Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

LOKAkuisten tiistai

16.05.2006 |

Huomenta!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla oli rakenneultra ja kaikki oli hienosti, painoa vaavilla 283g. :) Pääsen vielä uudestaan ultraan 10 viikon päästä ja tsekataan vielä istukan paikka, vaikka oli jo periaatteessa siirtynyt pois kohdun suulta. Kiva kuitenkin päästä taas sitten kurkkaamaan masuun aivan kuten viime raskaudessakin.

Kyllä kunnalliselle puolellekin pääsee psykologille/ erikoissairaanhoitajalle juttelemaan. Jonoja voi toki olla, mutta meidän kunnassa kaveri ainakin pääsi aika nopeasti eli kannattaa soittaa ja kysyä lupicaia :)

Liikkeistä joku kyseli, kyllähän ne osalla tuntuu jo viikolla 15, mutta mulla ekassa tuntui 20+ ja nyt toisessa ekat tuntui kenties 18+, mutta eivät edelleenkään päivittäin tai mitenkään säännöllisesti, mutta eiköhän viimeistään 21-22 viikoilla kaikilla ala tuntumaan. Kannattaa kärsivällisesti odottaa eikä huolestua turhaan.

Eipä muuta kuin palailemisiin.

Kati 19+1

Vierailija
22/27 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heivaan kaikille,ja oikein kaunista tiistaiaamua!

Kuulin näistä sivuista,ja eri aikaan syntyvien vauvojen keskustelupalstoista yhdeltä " kollegalta" viime viikolla-ja pitihän nää tulla heti tsekkaamaan!Teitähän on täällä hirveesti!;) Menee varmaan tovi et pääsen kärryille kaikesta...

Itse oon sellasessa vaiheessa kun 19+3,ja kaksi ekaa ultraakin on jo käytynä!Laskettu aika on siis 7.10,ja Helsingin Kättärille olis tarkoitus mennä hoitamaan homma.

Onkos täällä kellään aikaisempia kokemuksia sieltä Kättärin Haikaranpesästä?Se kuulostaa aika hyvältä,mutta ilmeisesti myös tosi suositulta. Itse en ihan tarkalleen tiedä mitä sinne meno käsittää,kuulema vain paljon omatoimisempaa on koko juttu alusta lähtien ja et isänki pitää olla siellä mukana 24/7.Tarkottaako se siis käytännössä sitä et iskän pitää alottaa se isyysloma siis sinne tulolla,vai?Eihän sitä kyl pysty etukäteen ilmottaa et " hei,aloittasin sen isyysloman sit sinä-ja-sinä päivänä,ku laps syntyy sillo!" -eli kuinkahan senkin asian kanssa sit pitäis menetellä?

Oon myös miettiny sellasta vesisynnytystä,jos jollain on siitä henkilökohtasia kokemuksia,niin innosta pinkeänä kuuntelisin!Se on kuulema tosi tehokas kivunlievityskeino sen " pehmeän" synnytyksen ohella...Kätilö varotteli kyllä just viime viikolla et siitä synnytyksestä ei sais tehdä mitään spesiaali tapahtumaa,mut en mä oo sitä kyllä sellasena ajatellu-kait siinä on tapahtumaa kerrakseen ihan normityylilläkin!

Sit kuulisin mielellään kommentteja muiltakin kellä on ulkomaalainen siippa,omani on Tanskasta. Puhuu kyllä suomea suhteellisen hyvin,mutta pikkasen kauhistuttaa et kuinka se sit menee siinä extrajännässä tilanteessa-et en vaan joudu mikskään tulkiksi siinä ponnailun ohessa!Muutenki olis kiva käydä ne kaikki keskustelut/synnytysvalmennukset/sairaal akierrokset englanniksi,niin vois olla varma et mieskin ymmärtää mistä milloinki on kyse, keskenään kun kuitenkin puhutaan englantia!Aika nihkeetä se on tähän asti ollu,varmaan johtuu myös siitä et hän kuitenki ymmärtää tosi paljon suomea ja saattaa kommentoidakin välillä suomeks jotain...En tiiä et hermoilenko vaan turhia,et kai se kaikki menee sit kuitenki ihan hyvin omalla painollaan..Mut eka kerta on kuitenki eka kerta!Täysillä kohti tuntematonta, niin sanoakseni!

Enpä kai mä tällä kertaa enempiä turise, on ollu ilo löytää teidät muut " lokakuun odottajat" !;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisesta siipasta sen verran, että mun mies on puoliksi suomalainen, mutta syntynyt ulkomailla. Ymmärtää suomea jonkun verran, mutta synnytys- ja vauvasanastosta ei ole kyllä mitään hajua. Eli itsekin olen miettinyt, että mitä, jos kätilö ei osaa englantia ollenkaan. Mutta kai siitäkin voi esittää toiveen, luulisin, että saisi kielitaitoisen kätilön. Meilläkin eka synnytys ja muutenkin jännitystä riittää, vaikkei olisikaan kielilongelmia. Me kaksi puhutaan keskenämme hepreaa. Ollaan mietitty, jos otettais mun kaveri, joka on ammatiltaan kätilö, mukaan synnytykseen. Hän sitten vois tulkata mun miehelle pahimmassa tapauksessa ja muutenkin selittää asioita, kun ymmärtää vielä ammattinsa puolesta, mitä tapahtuu. Mutta luotan kyllä siihen, että sieltä se vauva tulee maailmaan silloin kun pitää. Sitä paitsi onhan Suomessa ja muissakin maissa paljon pakolaisia tai muita ulkomaalaisia, jotka eivät osaa kunnolla suomea tai edes englantia ja kyllä heidänkin lapsensa saatetaan maailmaan turvallisesti kieliongelmista riippumatta.

Itseäni synnytys kyllä hieman pelottaa ja olen itsekin miettinyt asiaa... Täytyy vaan luottaa siihen, että kaikki menee hyvin!!

Tsemppiä odotukseen!

Peggy kysyi liikkeistä. Minä ensimmäistä odotan, niin kuin mainitsin ja olen nyt viikolla 21+0. Liikkeet ovat tuntuneet jo useampia viikkoja, mutta varma niiden alkuperästä olen ollut n. 2 vkoa. Viiden viimeisen päivän ajan liikkeet ovat olleet vahvempia ja niitä on ollut enemmän ja niin kuin eilen kirjoitin, lukiessani teidän pinoa alkoi masussa käymään sellainen nakutus, että raotin paitaa ja liikkeet näkyivät omaan silmään ensimmäisen kerran mahan läpikin- ihan kuin pikkutyttö (sukupuoli varmistui su rakenneultrassa) olisi halunnut tulla ulos!

Sitten vielä 4D-ultrasta. Jotkut sanovat, että se on pelottava kokemus, kun vauva näyttää mustakeltapilkkuiselta, mutta meille se oli ainoastaan ihana, niin kuin eilen täällä hehkutin! Lääkäri vielä mainitsi, että se on se kone, joka muuttaa ihon sen näköiseksi, ettei jää traumoja! Minusta vauva näytti suloiselta, eikä yhtään pelottavalta. Skannasinkin nuo kuvat, että jos kuluvat puhki katselusta, on ainakin tallessa koneella! Joku kysyi yksityisestä/julkisesta ultrasta. Me käytiin yksityisellä ultraklinikalla, mutta julkiset terveyspalvelut kattavat rakenneultran ja alkuraskauden ultran. Ultrapaikan saa valita listasta, johon kuuluu yksityisiä ultraklinikoita tai sen voi tehdä myös terveyskeskuksesta. Mentiin siis yksityiseen ultrausinstituuttiin ja koneet olivat ihan uudet. Np-ultra tehtiin samassa paikassa, mutta yksityisesti. Kai siinäkin on joku julkinen tuki, kun maksoi vain n. 40e. Ja siis Israelissa ollaan.

Vierailija
24/27 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivä ohitse ja tuossa lueskelin viisi sisustus-kodinrakennus-puutarhalehteä ja samalla seurailin masuasukin melskausta masussa ja itkuhan siinä tuli *nyyh* Maha " pomppii" oikein ja asukas on kyllä aika lailla vilkkaan oloinen :) Se tuntuu jotenkin niin konkreettiselta ja liikuttavalta, kun näkee ne liikkeet eikä pelkästään tunne. Ihanaa! Siellä kyseltiin milloinka liikket ovat tuntuneet ekan kerran niin mulla rv16+5 ja ensimmäistä odottelen, istukka myöskin etuseinässä ainakin vielä np-ultrassa 12+1. Sunnuntaista lähtien on asukki liikkunut oikein kunnolla, näyttää käyttävän kyllä koko " valtakunnan" tilan hyödykseen :D Mies on myöskin tuntenut ja nähnyt muksaukset masussa.

Ihan päivittäin liikkeet tunnen ja moneen kertaan. Ennen tunsin ne paremmin maatessa, nyt ehkä enempi istuessa...Nyttenki hän siellä naputtelee ;)

Mun tarvis tällä viikolla soittaa se 4D ultra-aikakin. Ja tosiaan ensi viikolla on maanantaina se rakenneultra, jännäääää!!!!

Meillä kunta tarjoaa 2 ultraa: np-ultran ja tuon rakenneultran. Me tosin kävimme np:ssa yksityisellä eli tämä on meidän ensimmäinen vierailumme kunnallisen puolen äippäneuvolassa :) Nää ultrat tehdään eri paikassa, kun missä käyn terkkarilla.

Laskeskelin tänään, että mulla on 37 TYÖpäivää ennen kesäloman alkua ja siitä sitten jäänkin suoraan äippälomalle, huikeeta=) Tää ja ens viikko töitä ja sitten saan viikon lomailla vähän niinku maistiaisiksi.

Viime yönä olin kovasti ostamassa kirpparilta vauvalle pinnasänkyä..Kuljin siellä just heränneenä tukka pystyssä. Pidin neuletakin huppua päässä ja sitte yhtäkkii ihmettelin mitä yks mies mua tuijottaa ja huomasin, että huppu oli pudonnu päästä ja tukka tosiaankin oli pystyssä :D:D Olin just tutkimassa ihan kivannäköstä pinnasänkyä, jossa oli kaikki tarvittava (pohjan korkeuden säätö ym...)kun herätyskello soi..Pahus, se ois ollu halpaki: vaan 30 egee:D

Kuulin tänään, että eräs ystäväni on saanut perjantaina poikavauvan, heillä esikoinen myöskin poika:) Siinä viestiteltiin ja häneltä liikenisi mammavaatteita kiertoon. Lupasin mennä käymään sitten ei ens mut seuraavalla viikolla, kun on lomaa. En olekaan niin pientä vauvaa vähään aikaan nähnyt, oih<3

Jees, mutta ei tässä tämän kummempaa. Hieman väsyttää, kun aamulla olen 5.30 heräillyt...en tiiä jos vaikka vetäsis pienet päiväunet vielä tuossa. Huomenna on iltavuoro niin ei oo niin välii, vaikkei sais illalla ajoissa unen päästä kiinni...ja siitäkös isäntäkin tykkäis*hih* Tarvis vähän silitellä vissiin kyllä välillä muutakin kuin omaa masuaan.

Nyt poistun....Mukavaa päivänjatkoa kaikille :)

Toivottelee: Je_Ni & " Pikku-Hippu" 19+2

Vierailija
25/27 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa itsekin jaksan kirjoitella.Joku taisi kysyä vauvan liikkeistä..itse odotan siis toista ja olen rv.16+5.ensimmäiset liikkeet tunsin jo viikolla 15.nyt ne ovat siitä jo selkiytyneet pikkuhiljaa eli tuntuu jo selvempiä potkuja!kyllä oikeen hymy tulee naamalle kun mahassa tuntuu möyrintää!ensimmäistä odotellessa ekat liikkeet tuntuivat viikolla 18,eli paljon aikaisemmin nyt.ja niinhän sitä sanotaankin et aikaisemmin tuntee toisella ja niin eespäin.heippa!

Vierailija
26/27 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervetuloa vaan mirvis minunkin puolesta!

haikaranpesästä:

me synnytettiin viimekesänä ensimmäinen lapsemme haikaranpesässä, ja minulla paikasta pelkästään hyviä kokemuksia, nytkin olisi tarkoitus syys-lokakuussa sinne suunnata jos vain mahdollista:) sinnehän on aika tarkat " pääsyvaatimukset" , elikkäs synnytyksen täytyy tapahtua täysiaikaisuuden rajoissa eli 37-42 viikoilla, raskauden täytyy olla sujunut ihan normaalisti, ei perätilasynnytyksiä tai monikkosynnytyksiä, verenpaineen täytyy olla normaali, ei anemiaa yms.. kannattaa katsoa hus.in sivuilta,kätilöopistonsairaala ja haikaranpesä os15.

pesään ilmottaudutaan rakenneultran jälkeen, ilmottautuminen muistaakseni keskiviikkoisin, kätilö saattaa kysellä minkä takia haluaa juuri synnyttää h-pesässä;)

osasto on kodinomainen , vähemmän laitosmainen, vaikka kai muutkin lapsivuodeosastot kättärillä ovat todella mukavia..

tukihenkilön läsnäolo välttämätön kokoajan. osastolla on pelkkiä perhehuoneita ja ihanan oman rauhan tutustua tulokkaaseen siellä saa,

toki apua ja tukeakin pyytäessä on tarjolla. lapsi on siis kokoajan vierihoidossa.

synnytyshuoneet ovat todella rauhallisia ja mukavia,jos niin voi sanoa;)

ja siellä on yksi tuollainen ammehuone, mikä meilläkin oli toiveissa mutta valitettavasti ei ollut juuri sillä hetkellä vapaana. en ole kyllä aivan varma suositellaanko vesisynnytystä ensisynnyttäjille, mutta ainakin avautumisvaiheessa siitä on apua!

ja tarjolla on paljon muitakin luonnollisisa kivunlievityskeinoja, keinutuolit, pallot, jakkarat, lämpöpussit, suihkut, yms.

tuonne on kyllä aika paljon menijöitä ja kaikki tahtovat eivät mahdu mukaan, valmennuksia on kaksi ja sitten vielä henk.koht. synnytyssuunnitelman teko, tietenkään valmennuksiin pääsykään ei takaa että tilaa olisi juuri sillä hetkellä kun synnytys käynnistyy..

meillä kätilö oli aivan ihana, oli jo kaikki meidän toiveet ja jutut tiedossa sinne mentäessä, päästiin heti synnytyssaliin ja katsottiin paikat ja neuvottiin ilokaasut summuut..sitten kätilö jätti meidät omassa rauhassa odottelemaan (..hih..tai rauhassa ja rauhassa, niistä tuskista oli kyllä rauha kaukana!) kävi välillä kyselemässä vointia ja napista painamalla tietty sai heti paikalle, epiduraalin sain nopeasti kun sitä pyydettiin, sitten avauduttiin ja odoteltiin ja ponnistukseen tuli kaksi kätilöä avuksi, ponnistin jakkaralla, mikä varmaan auttoi siinä että ponnistus ei venynyt pitkäksi, ihanasti siinäkin kannustettiin vaikka ensin tuntui että en siihen jaksa lähteä vaikka etukäteen olinkin toivonut jakkaraa, siinä mieskin pääsi ihan konkreettisesti auttamaan kun tuki käsistä ja piti pystyssä. vauvan syntymän jälkeen nostettiin rinnalle ja minut ommeltiin ja sitten vauva pestiin jonka jälkeen saimmekin jäädä ihan omassa rauhassa tutustumaan tulokkaaseen,omaan tahtiin siirryimme huoneeseen lepäilemään ja seuraavaksi meitä tultiin kurkkamaan noin viiden tunnin kuluttua ja sen jälkeen vain omasta pyynnöstä. imetykseen sai hyvää tukea ja opetusta ja muutenkin vauvan hoitoon ja käsittelyyn.

ihanasti synnytyksessä otettiin myös huomioon piikkikammoni ja repeämisen pelko summuut pelkoni..;) niitähän ei ihan vähän ole! ;)

haikaranpesässä on oma keittiö jossa jääkaapisssa jokainen voi pitää omia eväitä ja siellä on myös välipala tarvikkeita, ruoat tuodaan sinne myös ja mies hoitaa sitten ruokajutut ja muut.. eli aika omatoimista.

vierailuajat ovat vapaat, mutta hirmusti vieraita sinne ei kyllä toivota, että saa itse paljon aikaa totutella ja tutustua lapseen..

mitäköhän vielä...hmphh..nyt en muista..

itse kyllä omasta kokemuksestani voin lämpimästi suositella , mikäli paikan toimintatavat miellyttää.

aika aktiivinen kyllä täytyy itse olla ja ottaa selvää asioista, jos kiinnostaa.

nyt sohvalle ukon viereen taputtelemaan masua.

fiikuna ja mytty rv18+6 ja poika10kk

Vierailija
27/27 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli tulla vielä iltapinoon, kun luin FIikunan kommentteja Haikaranpesästä. Itselläkin vain hyviä kokemuksia viime vuoden huhtikuulta sieltä :-) Kova ruuhka oli, mutta mekin mahduttiin sisään ja kätilöt olivat aivan mahtavia.

Niin, FIIKUNAlta piti tulla siis kysymään tänne, että oletteko miettineet, aiotteko ottaa esikoisen sinne mukaan perhehuoneeseen vai onko hän hoidossa koko haikaranpesässä olo ajan ? TÄtä minä olen jo pohtinut (niin kuin kaikkea muutakin mahdollista) ja en tiedä, mikä olisi paras ratkaisu. Toisaalta kauhea ajatella, että on erossa esikoisesta muutaman vrk. toisaalta itse varmasti tosi väsynyt ja mitä vajaa 2v. voi siellä huoneessa tehdä.. Onko muilla monilapsisilla kokemuksia perhehuoneista tms?

Jolla, joka täällä jo mietiskelee synnytystä, vaikka masukaan ei vielä näy ;-)