Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtainen avustaja-ilmoitus

Vierailija
28.01.2019 |

Bongasin Ruotsin työkkäristä tällaisen ilmoituksen ja on kyllä aika mielenkiintoinen... Jos olisin itse hakemassa avustajan töitä, en kyllä ihan ensimmäiseksi hakisi tätä työpaikkaa. Olisi mielenkiintoista tietää, että onko avustettavalla ollut jotain täysin dorkia avustajia aiemmin, vai mistä ilmoituksen sävy.

Nopea käännös:

“Minä, nainen, etsin sinua nainen joka ymmärtää muiden ihmisten rajat, ja että hyvä avustaminen käsittelee minun kunnioitustani ja sitä ettei ota haltuun tilaani. Toisin sanoen, sinun täytyy ymmärtää mitä loukkaamattomuus on, olla herkkä sille missä minä alan ja lopun ja koska sinun on aika peruuttaa ja astua esiin. Sinun täytyy tietää kuinka pidät matalaa profiilia ja että tama on työ johon ET ota mukaasi henkilökohtaista elämääsi tai muulla tavoin yritä hallita. Et myöskään tule kotiiini mielipiteinesi, vaan olet sen verran kypsä, että tiedät kuinka sensuroida itseäsi tällaisessa kohtaamisessa. Toisin sanoen, osaat palvella ja ymmärrät, että minun tarpeeni ovat ainoa tärkeä asia.

Sinun täytyy olla tottunut koiriin hakeaksesi tätä työtä. Haluan, että kerrot millainen koirakokemuksesi on, koska sinun täytyy käsitellä isoa koiraa. Toisin sanoen sitä ei lasketa, että “tykkäät koirista” tai että sinulla itselläsi on pieni koira. Sinun täytyy pystyä olemaan ison koiran kanssa ja toimia käsinäni ja jalkoinani. Jos sinulla ei ole kokemusta koirista, ÄLÄ hae tätä työtä. Seulon sinut heti pois jos et kerro koirakokemuksestasi.

Et tupakoi. Tulet ajoissa töihin. Saat mielellään olla nauravainen (minä olen!). Et ole allerginen kissoille. Olet käteni ja jalkani ja sinun odotetaan tekevän kaikkea, johon tarvitsen apuasi, siivouksesta avustamiseen lääkärikäynneillä. Sinulla on kokemusta kasvisruoan laittamisesta, saat mielelläsi pitää juuri ruoan laittamisesta! Jos sinulla on positiivinen elämänkatsomus olet lämpimästi ja erittäin tervetullut hakemaan tätä työtä. Lähetä mielellään CV:si ja kerro hiukan itsestäsi, niin annan mahdollisesti kuulua itsestäni. Jos et kuule minusta mitään, et valitettavasti ole etsimäni henkilö”

Sitten lopussa kerrotaan, että työvuorot on joko 8 (klo 8-16) tai 12 tuntia (klo 8-20), ja käsketään hakemaan työtä vain jos jaksaa enemmän ja vähemmän painaa täysillä koko vuoron ajan. Erikseen mainitaan vielä, että täysillä painamista odotetaan etenkin noissa 12 tunnin vuoroissa.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan tarvitsijalla huonoja kokemuksia aikaisemmista avustajista? Ovat olleet hakemassa vain uusia elämyksiä ja egobuustia kun voi tutuille kehua toimivansa henkilökohtaisena avustajana?

Tai sitten tuo avustettava on täysi ihmishirviö.

Vierailija
2/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen sitä ei lasketa, että “tykkäät koirista” tai että sinulla itselläsi on pieni koira.

Ihan kuin pienen koiran omistaja ei kykenisi käsittelemään isoa koiraa. Jos iso koira on vähänkään koulutettu, osaa kulkea hihnassa eikä hyöki muiden päälle, niin sitä kyllä kykenee taluttamaan sellainenkin jolla ei ole koirakokemusta. Koiraa, isoa tai pientä, ei pitäisi hallita fyysisellä voimalla, vaan kouluttamalla se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen, osaat palvella ja ymmärrät, että minun tarpeeni ovat ainoa tärkeä asia.

Queen Elizabeth, is that You?

Vierailija
4/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi huvittavia ovat nämä ilmoitukset. 

Vaatimusta vaatimusten perään. Olethan sitä ja tätä ja "omaat" täydellisen suomen kielen taidon (suomenkieli tietysti yhteenkirjoitettuna). 

Eli näitä, kun lukee, niin pitäisi olla samaan aikaan: äidinkielen maisteri, kokki, diplomi siivouksesta, psykologi, sairaanhoitaja jne. Lisäksi tietysti ihana luonne ;D, vaikka paskaa sataa niskaan joka käänteessä. 

En ole itse ollut avustajana, mutta täysin mukavat ja fiksut tuttuni ovat olleet ja karseita kokemuksia. 

Että voisivatko nämä vammaiset vähän laskea rimaa? 

Vierailija
5/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä osittain erikoinen työpaikkailmoitus. Aika negatiivis sävytteinen tuo alkuosuus. Toki varmasti kaikki ymmärtävät pointin, mitä työnantaja tässä tarkoittaa, mutta aika sopimatonta vihjailla työnhakijasta tuollaista jo heti alkuun. En hakisi hänelle töihin. T. Henkilökohtainen avustaja

Vierailija
6/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oon ollut 4 hlöllä avustajana. Enkä mitenkään ylpeä tästä työstä. Teen kun kroppa ei kestä istumatyötä tai paikoillaan seisomista. Nyt mukava avustettava, mutta muita vammaisia en ala piikomaan enää. Monilla vamma myös korvien välissä ja luullaan, että nyt on saatu joku ilmainen aupair tai piika.

Vierailija
7/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No naishoitajia monet naiset haluavat, koska onhan se nyt matalampi kynnys olla saman sukupuolen edustajan suihkutettavanakin.

Kuulostaa että useampi aiempi avustaja on ollut tuollainen jonka vastakohtaa nyt hakee. Eli avustajana on ollut esimerkiksi turhankin rohkea ja rempseä tyyppi, joka on nähnyt avustettavan ehkä turhankin tuttavallisena. Tullut mahdollisesti tämän kotiin valittamaan omista ongelmistaan ja päsmäröimään, vaikka pitäisi tuossakin työssä muistaa toisen olevan se pomo.

Vierailija
8/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä osittain erikoinen työpaikkailmoitus. Aika negatiivis sävytteinen tuo alkuosuus. Toki varmasti kaikki ymmärtävät pointin, mitä työnantaja tässä tarkoittaa, mutta aika sopimatonta vihjailla työnhakijasta tuollaista jo heti alkuun. En hakisi hänelle töihin. T. Henkilökohtainen avustaja

Sinäpä sen sanoit. Kun tuo alkuosuus on noin negatiivinen, syyllistävä ja työnhakijaa ihan tomppelina pitävä, niin mitkään kertomukset nauravaisesta työnantajasta ei kyllä enää pelasta tilannetta. En myöskään hakisi kyseistä paikkaa.

Vierailija
9/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No naishoitajia monet naiset haluavat, koska onhan se nyt matalampi kynnys olla saman sukupuolen edustajan suihkutettavanakin.

Kuulostaa että useampi aiempi avustaja on ollut tuollainen jonka vastakohtaa nyt hakee. Eli avustajana on ollut esimerkiksi turhankin rohkea ja rempseä tyyppi, joka on nähnyt avustettavan ehkä turhankin tuttavallisena. Tullut mahdollisesti tämän kotiin valittamaan omista ongelmistaan ja päsmäröimään, vaikka pitäisi tuossakin työssä muistaa toisen olevan se pomo.

Minulla on juuri tällainen avustaja. Muuten oikein mukava, tarmokas ja hyvä työssään, mutta hän usein kaataa työongelmansa niskaani. Olen empaattinen ihminen, mutta jaksaminen tulee oikeasti vastaan. Varsinkin kun en mahda mitään sille, että avustaja ei ole saanut uusia avustettavia (yksi avustettava muutti pois paikkakunnalta ja ei ole saanut uutta tilalle). Tässä yhteydessä avustaja on myös pyytänyt rahaa lainaksi. Hän on joskus jopa loukkaantunut, kun olen selittänyt sairaseläkkeeni pienuudesta. Ruokaa tms. olen kyllä antanut, mutta rahan lainaamiseen en pysty. Toinen ikävä piirre on toisista avustettavista juoruilu. Huonomuistisena unohdan useimmat näistä asioista, mutta silti minusta tuntuu pahalta kuunnella toisten repostelua.

Vierailija
10/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatimusta vaatimusten perään. Olethan sitä ja tätä ja "omaat" täydellisen suomen kielen taidon (suomenkieli tietysti yhteenkirjoitettuna). 

Jep, mitähän avustettavilla itsellään on tarjota työntekijöille, joilta vaativat vaikka mitä?

Vierailija
11/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli näitä, kun lukee, niin pitäisi olla samaan aikaan: äidinkielen maisteri, kokki, diplomi siivouksesta, psykologi, sairaanhoitaja jne. Lisäksi tietysti ihana luonne ;D, vaikka paskaa sataa niskaan joka käänteessä. 

En ole itse ollut avustajana, mutta täysin mukavat ja fiksut tuttuni ovat olleet ja karseita kokemuksia. 

Että voisivatko nämä vammaiset vähän laskea rimaa? 

Ehkä avustettavalla on esim. vaikeuksia kirjoittaa ja siksi toivoo siinä taitavaa avustajaa? Olen siinä samaa mieltä, että vaatimukset pitäisi esittää kohteliaammin. Kaikkeahan saa toivoa, mutta onko se realistista. Vaatii paljon, että päästää toisen kotiinsa, mutta silti myös avustettavan pitää osata tulla vastaan, että avustajasuhde toimisi hyvin.

Vierailija
12/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihan todellisuutta, että joillakin ihmisillä avustajat vaihtuvat kuin vaatteet. Syy ei aika usein ole siinä avustajassa, vaan kohtuuttomissa oletuksissa ja hankalassa luonteessa. Tietysti huonoja avustajia on, mutta vähemmän. Tämä saattaa sitten johtaa avustajan vaihtumiseen myös asiallisilta avustettavilta, koska kypsyneellä avustajalla voi olla useampi avustettava hänen saadessaan tarpeekseen koko työstä.

Vierailija
13/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mitähän avustettavilla itsellään on tarjota työntekijöille, joilta vaativat vaikka mitä?

Pelkkä kunnioittava käytös ja normaalius riittäisi. Avustajahan tulee töihin ja työntekijältä toivotaan tiettyjä ominaisuuksia.

Vierailija
14/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kunnioittava käytös ja normaalius riittäisi. Avustajahan tulee töihin ja työntekijältä toivotaan tiettyjä ominaisuuksia.

Av:n avustajaketjujen mukaan se tuntuu olevan aika harvinaista.

Vierailija
15/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on juuri tällainen avustaja. Muuten oikein mukava, tarmokas ja hyvä työssään, mutta hän usein kaataa työongelmansa niskaani. Olen empaattinen ihminen, mutta jaksaminen tulee oikeasti vastaan. Varsinkin kun en mahda mitään sille, että avustaja ei ole saanut uusia avustettavia (yksi avustettava muutti pois paikkakunnalta ja ei ole saanut uutta tilalle). Tässä yhteydessä avustaja on myös pyytänyt rahaa lainaksi. Hän on joskus jopa loukkaantunut, kun olen selittänyt sairaseläkkeeni pienuudesta. Ruokaa tms. olen kyllä antanut, mutta rahan lainaamiseen en pysty. Toinen ikävä piirre on toisista avustettavista juoruilu. Huonomuistisena unohdan useimmat näistä asioista, mutta silti minusta tuntuu pahalta kuunnella toisten repostelua.

Sanot avustajalle, että et ole hänen työkaverinsa vaan pomonsa. Muistuta salassapitovelvollisuudesta.

Vierailija
16/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutulla täysin autettava vammainen lapsi, ja voi ziisus mikä haloo oli, kun viimein ja vihdoin saivat mieleisensä (riittävän kuuliaisen?) avustajan, ja tämä sitten muutaman kuukauden päästä sanoi itsensä irti, kun oli saanut opiskelupaikan. Ja muut "leijonaäidit" sitten vielä olivat apuna paheksumassa somessa, kun noin vaan avustaja jättää pulaan, eikä yhtään ajattele muita. Ihan kuin tämän avustajan elämäntehtävä olisi ikuisesti passata huonolla palkalla ihmispoloa, joka tuskin ymmärtää juuri mitään ympäröivästä maailmasta.  Todella törkeää ja tuomitsevaa tekstiä oli. Siihen vielä päälle kauhea surkuttelu siitä, kun pitää hankkia uusi avustaja, ja taas tietysti tulee vaan tosi huonoilta kandidaateilta hakemuksia. Tuon luettuani päätin, että ikinä mulla ei mene niin huonosti, että alkaisin jonkun avustajaksi.

Vierailija
17/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui. Itse olin pari vuotta avustajana, kun en oman alan töitä saanut heti. Olen aika hiljainen, jos ei ole mitään puhuttavaa, mutta voin puhua yleisistä asioista ympäripyöreästi ilman, että tarvitsee välttämättä omaa mielipidettä ilmaista. No, aika moni asiakas sitten kuitenkin uteli minun asioitani, ja heitä häiritsi minun hiljaisuuteni ja jotkut jopa nauroivat minulle. Esim. yksi liikuntavammainen harrasti ennen juoksemista, mutta ei enää sairauden takia kyennyt kävelemäänkään kunnolla. Sitten kun uteluiden jälkeen mainitsin aloittaneeni juoksuharrastuksen tyhjästä, hän nauroi tuloksilleni, koska ne olivat huonoja verrattuna hänen nuoruusvuosien tuloksiinsa. Melkein lopetin juoksemisen tuon kommentin takia, koska se kummittelee edelleen päässäni. Mutta minäpä juoksenkin nykyään paremmin kuin koskaan. Lisäksi olen onnellinen että sain oman alan työpaikan, koska samainen asiakas nauroi minulle, että minun on turha haaveilla mistään paremmasta. Kyllä ihmiset osaavat olla ilkeitä, varsinkin avustajilleen.

Vierailija
18/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosien varrella mol:issa huomannut että ainakin omassa kotikaupungissani samat avustajan hakijoitten nimet pompahtavat esiin uudestaan ja uudestaan. Pistää miettimään mikä avustettavassa mättää kun avustajat vaihtuvat niin tiheään tahtiin.

Vierailija
19/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av:n avustajaketjujen mukaan se tuntuu olevan aika harvinaista.

Positiivisista kokemuksista kerrotaan harvemmin. Olen itse toiminut avustajana 15 vuotta ja yhtään negatiivista kokemusta ei ole osunut. Samoin työkavereille. Tiedän toki negatiivisiakin kokemuksia olevan.

Vierailija
20/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajan tarvitsijalla huonoja kokemuksia aikaisemmista avustajista? Ovat olleet hakemassa vain uusia elämyksiä ja egobuustia kun voi tutuille kehua toimivansa henkilökohtaisena avustajana?

Tai sitten tuo avustettava on täysi ihmishirviö.

No harvemmin kai sitä kukaan hakee egobuustia ja kehun aihetta henkilökohtaisen avustajan työstä. Tai ehkä joku hakee, mutta vaikea uskoa, että yhden ihmisen kohdalle olisi osunut useampikin tällainen avustaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi