Miksi jotkut ihmiset kävelevät kerrostalossa kantapäillään?
Ihana rauha vallitsee silloin kun tömistelijä sattuu olemaan paikoillaan. En vain käsitä, miten vaikeaa on kävellä normaalisti eli laskien paino tasaisesti koko jalkapohjalle, milloin tömistelyä ei kuulu?
En voisi kuvitellakaan käveleväni samanlailla, tiedostaen samalla aiheuttavani päänvaivaa alapuolella asuville. Perheemme onneksi kyseinen tömistelijä ei herää kukonlaulun aikaan, vaan "vasta" seitsemän nurkilla.
Auttakaa minua ymmärtämään kantapääkävelijöitä!
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri on kantapääaskeltaja, ovien paiskoja ja patterien hakkaaja. Olen itse kokeillut kävellä niin, että siitä lähtee samanlainen jyske kuin naapurilla - sattuu kantapäihin se paukutus. Ovien kiinni paiskominen tuntuu kummalliselta, kun ne menee vähemmälläkin kiinni. Patterien luo on tosi harvoin asiaa ja vielä vähemmän niitä tarvii hakata.
Mikähän sitä sinun naapuria ei satu kantapäihin, no siihen on yksinkertainen vastaus, sinä vain kuvittelet naapurin hakkaavan kantapäitään lattiaan. Emme olleet kotona ja meillä oli asunnossa ainoastaan kissa, kun naapuri kuvitteli kuulevansa kantapääjyskettä. 🐈
Ihminen nimenomaan ON kanta-astuja biomekaniikaltaan. :D Normaaliin kävelyyn kuuluu kantakosketus - tasatukivaihe - varvastyöntövaihe - heilahdusvaihe kunnes taas kantakosketus tapahtuu.
Jos ihminen kävelee koko ajalla astuen, se on joko sairas, vammautunut tai erittäin vanha, jolloin kävelyaskel sekä lyhenee että menettää erityispiirteitään. JA mikäli häiriinnyt tavallisista asumisen ja elämisen äänestä, kannattaa joko muuttaa kerrostalosta pois tai sitten valittaa äänieristyksen puutteesta ja puutteellisista rakenteista isännöintiin, jolloin joutuvat alkaa miettimään rakennuksen remontoimista.
Kantapää tömistelijät ovat yleensä lihavia tai vaan vittumaisia ihmisiä, joskus molempia. Ärsyyntyvät kun muut pitävät ääntä, mutta vaativat että muut sietää heidän jatkuvaa häiriköintiä. Näin se vaa menee.
Edellisen asunnon naapurissa, viereisessä kämpässä, asui juuri tällainen kanta-astuja. Koko kerros kaikui kuin patarumpu, kun se (nuori nainen) tampusteli lättäjaloillaan ympäri kämppää. Ilmeisesti oli tekemiset vähissä, tai muuten joku ahdistus, kun piti jatkuvasti ravata eestaas välillä öisinkin.
Pari kertaa tästä huomautin, että voisitko ystävällisesti kiinnittää huomiota siihen kuinka paukutat jaloillasi koko talon hereille. Katsoi vain hölmönä, alahuuli pajatson kuppina ikäänkuin jokin avaruusolio puhuttelisi häntä, eikä se huomauttelu tähän tapaukseen mitään vaikuttanut.
Vaihdoin asuntoa piakkoin, ja kyllä sääliksi käy niitä ex-naapureita, jotka joutuvat todennäköisesti edelleen kärsimään tuon vajaaälyisen apinan eestaas ravaamisesta. Naisella oli jo silloin jokseenkin omituisen tapauksen maine. Tajuaakohan se itsekään että koko talon asukkaat pitää sitä akkaa aivan tollona.
Is it normal to walk on your heels?
"Most mammals -- dogs, cats, raccoons -- walk and run around on the balls of their feet. Ungulates like horses and deer run and walk on their tiptoes," he adds. "Few species land on their heel: bears and humans and other great apes -- chimps, gorillas, orangutans."
Mun taloon on myös muuttanut kanta-astuja. Sitä ennen oli vuodesta toiseen hiljaista. Yöt varsinkin mennä paukuttaa edestakaisin. Ei ymmärrä että kovat töminät kuuluu tosi häiritsevästi. Kuvittelee varmaan itse että kukaan ei kuule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihminen koskaa kävele kantapäillä tai varpailla, vaan koko jalalla, ehkä hänellä on tapana jotenkin tömistelemällä kävellä mutta yleensä nämä kerrostalojen kanta-astujavalittajat kuvittelee omassa päässään että vain hän osaa kävellä oikein ja kaikki muut astuu kantapäillä. Kerrostalot nyt vaan on siitä paskoja että niissä kuuluu äänet, muuta rivitaloon tai omakotitaloon.
Itseasiassa se jopa kuuluu erääseen mielisairauteen, että häiriintyy olemattomista äänistä ja nimenomaan tällaisista kopinoista erityisesti.
Eihän se silloin ole olematon ääni, jos kopisee. Puhuit nyt vähän itsesi ristiin yrittäessäsi olla nokkela.
Vierailija kirjoitti:
Edellisen asunnon naapurissa, viereisessä kämpässä, asui juuri tällainen kanta-astuja. Koko kerros kaikui kuin patarumpu, kun se (nuori nainen) tampusteli lättäjaloillaan ympäri kämppää. Ilmeisesti oli tekemiset vähissä, tai muuten joku ahdistus, kun piti jatkuvasti ravata eestaas välillä öisinkin.
Pari kertaa tästä huomautin, että voisitko ystävällisesti kiinnittää huomiota siihen kuinka paukutat jaloillasi koko talon hereille. Katsoi vain hölmönä, alahuuli pajatson kuppina ikäänkuin jokin avaruusolio puhuttelisi häntä, eikä se huomauttelu tähän tapaukseen mitään vaikuttanut.
Vaihdoin asuntoa piakkoin, ja kyllä sääliksi käy niitä ex-naapureita, jotka joutuvat todennäköisesti edelleen kärsimään tuon vajaaälyisen apinan eestaas ravaamisesta. Naisella oli jo silloin jokseenkin omituisen tapauksen maine. Tajuaakohan se itsekään että koko talon asukkaat pitää sitä akkaa aivan tollona.
Tajuatkohan edes itsekään että koko talon asukkaat pitää sinua aivan tollona akkana!
Punkerot tömistelee niin että ikkunatkin ja lasit omassa kämpässä helisee. Ei ole edes vitsi. TÖM TÖM TÖM KILIKILIKILI TÖM TÖM! Kannattais laihduttaa tai rauhoitella niitä tukkijalkoja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri on kantapääaskeltaja, ovien paiskoja ja patterien hakkaaja. Olen itse kokeillut kävellä niin, että siitä lähtee samanlainen jyske kuin naapurilla - sattuu kantapäihin se paukutus. Ovien kiinni paiskominen tuntuu kummalliselta, kun ne menee vähemmälläkin kiinni. Patterien luo on tosi harvoin asiaa ja vielä vähemmän niitä tarvii hakata.
tuossa on vain se ongelma, että et voi tietää käveletkö niin kuin naapurisi - se pauke ja metli kun usein voimistuu kerrostalon rakenteissa. Esimerkiksi joku juomalasin tippuminen lattialle voi kuulostaa siltä kuin keilapallo olisi tippunut. Samoin tuo ovien "paiskominen". Usein nekin äänet kertautuvat kerrostalon rakenteissa ja pelkästään keittiön kaapistoissa olevat liukukiskot ja vetolaatikon avaaminen ja sulkeminen voi kuulostaa siltä, että niitä paiskotaan, vaikka laitettaisiin ihan normaalisti kiinni.
Jos joku on noin ääniherkkä, että hermostuu normaaleista äänistä kerrostalossa, niin silloin pitää ymmärtää muuttaa ylimpään kerrokseen.
Myönnän, olen koko ikäni ollut kantapäille astuja, jolloin askellukseni on äänekäs. Olen yrittänyt muuttaa askellustani, mutta alan jännittämään jalkoja ja kävely tuntuu vaivalloiselta. Ongelmaa helpottaa hiukan sisätossut.
Vierailija kirjoitti:
Mun taloon on myös muuttanut kanta-astuja. Sitä ennen oli vuodesta toiseen hiljaista. Yöt varsinkin mennä paukuttaa edestakaisin. Ei ymmärrä että kovat töminät kuuluu tosi häiritsevästi. Kuvittelee varmaan itse että kukaan ei kuule.
En usko että näillä tapauksilla riittää kuvittelun lahjat noin vaativaan ajatustoiminaan. Se vaatisi objektiivista havaintokykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihminen koskaa kävele kantapäillä tai varpailla, vaan koko jalalla, ehkä hänellä on tapana jotenkin tömistelemällä kävellä mutta yleensä nämä kerrostalojen kanta-astujavalittajat kuvittelee omassa päässään että vain hän osaa kävellä oikein ja kaikki muut astuu kantapäillä. Kerrostalot nyt vaan on siitä paskoja että niissä kuuluu äänet, muuta rivitaloon tai omakotitaloon.
Itseasiassa se jopa kuuluu erääseen mielisairauteen, että häiriintyy olemattomista äänistä ja nimenomaan tällaisista kopinoista erityisesti.
Eihän se silloin ole olematon ääni, jos kopisee. Puhuit nyt vähän itsesi ristiin yrittäessäsi olla nokkela.
Sinähän tässä yrität olla nokkela, et tosin onnistunut, kun et ilmeisesti ymmärrä asiasta mitään. Kopina voi olla jopa reilusti alle 0 dB. 0 dB on kuulokynnys, eikä se siis tarkoita täydellistä äänettömyyttä vaan on alin normaalikuuloisen kuultavissa oleva ääni.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, olen koko ikäni ollut kantapäille astuja, jolloin askellukseni on äänekäs. Olen yrittänyt muuttaa askellustani, mutta alan jännittämään jalkoja ja kävely tuntuu vaivalloiselta. Ongelmaa helpottaa hiukan sisätossut.
Minäkin olen kanta-astuja ja nykyään näen punaista jokaisesta joka tästä edes vitsillä mainitsee :D Naapuri mainitsi tästä kerran ja käytti vähemmän mairittelevia sanoja, joten säikähdin ja yritin astua kotona ei-kantapäällä. Seurauksena säären lihaskalvot tulehtui (=penikkatauti) kun jalkoja väkisin kuormitti eri asennossa kuin lihaksisto on tottunut ja oli muuten ihan helv*tin kipeä ja pitkäaikainen vaiva se. Enää en yritä vaan käytän sukkia tai villatossuja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän tässä yrität olla nokkela, et tosin onnistunut, kun et ilmeisesti ymmärrä asiasta mitään. Kopina voi olla jopa reilusti alle 0 dB. 0 dB on kuulokynnys, eikä se siis tarkoita täydellistä äänettömyyttä vaan on alin normaalikuuloisen kuultavissa oleva ääni.
Totta kaikkien kävelystä aiheutuu kopinaa, sitä ei välttämättä vain kuule alhaisen tason vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit peruskoulun fyssantunilla? kaivoit nenääsi? Nollatason voi itse määritellä tai vaikkapa atomipommin räjähdys nolla metrissä on se nolla desibeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin, teikäläisten mielestä matala voimakas tumiseva ääni on aina 0dB. On se sitten kumma kun jonnen bassojumputus häiritsee teikäläisiäkin?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, tässä kiteytyy hyvin se, miksi elämme kovin itsekkäässä maailmassa. Muut kärsiköön, koska minä olen tärkein. Muulla ei ole niin väliä.
Ap
Minusta ennemmin itsekästä on vaatia muita kävelemään epäluonnollisesti vain siksi ettei itse halua kuulla askeleiden ääniä. Miksi ne haittaavat sinua ja miksi asut kerrostalossa jos jopa askeleet on liikaa muista ihmisistä aiheutuvaa ääntä?
Epäluonnollinen kävelytyyli saattaa vinouttaa koko jalkaterän ja myös pohje joutuu siinä jatkuvaan vääränlaisen rasituksen alle.
Neanderthalensis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teit peruskoulun fyssantunilla? kaivoit nenääsi? Nollatason voi itse määritellä tai vaikkapa atomipommin räjähdys nolla metrissä on se nolla desibeliä.
Kuvittelet ilmeisesti olevasi nokkela. Suosittelen sinuakin hieman opiskelemaan fysiikkaa, niin ei tarvitse kirjoittaa noin älyttömiä. Fysiikassa on nimenomaan määritelty/päätetty äänen nollataso normaali-ihmisen kuulokynnyksen mukaan. Samoin kuin on päätetty, että veden jäätyessä lämpötila on 0C.