Miksi Nordean tunnuslukuappia pitää jatkuvasti
Kommentit (44)
Mulla on älypuhelin vaan noiden pankkisovellusten takia, en halua Nordean omaa paskaa kotiini. Puheluihin käytän ihan älytöntä kännykkää vieläkin. Olispa ne paperiset listat vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on älypuhelin vaan noiden pankkisovellusten takia, en halua Nordean omaa paskaa kotiini. Puheluihin käytän ihan älytöntä kännykkää vieläkin. Olispa ne paperiset listat vielä.
Sitten pitää olla ilman. Sinuna ottaisin sen tunnuslukulaitteen. Minusta ne laput oli hanurista ja ei kovin turvallisia koska posti toimitti ne ja laittaa postilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Paperiset listat on vielä käytössä.
Fiksuimmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuimmilla.
Vielä fiksuimmilla molemmat.
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää olla ilman. Sinuna ottaisin sen tunnuslukulaitteen. Minusta ne laput oli hanurista ja ei kovin turvallisia koska posti toimitti ne ja laittaa postilaatikkoon.
Mikä turvallisuusuhka se lista postilaatikossa on? Ei sillä pelkällä listalla mitään tee, se kun pitää aktivoida omalle tunnukselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuimmilla.
Jep. Sain pari viikkoa sitten uudet listat ja olin positiivisesti yllättynyt. Luulin että ne ei enää niitä lähettäisi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä turvallisuusuhka se lista postilaatikossa on? Ei sillä pelkällä listalla mitään tee, se kun pitää aktivoida omalle tunnukselleen.
No on se minusta appiin ja tunnuslukulaitteeseen nähden turvaton ja epäkäytännöllinen.
Olen käyttänyt listaa vielä ja ilmoittanut pankkiin, että olen viimeinen asiakas, joka sitä vielä käyttää. En aio ladata appia. Pelkkää ongelmaa vaan sitten, kun puhelinta uusii ja senhän joutuu tekemään kuitenkin parin vuoden välein.
Lisäksi makselen laskut aina koneella enkä puhelimen kautta. Haluan näpytellä numerot näppäimistöllä. Tunnuslukukortti toimii oikein hyvin.
Siksi, että sovelluksen turvallisuus säilyy. Mun mielestä on vaan hyvä, että sitä päivitetään mm. ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, koska sillä sovelluksella pystyy aika paljon tekemään haittaa, jos tiedot päätyy väärille silmille.
Mulla on tunnuslukulaite ja -sovellus. Käytännössä käytän vaan sovellusta.
Mikä teitä siinä sovelluksessa tai laitteessa pelottaa? Tilatkaa tunnuslukulaite sovelluksen oheen, niin ei tule ongelmia, jos puhelin katoaa tai varastetaan.
Ainoa huonous tossa tunnuslukulaitteessa on se, että koodit on pidempinumeroisia (kauhea oikosulku, olikos ne nyt 9 numeroisia), kun listalla ne olisi 4 numeroisia.
Tää on niin tätä.
Yrität selittää uuden teknologian tietoturvaongelmista, siitä faktasta, että puhelimen tietoturva on monella jäljessä läppärin tms. tietoturvasta ja siitä, että olisi kiva, jos _niillä, jotka haluaa_ säilyisi mahdollisuus hoitaa asiat verkkopankissa läppärillä (joo, vielä tämä on olemassa, mutta kovasti kaikki ajataan pelkän sovelluksen varaan). Vasta-argumentti: "Mutku musta tuntuu, että tää sovellus on turvallinen. Vaikka en kyllä tiedä, miten tää toimii, eikä tiennyt pankin tyyppikään, mutku se on niinku sovellus."
Vastaavasti paperitunnuksista ainoa perustelu niiden riskialttiudelle on juurikin "Nokun musta tuntuu, että ei ole turvallinen."
Huoh.
Muuten, sain juuri postilaatikkoon Nordean uuden pankkikortin. Siinä on lähimaksuominaisuus, jota pystyi käyttämään ilman mitään aktivointia, vaikka en ole koskaan ennen millään kortilla käyttänyt lähimaksua, enkä missään hyväksynyt, että haluan tällaisen ominaisuuden. Mites kun näitä pöllitään sieltä postilaatikosta?
"Mutku maksamisen pitäs olla niinku helpompaa. Tunnusluvun näppäilyyn menee monta sekuntia!"
Miksi kuluttamisesta tarvitsee tehdä helpompaa? Jos jää jotain ostamatta siksi, että ei jaksa näpytellä tunnuslukua kortinlukijaan, niin tuskin sitä ihan oikeasti tarvitsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt listaa vielä ja ilmoittanut pankkiin, että olen viimeinen asiakas, joka sitä vielä käyttää. En aio ladata appia. Pelkkää ongelmaa vaan sitten, kun puhelinta uusii ja senhän joutuu tekemään kuitenkin parin vuoden välein.
Lisäksi makselen laskut aina koneella enkä puhelimen kautta. Haluan näpytellä numerot näppäimistöllä. Tunnuslukukortti toimii oikein hyvin.
Nordea on näköjään halunnut tarjota asiakkailleen vaihtoehdon valita jatkaako paperisten käyttämistä ja se on hieno asia.
Absurdia vaatia ostamaan älypuhelin pankkiasiointia varten .
Vierailija kirjoitti:
Tietokonemaksaminen ei estä appin käyttöä. Voi tätä tietämättömyyttä!
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä.
Yrität selittää uuden teknologian tietoturvaongelmista, siitä faktasta, että puhelimen tietoturva on monella jäljessä läppärin tms. tietoturvasta ja siitä, että olisi kiva, jos _niillä, jotka haluaa_ säilyisi mahdollisuus hoitaa asiat verkkopankissa läppärillä (joo, vielä tämä on olemassa, mutta kovasti kaikki ajataan pelkän sovelluksen varaan). Vasta-argumentti: "Mutku musta tuntuu, että tää sovellus on turvallinen. Vaikka en kyllä tiedä, miten tää toimii, eikä tiennyt pankin tyyppikään, mutku se on niinku sovellus."
Vastaavasti paperitunnuksista ainoa perustelu niiden riskialttiudelle on juurikin "Nokun musta tuntuu, että ei ole turvallinen."
Huoh.
Muuten, sain juuri postilaatikkoon Nordean uuden pankkikortin. Siinä on lähimaksuominaisuus, jota pystyi käyttämään ilman mitään aktivointia, vaikka en ole koskaan ennen millään kortilla käyttänyt lähimaksua, enkä missään hyväksynyt, että haluan tällaisen ominaisuuden. Mites kun näitä pöllitään sieltä postilaatikosta?
"Mutku maksamisen pitäs olla niinku helpompaa. Tunnusluvun näppäilyyn menee monta sekuntia!"
Miksi kuluttamisesta tarvitsee tehdä helpompaa? Jos jää jotain ostamatta siksi, että ei jaksa näpytellä tunnuslukua kortinlukijaan, niin tuskin sitä ihan oikeasti tarvitsi.
Tai sitten ette vain halua edes yrittää tutustua nykyteknologiaan vaan se on automaattisesti pahasta - vastustettiinhan tavallisia matkapuhelimiakin ennen vanhaan, mutta kuinkakohan moni nykyään elää pelkällä lankapuhelimella?
Se lähimaksukortti aktivoituu käyttämällä korttia kerrankin maksupäätteessä perinteiseen tapaan. Sitä ei siis aktivoida erikseen. Jos joku sen kortin postilaatikota varastaa, korttia ei voi käyttää edes lähimaksulla, koska hän ei tiedä pinkoodiasi. Viestisi kuvastaa juuri sitä tyypillistä vastustusta: et lue tai sisäistä käyttöohjeita, vaan huudat vain "omia huonoja kokemuksia".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordea on näköjään halunnut tarjota asiakkailleen vaihtoehdon valita jatkaako paperisten käyttämistä ja se on hieno asia.
Kuinka monta kertaa se täytyy sanoa, että sen tunnuslukulaitteen saa täysin ilmaiseksi Nordealta? Kukaan ei vaadi sua ostamaan älypuhelinta.
Ainoa missä tietoturvaongelma on täysi mahdottomuus on paperinen tunnuslukukortti.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa missä tietoturvaongelma on täysi mahdottomuus on paperinen tunnuslukukortti.
Tietoturvaongelma on myös se, että joku kopioi sinun paperisen tunnuslukukorttisi. Sen takia EU vaatii, että tunnuslukujen pitää olla kertakäyttöisiä ja kopioimattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta kertaa se täytyy sanoa, että sen tunnuslukulaitteen saa täysin ilmaiseksi Nordealta? Kukaan ei vaadi sua ostamaan älypuhelinta.
Ei ole varsinaisesti ilmainen, sillä sen käyttäjä maksa korkeampaa (tuplat) kk-maksua. Huoh.
Mulla ei ainakaan toimi appi kuin aniharvoin, uusin versiokin pitäisi olla käytössä. Turhauttavaa, sillä toimiessaan olisi kyllä minulle helpoin vaihtoehto.
Jos siitä on löydetty esim. tietoturvaongelmia joita noissa apeissa varmasti on vaikka kuinka paljon. Kannattaa päivittää siis.