Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtainen avustaja-ilmoitus

Vierailija
28.01.2019 |

Bongasin Ruotsin työkkäristä tällaisen ilmoituksen ja on kyllä aika mielenkiintoinen... Jos olisin itse hakemassa avustajan töitä, en kyllä ihan ensimmäiseksi hakisi tätä työpaikkaa. Olisi mielenkiintoista tietää, että onko avustettavalla ollut jotain täysin dorkia avustajia aiemmin, vai mistä ilmoituksen sävy.

Nopea käännös:

“Minä, nainen, etsin sinua nainen joka ymmärtää muiden ihmisten rajat, ja että hyvä avustaminen käsittelee minun kunnioitustani ja sitä ettei ota haltuun tilaani. Toisin sanoen, sinun täytyy ymmärtää mitä loukkaamattomuus on, olla herkkä sille missä minä alan ja lopun ja koska sinun on aika peruuttaa ja astua esiin. Sinun täytyy tietää kuinka pidät matalaa profiilia ja että tama on työ johon ET ota mukaasi henkilökohtaista elämääsi tai muulla tavoin yritä hallita. Et myöskään tule kotiiini mielipiteinesi, vaan olet sen verran kypsä, että tiedät kuinka sensuroida itseäsi tällaisessa kohtaamisessa. Toisin sanoen, osaat palvella ja ymmärrät, että minun tarpeeni ovat ainoa tärkeä asia.

Sinun täytyy olla tottunut koiriin hakeaksesi tätä työtä. Haluan, että kerrot millainen koirakokemuksesi on, koska sinun täytyy käsitellä isoa koiraa. Toisin sanoen sitä ei lasketa, että “tykkäät koirista” tai että sinulla itselläsi on pieni koira. Sinun täytyy pystyä olemaan ison koiran kanssa ja toimia käsinäni ja jalkoinani. Jos sinulla ei ole kokemusta koirista, ÄLÄ hae tätä työtä. Seulon sinut heti pois jos et kerro koirakokemuksestasi.

Et tupakoi. Tulet ajoissa töihin. Saat mielellään olla nauravainen (minä olen!). Et ole allerginen kissoille. Olet käteni ja jalkani ja sinun odotetaan tekevän kaikkea, johon tarvitsen apuasi, siivouksesta avustamiseen lääkärikäynneillä. Sinulla on kokemusta kasvisruoan laittamisesta, saat mielelläsi pitää juuri ruoan laittamisesta! Jos sinulla on positiivinen elämänkatsomus olet lämpimästi ja erittäin tervetullut hakemaan tätä työtä. Lähetä mielellään CV:si ja kerro hiukan itsestäsi, niin annan mahdollisesti kuulua itsestäni. Jos et kuule minusta mitään, et valitettavasti ole etsimäni henkilö”

Sitten lopussa kerrotaan, että työvuorot on joko 8 (klo 8-16) tai 12 tuntia (klo 8-20), ja käsketään hakemaan työtä vain jos jaksaa enemmän ja vähemmän painaa täysillä koko vuoron ajan. Erikseen mainitaan vielä, että täysillä painamista odotetaan etenkin noissa 12 tunnin vuoroissa.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen avustajan töitä tunnetun palveluntarjoajan leivissä. Avustettavia on itsellä ollut useita; olen ilmaissut halukkuuteni esim saikkutuurauksiin ja olen paljon kiitosta saanut avustaja. Näissä hommissa positiivinen ja negatiivinen palaute tulee kummatkin nopsaan läpi.

Aika uskomattomia juttuja avustettavat kertoneet. Esim eräällä pyörätuolissa olevalla KUURO avustaja. Toisella hyvin iäkäs, ja avustettava ei uskalla avustajaansa rasittaa koska pelkää että saa sydärin tms. Eräs taas itki sitä kun oli viimeinkin uskaltanut alkaa luottamaan avustajaansa, niin tämä muuttui ilkeäksi ja roikkui kännykällä vuorot.

Paljon tarinoita.. ymmärrän että on turhauttavaa kun avustajat eivät omaa usein minkäänlaista maalaisjärkeä tai yksinkertaisia kotitöitä. Lisäksi yleinen toive on että avustajat eivät koko aikaa vaihtuisi. Vadtuu on toki myös avustajia palkkaavalla yrityksellä (ellei ole työnantaja-malli käytössä avustettavalla); avustajaksi pääsee melkein kuka tahansa, mikä on surullista ja pelottavaa.

Ilmoitustekstin henkilö on todennäköisesti hyvin turhautunut, mutta kyllä hän kuulostaa myös raskaalta ja vaikealta ihmiseltä, sellaiselta jolle en kovin mielelläni itse menisi töihin.

Vierailija
42/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuollaisia palveluntarjoajayrityksiä on, joiden leivissä avustaja tekee töitä? Täällä päin on vain välittäjäfirma, joka "kulkee rinnalla" (hehhehe), mutta ei ole työnantaja. Tai sitten avustettava tai hänen omaisensa hakee suoraan avustajaa. Aika epävarmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonkin ilmoituksen kirjoittaja antaa todella idioottimaisen kuvan itsestään. Tuleeko näille joillekin vammautuneille ja muille fyysisesti rajoittuneille joku jumalakompleksi? Että kuvitellaan, että sitä maata heidän jalkojensa alla pitää palvoa. Naurettavaa. Kauheita vaatimuksia sille avustajalle vaikka ensinnäkin palkka on heillä aivan surkea.

Vierailija
44/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tyydyt 9euron tuntipalkkaan, ettet menetä 500 euron työttömyyskorvaustasi".

Vierailija
45/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"tyydyt 9euron tuntipalkkaan, ettet menetä 500 euron työttömyyskorvaustasi".

Matalapalkka-ala kyllä. En tunne kuitenkaan ketään joka on alle 10e/h töissä. Iltalisät klo 18>, yölisät klo 21> eteenpäin. Ja toisin kuin kuvitellaan, ei tämä työ ile mitään kamalaa raatamista vaan suurimman osan ajasta hyvinkin rentoa. Yksi harvoista töistä, jossa ei joudu suorittamaan meiningillä tulos tai ulos. Toki heitäkin on, kuten ilmoitustekstin nainen.

Vierailija
46/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse pysty hoitamaan yhtään niin ei varmaan kannattais pitää hirveetä määrää kissoja ja koiria. Mutta kun se on niin helppo passauttaa muilla

Vierailija
47/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tällä alalla menee lomat? Sairauspäivät? Jos kerran on tuntipalkka - mitä jos avustaja sairastuu ja mitä jos avustettava sairastuu eikä tarvitse avustajaa sinä aikana?

Vierailija
48/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei itse pysty hoitamaan yhtään niin ei varmaan kannattais pitää hirveetä määrää kissoja ja koiria. Mutta kun se on niin helppo passauttaa muilla

Ja tokihan koiran pitää olla ISO.

Vierailija
50/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haen kiireellisesti henkilökohtaista suomenkielistä (!) naisavustajaa. Avustajana teet normaaleja henkilökohtaisia avustajan tehtaviä, avustat minua henkilökohtaisissa päivittäisissä toimissa. Tykkäät myös kotitoistä, autat minua kirjastoon ym asiohin. Olen kirjoittaja. Tarvetta on myös atenemiin, kirpputorille, mutta ne eivät ole kokotyö. Pystyt tehokkaasti selvittämään asioita puhelimitse, pystyt näkemään itsesi "näkyvästi nälymättömäksi" - minun pyörätuolissa fyysisinä jalkoina ja autat minua elämään omalla tavallani. Olet luotettava ja työhösi sitoutuva sekä pystyt myös itsenäiseen työskentelyyn. Olet aikuisen ajattelun omaava, mutta myös huumorintajuinen. Olen itse huumorista tehnyt Fil.Maisteri ja huumorintajuinen. Mutta myös tietoinen siitä, missä elämässä mennään. Elämää koputtelee itku ja nauru, ne ovat sylikkäin. Toivon sinulta samaa ymmärrystä.

Akateeminen kirjoittajanalku.

Työ alkaa sopimuksen mukaan, heti, kokoaikatyö tai osa-aikatyö. Tosin annan arvon myös niille, jotka eivät voi joka päivä tulla (sopimuksen mukaan : esim. opiskelijoille tai keramiikka- / maalaus- / käsityötaiteilijoille tms.)

Rohkenen epäillä, että kukaan vakavasti itsensä ottava taiteilija lähtee henkkoht avustajaksi. Eiköhän ne intressit ole muualla. Kotitaiteilijat sitten tietty erikseen.

Hahhah! Et taida ymmärtää luovien alojen työstä ja todellisuudesta paljoakaan? Sillä oletko vakavasti otettava ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä muuta teet. Ei taidealoilla itseä elätä kovinkaan helposti. Yleinen heitto onkin näissä piireissä:

"Never leve your day job".

Nimim.luovan alan koulutuksen saanut hlökohtainen avustaja.

Vierailija
51/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tokihan koiran pitää olla ISO.

En kanssa ymmärrä tuota. Muun passaamisen lisäksi avustajat joutuvat vielä ravaamaan lenkilläkin koiran kanssa. Työpäivän aikana hyvinkin 2-3 kertaa työpäivän pituudesta riippuen.

Vierailija
52/53 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et myöskään tule kotiiini mielipiteinesi, vaan olet sen verran kypsä, että tiedät kuinka sensuroida itseäsi tällaisessa kohtaamisessa. Toisin sanoen, osaat palvella ja ymmärrät, että minun tarpeeni ovat ainoa tärkeä asia.

No toivottavasti avustettavakaan ei sitten tuo ilmi omia mielipiteitään. 

Vierailija
53/53 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"osaat palvella ja ymmärrät, että minun tarpeeni ovat ainoa tärkeä asia."

Että sellainen työnantaja. Työntekijästä viis.

Kyllä pitäis olla to-del-la hyvä palkka, jotta tätä työtä hakisin.

Huhuh, ei todellakaan pidä osata palvella. Ainakin suomalaisen lain mukaan henkilökohtainen apu on sitä varten, että tehdään yhdessä, avustettava itse osallistuu. Palvelut ostetaan sitten muualta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä