joskus tulee luettuakin.

Ei ollut kiva tulla työpäivän jälkeen kotiin ja istahtaa sohvalle, vain huomatakseen että paskavaippa on ollut jonkun aikaa siinä tyynyjen vieressä käryämässä.

Päättyi lopulta eroon hänen aloitteestaan ja kyllä helpotti. Vuosien jälkeen löytyi se mukava nainenkin vierelle, joka on kodin hommien suhteen samoilla linjoilla.

Yleensä lapsiperheessä ei istahdeta töiden jälkeen sohvalle. Jätitkö sinä nyt jotain kertomatta, etkö alkanut raivata keittiötä tai ruvennut laittamaan ruokaa?

Mietin, oletkohan nyt ilkeä vai vähän tyhmä. Itse kirjoitin tuolla juuri elämästä, jossa en tosiaankaan 8 (ja yleensä vähän yli) työpäivän ja 4,5 km (monena päivänä vähänt enemmän) kävelyn jälkeen istahtanut sohvalle, vaan aloin raivaamaan keittiöstä toisen jälkiä ja laittamaan ruokaa. Kunnes tajusin, miten pylleröstä sellainen on, että toisella on tälläinen rooli, tulla töistä korjaamaan toisen aikuisen jälkiä.

Vastasin kommenttiin, jossa luki, että kirjoittaja istahtaa töiden jälkeen sohvalle levähtämään vaikka kyseessä on lapsiperhe. Nyt en ymmärrä, miksi sinä oletat, että kommentoin sinun tilannetta millään tavalla.

Vierailija
296/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä menee noin paljon aikaa kotitöihin? Siivoan kerran viikossa, laitan ruokaa joka päivä ja pesen pyykit pari kertaa viikossa, mutta ei nuo kotityöt yhtään rasita. Mies tekee pitkää työpäivää eikä ehdi mitään kotitöitä tekemään. Myös ulkoilutan koiria kaksi tuntia päivässä, mutta se on vain rentoutumista. 

Mies on kyllä siisti ja järjestelmällinen, että ei jätä mitään sotkuja jälkeensä. 

Olet siinä oikeassa, että kotityöt organisoimalla ne pystyy hyvin hoitamaan yksinkin. Näillä "taakkansa alle" uupuvilla äideillä ja puolisoilla ei tosiasiassa olekaan ongelmana liialliset kotityöt vaan se parisuhde. Joko mies ei arvosta kotona tehtävää työtä ja pahimmassa tapauksessa sabotoi sitä itse.

Tuo kun sanoit, että miehesi on siisti ja järjestelmällinen, saattaa kuulostaa pieneltä asialta, mutta ei sitä ole.

1) Kun olet saanut kotityöt hoidettua ja miehesti tulee kotiin (myöhään) ja haluatte olla hetken kahdestaan, ei kotitöitä ilmaannu yhtäkkiä lisää. (Ei niiden likaisten vaatteiden vieminen pyykkikoriin kauaa vie, mutta v**ttaa, kun olit jo tehnyt tämän päivän hommat.)

2) Jos jostain syystä olet jättänyt jotain tekemättä, esim. astiat pöydälle tai vastaavaa, todennäköisesti siisti miehesi laittaa astiat automaattisesti tiskikoneeseen. Niin jokainen järkevä ihminen tekee, mutta et huomaa sitä, kun se on aina tapahtunut.

3) Jos siisti miehesi on yksin kotona useita päiviä, hän tuskin saa kämppää kaoottiseen kuntoon.

Kaikki kunnia sinulle hyvästä taloudenpidosta, mutta uskon, että sinulla on myös hyvä parisuhde. (kuten myös minulla)

Vierailija
297/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, matonpesusta: Meillä täällä Tampereella on kaksi mattopesukonetta itsepalvelupesuloissa. 6 neliön matto peseytyy 25 eurolla, pienemmät halvemmalla, ja maton saa puolen tunnin pesun jälkeen kuivana suoraan lattiaan. Maailman parhaita suomalaisia keksintöjä. Mulla ei useinkaan ole mies mukana pesulassa.

Meillä matot voi pestä taloyhtiön pesutuvassa ilmaiseksi. Enää en suostu pesemään mattoja yksin vaan vaadin, että miehen pitää tulla mukaan, sillä märkien mattojen kääntely ja nostelu on raskasta puuhaa. Koska mies ei halua sitä tehdä, hän vie matot pesulaan ja maksaa sen lystin itse. Minä en periaattesta osallistu maksamiseen, koska pienellä vaivalla puhtaat matot saa ilmaiseksi.

Vierailija
298/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ei täsmää. Meillä on iso talo, 2 lastakin ja vaimo käy töissä ja tekee melkein kaikki kotityöt, mutta silti jää aikaa harrastuksille ja parisuhteelle.

Vierailija
299/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä matot voi pestä taloyhtiön pesutuvassa ilmaiseksi. Enää en suostu pesemään mattoja yksin vaan vaadin, että miehen pitää tulla mukaan, sillä märkien mattojen kääntely ja nostelu on raskasta puuhaa. Koska mies ei halua sitä tehdä, hän vie matot pesulaan ja maksaa sen lystin itse. Minä en periaattesta osallistu maksamiseen, koska pienellä vaivalla puhtaat matot saa ilmaiseksi.

Tuokin on tyydyttävä työnjako, molemmat osallistuvat tavallaan. Meillä oltiin lapsiperhevuosina ihan eron partaalla kotityöasioiden vuoksi, mulla on siis ns. "perinteinen mies", joka kyllä korjaa autot ja talot, mutta kerrostaloelämässä niitä hommia ei vaan ole kuin satunnaisesti jatkuvasti pyörivään pyykki-ruoka-tiskitehtaaseen verrattuna. Kävi kuitenkin niin, että mies tajusi, ja korjasi toimintaansa. Ollaan sitä ikäluokkaa, jossa äiti on hoitanut kaiken kotona, mikä on tosi vahingollinen malli kaikkien kannalta. Meidän tytär, nyt jo aikuinen, ei onneksi tule samaan ansaan lankeamaan, eikä täälläkään enää raadeta kun ollaan kaksin.

Vierailija
300/406 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras keino olisi lopettaa se jynssääminen vähäksi aikaa. Toinen ei edes tajua, miten paljon sotkua syntyy, kun kumppani kulkee perässä siivoten kaikki paskat. Hän tottuu siihen, että aina on siistiä, vaikkei mitään tekisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi