Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtainen avustaja-ilmoitus

Vierailija
28.01.2019 |

Bongasin Ruotsin työkkäristä tällaisen ilmoituksen ja on kyllä aika mielenkiintoinen... Jos olisin itse hakemassa avustajan töitä, en kyllä ihan ensimmäiseksi hakisi tätä työpaikkaa. Olisi mielenkiintoista tietää, että onko avustettavalla ollut jotain täysin dorkia avustajia aiemmin, vai mistä ilmoituksen sävy.

Nopea käännös:

“Minä, nainen, etsin sinua nainen joka ymmärtää muiden ihmisten rajat, ja että hyvä avustaminen käsittelee minun kunnioitustani ja sitä ettei ota haltuun tilaani. Toisin sanoen, sinun täytyy ymmärtää mitä loukkaamattomuus on, olla herkkä sille missä minä alan ja lopun ja koska sinun on aika peruuttaa ja astua esiin. Sinun täytyy tietää kuinka pidät matalaa profiilia ja että tama on työ johon ET ota mukaasi henkilökohtaista elämääsi tai muulla tavoin yritä hallita. Et myöskään tule kotiiini mielipiteinesi, vaan olet sen verran kypsä, että tiedät kuinka sensuroida itseäsi tällaisessa kohtaamisessa. Toisin sanoen, osaat palvella ja ymmärrät, että minun tarpeeni ovat ainoa tärkeä asia.

Sinun täytyy olla tottunut koiriin hakeaksesi tätä työtä. Haluan, että kerrot millainen koirakokemuksesi on, koska sinun täytyy käsitellä isoa koiraa. Toisin sanoen sitä ei lasketa, että “tykkäät koirista” tai että sinulla itselläsi on pieni koira. Sinun täytyy pystyä olemaan ison koiran kanssa ja toimia käsinäni ja jalkoinani. Jos sinulla ei ole kokemusta koirista, ÄLÄ hae tätä työtä. Seulon sinut heti pois jos et kerro koirakokemuksestasi.

Et tupakoi. Tulet ajoissa töihin. Saat mielellään olla nauravainen (minä olen!). Et ole allerginen kissoille. Olet käteni ja jalkani ja sinun odotetaan tekevän kaikkea, johon tarvitsen apuasi, siivouksesta avustamiseen lääkärikäynneillä. Sinulla on kokemusta kasvisruoan laittamisesta, saat mielelläsi pitää juuri ruoan laittamisesta! Jos sinulla on positiivinen elämänkatsomus olet lämpimästi ja erittäin tervetullut hakemaan tätä työtä. Lähetä mielellään CV:si ja kerro hiukan itsestäsi, niin annan mahdollisesti kuulua itsestäni. Jos et kuule minusta mitään, et valitettavasti ole etsimäni henkilö”

Sitten lopussa kerrotaan, että työvuorot on joko 8 (klo 8-16) tai 12 tuntia (klo 8-20), ja käsketään hakemaan työtä vain jos jaksaa enemmän ja vähemmän painaa täysillä koko vuoron ajan. Erikseen mainitaan vielä, että täysillä painamista odotetaan etenkin noissa 12 tunnin vuoroissa.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi huvittavia ovat nämä ilmoitukset. 

Vaatimusta vaatimusten perään. Olethan sitä ja tätä ja "omaat" täydellisen suomen kielen taidon (suomenkieli tietysti yhteenkirjoitettuna). 

Jep, mitähän avustettavilla itsellään on tarjota työntekijöille, joilta vaativat vaikka mitä?

Ihan samaa kuin muissakin työpaikoissa, eli palkka.

Tuo ongelma näissä henkilökohtaisen avustajan hommissa juuri on. Kun työsuhde sekoittuu helposti vähän normaaliin ihmissuhteeseen, niin ei muisteta olevansa palkkatyössä. Ei sen työnantajan kuulu palkallistaan passata, mielistellä tai kuunnella ongelmia.

Tuskin käyttäytyisit samalla tavalla vaikka tarjoilijan ammatissa ravintolan omistajaa kohtaan.

Vierailija
22/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tarvitsen nykyään apua mm. siivoamisessa, pukeutumisessa ja peseytymissä. Minulla on mukava avustaja. Minulle ei tulisi mieleenkään olla mikään ihmisperse häntä kohtaan, syytön hän on minun vammautumiseeni. Pyrin siihen että hän viihtyy työpaikallaan. Olin itse nuorena hetken aikaa henkilökohtainen avustaja ilmoituksen kaltaiselle ihmiselle, hyi hitto millainen tyyppi. Päästi sisäisen hirviönsä valloilleen heti. Hänen nauravainen luonteensa tarkoitti sitä että hän haukkui ja potki minua, sen piti olla hauskaa. Olin vaan huumorintajuton kun jatkuvat "tyhmä lehmä" kommentit eivät saaneet minussa aikaan röhönaurua 😁 Tyttärensä tosin kertoi että se oli hänen luonteelleen ominaista, jo ennen kun hänelle tarvittiin avustajaa. Tämä kyseinen nainen hakee edelleen avustajaa Pirkanmaalla, ilmoitus tulee yleensä vastaan n.1-2 kk välein. On olevinaan niin mukava ja häntä on ilo avustaa. Toki jos pidät potkimisesta ja haukkumisesta niin ei muuta kuin paikka hakuun 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin joku avustettava vetänyt herneet nenäänsä ja käynyt painamassa alapeukkua joka kommentin kohdalla :D En esim. ymmärrä, että mitä tässä kommentissa on alapeukutettavaa, ihan tosi asia:

Ihan kuin pienen koiran omistaja ei kykenisi käsittelemään isoa koiraa. Jos iso koira on vähänkään koulutettu, osaa kulkea hihnassa eikä hyöki muiden päälle, niin sitä kyllä kykenee taluttamaan sellainenkin jolla ei ole koirakokemusta. Koiraa, isoa tai pientä, ei pitäisi hallita fyysisellä voimalla, vaan kouluttamalla se.

Vierailija
24/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No naishoitajia monet naiset haluavat, koska onhan se nyt matalampi kynnys olla saman sukupuolen edustajan suihkutettavanakin.

Kuulostaa että useampi aiempi avustaja on ollut tuollainen jonka vastakohtaa nyt hakee. Eli avustajana on ollut esimerkiksi turhankin rohkea ja rempseä tyyppi, joka on nähnyt avustettavan ehkä turhankin tuttavallisena. Tullut mahdollisesti tämän kotiin valittamaan omista ongelmistaan ja päsmäröimään, vaikka pitäisi tuossakin työssä muistaa toisen olevan se pomo.

Minulla on juuri tällainen avustaja. Muuten oikein mukava, tarmokas ja hyvä työssään, mutta hän usein kaataa työongelmansa niskaani. Olen empaattinen ihminen, mutta jaksaminen tulee oikeasti vastaan. Varsinkin kun en mahda mitään sille, että avustaja ei ole saanut uusia avustettavia (yksi avustettava muutti pois paikkakunnalta ja ei ole saanut uutta tilalle). Tässä yhteydessä avustaja on myös pyytänyt rahaa lainaksi. Hän on joskus jopa loukkaantunut, kun olen selittänyt sairaseläkkeeni pienuudesta. Ruokaa tms. olen kyllä antanut, mutta rahan lainaamiseen en pysty. Toinen ikävä piirre on toisista avustettavista juoruilu. Huonomuistisena unohdan useimmat näistä asioista, mutta silti minusta tuntuu pahalta kuunnella toisten repostelua.

Siis avustaja haluaa lainata sinulta, muistiongelmaiselta ihmiseltä, rahaa? Ei tuollainen kyllä ole mikään hyvä avustaja, sori nyt vaan.

Vierailija
25/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi huvittavia ovat nämä ilmoitukset. 

Vaatimusta vaatimusten perään. Olethan sitä ja tätä ja "omaat" täydellisen suomen kielen taidon (suomenkieli tietysti yhteenkirjoitettuna). 

Jep, mitähän avustettavilla itsellään on tarjota työntekijöille, joilta vaativat vaikka mitä?

Ihan samaa kuin muissakin työpaikoissa, eli palkka.

Tuo ongelma näissä henkilökohtaisen avustajan hommissa juuri on. Kun työsuhde sekoittuu helposti vähän normaaliin ihmissuhteeseen, niin ei muisteta olevansa palkkatyössä. Ei sen työnantajan kuulu palkallistaan passata, mielistellä tai kuunnella ongelmia.

Tuskin käyttäytyisit samalla tavalla vaikka tarjoilijan ammatissa ravintolan omistajaa kohtaan.

Ei kukaan ole mitään mielistelyä vaatinutkaan, vaan on peräänkuulutettu ihan normaaleja käytöstapoja myös avustajaa kohtaan. Se tuntuu monelta avustattavalta olevan hukassa, kun on niin kova kiire päästä kyykyttämään avustajiaan.

Vierailija
26/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuosien varrella mol:issa huomannut että ainakin omassa kotikaupungissani samat avustajan hakijoitten nimet pompahtavat esiin uudestaan ja uudestaan. Pistää miettimään mikä avustettavassa mättää kun avustajat vaihtuvat niin tiheään tahtiin.

Osin selittyy sillä, että moni toimii avustajana opiskellessaan jne. Itse olin myös muutamana kesänä avustajana. Valmistuttuani omalle alalle lopetin tämän. Katselen aina silloin tällöin työpaikkailmoituksia, että näen mm. mitä vanhoille avustettavilleni kuuluu. 

Vierailija
27/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tarvitsen nykyään apua mm. siivoamisessa, pukeutumisessa ja peseytymissä. Minulla on mukava avustaja. Minulle ei tulisi mieleenkään olla mikään ihmisperse häntä kohtaan, syytön hän on minun vammautumiseeni. Pyrin siihen että hän viihtyy työpaikallaan. Olin itse nuorena hetken aikaa henkilökohtainen avustaja ilmoituksen kaltaiselle ihmiselle, hyi hitto millainen tyyppi. Päästi sisäisen hirviönsä valloilleen heti. Hänen nauravainen luonteensa tarkoitti sitä että hän haukkui ja potki minua, sen piti olla hauskaa. Olin vaan huumorintajuton kun jatkuvat "tyhmä lehmä" kommentit eivät saaneet minussa aikaan röhönaurua 😁 Tyttärensä tosin kertoi että se oli hänen luonteelleen ominaista, jo ennen kun hänelle tarvittiin avustajaa. Tämä kyseinen nainen hakee edelleen avustajaa Pirkanmaalla, ilmoitus tulee yleensä vastaan n.1-2 kk välein. On olevinaan niin mukava ja häntä on ilo avustaa. Toki jos pidät potkimisesta ja haukkumisesta niin ei muuta kuin paikka hakuun 😁

No just, herraisä mikä törppö! Mitäköhän olisi sanonut, jos olisit tehnyt poliisille ilmoituksen pahoinpitelystä. Koska sitähän tuo on. Olisikohan nauravaisesti selitellyt poliiseillekin tätä "hauskuutta".

Vierailija
28/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutulla täysin autettava vammainen lapsi, ja voi ziisus mikä haloo oli, kun viimein ja vihdoin saivat mieleisensä (riittävän kuuliaisen?) avustajan, ja tämä sitten muutaman kuukauden päästä sanoi itsensä irti, kun oli saanut opiskelupaikan. Ja muut "leijonaäidit" sitten vielä olivat apuna paheksumassa somessa, kun noin vaan avustaja jättää pulaan, eikä yhtään ajattele muita. Ihan kuin tämän avustajan elämäntehtävä olisi ikuisesti passata huonolla palkalla ihmispoloa, joka tuskin ymmärtää juuri mitään ympäröivästä maailmasta.  Todella törkeää ja tuomitsevaa tekstiä oli. Siihen vielä päälle kauhea surkuttelu siitä, kun pitää hankkia uusi avustaja, ja taas tietysti tulee vaan tosi huonoilta kandidaateilta hakemuksia. Tuon luettuani päätin, että ikinä mulla ei mene niin huonosti, että alkaisin jonkun avustajaksi.

Itselläni avustajan hommat olivat aina plan C. A. Oman alan työt B. Opiskelu C. Henkkarin työt. Kun vuoden jälkeen onnistuin saamaan oman alan töitä (kk-palkka tuplaten parempi pienemmällä tuntimäärällä), ja halusin kertoa henk.koht. itse avustettaville, niin siitäkös riemu repesi... Useimmat toivottelivat onnea ja ymmärsivät miksi lähden, mutta yksi alkoi riehua, koska arveli ettei saa yhtä hyvää työntekijää kuin minä. Hän soitti pomolleni ja huusi hänelle, uhkasi sitoa minut patteriin (toki leikillään, koska kaikesta voi laskea leikkiä ja hän oli "rempseä" asiakas). Kaiken varalta laitoin kuitenkin miehelleni osoitteen, josta minut löytää jos minusta ei kuulu muutamaan tuntiin tai en tule kotiin ajoissa. Toki lopulta kaikki meni hyvin, mutta vielä pari kertaa tämä asiakas soitti perääni ja anoi minua palaamaan ja hän haukkui nykyiset avustajat. Ihan kiva sinällään että oli tyytyväinen työpanokseeni, mutta rajansa kaikella...

Vierailija
29/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutulla täysin autettava vammainen lapsi, ja voi ziisus mikä haloo oli, kun viimein ja vihdoin saivat mieleisensä (riittävän kuuliaisen?) avustajan, ja tämä sitten muutaman kuukauden päästä sanoi itsensä irti, kun oli saanut opiskelupaikan. Ja muut "leijonaäidit" sitten vielä olivat apuna paheksumassa somessa, kun noin vaan avustaja jättää pulaan, eikä yhtään ajattele muita. Ihan kuin tämän avustajan elämäntehtävä olisi ikuisesti passata huonolla palkalla ihmispoloa, joka tuskin ymmärtää juuri mitään ympäröivästä maailmasta.  

Ihmeellistä, ettei kyetä näkemään asioita toisen osapuolen kantilta. Totta kai kuka tahansa normaalijärkinen ottaa opiskelupaikan vastaan omaa elämää edistääkseen sen sijaan, että roikkuisi avustajan töissä loppuelämänsä. Se kun ei sitä omaa elämää eteenpäin vie. Ja vaikka lapsi onkin vanhemmilleen tärkeintä maailmassa, ei se ole sitä perheen ulkopuoliselle avustajalle. Eikä todellakaan voida odottaa ja olettaa, että avustaja tekee kaikki ratkaisut elämässään avustettavan tarpeet ensimmäisenä mielessä. Nuo leijonaäidit on kanssa oma lukunsa, huoh.

Vierailija
30/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No naishoitajia monet naiset haluavat, koska onhan se nyt matalampi kynnys olla saman sukupuolen edustajan suihkutettavanakin.

Kuulostaa että useampi aiempi avustaja on ollut tuollainen jonka vastakohtaa nyt hakee. Eli avustajana on ollut esimerkiksi turhankin rohkea ja rempseä tyyppi, joka on nähnyt avustettavan ehkä turhankin tuttavallisena. Tullut mahdollisesti tämän kotiin valittamaan omista ongelmistaan ja päsmäröimään, vaikka pitäisi tuossakin työssä muistaa toisen olevan se pomo.

Minulla on juuri tällainen avustaja. Muuten oikein mukava, tarmokas ja hyvä työssään, mutta hän usein kaataa työongelmansa niskaani. Olen empaattinen ihminen, mutta jaksaminen tulee oikeasti vastaan. Varsinkin kun en mahda mitään sille, että avustaja ei ole saanut uusia avustettavia (yksi avustettava muutti pois paikkakunnalta ja ei ole saanut uutta tilalle). Tässä yhteydessä avustaja on myös pyytänyt rahaa lainaksi. Hän on joskus jopa loukkaantunut, kun olen selittänyt sairaseläkkeeni pienuudesta. Ruokaa tms. olen kyllä antanut, mutta rahan lainaamiseen en pysty. Toinen ikävä piirre on toisista avustettavista juoruilu. Huonomuistisena unohdan useimmat näistä asioista, mutta silti minusta tuntuu pahalta kuunnella toisten repostelua.

Siis avustaja haluaa lainata sinulta, muistiongelmaiselta ihmiseltä, rahaa? Ei tuollainen kyllä ole mikään hyvä avustaja, sori nyt vaan.

Aikookohan maksaa edes takaisin? Ilmoita avustajan työnantajalle tai kaupungille.

Vierailija
31/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tutulla täysin autettava vammainen lapsi, ja voi ziisus mikä haloo oli, kun viimein ja vihdoin saivat mieleisensä (riittävän kuuliaisen?) avustajan, ja tämä sitten muutaman kuukauden päästä sanoi itsensä irti, kun oli saanut opiskelupaikan. Ja muut "leijonaäidit" sitten vielä olivat apuna paheksumassa somessa, kun noin vaan avustaja jättää pulaan, eikä yhtään ajattele muita. Ihan kuin tämän avustajan elämäntehtävä olisi ikuisesti passata huonolla palkalla ihmispoloa, joka tuskin ymmärtää juuri mitään ympäröivästä maailmasta.  

Ihmeellistä, ettei kyetä näkemään asioita toisen osapuolen kantilta. Totta kai kuka tahansa normaalijärkinen ottaa opiskelupaikan vastaan omaa elämää edistääkseen sen sijaan, että roikkuisi avustajan töissä loppuelämänsä. Se kun ei sitä omaa elämää eteenpäin vie. Ja vaikka lapsi onkin vanhemmilleen tärkeintä maailmassa, ei se ole sitä perheen ulkopuoliselle avustajalle. Eikä todellakaan voida odottaa ja olettaa, että avustaja tekee kaikki ratkaisut elämässään avustettavan tarpeet ensimmäisenä mielessä. Nuo leijonaäidit on kanssa oma lukunsa, huoh.

Ihmiset ovat yllättävän huonoja tässä. Et sinäkään näe asioita tämän äidin kannalta. Yleensä ihmiset ajattelevat vain omaa napaansa ja tässäkään ei välttämättä ole mitään vikaa. Tässä tapauksessa ymmärrän molempia osapuolia. Se on varmasti kova paikka lapselle ja siksi myös vanhemmalle, kun tuttu ja tärkeä avustaja lähtee. Avustajan työ on kuitenkin huonosti palkattua ja monelle vain väliaikaista.

Vierailija
32/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat yllättävän huonoja tässä. Et sinäkään näe asioita tämän äidin kannalta. Yleensä ihmiset ajattelevat vain omaa napaansa ja tässäkään ei välttämättä ole mitään vikaa. Tässä tapauksessa ymmärrän molempia osapuolia. Se on varmasti kova paikka lapselle ja siksi myös vanhemmalle, kun tuttu ja tärkeä avustaja lähtee. Avustajan työ on kuitenkin huonosti palkattua ja monelle vain väliaikaista.

En kyllä näe siinä kohtaa, kun kirjoitetaan avustajasta todella törkeää ja tuomitsevaa tekstiä someen ja mobilisoidaan kaikki muutkin leijonaäidit mukaan haukkumaan. 

Vierailija
33/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken varalta laitoin kuitenkin miehelleni osoitteen, josta minut löytää jos minusta ei kuulu muutamaan tuntiin tai en tule kotiin ajoissa.

:D

Vierailija
34/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettava on tosiaan avustajan pomo, jolla on myös pomon velvollisuudet. Kyllä missä tahansa pomon velvollisuuksiin kuuluu alaisten työhyvinvoinnista vastaaminen ja johtamistaidot, jotka työhyvinvointia ja työssä jaksamista tukevat. Avustettavan on tosiaan syytä kiinnitä paljon huomiota siihen, että on nimenomaan työnantaja, jolla on työntekijäänsä kohtaan paljon muitakin velvollisuuksia kuin palkan maksu (jota avustettava tokikaan ei teekään.)

Vierailija
35/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustettava on tosiaan avustajan pomo, jolla on myös pomon velvollisuudet. Kyllä missä tahansa pomon velvollisuuksiin kuuluu alaisten työhyvinvoinnista vastaaminen ja johtamistaidot, jotka työhyvinvointia ja työssä jaksamista tukevat. Avustettavan on tosiaan syytä kiinnitä paljon huomiota siihen, että on nimenomaan työnantaja, jolla on työntekijäänsä kohtaan paljon muitakin velvollisuuksia kuin palkan maksu (jota avustettava tokikaan ei teekään.)

Avustettaville saisi olla joku koulutus noista asioista.

Vierailija
36/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut henkilökohtaisena avustajana. Työni oli kamalaa! Tottakai oli vaitiolovelvollisus, joten en voinut työstäni purkaa kenellekään. Työkavereita en nähnyt, kun vuoronvaihtokin oli niin, että 1h välissä, ennen toisen työnalkua. Halusivat pitää tuon 1h itsenäistä aikaa keskenään, asiakkaani ja hänen miehensä. Minulla ei ollut mitään kokemusta hoitotyöstä, enkä silloin nuorempana tajunnut, etten ole sopiva siihen työhön. Hain siis paikkaa, ja aluksi meni aivan ok. Mutta parin kk- päästä menin epävarmana aina uuteen työvuoroon. Olin nuori, ja minua oli helppo ohjailla. Olin ensin koulussa 8-15, ja iltavuorossa 17-22.30, joka arkipäivä. Joka päivä siivosin koko talon, saunatiloja myöten (asiakkaani ei edes itse saunonut) sekä siivoushan ei edes varsinaisesti kuulu henkilökohtaiselle avustajalle, silitin, pyykkäsin, tein ruokaa niin, että minua kokoajan pöydästä ohjailtiin ja neuvottiin,  perjantai-iltana minun täytyi tehdä pihvit, toiselle medium+ ja toiselle kypsä ja muutoinkin välillä tunsin olevani huippukokkina googletellessani heille uusia hienoja ruokaohjeita, huolehdin perushoidosta,  tein lumityöt, leikkasin nurmikon, haloin puita. Pakkasin myös asiakkaan miehelle laukun, kun hän lähti reissuun. Tein siis aivan kaiken, myös miehen työt, mitkä hän olisi voinut tehdä. Minulle sanottiin, että saan "välitaukoina", kun apuani ei tarvita, tehdä esim. läksyjäni. Kerran otin läksyt mukaan, ja siitähän ei hyvää seurannut. Asiakkaani ja hänen miehensä kuiskuttelivat, että "mitä ihmettä se tyttö tekee, ja nuin kauan". Olin valehtelematta ollut 10min tekemässä läksyjäni ja olin siis sanonut, että teen nyt sitten läksyjäni hetken, jos minun apuani ei nyt tarvita, ja että ilmoittakaa heti, niin autan. En tietenkään olisi vienyt läksyjäni sinne, ellei niin minua olisi pyydetty. Yleensä muutoin "tyhjinä" hetkinä katsottiin yhdessä tvtä. Ajattelin myös, että heillä olisi se yhteisenä aikana, kun muutenkin lähes kokoajan joku on siellä töissä. Minut on kasvatettu työtä pelkäämättömäksi, ja olen varma, että olen aina tehnyt työni hyvin. Silti sain paljon huomauttamisia esim. jos lihapulliin oli heidän mielestä tullut liikaa korppujauhoa tai olin ostanut vääränlaista wc-paperia, milloin olin sälekaihtimet pyyhkinyt hätäisesti ja jouduin uudelleen ne tekemään. Perushoidostani en saanut mitään valittamista, mikä olikin, tai olisi pitänyt olla, työni henkilökohtaisena avustajana, tärkeintä. 

Ajattelin aina, että asiakkaani oli katkera siihen, että hän oli sairas, eikä pystynyt asioita enää tekemään. Ymmärsin häntä, mutta en hänen miestään, joka passautti minua kuin orjalaista. Se oli kamalaa. Tajusin itse 8kk päästä irtisanoutua, ja se olikin helppoa, kun olin vielä koululainen. Tämä työpaikka opetti itsestäni paljon, vahvisti, ja aina mietin sen jälkeen, jos nykyisessä työssäkin jokin nakertaa, niin eipä ole tuon henkilökohtaisen avustajan työni jälkeen vastaan yhtä pahaa tullut. 

Joten pointtina: ymmärrän hyvin, että työhakemuksessa on tarkat vaatimukset. Työnhakija on varmasti kokenut huonoja avustajia, ollut itse vaativampi, kun työntekijä on osannut ollettaa tai pystynyt toteuttamaan.

En väitä, ettei minusta varmaan huokunut epävarmuus, mikä sai sitten heidät varpasilleen. Olisin niin halunnut puhua muiden työntekijöiden kanssa, millaisia he olivat heille. Ruokaa ainakin he tekivät yhtä "hienostunutta", sillä näin aamuvuorolaisten ruuantekeleitä jääkaapissa.

Mutta henkilökohtaisen avustajan ei ole velvollisuus kaikkea tehdä. Henkilökohtaisella avustajallakin on työnkuva, mitä siihen kuuluu. Monesti työnantajalla sekoittuu asia, ja henkilökohtainen avustaja muuntautuu kodinhengetär- perushoitaja- jokapaikanhöyläksi. 

Vierailija
37/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"osaat palvella ja ymmärrät, että minun tarpeeni ovat ainoa tärkeä asia."

Että sellainen työnantaja. Työntekijästä viis.

Kyllä pitäis olla to-del-la hyvä palkka, jotta tätä työtä hakisin.

Vierailija
38/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihan todellisuutta, että joillakin ihmisillä avustajat vaihtuvat kuin vaatteet. Syy ei aika usein ole siinä avustajassa, vaan kohtuuttomissa oletuksissa ja hankalassa luonteessa. Tietysti huonoja avustajia on, mutta vähemmän. Tämä saattaa sitten johtaa avustajan vaihtumiseen myös asiallisilta avustettavilta, koska kypsyneellä avustajalla voi olla useampi avustettava hänen saadessaan tarpeekseen koko työstä.

Täällä mun paikkakunnalla on just tällainen, hyvin käy ilmi että on aivan mahdoton avustetattava. Ilmoitus tulee nettiin aina muutaman kuukauden jälkeen, kun taas joku onneton on erehtynyt ottamaan paikan vastaan ja lähtee taikka saa potkut hyvin pian.

On myös tietysti ihan ymmärrettävää, että on sukupuolitoive, jos työ sisältää henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimista jne. mutta hieman epäilen tässäkin kaupungissa miespuolisten avustajien saantia jotain 60+ ukonkäppänää vessattamaan ja pesemään kympillä tunti 30 tuntia kuukaudessa.

Sitten on näitä, jotka haluavat sairaanhoitajan pätevyyden omaavan avustajan töihin sillä kympillä tunti. Yeah right.

Vierailija
39/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yhteensä ollut 11 eri avustettavaa,ja tuohon ilmoitukseen en vastaisi, jos noin pitäisi olla kuin robotti,joka tekee kaiken käskystä ja ei sano mielipiteitään eikä mitään muutakaan.

Hänellä on täytynyt olla tosi huonoja kokemuksia sitte apulaisista?paistaa katkeruus läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme